PDA

View Full Version : Little black martin



Ron1965
10 januari 2014, 18:17
Hallo,

Heb een 2e hands Little black martin akoestsiche western gitaar op het oog..
Ben linkshandig en beginner (lang geleden een jaartje een linkse electrische bas gespeeld)

Mijn vraag: Kan ik eenvoudig de snaren omzetten naar linkshandig??

Bij voorbaat dank ;)

Groet,Ron

Rizz
10 januari 2014, 18:23
Nee! Sorry, heftig... Welkom iig!

Je probleem zit in het brugzadel, dat staat schuin en zal voor linkshandig de andere kant op moeten. Het is zeer zeker wel te doen door een ervaren hersteller, maar het is helaas niet eenvoudig..

Ron1965
10 januari 2014, 20:11
Oei,dan kijk ik maar even verder naar een "echte" linkse gitaar;)

Dank voor je duidelijke antwoord!

Gr,Ron

jutter
10 januari 2014, 21:05
Dat was Ron..... :D

Plant
10 januari 2014, 21:40
Inmiddels ten overvloede ;) denk ook aan vervangen van de topkam. Als je de gitaar anderom gaat bespannen passen de dikkere snaren er niet in en de dunne zitten te ruim.

--=HANS=--
10 januari 2014, 23:51
Je kan ook overwegen om rechtshandig te leren spelen ook al ben je linkshandig. In principe maakt het in het begin niet uit, voor allebei de handen is het moeilijk om de twee verschillende technieken te leren. Misschien niet helemaal te vergelijken maar wel het zelfde idee: onze jongste is linkshandig maar speelt hockey met een rechtshandige stick op de rechtshandige manier en dat gaat uitstekend. In dit geval was er geen andere keuze omdat er geen linkshandige hockeysticks bestaan omdat het domweg niet is toegestaan in de regels. Wij waren verbaasd over het gemak waarmee hij het aangeleerd heeft.

Ron1965
11 januari 2014, 11:27
Nogmaals dank voor alle info!
Het ombouwen van rechts naar links durf ik met twee linkerhanden geen enkele gitaar aan te doen ;)
Las op de site van popschool Maastricht dat wanneer je 100% linkshandig bent,je juist op een rechtshandige gitaar in het voordeel bent..
M.a.w. De meeste rechtshandigen zouden juist een linkse gitaar moeten spelen...Hoe verwarrend kan het zijn:???:
Dus ik probeer toch eens de rechtshandige little black Martin...
Zal na een tijdje oefenen zeker nog eens laten horen hoe het gaat...
Ben zelf "uitgerust" met korte dikke vingers en weet nog van het jaartje linkse electr. bas spelen,dat het op z'n zachts gezegd nogal afzien was...
Vandaar mijn keuze voor dit "kleine" gitaartje..

Zal na een tijdje wel eens laten zien hoe dit gaat....

Ron

vulvasonic
11 januari 2014, 19:58
Nogmaals dank voor alle info!
Het ombouwen van rechts naar links durf ik met twee linkerhanden geen enkele gitaar aan te doen ;)
Las op de site van popschool Maastricht dat wanneer je 100% linkshandig bent,je juist op een rechtshandige gitaar in het voordeel bent..
M.a.w. De meeste rechtshandigen zouden juist een linkse gitaar moeten spelen...Hoe verwarrend kan het zijn:???:
Dus ik probeer toch eens de rechtshandige little black Martin...
Zal na een tijdje oefenen zeker nog eens laten horen hoe het gaat...
Ben zelf "uitgerust" met korte dikke vingers en weet nog van het jaartje linkse electr. bas spelen,dat het op z'n zachts gezegd nogal afzien was...
Vandaar mijn keuze voor dit "kleine" gitaartje..

Zal na een tijdje wel eens laten zien hoe dit gaat....

Ron
Even nog iets over dat rechtshandig/linkshandig. Het klopt inderdaad dat er voor een beginnend (en van nature linkshandige) gitarist eigenlijk geen redenen te bedenken zijn om linkshandig te leren spelen.
Misschien flauw, maar heb je wel eens een linkshandige jongleur gezien?
Of nog dichter bij huis: Een linkshandige pianist, violist, cellist, fluitist, xylofoonspeler, saxofonist en noem maar op?
Ja, er zijn linkshandige drummers, maar die sporen niet. :D

En dan zijn er nog tal van praktische overwegingen om 'gewoon' te kiezen voor een rechtshandig instrument. Goedkoper, meer keus, doorgaans kwalitatief beter, makkelijker te verkopen, je hoeft niet altijd per se je eigen instrument mee te zeulen, je staat de rechtshandige bassist niet in de weg op het podium en les nemen gaat net even iets makkelijker (als docent weet ik hoe verwarrend het kan zijn om les te moeten geven aan iemand die stijf linkshandig is).

Ik wens je veel succes en wijsheid toe! :D

Rizz
11 januari 2014, 20:02
je staat de rechtshandige bassist niet in de weg op het podium


Dat is natuurlijk een reden van niets, oi? Ga je toch gewoon aan de andere kant staan, kan je samen gezellig in 1 microfoon blčren en speeksel uitwisselen.. Nee hoor ga maar lekker voor een linkshandige, veeeeel makkelijker!

vulvasonic
11 januari 2014, 20:14
Dat is natuurlijk een reden van niets, oi? Ga je toch gewoon aan de andere kant staan, kan je samen gezellig in 1 microfoon blčren en speeksel uitwisselen.. Nee hoor ga maar lekker voor een linkshandige, veeeeel makkelijker!
Het kán wel, maar het neemt toch meer ruimte in beslag! :D

Rizz
11 januari 2014, 20:23
Het kán wel, maar het neemt toch meer ruimte in beslag! :D

:D ;) ghehehe

beruk
11 januari 2014, 20:31
Even nog iets over dat rechtshandig/linkshandig. Het klopt inderdaad dat er voor een beginnend (en van nature linkshandige) gitarist eigenlijk geen redenen te bedenken zijn om linkshandig te leren spelen.
Misschien flauw, maar heb je wel eens een linkshandige jongleur gezien?
Of nog dichter bij huis: Een linkshandige , violist, cellist,

Ik wens je veel succes en wijsheid toe! :D
Tiedom, tiedee:

http://www.youtube.com/watch?v=brYRXvKvFmo
Je maakt het allemaal mee:

http://www.youtube.com/watch?v=kHNgkNgAT7A

Ik heb er wel eens naar gevraagd, de gitaarbouwer die ik sprak, vond het niet zo'n uitdaging. Moet te doen zijn, hoor!
Omdat we met heren onder elkaar zijn: rukken met je niet schrijfhand. Dan maak je ongeveer mee wat een leftie als ik overkomt als ie een RH gitaar in zijn handen krijgt gedouwd.

LaurentB
12 januari 2014, 00:48
Ik vraag mij af wat de oorspronkelijke bespelers van de gitaar of voorlopers ervan heeft doen beslissen de rechterhand voor het aanslaan van de snaren te gebruiken.

rijsberman
12 januari 2014, 01:51
Heeft de rechterhand het niet veel drukker als je tokkelt met je vingers, zo nu en dan een ander akkoord pakkend met links? Heel andere werkverdeling dan als je met een plectrum ingewikkelde akkoordenprogressies rammelt. Wat deed men vroeger?