PDA

View Full Version : fender brugzadels imbus probleem.



YannickH
7 januari 2014, 17:42
ik heb een probleem met de fender trem...
ik kan sommige zadels niet verstellen omdat mijn imbus sleutel in sommige doordraait (ik heb dus geen grip)
ik heb dit probleem bij 3 imbusvijsjes.
ik heb de juiste maat van sleutel dus ik weet niet wat ik nu nog moet doen want een halve maat groter past er niet in.
de imbus is ook niet versleten dus daar ligt het ook niet aan.
hoe kan ik deze nu verstellen?

benwave
7 januari 2014, 17:58
Als ze echt kapot zijn heb je een klein probleem
Wat je dan kan doen is ze vanaf de andere kant met een tangetje eruit draaien, en er nieuwe imbusjes in zetten.
En dan de volgende keer eerst de boel een beetje smeren, of beter nog de spanning van de boutjes afhalen ( door de snaar los te draaien)

YannickH
7 januari 2014, 18:01
snaarspanning er afhalen had ik al gedaan maar haalt niks uit.
aan de imbussen zijn amper 4 keer gedraaid want de brug is een half jaar oud. stomme fender rommel:mad:

Gearjunkie
7 januari 2014, 20:16
Yannick,
Welke maat sleutel gebruik je dan? Amerikanen meten in inches en die maten vallen precies tussen ons millimeter gereedschap. Ik had op mijn Strat 1,27mm nodig bijvoorbeeld.

barno
7 januari 2014, 20:53
Fender maakt geen rommel. Dol draaiende imbusschroefjes : bijna altijd te wijten aan verkeerde maat imbus. past bijna en werkt is niet goed genoeg...

elena75
7 januari 2014, 21:22
misschien van dat witte tape (weet niet hoe het heet het is elastisch en ze gebruiken het volgens mij voor verbinding bij leidingen ) om de inbus winden dat het iets meer grip heeft

succes niets is frustrerender dan inbus of schroeven er niet uit kunnen krijgen :mad:

Hotpepper01
7 januari 2014, 21:30
Is waarschijnlijk het gevolg van het gebruik van een metrische (mm) afmeting sleutel in een engelse maat (inch) binnenzeskantschroef (inbus). Heb je wel de juiste maat sleutel tot je beschikking?

jules
7 januari 2014, 21:40
precies niet verder aan klooien voordat je de imbusjes echt om zeep helpt, ik kreeg het imbusje gratis bij een muziekzaak toen ik met hetzelfde probleem had

YannickH
7 januari 2014, 22:01
ik gebruik de sleutel die bij de trem zat.
en barno doe niet zo naïef,

Brum
7 januari 2014, 22:14
Fender maakt wel rommel, maar geen imbusjes.;)

YannickH
7 januari 2014, 23:11
ze gebruiken pisbakken metaal... misschien toch eens een callaham trem aanschaffen...

Gearjunkie
8 januari 2014, 17:16
ze gebruiken pisbakken metaal... misschien toch eens een callaham trem aanschaffen...

Wat let je inderdaad. Overigens zijn stelschroefjes wel gewoon te vervangen.

Powderfinger
8 januari 2014, 18:12
Ik heb ditzelfde probleem gehad. Ik had de juiste inbus, maar deze bleek een klein beetje beschadigd te zijn (al na een stuk of tien keer voorzichtig gebruiken :() waardoor hij sommige schroefjes niet meer pakte.

Het zijn fragiele priegeldingen. Heb je de andere kant van de inbus al geprobeerd?

Als de schroef toch dolgedraaid is, kost dat je de kop ook niet.

Swaag
8 januari 2014, 19:14
Ter vervanging van een beschadigde sleutel:

http://www.customworldguitarparts.com/netherlands/bridges-2/fender-050-allen-wrench-key-for-fender-guitar-briges.html

cat's eyes
8 januari 2014, 19:39
Je kan mischien dit (http://www.novatio.com/nl/product/astro-grip) eens proberen. Ik heb daar al goede resultaten mee behaald.

Antoon
8 januari 2014, 20:36
Fender maakt wel rommel, maar geen imbusjes.;)

De zadel hoogte stelschroefjes van die van mij doen het al bijna 60 jaar zonder problemen hoor!

OP: ik kan me niet voorstellen dat jij de juiste sleutel gebruikt. Dat je nieuwe stelschroefjes met een passende sleutel meteen kapot draait kan gewoon niet. En met de verkeerde sleutel draai je die callahan schroejes ook zo kapot.

YannickH
8 januari 2014, 21:45
mijn luthier heeft gezegt dat de sleutel die je bij een fender trem krijgt rommel is en maar een paar keer kunt gebruiken omdat die zo snel versleten zijn.
en ja ik heb de sleutel gebruikt die erbij zat. had ik trouwens al gezegd antoon...

Brum
9 januari 2014, 00:11
De zadel hoogte stelschroefjes van die van mij doen het al bijna 60 jaar zonder problemen hoor!

Ja, dus? Fender heeft zelf geen gieterij waar stelschroefjes van de band komen rollen hoor. Dat doen toch echt andere fabrikanten voor hun.;)

Duhsjaak
9 januari 2014, 04:06
Het is allemaal van ondergeschikt belang of Fender de schroefjes maakt of dat Fender de schroefjes laat maken. NL loopt 30 achter op de rest van de wereld, maar zelfs in NL is dat vanaf 1992 wettelijk geregeld.

Ik persoonlijk:
- begrijp eerlijk gezegd niet waarom 'men' zich druk maakt om 3 Euro handel
- draai de originele schroefjes er gelijk uit omdat ik ze doorgaans veel te lang vind

Als je die handel goed hebt afgesteld, dan blijf je er toch niet aan draaien? Of zet TS er iedere week een andere snaardikte op?

Dus:
- komen ze uit een Fender, dan zijn het Fender schroefjes
- zijn ze stuk dan heb ik geen gitaarbouwer nodig om me te vertellen dat ik ze beter kan vervangen

Vriendelijke groet, Gus

YannickH
9 januari 2014, 13:51
het is geen fender gitaar (gelukkig) maar de trem wel.
de trem was afgesteld dat hij plat op het body lag maar ik wou deze zwevend hebben dus daarom dat ik deze nu moet verstellen.
en de snaardikte is al van het begin dezelfde.
morgen gaan er nieuwe schroefjes in.

ellisvertellis
9 januari 2014, 14:03
Ik heb mijn brugzadeltje even ondersteboven gedraaid en dan met een tangetje de gewenste hoogte ingedraaid. Dat je met dat tangetje de schroefdraad om zeep helpt maakt niet uit, dat onderste deel gebruik je toch niet.

Beter is uiteraard een nieuw schroefje er in. :ok:

Powderfinger
9 januari 2014, 15:43
mijn luthier heeft gezegt dat de sleutel die je bij een fender trem krijgt rommel is en maar een paar keer kunt gebruiken omdat die zo snel versleten zijn.
en ja ik heb de sleutel gebruikt die erbij zat. had ik trouwens al gezegd antoon...

Dat is in ieder geval ook mijn ervaring. Op het oog was er alleen een klein beetje van de zwarte lak van de inbus gesleten, maar hij deed 't mooi niet meer.

Heb nu maar een voorraadje ingekocht, just in case.

jerome
9 januari 2014, 21:54
ik heb een probleem met de fender trem...
ik kan sommige zadels niet verstellen omdat mijn imbus sleutel in sommige doordraait (ik heb dus geen grip)
ik heb dit probleem bij 3 imbusvijsjes.
ik heb de juiste maat van sleutel dus ik weet niet wat ik nu nog moet doen want een halve maat groter past er niet in.
de imbus is ook niet versleten dus daar ligt het ook niet aan.
hoe kan ik deze nu verstellen?

Eigenlijk zou elke gitarist dit bitsetje moeten hebben;
http://mannesmanngereedschap.nl/index.php?route=product/product&path=59_82&product_id=421
Goed gereedschap en toch goedkoop en altijd de juiste maat inbus (inch- en metrische maten) maar ook kruiskop, enz...

Bij het afstellen van die zadels moet je wel altijd ff de snaarspanning naar beneden draaien... ;)

YannickH
10 januari 2014, 00:33
ziet er goed uit maar het zijn usa maten die je voor de brug moet hebben en ik weet niet of het bij dit setje wel het geval is

jerome
10 januari 2014, 01:08
USA maten is eigenlijk niet de juiste term. Inch maten is de juiste term. Dit schroefdraad is dus gebaseerd op de inch en 1 inch is 25,4 mm.
Inch maten worden veelal in USA, Engeland, India, Australië gebruikt en in de vliegtuigindustrie wereldwijd.
Metrische zijn gebaseerd op de mm en worden veelal in heel Europa en Japan gebruikt.
In dit bitsetje zitten alle maten die je nodig hebt van beide soorten...
Dan kan je aan alle merken gitaren en gitaaronderdelen sleutelen, maakt niet uit uit welk land ze vandaan komen...

universe777
10 januari 2014, 06:46
Bij de kijkshop is er voor rond een tientje een zeer uitgebreide set imbus sleutels te koop met een serie metrische en een serie inch maten.

Scarface
10 januari 2014, 08:08
Hi,

Cruztools speciaal voor gitaar...15 euro,en nooit geen frustratie....Behalve als je dat ding kwijt bent....

http://img.tapatalk.com/d/14/01/10/jyhamyve.jpg

Groet,
Marco

jerome
10 januari 2014, 14:04
Bij de kijkshop is er voor rond een tientje een zeer uitgebreide set imbus sleutels te koop met een serie metrische en een serie inch maten.

Kijkshop... ik vermoedt dat dat een stuk mindere kwaliteit is als die Mannesmann set die ik aangaf.
Ik heb wat gereedschap betreft een paar minder goede ervaringen met de Kijkshop, (te) vaak B kwaliteit uit China...

Dat Mannesman komt ook uit China maar is van echt goede kwaliteit (het is niet allemaal troep wat ze daar maken) Ik gebruik het ook al jaren voor het intensief sleutelen aan mijn motor en het verslijt gewoon niet of nauwelijks.
Ik ben er echt verbaast over. Ik durf te stellen dat het (bijna) net zo goed is als Gedore...
Buiten de inbusbitjes zijn ook de vele soorten kruiskop- en schroevendraaierbitjes in dat setje ideaal voor het afstellen/repareren van een (bas)gitaar...

7ender
10 januari 2014, 14:25
even inspringen hier :

Koop GEEN Gedore inbus-sleutels , deze zijn namelijk gemaakt van ingedikte stront.
Niet alle gereedschap van dat merk is slecht, maar specifiek de inbussleutels en (kruiskop)schroevendraaiers zijn boter-zacht .
( zelf al diverse keren me eige moeten ergeren met nieuwe inbus-doppen van Gedore ,....wat een troep ! )
Je hebt zelfs kans dat een goedkoop setje uit de grabbelbak bij de bouwmarkt nog beter is.
Van het merk "Silverline" ( made in china ) kun je een etui kopen met inbus-sleutels die zowel metrische- als inch-maten bevat ,....en waar ook die hele dunnetjes in zitten die je voor je brugzadeltjes kunt gebruiken.
Dit setje is kwalitatief gewoon "goed" ,....en kost een drol.

Inbussleutels van het merk Elora winnen de beker ! ( Van Snap-On helemaal,...maar dat kost goud-geld )

Voor inch-maten kun je op Harley-Davidson dagen en op de Big Twin beurs te Rosmalen voordelig behoorlijk gereedschap aanschaffen .

jerome
10 januari 2014, 19:27
Gedore had (heeft?) ook een goedkope lijn had dat in India gemaakt werd. Ik denk dat je zo'n setje imbussleutels gebruikt heb...
Want de gewone (professionele) lijn van Gedore die je bij een professionele zaak koopt is gewoon goed gereedschap, ook de imbussleutels.
Ok, Stahlwille en Usag zijn misschien net ietsje beter maar veel verschil zit er echt niet in.
Ik heb van Gedore een setje imbussleutels die ik al 20 jaar (!) veel gebruik voor het sleutelen aan Harley en Buell motoren en die imbussleutels zien er allemaal nog steeds goed uit!

En sj*s*s, Silverline, ik had een boordgereedschapsetje samengesteld voor de motor van mijn meissie, wat een bagger!