PDA

View Full Version : Ervaringen met hoogte pickups en humbuckers.



Jan-Douwe22
9 januari 2014, 09:57
Even een klein vraagje. Ik wil mijn prs een wat warmere klank geven. Ik heb een VOXac15 op de kop weten te tikken dus de cube 30x is niet meer.

Moet ik mijn elementen juist hoger of lager zetten voor een warmere klank? Ik zit nu op kantoor, en heb niet echt tijd om te gaan testen, anders zat ik al te klooien en te experimenteren, maar ik vraag naar jullie ervaringen.

Ciao!

arjanb01
9 januari 2014, 09:59
Voor een minder scherpe klank zou ik de elementen lager zetten. Misschien ook ff draaien aan de knoppen van de amp wil ook wel helpen. En natuurlijk spelen met de tone knop op je gitaar.

Jan-Douwe22
9 januari 2014, 10:04
Ga ik mee aan de gang! Tone knop hoger is scherpere klank toch?

LRS
9 januari 2014, 10:10
Ik denk dat je element hoogte niet zo zeer het verschil gaat maken om het hoog te beïnvloeden. Pickups dicht tegen snaren aan geeft een wat heter geluid en wat verder van de snaren af wat dunner. Zoals Arjan al suggereert: de equalizer van je amp gebruiken en de toon pot op je gitaar (= hoog af filter) om de scherpe randjes weg te regelen. Als dat niet tot een bevredigend resultaat leidt (te dof oid) kan je evt een andere speaker overwegen, die wat minder op het hoog is gefocussed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Jan-Douwe22
9 januari 2014, 10:12
Duidelijk, bedankt! Kan het vervangen van een pick-up ook verschil maken in de warme klank?

LRS
9 januari 2014, 10:31
Duidelijk, bedankt! Kan het vervangen van een pick-up ook verschil maken in de warme klank?


Zeker wel. Kijk bijv eens op de website van Bare knuckle pickups. Staan de verschillen per pick-up redelijk aangegeven, ook met een grafiekje en sound samples.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Rinze
9 januari 2014, 10:58
Elementen verder van de snaren: meer "hout" in de toon, meer mid. Niet te ver want dan wordt het signaal te zwak. Elementen dichter bij de snaren: meer hoog en laag en meer attack. Pooltjes wat verder uit het element: meer boventonen en wat minder modder.

Elementen vervangen kan altijd maar het is wel handig om dan een idee te hebben wat je wilt veranderen en iets meer over elementen te weten. Kijk eens op de Seymour Duncan site, daar staat een hoop informatie. Maar ook zonder vervangen kun je een hoop aan je geluid veranderen door de afstelling van je gitaar en elementen.

Is het een PRS SE? Of een Amerikaanse?

Jan-Douwe22
9 januari 2014, 11:08
Een SE. Amerikaans is heel mooi.. maar ook....

Tabula Rasa
9 januari 2014, 12:23
Ga ik mee aan de gang! Tone knop hoger is scherpere klank toch?

Zolang je dit soort vragen stelt moet je helemaal geen andere versterkers en elementen kopen of bekijken! Ga eerst eens knoppen draaien en luisteren. Elementen omlaag is soms wat warmer.