PDA

View Full Version : JGD: Jarige Gitaar Dag



Nitefly7
7 januari 2014, 16:10
http://i73.photobucket.com/albums/i206/Nitefly7/923267_531425834214_1922714793_n_zps0345068c.jpg (http://s73.photobucket.com/user/Nitefly7/media/923267_531425834214_1922714793_n_zps0345068c.jpg.h tml)

10 jaar oud vandaag, als nr. 727 uit de Godin-fabriek gerold op 7 januari 2004.
En ook al 10 jaar in m'n bezit, hoewel het soms echt langer lijkt.

Een goede gitaarvriend ('jam buddy' in Rotterdam, inmiddels woont hij in Brussel, maar komt nog vaak hier om te spelen) heeft me ooit op 't hart gedrukt 'deze nooit te verkopen', en tot nu toe heb ik dat ook nog niet gedaan of zelfs maar overwogen..

In deze versie is het een Godin LGX-SA met Suhr DSV (hals) en SSH+ (brug) + series/split/parallel switch voor de brug-hb. Gitaarsynths heb ik niet meer, maar zal er ooit nog wel eens bij moeten.
Piezo's klinken nog steeds goed, minus het output probleem dat wel een terugkerend verschijnsel blijkt...

De DSV wordt wellicht nog vervangen door een SSV, omdat deze beter moet matchen met de SSH+.
Tot nu toe is dit een heerlijke combinatie, zowel clean als crunchy of over-the-top.
De originele Jazz II en Custom Custom Custom heb ik redelijk snel vervangen door Jazz II/JB combinatie.
De Custom Custom Custom (of Custom III) vond ik clean iets te fel, en de JB vond ik clean iets te schel.
De SSH+ is een van de eerste brug-HB's die ik echt altijd lekker vind klinken.

Piezo's ga ik -zodra ik dinero's heb- laten vervangen voor een Graph Tech Ghost-systeem, want de RMC's hebben weer eens last van het 'jaarlijkse' output probleem (er komt veel stof/zweet/zooi in de piezo's, waardoor de output ongelijk wordt per zadel.. is helaas een veel voorkomend probleem, en 2e of 3e keer in de tijd dat ik de Godin heb)

Nu ben ik op 't punt gekomen dat ik bepaalde dingen denk te missen qua sounds, maar eigenlijk moet ik ophouden met zeuren: het beestje doet gewoon 80-90% van wat ik in m'n hoofd heb.
voor de overige 10-20% heb ik nog een Strat liggen.
(Semi-)hollow klanken zal ik er nooit uitkrijgen, maar alles van smooth jazz tot snappy funk en rauwe rock zit erin..
En de gitaren die mogelijke opvolger waren (Godin 5th Avenue Kingpin en/of G&L Asat Classic Bluesboy semi-hollow), waren uiteindelijk wel 'goed', maar niet 'beter' dan dit blauwe monstertje...

Op naar de volgende 10 !

frekie
7 januari 2014, 16:27
Mooi man! Ik ben al 25 jaar bezig met de GS, altijd met die losse Roland elementen en dat ellendige plastic doosje op je gitaar. Ik zou best wel zo'n alles-in 1 gitaar willen hebben. Ik wist niet dat die piezo's zo'n problemen opleverden. Die heb je wel nodig voor de SA toch?

Godin ligt hierin voorop trouwens, volgende GAS object wordt waarschijnlijk het Fishman Triple Play systeem waarmee je direct je VST plugins kan aansturen. 1e fabrikant die dat inbouwt in een gitaar? Juist.

Nitefly7
7 januari 2014, 17:40
Ja, 't is ook een AAA, maar dat is alleen maar interessant voor de freaks.
Heb zelf ook een tijdje de GK-2a gehad, maar piezo's -en zeker deze RMC's- zijn IMHO echt the way to go. Gewoon 1-op-1 spelen, helemaal met de VG-serie.
Je hoort niet zo vaak dat de piezo's problemen geven, maar ik ben daarin -helaas- niet alleen.
misschien ga ik er niet zuinig genoeg mee om/maak ik ze te weinig schoon?
Het meest voorkomend bij Godin-gebruikers schijnt de lage E te zijn, die schommelt vaak in output, of is niet in balans met de rest.
Heb een tijdje de Multiac ACS-SA gehad, en die had hetzelfde bij die lage E..
Het is prima te repareren, maar gewoon jammer dat 't inherent blijkt aan deze piezo's..

Volgens mijn gitaarreparateur (officieel Godin Service-center) hebben de Graph Tech's door hun opbouw geen last van dit probleem.
Godin blijft (contractueel?) vooralsnog met de RMC's werken voor de dure Signature-serie, omdat dit qua tracking het summum is blijkbaar.
Maar het is wel wonderlijk dat de andere series (XT-SA, Freeway-SA) wél de Graph Tech-zadeltjes hebben... hmmm

Dat TriplePlay systeem is wel 'iets' anders dan de GK-compatible dingen, omdat je gebonden bent aan die USB-receiver.
De ouderwetse gitarist in mij vindt dit toch wel link, maar dat is eigenlijk een irrationeel 'kabel = altijd beter'-gevoel..
Ook de 24uurs accutijd vind ik niet spectaculair.

Als ik echter zie dat je dus eigenlijk wireless midi hebt, met je gitaar, dan moet ik zeggen dat m'n hart wel iets sneller gaat kloppen ;)
http://youtu.be/2TTXHaHA7iI

TriplePlay met een VG-achtig systeem zou ik bijna meteen willen aanschaffen..



Mooi man! Ik ben al 25 jaar bezig met de GS, altijd met die losse Roland elementen en dat ellendige plastic doosje op je gitaar. Ik zou best wel zo'n alles-in 1 gitaar willen hebben. Ik wist niet dat die piezo's zo'n problemen opleverden. Die heb je wel nodig voor de SA toch?

Godin ligt hierin voorop trouwens, volgende GAS object wordt waarschijnlijk het Fishman Triple Play systeem waarmee je direct je VST plugins kan aansturen. 1e fabrikant die dat inbouwt in een gitaar? Juist.

vulvasonic
7 januari 2014, 21:37
Die is niet vies!
Ondergewaardeerd merk. :)

pim raaijmakers
8 januari 2014, 00:02
gefeliciteerd met de verjaringsdag. Die zou ik ook wel 10 jaar houden....