PDA

View Full Version : Super-Tele!



qwerty
2 juli 2003, 11:39
Wat te doen op een regenachtige dag? Ik besloot mijn tele eens open te maken, en 5 minuten later vond ik het hoog tijd de bedrading eens aan te passen.
Heb dus een tele met 3 pu's (strat pu in mid) en 5 way switch.

De standaard 5way indeling a la strat was ik eigenlijk wel op uitgekeken.
Vanaf heden heb ik de volgende standen:
1. brug
2. brug en hals (parallel)
3. hals
4. hals
5. brug en hals serieel>=meer outrput.
Op de Tone-pot zit een pushpull functie die nu het stratelement ook nog eens serieel bijschakelt> nog meer output.
Vanaf nu heb ik dus een tele met afterburner!

Harry
2 juli 2003, 12:05
wel stoer, maar vanwaar de 2 halsstanden?

qwerty
2 juli 2003, 12:34
heb mijn bestaande 5 way switch gebruikt, om mijn andere opties ook te hebben onder mijn switch was dit de enige werkende indeling.
Op zich ook geen punt, gebruik halselement best vaak.

Leuke aan deze schakeling is dat ik nu ook humbucker sounds en output tot mijn beschikking hen naast mijn gewone tele-sounds
Middenelement is namelijk reverse polarity, dus deze in serie met hals of brug is in principe een humbucker.

Tevens vind ik het een groot voordel dat ik verschillende outputsterkten vanaf mijn gitaar kan kiezen; geen 3 kanaals versterker, maar een 3kanaals gitaar!

RadiuS
2 juli 2003, 12:53
klinkt veelzijdig, maar al eens aan gedacht om gewoon een strat te kopen? :razz:

telecastermaster
2 juli 2003, 13:05
Veelzijdigheid vind ik ook niet alles. Een standaard Tele is van zichzelf al zo veelzijdig dat je er behalve metal alles mee kunt spelen. Mij bevalt de eenvoud juist zo!

Het midden element kun je vaak missen als kiespijn. (Veel strat spelers gebruiken 'm nooit; Malmsteen schroeft ze bv helemaal naar beneden). De enige bonus lijkt me de humbucking schakeling. Fender heeft daar een 4-standen schakelaat voor. Maar veel plezier ermee in ieder geval. Ieder zo zijn meug, he :)

qwerty
2 juli 2003, 13:19
?%?°?astermaster"]Veelzijdigheid vind ik ook niet alles. Een standaard Tele is van zichzelf al zo veelzijdig dat je er behalve metal alles mee kunt spelen. Mij bevalt de eenvoud juist zo!

Het midden element kun je vaak missen als kiespijn. De enige bonus lijkt me de humbucking schakeling. Fender heeft daar een 4-standen schakelaat voor. Maar veel plezier ermee in ieder geval. Ieder zo zijn meug, he :)[/quote]

Klopt, de standard telesounds kan je enorm veel mee. Daarom wilde ik ook de standaard in mijn tele geleverde 5wayswitch veranderen zodat ik geen middenelement meer heb. In principe is mijn huidige schakeling bijna net zo gewired als de fender 4way.
Voordeel van het middenelement is dat ik dit ten alle tijde als een soort booster kan bijschakelen. Fijn voor als ik even wat meer drive wil hebben.

Mitch
2 juli 2003, 17:23
Goed over nagedacht en een mooi resultaat ! Ik ben een groot fan van dat soort veelzijdigheid binnen één gitaar, is echt geen overbodig luxe.
Gefeliciteerd !
http://66.227.101.70/otn/party/bdaywink.gif

En ik feliciteer mezelf met mijn 1000e post !

http://www.stupid-boy.com/smilies/otn/party/xlbirthday.gif

hoofd
2 juli 2003, 23:20
Ik wou zelf ook binnekort eens de elektronica van mijn tele eens aanpassen. Er zitten nu 2 hums in singlecoil formaat in die te splitten zijn, die wou ik splitten d.m.v. een push-pull schakelaar en dan zo'n fender 4way schakelaar erin proppen. Volgens mij krijg je dan flink wat output als je beide elementen als humbucker hebt en dan ook nog 's d.m.v. die 4way schakelaar serieel schakelt. Maar dat moet ik dan nog ff uitzoeken en uitproberen.