PDA

View Full Version : element met wat eisen



keithfan
9 januari 2014, 16:53
Hallo,

Binnenkort wil ik een Martin gitaar aanschaffen en er vervolgens ook gelijk een element inbouwen, zodat ik 'm ook live/in mijn band kan gebruiken. Nu heb ik het forum rondgezocht, maar nog niet helemaal een antwoord op mijn vraag erover kunnen vinden. Ik heb namelijk wat eisen als ik een element in wil laten bouwen. Misschien ben ik daarin wat te zeikerig, maar als ik een gitaar koop waar ik twee jaar voor heb moeten werken wil ik het niet ver'piep'en met het inbouwen van het element. Zo wil ik niet dat je er aan de buitenkant iets van gaat zien (behalve dan dat je 'm in kunt pluggen in de knop van de draagband), dus geen clipelement in het gaat van de klankkast en ook geen controllers aan de buitenkant. Nu is mijn vraag of dit mogelijk is? Ik heb wel eens gehoord dat je een element kan laten inbouwen met aan de binnenkant van de klankkast, dicht bij het gaat, een tone- en volumecontroller. Zou het niet mogelijk zijn om er helemaal geen controllers bij te doen, maar dat je zaken als volume- en toneregelingen apart bij een di-voorversterker kan regelen, zodat je alleen maar hoeft in te pluggen en verder op de gitaar niets hoeft te doen?

Ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn en jullie jullie licht erover kunnen late schijnen.

jutter
9 januari 2014, 17:29
Ik vraag me af waarom je een element wilt laten inbouwen... Een microfoon er voor is mooier en geeft een natuurlijker weergave.
BTW, weet je al welke Martin je gaat kopen?

danielw
9 januari 2014, 17:41
is het niet veel slimmer om een martin te kopen met een element er al in?
das toch veul makkelijker?
anders heb je van die piezzo elementjes! gat in je gitaar boren waar je strap komt en dan plak je het piezzo elementje zo in je gitaar!
tis passief dus geen cotrollers en daar zie je niks van maar of dat een mooi geluid geeft.......

-Martijn-
9 januari 2014, 18:07
Kijk eens naar een LR Baggs iBeam of K&K Pure Mini. Ik zou voor de laatste gaan, en eventueel een externe voorversterker erbij.

Harald
9 januari 2014, 18:17
Verschillende opties. Maar hoe het element het met jouw gitaar doet is altijd afwachten. Geen toonregeling, en dat via een aparte preamp/DI kan ook. Maar die knopjes op je gitaar is soms ook best handig. En tegenwoordig zit er vaak ook nog een stemapparaatje.

Maar DanielW heeft denk ik helemaal gelijk. Ik zou eens kijken naar een Martin waar het element al in zit. Dan kun je van te voren horen hoe het klinkt.

Uiteindelijk gaan geluid, en bruikbaarheid op het podium voor de looks. En zo'n voorversterkerblokje in de zijkant van je gitaar, niemand die zich daaraan stoort. Hooguit jij. Maar er zijn genoeg systemen die dat niet hebben.

K&K
AER heeft een systeem met piezo en microfoon, met inderdaad twee draaiknopjes in het klankgat. Zie je niet, maar juist daardoor ook weer niet bruikbaar voor snelle acties. Ik heb het in mijn Bozo, qua sound helemaal niet verkeerd.

Maar echt, kijk naar een Martin met een fatsoenlijke pickup er al in. Dan weet je van te voren of het klinkt, en je betaald dan echt minder, dan als je zo'n zelfde pickup later laat in bouwen.

Einzeln
9 januari 2014, 18:31
IN mijn martin zit een lr baggs element active. KOst rond de 140 euro. Doe er dan voor 99 euro een fisman aura pedal bij en doe een firmupdate en je hebt alle images van jouw martin beschikbaar. Precies wat je vraagt.

keithfan
9 januari 2014, 20:05
Oke, een hoop vragen zie ik haha. Dus even ter verduidelijking:
De Martin die ik, als hij me na goed uitproberen bevalt, ga kopen (binnen nu en twee weken) is de OM-28V.
Ik wil een element laten inbouwen, omdat ik deze gitaar ook in mijn band ga gebruiken, live. ik speel zowel elektrisch als akoestisch en ik zing ook. Een microfoon ervoor zou erg onpraktisch zijn, ook al weet ik dat dit het mooiste geluid geeft.
In deze Martin zit nog geen element ingebouwd. ik heb even rondgekeken en op het merendeel van de gitaren die zij verkopen zit geen element ingebouwd. de gitaren waar dat wel in zit, zijn natuurlijk weer gitaren die net niet zijn zoals ik ze zoek.
Ook heb ik me laten vertellen dat het qua sound alleen maar beter is als je later een element in laat bouwen, waarbij je niet aan de kast hoeft te gaan zagen (dus die enkel een aanpassing vraagt van de draagbandknop, omdat daar de input komt).
Ik heb gehoord van dat AER systeem waarbij de batterij en twee controllers (een volume-controller en een blendcontroller) aan de binnenkant van je kast, dichtbij het gat bevestigd worden. Bij dat systeem zou je dus niks aan de buitenkant kunnen zien. Mijn vraag is of je ook een element in kan bouwen zonder van die tone en volumecontrollers (dus ook niet aan de binnenkant) en dat je dat extern kunt regelen via een di-box die dat wel bezit?

Einzeln
9 januari 2014, 20:14
IK herhaal mijn post. Lr baggs element active!

Pepe
9 januari 2014, 21:18
Onze akoestische gitaarspeler heeft gewoon een Martin gekocht die hem beviel en hem gelijk achter gelaten voor inbouw van een Piezo, je stopt het snoer in de draagband knop, ziet er verder niks van. Daar treed ie al een jaar of tien mee op, nooit een probleem en het klonk beter dan mijn Yamaha met fabrieks ingebouwd element met equalizer. Maar dat zal ook aan de gitaar gelegen hebben. Simpel, goed en goedkoop.

keithfan
9 januari 2014, 21:37
Mensen, bedankt voor jullie tips!
Maar hoe zit het met de elementen van Martin zelf, die door fishman gemaakt worden zoals de gold + plus natural? Daar zitten, volgens mij, ook niet van die controllers bij. Schijnt ook niet duur te zijn en als mensen zoals Eric Clapton ze gebruiken zou je zeggen dat ze goed zouden moeten zijn?
Of sla ik de plank nu volledig mis en moet ik jullie raad opvolgen en met verdiepen in de Piezo en Lr baggs elementen?

Einzeln
10 januari 2014, 10:06
http://www.dougyoungguitar.com/pickuptests/

-Martijn-
10 januari 2014, 15:17
Schijnt ook niet duur te zijn en als mensen zoals Eric Clapton ze gebruiken zou je zeggen dat ze goed zouden moeten zijn?

Eric Clapton gebruikt niet de standaard elektronica.

Einzeln
10 januari 2014, 15:37
IK zie dat die LR baggs element actives inmiddels ook 169 euro zijn!

keithfan
10 januari 2014, 17:14
Eric Clapton gebruikt niet de standaard elektronica.

Kan ik daaruit concluderen dat je dat fishman/martin gold + plus systeem niet geweldig vindt?:p

Rizz
10 januari 2014, 17:48
Kan ik daaruit concluderen dat je dat fishman/martin gold + plus systeem niet geweldig vindt?:p

Ik denk dat Eric de electronica niet goed genoeg vindt.. :P

-Martijn-
10 januari 2014, 19:28
Ik denk dat Eric de electronica niet goed genoeg vindt.. :P
Precies. :p

Maar die ingebouwde elektronica zou inderdaad ook niet mijn keus zijn. Of je nou een gitaar van 500 euro hebt of een van 2000, ze klinken naar mijn mening allemaal vrijwel hetzelfde door zo'n systeem van Fishman.
Eric Clapton gebruikt trouwens pickups van ene Carlos Juan, maar die zijn nogal duur.

keithfan
11 januari 2014, 11:59
Haha, oké! In mieder geval allemaal bedankt voor jullie tips, nu weet ik op welke elementen ik me moet gaan richten;)

fred dons
11 januari 2014, 12:18
ik vind deze erg goed, hij is draadloos dus je hoeft helemaal niets te boren en het geluid is ook erg goed (stereo waarbij je iedere snaar separaat in het stereo beeld kan zetten)
http://us.shadow-electronics.com/products/sh_pfa-w

Einzeln
11 januari 2014, 12:37
Waarom zou je snaren separaat in het stereobeeld zetten. Het geeft een idioot effect. Verder is dat draadloze wel grappig.

Plant
11 januari 2014, 16:48
Een element met wat eisen? Een element heeft niks te eisen.

vulvasonic
11 januari 2014, 19:35
Even een klein zijsprongetje (ik vraag u vergiffenis). Een beetje 'deftige' (heb ik van mijn Vlaamse vrienden) Martin zijn doorgaans niet de goedkoopste gitaren. Nu maakt Martin ook wel gitaren van rond de €600,- Het zal niemand verbazen dat de Martins in deze prijscategorie niet tot de meest deftige behoren (heb ik van mijn Vlaamse vrienden).
Een gitaarspelende collega van mij, uit 'het wereldje', bezit (bezat?) een zeer deftige Martin (heb ik van mijn Vlaamse vrienden), maar los van het feit dat hij het ding geen seconde uit het oog durfde verliezen, hoorde niemand in het van alcohol vergeven aanwezige publiek de uitmuntende kwaliteit van de dure Martin. En ja, ook hij kon onmogelijk op een krukje zitten met een microfoon voor z'n gitaar.

Wat deed hij? Hij kocht een €600,- kostende Martin met ingebouwd element, hij heeft er geen omkijken aan, hij plugt in en hij speelt en er is geen mens in het publiek dat doorheeft dat hij op een door de verstokte Martin fan verfoeide 'kutplank' staat te spelen.

Mijn twee centen: Geef je ingetogen, kwalitatief hoogstaande optredens en bevind je je regelmatig in de studio, doe jezelf een lol en beknibbel niet op kwaliteit. Maar speel je af en toe wat akoestische nummertjes in feestbandjes voor een bezopen publiek, hou het geld dan op zak en maak je niet te druk. Niemand die het hoort. :)

-Martijn-
11 januari 2014, 20:34
Ben ik het helemaal mee eens!

fred dons
11 januari 2014, 21:00
Waarom zou je snaren separaat in het stereobeeld zetten. Het geeft een idioot effect. Verder is dat draadloze wel grappig.

dat dacht ik ook, totdat ik het hoorde :D , het klinkt niet zo vreemd als je mag verwachten, daarnaast kun je de baskant van je gitaar bijvoorbeeld anders instellen dan de hoge snaren zonder dat je een compromis hoeft te sluiten wat betreft het geluid (warm hoog, zonder boomy bas bijvoorbeeld) je vult de kamer (of zaal) met je geluid, dit zal in een band wat minder goed werken maar als solist vind ik het echt een aanwinst

Plant
11 januari 2014, 21:21
Precies, voor live een (uitneembaar) klankgat element in je gitaar en verder je dure Martin intakt laten.

Als je een undersaddle element laat inbouwen moet daar ruimte voor worden gemaakt in de brug. Deze wordt dieper uitgefreesd en vervolgens ligt er een element onder het zadel die ook het puur akoestische geluid negatief beïnvloed.

Echt, hier ga je zoveel spijt van krijgen.

jutter
11 januari 2014, 21:45
Precies, voor live een (uitneembaar) klankgat element in je gitaar en verder je dure Martin intakt laten.

Als je een undersaddle element laat inbouwen moet daar ruimte voor worden gemaakt in de brug. Deze wordt dieper uitgefreesd en vervolgens ligt er een element onder het zadel die ook het puur akoestische geluid negatief beïnvloed.

Echt, hier ga je zoveel spijt van krijgen.

Daarom zei ik ook: 'microfoon er voor'.

Einzeln
12 januari 2014, 10:40
Precies, voor live een (uitneembaar) klankgat element in je gitaar en verder je dure Martin intakt laten.

Als je een undersaddle element laat inbouwen moet daar ruimte voor worden gemaakt in de brug. Deze wordt dieper uitgefreesd en vervolgens ligt er een element onder het zadel die ook het puur akoestische geluid negatief beïnvloed.

Echt, hier ga je zoveel spijt van krijgen.
Dit is schromelijk overdreven.

Einzeln
12 januari 2014, 10:41
Daarom zei ik ook: 'microfoon er voor'.
Binnen een bandsituatie?

jutter
12 januari 2014, 10:50
Binnen een bandsituatie?

Ja, dat kan heel goed en er zijn zat die dat doen.

Einzeln
12 januari 2014, 13:49
Daar zou ik graag een voorbeeld van horen. Mijn idee is dat dit binnen een band heel veel problemen oplevert.

tnijland
12 januari 2014, 14:37
Ook een duit in het zakje van mijn kant. Als je een dure Martin zou willen versterken en daarbij de sound van deze gitaar wilt behouden, dan is er eigenlijk maar 1 oplossing en dat is een goede microfoon. Ik zou een DPA 4099 aanraden want die kun je met een klem tijdelijk op de gitaarkast vastzetten.

Zelf heb ik overigens gekozen voor een compromis oplossing en dat is een Fishman Rare Earth Blend hetgeen neerkomt op een combinatie van een humbicker elementen en een microfoon die je kunt mixen. Deze keuze heeft voornamelijk te maken met de wens om eventuele ongewenste feedback nog wat te kunnen reduceren.

Just my 2 cents

Einzeln
12 januari 2014, 20:32
Een aura DI is geen optie voo jou?

peter_heijnen
13 januari 2014, 09:59
Ja, dat kan heel goed en er zijn zat die dat doen.
Het is vragen om grote problemen. De laatste keer dat ik het uit nood een kleine week zo moest doen kreeg de geluidsman de akoestische nauwelijks gemixt. Ondanks drums achter plexiglas, en je monitor noodgedwongen te zacht om je werk fatsoenlijk te kunnen doen.

Ik wil ook graag voorbeelden van bands die nog een mic voor de akoestische zetten.

jutter
13 januari 2014, 11:02
http://www.youtube.com/watch?v=zwsJIB6aBhI
http://www.youtube.com/watch?v=nBwbjyVW_jI (niet de resonator maar de akoestische)
http://www.youtube.com/watch?v=-_rkV-KCZE0

Zo maar even een graai.

Plant
13 januari 2014, 12:28
Ja hèhè, bluegrass. Alles akoestisch zonder drummer waar je tegenop moet.

Als ik met m'n folkbandje repeteer of op kleine lokatie speel kan het ook zo. Maar als het wat groter of harder 'moet' en ik ook nog eens de geluidstechnicus / -installatie tegen heb red ik het daar niet mee.

In mijn geval plug ik dan in met (magnetisch) klankgatelement. Klinkt niet akoestisch (meestal klinkt in dat geval toch alles in mijn beleving al nergens naar), maar ik word wel probleemloos uitversterkt en ik hoor niemand klagen.

kwispelhond
13 januari 2014, 12:50
Ha ja, zonder versterking lukt het wel ja, maar als er een drummer en bassist versterkt mee gaan doen gaat dat zeer moeilijk worden. Waarschijnlijk blijft er dan ook niet zoveel over van dat geweldige geluid want geluidstechnici halen frequenties weg die rondzingen en dat houd dan in dat in de zaal je waarschijnlijk een geluid als een banjo overhoud.

We hebben deze discussie al zo vaak gehad, je hebt gewoon nodig wat werkt in de situatie waarin jij speelt. Voor de ene kan een microfoon werken maar blijft altijd een risico en klinkt in de praktijk zeker niet altijd het beste. Microfoons hebben gewoon als nadeel dat ze alles versterken en bv. in een lawaaiige kroeg is het geroezemoes vaak even hard tot harder dan je gitaar, daar gaat een microfoon zelfs in je eentje echt niet werken.

RB-1
13 januari 2014, 14:41
Waarschijnlijk blijft er dan ook niet zoveel over van dat geweldige geluid want geluidstechnici halen frequenties weg die rondzingen en dat houd dan in dat in de zaal je waarschijnlijk een geluid als een banjo overhoud.Interesante observatie.....:seriousf:
Als mijn banjo zou klinken zoals je nu dat gemolesteerde gitaargeluid beschrijft, dan is er iets vreselijk mis.
Ik weet natuurlijk niet wat jij tot nog toe aan brandhout banjo's hebt gehoord....:makeup: ;)

Het liefst heb ik m'n eigen Audix SCX-25, maar in noodgevallen voldoet zelfs een SM-58.

Al is het een stuk minder dan met een Shure, zelfs met een oude D-190 gaat het nog net. (link) (https://www.youtube.com/watch?v=yfe29e_pxWc) - je kunt nog steeds duidelijk horen dat het geen waaibomen Samick of dito Fender is maar een vintage Gibson. En dat ondanks de slechte kwaliteit van de video.
Toch weet de dienstdoende FOH technicus er nog een aardig zootje van te maken, door -tegen de afspraak- de mic aan het begin van het nummer gewoon dicht te zetten.
Vanaf ~ 2:33 zouden banjo en fiddle samen de tempoversnelling inzetten, maar wat ik ook doe, de technicus slaapt rustig verder.
Pas op 3:19 krijg ik eindelijk signaal terug. Komt het geimproviseerde deel van mijn solo toch nog in de zaal aan....:ok:
Dan hoor je dus hoe dit akoestische instrument overeind blijft, met achter mij o.a. een drummer en een bassist.
Overigens is filteren van de feedbackfrequenties precies dat wat ik doe om mijn SCX-25 helemaal natuurlijk te laten klinken.
Ik heb inderdaad gemerkt hoeveel technici dit (nauwkeurige) kunstje uit het basisrepertoire niet eens beheersen....

kwispelhond
13 januari 2014, 15:03
Sorry hoor, het is natuurlijk nooit bedoeld geweest om banjo-spelers en hun instrumenten te beledigen :makeup: maar de gemiddelde gitarist wil toch echt niet dat hun gitaar als zo'n instrument klinkt.

We praten hier natuurlijk weer wel weer over hele andere zaken, opnemen doe ik zelf uiteraard ook via een microfoon hoeveel zooi er ook ingebouwd zit!! Dat is echter iets heel anders dan optreden en mijn ervaring is inderdaad dat optreden met microfoon voor het instrument alleen gaat lukken als alles er om heen aangepast is aan die situatie. Dat is goed te regelen in een geheel akoestisch Bluegrass gezelschap maar gewoon vaak onmogelijk en zelfs vaak ongewenst in een pop- of rockband en dus kan je er dan vaak beter een Piezo in zetten. Is niet de best klinkende oplossing maar wel de meest praktische en degene die in de praktijk onder de meeste omstandigheden goed zal werken en in de praktijk zelfs het beste zal klinken (of liever: waar het meeste van het geluid overblijft).

Plant
13 januari 2014, 15:53
Ik zal maar niet weer de discussie over piëzo's aanwakkeren :D daar heb ik gewoon mijn standpunt (uit ervaring) over en daar krijg je me echt niet vanaf.

Maar behalve het vreselijke geluid (hoe een banjo door een piëzo klinkt wil ik niet weten :stop: ) heb je ook nog eens een verbouwing van je dierbare instrument. Daar heeft niet iedereen trek in, hoe 'onzichtbaar' het ook kan.

Koop dan idd zo'n kant en klaar ding voor op het podium (voordeel is tegenwoordig dat er vaak meteen een stemapparaat in de ingebouwde voorversterker zit) en laat je peperdure Martin voor wat ze is.

Bovendien kun je bij een gitaar met element standaard erin al meteen horen wat het geluid is. Als je je gitaar laat verbouwen moet je maar afwachten wat eruit komt.
Het geluid kan tegenvallen, er kan door drukverschil (geen vlak zadel of vlakke brug) in het versterkte geluid onbalans tussen de snaren ontstaan. Werk je met alternatieve stemmingen? -> drukverschil -> onbalans. Bezint eer ge begint.

Einzeln
13 januari 2014, 21:01
Hilarisch. Zo'n band doe je met 1 mic inderdaad.

Rizz
13 januari 2014, 21:46
Nou ja, als je dan toch geen geluid meer overhoud van je gitaar en je wilt persé die Martin, koop dan zo'n setje als ik heb, klankgatelement en losse preamp. Ideaal en het zit er zo in.. Met de toonregeling van de preamp kan je er toch een aardig geluid uitkrijgen.. Evt. nog wat effecten erbij... Hij kan direct in de PA via de preamp met fantoomvoeding.. Lijkt me ideaal.. En als je de geluidsman wilt pesten, ros je de boostknop af en toe ff in.. :D

http://i1324.photobucket.com/albums/u602/rizzi33/CIMG3054_zps8dcee9b2.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/rizzi33/media/CIMG3054_zps8dcee9b2.jpg.html)

jutter
13 januari 2014, 21:50
Hilarisch. Zo'n band doe je met 1 mic inderdaad.

Hilarisch is een dure Martin van 2500-3000 euries te kopen en daar een element in te bouwen. Pure verkrachting van je geluid! Maar ja, als jij dat mooi vind, prima toch!?

RB-1
13 januari 2014, 22:51
(hoe een banjo door een piëzo klinkt wil ik niet weten :stop: ) En toch ga ik het je vertellen: als een met een pick up uitversterkte akoestische gitaar, je hoort geen verschil.
En dat is zo slecht, dat wil je inderdaad niet weten....:sssh:



Hilarisch is een dure Martin van 2500-3000 euries te kopen en daar een element in te bouwen. Pure verkrachting van je geluid! Maar ja, als jij dat mooi vind, prima toch!?Ik kan zo'n gedachtengang ook niet volgen....:???:

Rizz
13 januari 2014, 22:55
Er zijn toch hele goede systemen? Maar dan zal je er flink geld aan uit moeten geven, zeker in zo'n dure gitaar.. Hoe doen die pro's dat dan?

jutter
13 januari 2014, 23:07
En toch ga ik het je vertellen: als een met een pick up uitversterkte akoestische gitaar, je hoort geen verschil.
En dat is zo slecht, dat wil je inderdaad niet weten....:sssh:


Ik kan zo'n gedachtengang ook niet volgen....:???:


Ik snap er ook geen hol van! Dan kan je toch net zo goed een gitaar kopen met element/piëzo voor 250 euro i.p.v. 2500 euro?

Einzeln
14 januari 2014, 08:57
Ik snap er ook geen hol van! Dan kan je toch net zo goed een gitaar kopen met element/piëzo voor 250 euro i.p.v. 2500 euro?
Zou ook niet mijn keuze zijn. Ik heb nu eenmaal een mooie gitaar die lekker speelt (M36). Er zit een lrbaggs in die naar mijn oren mijn gitaar niet verkloot. Ik hoor acoustich echt niet het verschil met en zonder piezo onder de brug. Je zult zeggen ik wel, en ik geloof je onmiddellijk. Maar begin er dan gewoon niet aan, want dan zul je elke modificatie horen. Ook een klem op je klankkast zou de resonantie kunnen gaan verstoren. Versterking is altijd een compromis. Wil je een 1:1 reproductie van je geluid dan moet je een standaard met een mic ervoor zetten. Dat is voor mij geen optie, met de volumes waar binnen ik speel. Daarom mijn opmerking hilarisch want medunkt dat ik een acoustich gezelschap je met een mic voor de gehele band moet gaan spelen. Ik speel niet in zo'n band. Mijn referentie is blijkbaar een andere. Dus die opmerking van een goedkopere gitaar met daarin een piezo of magnetisch pu is niet zo raar.

keithfan
14 januari 2014, 09:42
Omdat er op die gitaar al een knop zit voor de draagband. mij is verteld dat ze hierdoor niks aan de gitaren hoeven te boren of zagen omdat ze de plugin door het gaat kunnen doen waar die draagbandknop zit.

Kim Wilson
14 januari 2014, 09:58
Ik snap er ook geen hol van! Dan kan je toch net zo goed een gitaar kopen met element/piëzo voor 250 euro i.p.v. 2500 euro?
Waarom snap je het niet? Als hij nou een hele fijne Martin heeft en daar een knap element in laat bouwen, doet dat toch verder niks af aan het akoestische gedeelte van die gitaar? Op deze manier heeft Keithfan straks een hele deftige gitaar, die hij als het moet ook nog op een podium kan gebruiken. Wat moet je met twee gitaren als je het ook met één kan?

En denk je niet dat een knakending van €250 ietsje anders aanvoelt dan een Martin van €2500?

Plant
14 januari 2014, 12:08
Omdat er op die gitaar al een knop zit voor de draagband. mij is verteld dat ze hierdoor niks aan de gitaren hoeven te boren of zagen omdat ze de plugin door het gaat kunnen doen waar die draagbandknop zit.

Niet helemaal. Voor zo'n 'endpin jack' moet het gat ongeveer 12mm worden en dat is groter dan het gat voor het schroefje van de draagbandknop die er nu in zit. Het gat wordt dus flink opgeruimd.
Maar de endpin jack komt wel op de plaats van een bestaand gat, dus uiteindelijk zie je er niks van.

Verder hangt het af van het type element of er nog iets verbouwd moet worden. Als het een element is dat aan het klankgat vast zit of intern onder de brug geplakt zit, dan niet.
Wil je een 'undersaddle' pickup, dan gaat het brugzadel eruit, wordt de brug dieper uitgefreesd om ruimte te maken voor dit element en er word een gaatje door de brug en top geboord voor het kabeltje naar de endpin jack. Heb je een aktief systeem, dan komt er ook nog ergens een batterijhouder in de klankkast.

keithfan
14 januari 2014, 12:42
als je het type op de site van martin zelf opzoekt (http://www.martinguitar.com/model/item/196-om-28v.html) staat er bij electronics: optional.
betekent dit dat je m met element kan bestellen? Of alleen maar dat je er eventueel een element in kan bouwen?

-Martijn-
14 januari 2014, 12:49
betekent dit dat je m met element kan bestellen? Of alleen maar dat je er eventueel een element in kan bouwen?

Inbouwen kan altijd.

Plant
14 januari 2014, 12:54
Optional betekent dat ze standaard met element geleverd kan worden. Linkshandig is ook optional. Het zou toch raar zijn als je zelf nog je gitaar naar linkshandig moet laten verbouwen.

kwispelhond
14 januari 2014, 13:43
Even een rara zijsprong maar moet je gezien je nickname eigenlijk geen Hummingbird willen? Dat hoort toch bij Keith en die hebben tegenwoordig allemaal standaard een L.R. Baggs systeem ingebouwd zitten dus zou je gelijk klaar zijn :soinnocent::)

Plant
14 januari 2014, 15:32
Ligt er maar net aan van welke Keith de ts fan is. Misschien kan keithfan beter een drumstel kopen ;)

danielw
14 januari 2014, 17:46
als je een goede gitaar wil met hele goede electronica moet je gewoon een taylor kopen!!;)
dat expression system klinkt als een klok! maarja martin vs taylor..... hahah

-Martijn-
14 januari 2014, 17:49
Ik vind het Taylor expression system niet om aan te horen...

danielw
14 januari 2014, 17:53
haha

smaken verschillen dus!

synapse
15 januari 2014, 12:33
Ligt er maar net aan van welke Keith de ts fan is. Misschien kan keithfan beter een drumstel kopen ;)

en daarnaast tranquillizers voor olifanten en de nodige explosieven?

Mukkez
15 januari 2014, 21:29
Heb je al een besluit genomen keithfan? Of twijfel je na zes pagina's nog meer dan in het begin?

keithfan
16 januari 2014, 13:33
Dat laatste. .. Je begint met een vraag en uiteindelijk twijfel je over heeel Veel dingen. Bedoel ik zeker niet ondankbaar. De reden dat ik nu zo veel twijfel is omdat ik er dankzij jullie nu veel meer van afweet.

Harald
16 januari 2014, 14:12
Niet helemaal. Voor zo'n 'endpin jack' moet het gat ongeveer 12mm worden en dat is groter dan het gat voor het schroefje van de draagbandknop die er nu in zit. Het gat wordt dus flink opgeruimd.
Maar de endpin jack komt wel op de plaats van een bestaand gat, dus uiteindelijk zie je er niks van.

Verder hangt het af van het type element of er nog iets verbouwd moet worden. Als het een element is dat aan het klankgat vast zit of intern onder de brug geplakt zit, dan niet.
Wil je een 'undersaddle' pickup, dan gaat het brugzadel eruit, wordt de brug dieper uitgefreesd om ruimte te maken voor dit element en er word een gaatje door de brug en top geboord voor het kabeltje naar de endpin jack. Heb je een aktief systeem, dan komt er ook nog ergens een batterijhouder in de klankkast.

Dat het endpin gat vergroot wordt is waarschijnlijk nodig. Maar, als die pin in het midden op de zijkant zit heeft dat akoestisch geen invloed. Dat gat gaat door een massief blok hout. Maar het zal wel enigzins aangepast moeten worden. Zie je straks niets van, en je hoort het ook niet.

Wat betreft een undersaddle piezo... uitfrezen kan natuurlijk wel, maar ze vijlen gewoon een stukje van het zadel af. Veel makkelijker. Een gaatje voor de kabel van de piezo heb je natuurlijk wel nodig. Maar ook dat gaat door een wat dikker stuk hout. Zal akoestisch dus geen verschil uitmaken. Dat het zadel nu op de piezo rust, kan theoretisch wel verschil uitmaken. Of je dat in de praktijk hoort vraag ik me af. Het materiaal van de piezostrip kan dan misschien nog een rol spelen. Maar ik vermoed dat de feitelijke invloed op klank kleiner is dan die van de snaren. Of de invloed van het plectrum wat je gebruikt. Daar hoor je ook de puristen die vinden dat je alles zo enorm goed hoort nu nooit over... ;) (RB1 in zijn keuze voor duim en fingerpicks voor de banjo excepted overigens)

Met zo'n K&K systeem dat je binnen in de klankkast plakt heb je dat hele probleem niet. Praat je alleen nog over een beetje extra gewicht aan het klankblad. Kunnen we gelijk ruzie gaan maken over wel of niet ankeren op het klankblad. En palmmutes moeten we dan ook maar niet meer doen.

Plant
16 januari 2014, 14:28
Wat betreft een undersaddle piezo... uitfrezen kan natuurlijk wel, maar ze vijlen gewoon een stukje van het zadel af. Veel makkelijker.

Niet te hopen. In de praktijk zit het zadel vaak al niet zo heel diep, als die mm van dat element ook nog eens van die diepte afgaat gaat het zadel wel heel wankel in de brug zitten.

-Martijn-
16 januari 2014, 14:35
Niet te hopen. In de praktijk zit het zadel vaak al niet zo heel diep, als die mm van dat element ook nog eens van die diepte afgaat gaat het zadel wel heel wankel in de brug zitten.

Ik vind het een vreemde werkwijze om de brug uit te frezen in plaats van een stukje van het zadel te vijlen. Voor zover ik weet is het ook erg ongebruikelijk.

Als het zadel wankel in de brug zit, dan is ie te dun ten opzichte van de sleuf in de brug.

keithfan
16 januari 2014, 15:07
Ik heb het installatie instructie boekje van de fishman martin gold plus bekeken en daarin zie je dat er iets onder de brug wordt geplaatst. Volgens mij komt er bij dat element verder niks bij kijken dan een gat voor de plug. Is er een van jullie bekend met dit element?

kwispelhond
16 januari 2014, 19:10
Ik heb zelf ook later een Fishman systeem (Matrix Infinity) in een dure gitaar laten bouwen. Ik heb geen idee hoe dat gedaan is maar ik kan wel zeggen dat ik totaal geen verschil heb gehoord van voor en na de verbouwing. Tevens is er geen enkel probleem met alternatieve stemmingen, zowel bij de Gibson waar later ingebouwd is als bij mijn Ovation waar het versterkingsgedeelte vanaf fabriek reeds ingebouwd is. Wat ik heb koste toentertijd iets van 169,00 euro in de winkel en 200,00 euro ingebouwd door Peer Dellen, daar hoefde ik zelf niet zo lang over na te denken.

Ik heb in de Gibson nu dus een klein kastje met knoppen in het klankgat gelijmd zitten en een hoesje met een batterij tegen de binnenkant van de hals en dat zie je eigenlijk niet (alleen als je in de klankkast gaat kijken). Het enige nadeel van die knopjes in het klankgat is dat als je zo'n rubber dop tegen het rondzingen gebruikt je dus niet meer bij volume en zo kan

Qua cross-posten, deze foto's heb ik laatst ook al elders geplaatst, toen voor de positie van knoppen voor de halsband, maar zo ziet het er dus uit (en er zitten geen vlekken op deze gitaar, er is ook niets mat aan, je ziet alleen glans en weerkaatsing, ik ben gewoon niet zo'n beste fotograaf :makeup: ):

http://i252.photobucket.com/albums/hh30/kwispelhond/PICT0463_zps39139157.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh30/kwispelhond/PICT0464_zpse4f71988.jpg

Einzeln
17 januari 2014, 10:24
En daar heb ik dan weer moeite mee. Ik wil die knop altijd gewoon aan de achterkant op de hiel.

kwispelhond
17 januari 2014, 11:28
Daar is een actueel draadje over dus laat ik me nu maar beperken tot: Ik niet!

keithfan
19 januari 2014, 10:27
maar als er bij electronics 'optional' staat op de site van Martin, betekent dit dan dat je 'm ook kan bestellen dat zij er een element voor je inbouwen?

Plant
19 januari 2014, 14:02
Als een fabrikant vermeld dat electronics optional zijn, betekent dat dat het instrument er standaard mee geleverd kan worden.

Vaak zie je dan dat het een apart standaardmodel is met als achtervoegsel 'E'. Je zou verwachten dat er een OM-28VE bestaat, maar die zie ik niet. Vandaar misschien je twijfel.

Ik vermoed dat je in dit geval bij een bestelling zelf kunt aangeven welk element je er in wilt hebben, dan word de gitaar daarmee in de fabriek uitgerust.

In dit filmpje wordt gesproken over een OM-28V custom, vanaf 2.30 wordt het ingebouwde systeem besproken. Als ik dit zo bekijk is dit niet iets wat later door een luthier is ingebouwd, maar is dit op bestelling zo geleverd:


http://www.youtube.com/watch?v=DKpK5pk3Kf8

1 manier om daar achter te komen: vraag het Martin zelf.

keithfan
22 januari 2014, 15:26
in de manual van de thinline gold plus (http://www.martinguitar.com/catalogs/electronics/goldplus.pdf) hebben ze het ook over een microfoontje in de plug. Zit er een microfoontje bij dit element? of is dat optioneel?

Plant
22 januari 2014, 15:51
Boven figure 4 staat de tekst:


Optional Stereo Wiring Figures 4-6
The Fishman Switchjack™ switching endpin jack is integrated into
the Martin Gold+Plus. A variety of stereo wiring options are
available for pickup+microphone or pickup+pickup

Je hebt dus die Fishman Switchjack nodig en daar kun je een 2de element of een microfoon op aansluiten door op 2 punten op het printje in die jack een kabeltje te solderen.

Die microfoon zit er dus niet bij, laat staan er ingebouwd. Wel available.

keithfan
22 januari 2014, 15:58
oke:D top weet genoeg dankje

Eko
22 januari 2014, 16:38
Als live speler: er gaat toch een feedbackbuster in het klankgat dus waarom moeilijk doen. Je kunt het wel niet willen , maar een acoustische zonder rubberdop gaat rondzingen op bandvolume, zeker met monitoring. Er zijn gitaren die daar ( bijna ) geen last van hebben, maar dat is een andere discussie.
Gewoon de gitaar in een nette winkel kopen en vragen er meteen een goede piezo in te bouwen. DI er bij en regelen maar. Meest eenvoudige systeem en kan er weinig fout mee gaan.

keithfan
25 januari 2014, 12:18
Weet nog niet wat ik ga doen, maar heb de gitaar inmiddels wel binnen en hij klinkt, speelt en oogt geweldig:D. Denk dat ik er voorlopig maar met het inbouwen wacht, totdat ik echt ergens honderd procent zeker van ben.