PDA

View Full Version : (John Legend) All of Me - Fingerstyle



flo12392
8 januari 2014, 14:33
Ha allen,

Alweer een jaar geleden is het dat ik een nummer heb geplaatst. Het commentaar dat ik toen heb gekregen (te makkelijk, opnemen kan beter) heb ik geprobeerd te gebruiken; ik heb een tweede microfoon aangeschaft, en dit maal heb ik geprobeerd mijn eerste eigen fingerstyle compositie van een bekend nummer te maken.

http://www.youtube.com/watch?v=imq-OKRsdbU

Al het commentaar en advies is welkom!

Florian Maas

Champ-00
14 januari 2014, 12:14
Klinkt goed, en je hebt de skills zeker in huis. De condensators doen hun dingetje prima. Je bent daardoor wel sterk afhankelijk van de ruimte waar je je in bevindt, en die vind ik ietwat te groot. Ik hoor dat terug in je opname. Een kleine compressie zou deze opname ook wel kunnen gebruiken. Maar we moeten dit niet gaan over-analyseren denk ik, je hebt je doel bereikt: een goed klinkende opname maken.

Toch is een heel popliedje na-tokkelen iets teveel van het goede wat mij betreft, hoe knap ook uitgevoerd.
Ik weet niet of je componeert? Ben daar dan wel benieuwd naar.

Cheers

Daniel Dudink
17 januari 2014, 00:22
Knap joh en echt gitaartalent!! Kzag ook andere mooie coverversies van je op youtube; smaakvolle keuze :-)

Harald
17 januari 2014, 09:11
Weet niet hoe lang je al speelt? Op zich netjes gespeeld. Ken het origineel niet.

Bij vocale nummers is de begeleiding vaak een kwestie van herhalen totdat de coupletten op zijn. Zolang het gezongen wordt niets aan de hand, de tekst wisselt tenslotte. Maak je er een instrumentaal arrangement van (en zeker als dat voor één instrument is) dan is de uitdaging niet zozeer om genoeg begeleiding en de goede zanglijn te spelen, maar om het spannend te houden. Dit blijft voor mijn gevoel, voor de kleine 5 minuten de het duurt, te veel op hetzelfde nivo. Dat zit in dynamiek, en kleine dingetjes in de melodie die je bij herhalingen zou kunnen wijzigen.

Dat is een vorm ding, los daarvan is emotie/feel beslissend bij dit soort arrangementen. En dat is ook makkelijker als je zingt, dan als je het als instrumentaal nummer speelt. Ik hoor je vooral de noten goed spelen. Vraag me af in hoeverre je voor jezelf de zang/tekst hoort/voelt terwijl je speelt. Overigens, dat kan ook heel goed een gevolg zijn van het foutloos willen spelen voor de opname. Je houdt je vaak onbewust bijna altijd wel een beetje in als je weet dat er opgenomen wordt.

Dat gezegd hebbende, er zijn een paar 'youtube sensaties' waarvan ik ook steeds het idee heb dat ik ze netjes gitaar hoor spelen, maar ze niet kan voelen. Hoe heette die gast ook al weer, Lauro nogwat of zo was er zo eentje. Enorm talent om van alles en nog wat solo te spelen. Maar ik voel die man niet. Ondertussen heel veel anderen die het schitterend vinden. Zal dus wel aan mij liggen. Zelfs bij Sunga Yung heb ik dat. Het talent van die jongen is echter overduidelijk. Is dus ook een stukje smaak en waar je gevoelig voor bent.

Wat betreft covers of eigen materiaal, niets mis met covers, en niet iedereen is een componist. Maar er is wel een verschil tussen een cover en een bewerking. Als je dit verder kunt trekken dan alleen de goede noten, maar het je eigen kunt maken is er niets mis mee. Luister bv. naar Tommy Emmanuel die stukken van Chet Atkins (schreef zelf ook erg weinig) speelt. Tommy doet het duidelijk anders. Sterker nog, als hij het gevoel heeft dat hij dat niet kan met een stuk neemt hij het niet op, en zul je het hem ook zelden publiekelijk horen spelen. Cowboy's Dream is geschreven omdat hij Kentucky van Chet Atkins zo mooi vond. Hij kon dat nummer alleen niet genoeg eigen maken voor zijn gevoel.

Keep going dus!

grayfink
18 januari 2014, 16:25
@Harald, grappig dat je het origineel niet kent, ik hoor hem op mijn werk minimaal twee keer per dag langskomen. Zal wel hoog in de top40 staan. Mooi nummer. Hier het origineel http://youtu.be/450p7goxZqg

Meeste fingerstyle covers van bekende liedjes word de melodielijn gespeeld, dat verwachtte ik. Jij speelt gewoon de gitaarversie van de pianobegeleiding. Dat doe je prima hoor. Maar met melodie is het interessanter.
Je kunt er ook gewoon bij zingen natuurlijk .http://youtu.be/GpS64vp5x2Q

Ernest01
19 januari 2014, 10:12
Mooi gespeeld. Had ook meer verwacht de melodielijn te horen, i.p.v. de begeleiding.
Had het geheel wat meer variatie gegeven.
Netjes gedaan.

Harald
19 januari 2014, 11:57
Als het alleen de begeleiding is verklaart dat een hoop van de dingen die tot mijn reactie leidden ;) ALLEEN begeleiding blijft wel heel zelden overeind.

flo12392
6 februari 2014, 12:37
Ha heren,

Onwijs bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik had na vijf dagen geen respons de hoop een beetje opgegeven en heb sindsdien niet meer gekeken naar dit bericht. Ik ben nu echter blij verrast door de reacties en de zeer nuttige inhoud ervan.

@Champ: De ruimte, tja ik ben een arme student en zit helaas voorlopig nog wel even aan deze kamer gebonden, dus daar kan ik op het moment weinig aan veranderen. Wat compressie betreft, ik ben een leek op het gebied van audio editing, dus daar zal ik volgende keer eens wat meer tijd insteken. Ik componeer zelf (nog) niet.

@Harald: Ik heb het zelf even terug geluisterd met jouw commentaar in het achterhoofd, en er zit inderdaad vrij weinig dynamiek in. Het couplet is vrijwel gelijk aan het refrein qua volume. Daar zit dus duidelijk nog ruimte voor verbetering, om het nummer wat spannender te maken. Wat betreft 'het nummer eigen maken', dit was mijn eerste poging tot een eigen fingerstyle compositie van een bekend nummer, en ik denk dat het lastigste is om je eigen draai eraan te geven, dat heb ik in dit geval inderdaad ook niet echt gedaan. Misschien omdat ik mijn eigen draai nog niet helemaal gevonden heb ;)

@Ernest Ik denk dat dit een beetje overeenkomt met wat te weinig dynamiek. Een idee voor de volgende keer zou zijn om in de coupletten wat minder noten van de begeleiding te spelen zodat de melodie meer naar voren komt.

Allen in ieder geval erg bedankt voor het nuttige commentaar. Ik zal het proberen te gebruiken zodra ik weer eens de tijd heb om een nummer te maken en te spelen!
Florian