PDA

View Full Version : deel speaker afdekken.



Tabula Rasa
7 januari 2014, 13:40
Even een korte vraag waar hopelijk iemand iets zinnigs over kan vertellen.

ik ben met het ontwerp van twee hals open 1x12 cabs bezig en wilde in de stijl van de trainwreck topjes een strook hout aan de voorkant hebben met zo'n schuin vlak. Dit wilde ik voor de, of eigenlijk deels onder de baffle plaatsen. Het zou wel betekenen dat die plaat voor een deel voor de 12" speaker zou komen te liggen. Welke gevolgen voor het geluid of voor de speaker zijn er mogelijkerwijs te verwachten? Die fender Excelsior heeft ook delen van speaker afgeschermd door stroken hout en een beamblocker schermt volgens mij ook een deel af. Kan je zomaar de onderste 10 a 15 procent van een speaker afdekken? (de speaker wordt niet fysiek aangeraakt door de plaat!)

Plant
7 januari 2014, 14:03
De beamblocker loopt over het midden en heeft een funktie. Luidsprekers 'bundelen' bij hogere frequenties, dat betekent dat je de hoge tonen alleen hoort als je er recht voor staat. Als je 'off axis" (onder een hoek) staat t.o.v. de speaker ben je al snel heel veel hoge tonen kwijt.

http://3.bp.blogspot.com/-GR5TzwERc5w/T7TdY3jebPI/AAAAAAAAAEg/z7HnS7Foo_E/s1600/Dispersion+Patern.jpg

In het bovenste plaatje zie je het afstraalgedrag (dispersion) bij lage tonen. Het is onder een hoek wel zwakker, maar je hebt nog behoorlijke afstraling naar opzij. In het onderste plaatje zie je dat de hoge tonen vooral rechtdoor afstralen en naar opzij veel minder.

Veel gitaristen staan nooit stijf recht voor de speaker en stellen hun versterker daarop af. Als je dan wel recht voor de speaker staat is het geluid te schel. Zo'n beamblocker houd de rechte bundel tegen en zorgt ervoor dat de speaker zowel recht ervoor als onder een hoek ongeveer hetzelfde klinkt.

Terug naar jouw plan :)

1) kwaad kan het niet.
2) het paneel komt niet over het midden dus een beamblocker is het niet. Je zal denk ik aan de kant waar de strook hout zit wel wat geluid verliezen omdat het tegengehouden word. Maar als we het over 10%, dus 3 cm op een speakerdoorsnede van 30cm hebben verwacht ik dat dat wel meevalt. Je zou het eens bij een bestaande speaker kunnen uitproberen hoeveel het scheelt.

Tabula Rasa
7 januari 2014, 15:08
Bedankt voor je uitleg. Dat van de werking van een beamblocker was ik enigszins mee bekend. Het ging meer om de vraag of je zomaar wat voor een speaker (in de vuurline zogezegd) mag plaatsen. Ik denk dat ik voor een cabje dat ik thuis heb staan eens een klem om te kijken wat het doet qua sound, zolang het geen kwaad kan.