PDA

View Full Version : Les Paul of Tele + Effectpedaaltje



doedelzak123
9 januari 2014, 21:40
Beste gitaristen,


Ongeveer een jaar geleden kocht ik 2dehands een Yamaha elektrische gitaar van 150 euro. Ik kocht er dan een Fender Mustang 1 amp bij waar ik zeer tevreden van ben. Echter ben ik niet zo tevreden van de gitaar en ben daarom opzoek naar een middeklasse gitaar. Ik liet men oog vallen op de Epiphone Les Paul Standard. Verder zei de verkoper in de lokale gitaarwinkel bij ons ook dat een Tele met humbuckers wel iets voor mij is. Ik zou namelijk vooral rock willen spelen. Ik kan me echter geen Fender permitteren dus zou dat een kopie of tweedehandsje moeten zijn. De verkoper zei me ook nog dat tweeehands niet echt aan te raden is als je geen verstand hebt van elektrische gitaren (wat toepasselijk is op mij denk ik?).

Ik zou dus graag jullie mening hebben over de kwestie en eventueel een goed Tele model.


Verder ben ik ook nog op zoek naar een goed effect pedaal of stomp-box (ik hoop dat dit de juiste term is voor zo'n alles-in-1 effecten-bord. Ik vind het namelijk heel handig dat er effecten ingebouwd zitten in mijn amp, maar je kan dus niet van een distortion naar een clean setting gaan zonder even te stoppen en de amp te verstellen.

Ik hoor het graag!

Alvast bedankt!

Vincent

Henri H
9 januari 2014, 21:55
Budget gitaar: Squier (types weet ik zo ff niet, moet je ff in verdiepen). Er zijn nog meer budget-merken, maar heb ik geen ervaring mee. Tweedehans Mexicaanse of Koreaanse Fenders zijn ook goed betaalbaar.

Budget multieffect: Zoom, Boss, Line6

Ff inlezen, en dan beslissen wat het moet worden, afhankelijk van je budget.

DarknessAwaits
9 januari 2014, 22:04
Ik denk dat je al geholpen bent met een simpele footswitch die bij jouw versterker past, even googlen leverde mij de volgende pagina op: http://www.robchapman.tv/forum/threads/fender-mustang-1-footswitch-how-the-heck-do-you-use-it.24375/. Zo'n footswitch zelf is geen effect maar enkel een schakelaar waardoor jouw versterker weet dat hij moet wisselen tussen preset.

Betreffende de gitaar: tuurlijk zal de verkoper jou niet snel op pad sturen op zoek naar een 2e hands gitaar. Hij zal wel gek wezen. Maar hij heeft ook deels een punt: als beginner pik je niet zomaar de rotte appels eruit. Wat helpt is als je iemand hebt die je kan helpen in het maken van de juiste keuze. Dus ken je iemand met wat verstand van gitaren? Anders is er vast wel iemand hier die je verder kan helpen.

En de keuze tussen een LP of Tele met humbuckers... beide hebben wel iets. Wat spreekt jou het meest aan en waarom? Heb je al eens op beide modellen gespeeld?

doedelzak123
9 januari 2014, 23:16
Bedankt voor de reactie! Over die footswitch had ik echt totaal geen idee dat dat bestond. Zal ik me eens even in verdiepen qua prijzen etc.

Ik heb nog niet gespeeld op beide gitaren. De tele is wel een mogelijkheid om even uit te testen indien ze die nog hebben staan in de gitaarwinkel. De LP heb ik nog niet vast gehad aangezien de gitaarwinkel geen contract heeft met Gibson/Epiphone waardoor ze dus ook geen gitaren hebben in die stijl. Wat me vooral aanspreekt aan de LP is het model, het uiterlijk en vooral het geluid dat eruit komt. De tele vind ik ook wel een machtig zicht hebben en ik denk dat je daar meer allround sound uit kan krijgen. Hiermee bedoel ik dat je een ruimer assortiment geluiden kan produceren, van blues tot heavy metal. Of zit ik daar fout mee?

macwilliams
10 januari 2014, 07:40
Dat kan elke gitaar die electrisch geamplificeerd word. Het model heeft daar niet zo veel invloed op. De gitarist is de beperkende factor. Jazz gaat makkelijk op een bc rich.

Henri H
10 januari 2014, 08:32
Een Tele heeft meestal meer "twang", klinkt wat helderder, zeker t.o.v. een Les Paul.
2e Hands Koreaanse Epiphones zijn (over het algemeen) lekkere gitaartjes, en niet duur.

caliban
10 januari 2014, 10:51
Een telecaster met humbuckers gaat wel helemaal niet die typische 'twang' geven. Gaat denk ik behoorlijk gibson'ig klinken...

Henri H
10 januari 2014, 11:07
Alsnog meer twang denk ik, al was het alleen maar vanwege de geschroefde hals.

frekie
10 januari 2014, 12:53
Fender telecaster custom HH special edition: http://link.marktplaats.nl/763315174

Geen directe ervaring mee maar lijkt me een leuke power Tele, MIK, gelijmde neck, Seymour Duncans.

In mijn verre uithoek van het land...:hippie:

Brum
10 januari 2014, 13:55
Alsnog meer twang denk ik, al was het alleen maar vanwege de geschroefde hals.

Sluit ik me bij aan. Ik heb zelf een tele met humbuckers, mahonie body en ebben toets op een knuppel van esdoorn, niet echt meer tele-like en toch zit er nog het karakter in van een tele. Zij het veel vetter natuurlijk en iets minder twang, maar nog steeds ruim aanwezig. Ik denk dat het gewoon het hele model is (bodydikte en vorm, enz.) en ook zeker de geschroefde hals. Je gaat qua geluid nog eerder richting een SG dan Les Paul wat dat betreft, maar nog steeds meer tele dan Gibson, ongeacht welk Gibson model.

Methoxy7
10 januari 2014, 16:09
Een Fender Blacktop Telecaster HH misschien?
Heeft ook 2 humbuckers, en valt nog mee qua prijs.