PDA

View Full Version : Five



Harald
10 januari 2014, 11:32
En weer een beginnen van scratch opname. Dit keer onder de twee uur. Alles gespeeld op gitaar en fretloze bas. Geen gitaarsynth. Gewoon een kabel en een versterker uiteraard... not ;)

Fripp/Summerish deze. Gezien de werkwijze uiteraard warts and all.

http://soundcloud.com/harald-koll/five

enjoy!
(hoop dat dit werkt, soundcloud wil ineens niet op fandalism, zucht, ben daar dadelijk langer mee bezig dan met het opnemen)

Jedeel
10 januari 2014, 12:13
Creatief, Harald!

Doet mij ook kwa sfeer denken aan zijn LP 'Frippertronics".

Ernest01
10 januari 2014, 13:30
Mooi 'zweef-nummer' en een - voor mij - verrassend gitaar-geluid. Geen synth ? Knap hoe je
dat geluid er dan uit haalt.
Wat die 'wrats' betekenen.... ? Neem aan dat je geen wratten bedoelt.

Five ? Voor mij een 8 !

Harald
10 januari 2014, 13:36
Jedeel, Ernest, thanks!

Frippertronics, goed plan, gaan we ook eens doen één dezer dagen :)

'warts and all' incl. de imperfecties... weet niet of het uitdrukking is die ik ooit bij Zappa tegenkwam, of een algemeen gangbare. Maar het dekt de lading.

Wat betreft de gitaarsynth, alle geluiden komen uit de POD. Daar zit een patch in die doet denken aan het trompetgeluid van de Roland, waar Metheny indertijd gek op was. Fripp en Belew gebruikten het ook. Maar het is wel monofoon uit de POD. Raak je twee tonen tegelijk krijg je chaos. Korg had vroeger zo'n monofoon gitaarsynthesizer waar je geen apart element voor nodig had. Daar lijkt het wel een beetje op.

Zit ook nog een partij met E-bow in. En de nodige harmonizers op een paar partijen. Kortom, ik gebruik hier aanpassingen van de standaardpatches die je in de praktijk toch nooit kunt inzetten. There's a madness to the method :)

Duhsjaak
10 januari 2014, 15:43
Heerlijk. En wat leuk dat je bij de league van quick trackers aangesloten bent. In plaats van een ambachtelijke tien uur poetsen en zwoegen in de hoop op iets moois, heb je nu ineens vier of vijf liedjes in dezelfde tijd. Bij mij heeft hete geleid tot een grote creatieve boost en ik wens jou hetzelfde.

Voorlopig heb je met twee weinig voor de hand liggende tracks al een staalkaart van je nieuwe werkwijze afgegeven. GNers, neem een voorbeeld aan deze held.
Maar vóór alles, ga ik eerst nog eens luisteren. Nu met een knappe koptelefoon. Kei, vet en retegoed is allemaal ouderwets, dit heet nu droog. Waarvan akte.
Vriendelijke groet, Gus

Harald
11 januari 2014, 12:50
Dankje! Wacht maar totdat ik mijn polka fase heb ;) (i hope not ;) )