PDA

View Full Version : Flink (lak) beschadigde strat



E-Motion
6 januari 2014, 11:31
Ik heb vorige maand een squier Strat gekocht, met een redelijke lakschade. Dat wist ik overigens en de prijs was er natuurlijk ook naar. Ik had de bedoeling om de body helemaal kaal te schuren en hem opnieuw te laten spuiten, maar daarover ben ik van gedachte veranderd. Ik wil graag ook nog een les Paul model dus voorlopig word de Strat niet opnieuw gespoten. Wie weet in de toekomst maar nu nog ff niet.
Nou zou ik graag de schade plek bij willen werken (schuren) zodat het er een beetje vintage uit gaat zien. Nu is de lak er heel plaatselijk uitgebarsten door stoten ofzo, en ik wil dat graag vloeiend over laten lopen. Ik kreeg eerder al de tip om te beginnen met korrel 600 en daarna met 1000, 1500 en 2000 door te schuren. Is dat de manier of zijn er nog andere meningen over?
Tevens is de Strat glimmend zwart. Ik zou hem graag dof/mat willen. Kan ik hem (nat of droog) opschuren (welke korrel?) zodat de glanslaag eraf gaat?
Thnx alvast!

snaarplukker
6 januari 2014, 12:14
Wil je die plek nou relicen of de gitaar matzwart overspuiten?
Als je het over wilt spuiten kan je die beschadiging met lakplamuur opvullen, dan vloeiend opschuren met de genoemde korrelgroottes.
De gehele body kan je daarna lichtjes opschuren met een Scotch shuurspons of staalwol. Body vet en stofvrij maken en daarna spuiten met matzwarte lak (bij de Action voor 2 euro).

Dutch66
6 januari 2014, 12:15
Ik denk dat je het beste even een paar pic's van de "lak-schade" kunt posten..

(misschien dat gewoon herstellen ipv relic ook nog wel mogelijk is?)

E-Motion
6 januari 2014, 12:55
Ik wil de gitaar graag matzwart maken, maar liefst zonder hem te spuiten als dat kan, maar door op te schuren. Mijn vraag is dus of dat kan en zo ja hoe.
De schade is niet bij te werken, het is een flinke plek, waar de lak tot op het hout eraf is.
Relic vind ik juist wel heel erg mooi dus vandaar dat het idee ontstond om hem niet over te spuiten maar helemaal een relic/vintage look te geven.
Mocht dat mislukken of toch niet mooi zijn kan ik hem altijd nog helemaal schuren en alsnog overspuiten..

stijnkenens
6 januari 2014, 12:58
Nee dat kan niet, of toch niet mooi.
Matte lak is niet hetzelfde als een geschuurde blinkende laag.
De brekingsindex van matte lak is anders.



s.

Oranjeaap
6 januari 2014, 13:24
Mijn gitaar is ook wat beschadigd. Ik zie het probleem niet zo, want mijn gitaar heb ik om op te spelen en niet om naar te kijken (stiekem kijk ik er best graag naar) :)

http://imageshack.us/a/img202/9377/i0by.jpg

dee
6 januari 2014, 13:33
Kun je een foto posten van je gitaar? Ik zou hem lekker beschadigd houden, dan heeft ie meteen een verhaal :)

E-Motion
6 januari 2014, 13:33
Ja haha zo ken ik er nog wel een paar... Een auto heb je om in te rijden, niet om naar te kijken.
Gevalletje van 'het oog wil ook wat' ? ;)
Het 'probleem' is dat het er bij jou gitaar 'natuurlijk' uitziet. Slijtage, beschadigt door veelvuldig gebruik.. Bij die van mij is op 1 plek de lak er zowat letterlijk uitgeknapt, waardoor de overgang van lak naar hout op die plek nogal abrupt is. Weet ook niet hoe ik het anders moet uitleggen. En dat zou ik graag wat meer relic zien ;)
En mat zwart vind ik gewoon mooier als glans. Kwestie van smaak..

dee
6 januari 2014, 13:38
Uit welk jaar komt de gitaar? Squier heeft nogal eens een hele dikke plastic achtige lak, als dat bij jou ook zo is, kan het best cool zijn.

Kim Wilson
6 januari 2014, 13:53
Ja haha zo ken ik er nog wel een paar... Een auto heb je om in te rijden, niet om naar te kijken.
Gevalletje van 'het oog wil ook wat' ? ;)
Het 'probleem' is dat het er bij jou gitaar 'natuurlijk' uitziet. Slijtage, beschadigt door veelvuldig gebruik.. Bij die van mij is op 1 plek de lak er zowat letterlijk uitgeknapt, waardoor de overgang van lak naar hout op die plek nogal abrupt is. Weet ook niet hoe ik het anders moet uitleggen. En dat zou ik graag wat meer relic zien ;)
En mat zwart vind ik gewoon mooier als glans. Kwestie van smaak..
Als de lak eruit gespat is, heb je een dikke poly finish. Die wordt van-ze-lang-zal-die-leven nooit een mooie natuurlijke relic. Die lak slijt namelijk niet. Een weggeschuurde plek zal er dus altijd nep uitzien. Zelf weten, maar ik zou het niet doen.

Mat lak is anders dan glanslak. Met een schuurpapiertje haal je de glans er wel af, maar die komt na veel spelen of polijsten weer terug. Daarbij ziet opgeschuurde glanslak er heel anders uit dan echte zijdeglans of matte lak.

Wat ik zou doen: met een verfbrander erbij de laklaag verwijderen (voorzichtig met de verfkrabber, het kan een hoop schuurwerk opleveren als je er een deuk of kras in de body trekt) en met een spuitbus mat zwart de body opnieuw lakken. Eventueel mat blank erover ter bescherming.

dee
6 januari 2014, 13:56
Wat ik zou doen: met een verfbrander erbij de laklaag verwijderen (voorzichtig met de verfkrabber, het kan een hoop schuurwerk opleveren als je er een deuk of kras in de body trekt) en met een spuitbus mat zwart de body opnieuw lakken. Eventueel mat blank erover ter bescherming.

Dat is zeker het mooiste. Kost je een avond werk, maar dan is ie helemaal naar je zin.

muffstuff
6 januari 2014, 15:59
wat is dat toch met mat zwart, Is er een nieuwe gitaar held recent bekend geworden die op een mat zwarte gitaar speelt dat al die jongelui zo'n matzwarte gitaar willen?

Kim Wilson
6 januari 2014, 16:02
Tja... Matte lak is in. Dure auto's kun je tegenwoordig ook met matte lak krijgen.

E-Motion
6 januari 2014, 16:51
wat is dat toch met mat zwart, Is er een nieuwe gitaar held recent bekend geworden die op een mat zwarte gitaar speelt dat al die jongelui zo'n matzwarte gitaar willen?

Als er iets is waar principieel niet aan mee doe dan is het mode. Ik vind mat zwart gewoon mooi.. Mag dat? Je opmerking heeft verder weinig bij te dragen aan het topic.....


@de rest hartelijk dank voor alle tips. Ben eigenwijs toch begonnen de lak licht op te schuren en dit geeft een verbluffend resultaat.. Geen idee uit welk jaar mijn squier is.. Heb hem tweedehands en zij was ook niet de eerste eigenaar dus hij zal al wat ouder zijn.
Ik post later nog wel even fotos van hoe het is geworden..

arnoldtims
6 januari 2014, 20:30
Was gewoon een vraag hoor van Muffstuff. aangezien er nog iemand zijn zwarte gitaar mat wil hebben en ik het ook wel vaker tegen gekomen ben. De vraag of een bekende muzikant misschien een mat zwarte gitaar heeft is geheel legitiem.

Duhsjaak
6 januari 2014, 20:49
OK, tot dusver snap ik dit. Waarom iemand mat wil snap ik ook. Waarom iemand matten wil is mij een raadsel.

Je kunt ook een paar hoeken afsnijden. Je gitaar netjes opschuren en de body vooral mooi met matte parketlak nabewerking. Ik heb wel een tip voor een prima NL product op dat punt? slijtvast tot en met en niet vergelend.
Moet alleen fabrikaat even nazoeken, want ik
Weet de naam niet uit het hoofd.

Laat maar weten of het je wat lijkt.
een paar mooi dunne lagen mat lak? poepchique!
Vriendelijke groet, Gus

guitarkid
7 januari 2014, 08:22
Geweldig, de gitaar heeft lakschade, maar die ziet er niet "natuurlijk" uit.... Dan maar schuren om een natuurlijke look te krijgen????? :)

E-Motion
7 januari 2014, 15:46
Jij begrijpt het! ;)

guitarkid
7 januari 2014, 16:33
Jij begrijpt het! ;)

Nou, eigenlijk niet......:seriousf:

E-Motion
7 januari 2014, 18:16
... en sarcasme duidelijk ook niet...

guitarkid
7 januari 2014, 19:48
... en sarcasme duidelijk ook niet...

Jawel, maar ik houd het respectvol.... ;)
En een tip: bij de Gamma hebben ze geweldige spuitbussen (eigen merk) met allerlei lakken, zowel blank als op kleur, mat, satin en hoogglans. Ik gebruik ze al jaren om gitaarbodies te spuiten en het werkt echt geweldig en is zeer betaalbaar. Ik ken een aantal serieuze bouwers die het ook gebruiken en het laat zich verwerken als nitro-lak. Succes!!

vulvasonic
7 januari 2014, 20:51
Ik zit eigenlijk te wachten op een foto van de gitaar in de huidige staat. Dan weten we tenminste waar we het over hebben. :dontgeti:

Dutch66
8 januari 2014, 11:22
Ik zit eigenlijk te wachten op een foto van de gitaar in de huidige staat. Dan weten we tenminste waar we het over hebben. :dontgeti:

Precies!, lakschade, schuren, niet doen, toch gedaan, helemaal geweldig geworden....

ZIEN!

dee
8 januari 2014, 11:34
Inderdaad.. Ik wil em ook zien.

Bij Verf en Wand in Nunspeet (ik zie dat je in Elburg woont), heb je een heel scala aan verschillende nitro verf spuitbussen. Ik gebruik ze vaak voor gitaren met een vintage look. Gewoon in dunne laagjes opspuiten.
Je mag me ook een PM sturen dan doe ik het voor je. Heb je hem met een dag of 2/3 terug.

E-Motion
8 januari 2014, 13:08
Thnx Dee, ben er nog mee bezig, maar mocht het nou niets worden dan neem ik je aanbod zeker graag aan!