PDA

View Full Version : wattage switch / mastervolume



freddie bassman
9 januari 2014, 20:39
N paar weken geleden heb ik van iemand op dit forum n oude sound city gekocht, klinkt ontzettend vet uiteraardvooral op standje 11.

Ik had voordat ik m kocht al het idee om er mischien n mastervolume op te bouwen maar mischien zou ik nog wel lliever n schakelaar hebben om watage te switchen. Bijvoorbeeld 25/50/100 watt, is dit mogelijk? Had t idee van mn oeffen ampje klein voxje kan je tussen 1 en 4 watt schakelen.

Benieuwd naar de reacties, alvast bedankt!!

Mitch
9 januari 2014, 20:54
Ja, maar dat Voxje doet 't simpel door een dikke weerstand. Dat ligt bij een 100W amp iets anders. Er zijn verschillende manieren om volume naar beneden te halen: mastervolume, attenuator, etc. Want dat is eigenlijk wat je wil: volume omlaag. Vermogen verminderen heeft meer gevolgen in de sound dan alleen volume omlaag. Ik heb het meerdere keren gehad op amps en ik heb het nog nooit lekker vinden klinken, maar goed, da's ook maar een mening.

freddie bassman
9 januari 2014, 22:01
Ik heb een plexi achtigge amp waarvan de master echt goed werkt al klinkt luid spelen natuurlijk wel beter.
Wat zijn mn opties nou dan, 2 buizen eruit trekken is ook niet echt de oplossing he.
En wat is een attenuator?

Tabula Rasa
10 januari 2014, 12:29
Ik heb recent een versterkertje gebouwd met een schakelbare hoogspanning. Dat werkt wel goed, maar je krijgt wel bij iedere stand een versterker die wezelijk anders is en anders reageert.

driesp
10 januari 2014, 12:31
PPIMV inbouwen, is niet zoveel werk toch? En vind ik wel heel goed werken.

7ender
10 januari 2014, 14:58
een zgn triode schakeling inbouwen ,...dan daalt 't vermogen ongeveer van 100W naar zo rond de 35- , 40 watt.

Al zo vaak heb ik dit ingebouwd , en werkt perfect.

freddie bassman
10 januari 2014, 16:22
Is dat verder niet slecht voor de versterker en hoe werkt het

HaroldA
10 januari 2014, 16:51
PPIMV inbouwen, is niet zoveel werk toch? En vind ik wel heel goed werken.

PrePIMV, of PostPIMV? Die 2e vind ik persoonlijk waardeloos klinken.

HaroldA
10 januari 2014, 16:55
een zgn triode schakeling inbouwen ,...dan daalt 't vermogen ongeveer van 100W naar zo rond de 35- , 40 watt.

Al zo vaak heb ik dit ingebouwd , en werkt perfect.

Leuk leesvoer: http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=647871

tommus42
10 januari 2014, 17:05
Hier een penthode/triode schakeling voor twee 6L6en. Is uit een (kathode-biased) Epiphone Blues Custom
http://i40.tinypic.com/260fkzo.jpg

driesp
10 januari 2014, 19:38
PrePIMV, of PostPIMV? Die 2e vind ik persoonlijk waardeloos klinken.
Vind je? ik niet, te zien wel op wat. Op een 2203 werkt ze niet echt goed inderdaad. Maar, alles klinkt nu eenmaal slechter op laag volume, als het dan echt stil moet vind ik de postphaseinverter mv wel goed klinken.

HaroldA
11 januari 2014, 02:27
PostPIMV vind ik onder de 70% dun en buzzy klinken. Zeker op slaapkamerniveau blijft er alleen een rommelige brij over.

Mitch
11 januari 2014, 14:18
Het verschilt nogal per versterker. Beetje raar om alles over één kam te scheren.
Op een JTM45 is het ook niks, bijvoorbeeld. Op een goeie plexi of JCM800 kan het prima werken, maar dan wel met een beetje tweaken tussen levels van pre- en post PIMV.

HaroldA
11 januari 2014, 14:20
Het verschilt nogal per versterker. Beetje raar om alles over één kam te scheren.
Op een JTM45 is het ook niks, bijvoorbeeld. Op een goeie plexi of JCM800 kan het prima werken, maar dan wel met een beetje tweaken tussen levels van pre- en post PIMV.

Ik heb 'm op een 2204, 1987x en 1987 gehad. Alleen icm een PrePIMV had hij nut, maar dankzij de PrePIMV's wel veel minder nut.

Plant
11 januari 2014, 14:46
Wattage switch of mastervolume zijn 2 totaal verschillende zaken.

Wattage switch beperkt het vermogen en verlaagt dus het punt waarop de eindtrap over z'n nek gaat.
Met de mastervolume zet je alleen het volume maar zachter.

Mitch
11 januari 2014, 15:21
Ik heb 'm op een 2204, 1987x en 1987 gehad. Alleen icm een PrePIMV had hij nut, maar dankzij de PrePIMV's wel veel minder nut.
Precies, in deze Marshalls werkt de combinatie beter dan het één in plaats van het ander. In een hoop andere versterkers werkt het prima, op zichzelf staand.

HaroldA
11 januari 2014, 15:22
Precies, in deze Marshalls werkt de combinatie beter dan het één in plaats van het ander. In een hoop andere versterkers werkt het prima, op zichzelf staand.

De TS heeft een 1959 SLP clone, dus vergelijkbaar met mijn amps.