PDA

View Full Version : verlies bij 4ohm head op 8ohm cab



mennen08
5 januari 2014, 21:19
Hallo

Hoeveel watt verlies je als je een 50W head (4ohm) aansluit op een 8 ohm cab?
Lees overal dat je minder watt hebt maar zie nergens een uitleg met berekening..

Groet

Plant
5 januari 2014, 21:40
Theoretisch ben je de helft kwijt. Door de dubbele impedantie loopt er de halve stroom door je speaker. Als je versterker op maximale uitsturing precies dezelfde spanning blijft afgeven, geeft deze precies het halve vermogen af. In jouw geval dus 25 Watt.

Alleen in de praktijk is het zo dat door de mindere belasting, de versterker vaak net iets meer spanning kan afgeven en blijft er net iets meer dan de helft van het vermogen over. Hangt dus van de voeding af hoeveel meer dan de helft, maar reken je niet rijk. Veel meer is het niet.

mennen08
5 januari 2014, 21:53
Oke,

Dus als je een 212 cab hebt met 16ohm speakers (parallel) heb je 8ohm. Kun je de impedantie dan verlagen naar 4 ohm door iets in het circuit te zetten?
Of moeten er andere speakers in van 8ohm dan??

cluseau
6 januari 2014, 01:15
Kun je de impedantie dan verlagen naar 4 ohm door iets in het circuit te zetten?



Tuurlijk is daar wat voor, je neemt gewoon een 8 Ohm weerstand en zet die parallel aan je speakers. Het afgegeven vermogen is nu wel maximaal maar het is dan wel weer een beetje jammer dat dit vermogen zich verdeelt over de speakers en de weerstand. De helft gaat dus in warmte (rook) op en de andere helft in audiovermogen. Daar schiet je dus nix mee op.

the sure thing
6 januari 2014, 09:32
Ik lift even mee: als ik de keuze heb om mijn cab op 4 Ohm of 16 Ohm te schakelen en mijn buizen amp heeft zowel een 4 Ohm als een 16 Ohm uitgang: maakt het uit waar ik voor kies?

Han S
6 januari 2014, 10:49
In de praktijk werkt het iets anders en blijken er speakers te zijn met een impedantiedip tot beneden de 1 ohm. En goed ontworpen versterkers kunnen daar tegen en gaan in de beveiliging. Denk niet dat een 8 ohm speaker bij elke frequentie 8 ohm is, in de resonantiefrequentie zit ie gegarandeerd onder de 8 ohm.

Bovendien hoort geen sterveling een significant volumeverschil of er nou en 8 of een 16 ohm speaker aan zo'n amp hangt en verdomd, het verschil tussen 25 en 50 watt is het gigantische bedrag van 3 deciBell.

the sure thing
6 januari 2014, 11:15
... En qua "belasting" van de buizenamp: zou je kunnen stellen dat buizen "meer" moeten werken als er een 4 Ohm of 16 Ohm cab aan de amp hangt? Met andere woorden: als t qua volume niet uitmaakt zijn er dan nog andere factoren die meewegen in de keuze voor het aantal Ohm?

tommus42
6 januari 2014, 11:33
4 ohm luidspreker op de 8 ohm uitgang: buizen moeten harder werken, veiliger voor de uitgangstransformator. 16 ohm luidspreker aan een 8 ohm uitgang is prettig voor de buizen, maar de uitgangstransformator wordt meer belast, zo heb ik het altijd begrepen. Of bedoel je dat niet?

Beetje aanverwant vraagje: klinken luidsprekers in serie anders dan parallel? Zou me kunnen voorstellen dat het signaal door de werking van de eerste luidspreker 'verandert', of is dat onzin?

the sure thing
6 januari 2014, 11:47
Wat ik bedoel: als de ideale match tussen speakers en amp mogelijk is: is er dan nog reden om voorkeur te hebben voor 4 Ohm of 16 Ohm?

Plant
6 januari 2014, 13:14
In de praktijk werkt het iets anders en blijken er speakers te zijn met een impedantiedip tot beneden de 1 ohm. En goed ontworpen versterkers kunnen daar tegen en gaan in de beveiliging. Denk niet dat een 8 ohm speaker bij elke frequentie 8 ohm is...

Klopt, een speaker is niet idd niet Ohms (is geen weerstand), maar heeft een nominale impedantie. Die kan afhankelijk van de frequentie onder of boven de opgegeven waarde liggen


... in de resonantiefrequentie zit ie gegarandeerd onder de 8 ohm.

Nee, (ver) boven.

http://www.gregcutshaw.com/Electronics/Speaker%20Impedance.jpg


Bovendien hoort geen sterveling een significant volumeverschil of er nou en 8 of een 16 ohm speaker aan zo'n amp hangt en verdomd, het verschil tussen 25 en 50 watt is het gigantische bedrag van 3 deciBell.

Klopt, maar 3 dB en net hoorbaar. Als men wel een groot volumeverschil tussen 2 verschillende speakers hoort, komt dan door het verschil in rendement (aantal dB/W/m)

Han S
6 januari 2014, 13:19
Helemaal goed en er zijn hi fi speakers met een rendement van 80dB/w/m, maar PA middentoondrivers die met een hoorn er voor 112dB/w/m halen. Een goede PA bas driver haalt ook meer dan 100dB/w/m en de good old Celestion gitaarspeaker haalt dat ook met gemak.

Voor de speakerleek: het verschil tussen 100 watt en 1000 watt levert je tien extra dB's op en als je nog tien dB's er bij wilt moet je naar 10.000 watt gaan uitkijken.

mennen08
7 januari 2014, 00:06
Dus met een 50W top (4ohm output) op een 212 cab 120W (2x vintage 30) met 8ohm gaat net zo hard als een dezelfde cab met 4ohm impedantie ? (ofja 3dB verschil)

Plant
7 januari 2014, 14:10
3dB verschil ja.

Agent_Smith
7 januari 2014, 17:39
Wat ik bedoel: als de ideale match tussen speakers en amp mogelijk is: is er dan nog reden om voorkeur te hebben voor 4 Ohm of 16 Ohm?

Maar dit dan? Hier ben ik veel meer benieuwd naar.
Heb wel eens (lang geleden) ergens gelezen dat dat voornamelijk een 'gevoelskwestie' is en in theorie eigenlijk gelijk zou moeten klinken.
Ik kan niet onderbouwen of dat waar is. Op één of andere manier ga ik altijd voor 16 ohm...

jerome
7 januari 2014, 19:29
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar!
In geval van een buizenversterker; wat klinkt lekkerder van 4 naar 4 Ohm of van 16 naar 16 Ohm?
En wat zijn de verschillen in geluid en feel?
En wat zijn de verschillen technisch gesproken?

Wel veel vragen hè?:hide:

cluseau
7 januari 2014, 19:49
Op 4 ohm zijn de verliezen in kabel en connector groter. Dit speelt een grotere rol naarmate de vermogens hoger zijn. Logisch toch. Daarnaast is de impedantie vanuit de buis gezien enkele k-Ohms. De trafo is slechts een impedantie aanpassing. Hoe verder je van de originele impedantie afwijkt hoe nadeliger dit is. Ik zou dus ook eerder voor 16 dan voor 4 Ohm gaan.

Plant
7 januari 2014, 21:56
In hoeverre beïnvloeden speakers in serie elkaar?

Als 2 8Ω speakers parallel staan (4Ω) zijn ze allebei rechtstreeks aan de geluidsbron met lage uitgangsimpedantie (hoge dempingsfaktor) aangesloten, dus de speakers beïnvloeden elkaar onderling niet.

Als 2 8Ω speakers in serie staan (16Ω) 'ziet' iedere speaker een geluidsbron in serie met de andere speaker als uitgangsimpedantie en dus een lage dempingsfaktor. Toch?

Ik kan me voorstellen dat dat klankmatig iets uitmaakt.

Gearjunkie
7 januari 2014, 22:24
In hoeverre beïnvloeden speakers in serie elkaar?

Als 2 8Ω speakers parallel staan (4Ω) zijn ze allebei rechtstreeks aan de geluidsbron met lage uitgangsimpedantie (hoge dempingsfaktor) aangesloten, dus de speakers beïnvloeden elkaar onderling niet.

Als 2 8Ω speakers in serie staan (16Ω) 'ziet' iedere speaker een geluidsbron in serie met de andere speaker als uitgangsimpedantie en dus een lage dempingsfaktor. Toch?

Ik kan me voorstellen dat dat klankmatig iets uitmaakt.

Interesting.
Maar als je de vergelijking maakt met 2x4Ohm in serie en 2x16Ohm parallel?
Dus de totale impedantie in beide gevallen hetzelfde?