PDA

View Full Version : liedjes en accoorden



makkys
4 januari 2014, 20:05
ik wil zelf liedjes schrijven nu heb je de wereld aan accoorden ,maar zit er ook een logische opbouw in. dat je het ook harmonisch kan laten klinken, is er een formule voor als ik begin met een c accoord wat kan daar achter of werkt het gewoon 1 3 5 c e g kan me iemand dit uitleggen

Gesualdo
4 januari 2014, 22:43
In principe kun je elk akkoord gebruiken dat je wilt, als het (volgens jou) maar goed klinkt. Dat is het belangrijkste. Nu zijn er door de jaren een aantal akkoordenprogressies vaak gebruikt, omdat de consensus is dat deze akkoorden mooi klinken samen en een goede resolutie geven naar de tonica.

De meest frequent gebruikte akkoorden zijn hierom de tonica, de predominant en dominant; in C majeur dus
bijvoorbeeld C > F > G > C.

Alle diatonische akkoorden (dus die de noten bevatten van de toonladder) kunnen gebruikt worden, maar je zult merken dat ze niet allemaal stabiele harmonische progressies geven. Zo zal een C - Am - Em - C minder 'af' klinken dan een C > Am > G7 > C.

Je kunt ook niet-diatonische akkoorden toevoegen of geleende akkoorden (modal interchange) om iets extra toe te voegen. Bijvoorbeeld C > A7 > D7 > G7 > C (een soort cirkelprogressie). De A7 is namelijk niet diatonisch in C majeur (bevat C#), de D7 is niet diatonisch (bevat F#). Toch klinkt dit voor het oor niet vreemd.

Genoeg opties en nog veel meer over te vertellen, maar kijk maar eens hoever je hiermee komt ;)

jan7
5 januari 2014, 22:25
Nu zijn er door de jaren een aantal akkoordenprogressies vaak gebruikt, omdat de consensus is dat deze akkoorden mooi klinken samen en een goede resolutie geven naar de tonica.
Leuke tool/database die dat percentage gewijs toont:
http://www.hooktheory.com/trends#node=1.4.5&key=C


in C majeur dus bijvoorbeeld C > F > G > C.


http://www.haxer.be/guests/gitaarnet/chord-prog-tool.png

Gesualdo
6 januari 2014, 07:31
Mooie link!

Montecristo
6 januari 2014, 07:51
Verdiep je eerst eens in het harmoniseren van de majeur en mineur toonladders. Hier is veel over te vinden. Dit geeft een goede basis.

De tonen van een majeurladder geharmoniseerd in akkoorden is bijv. :
I: maj
ii: min.
iii: min
IV: maj.
V: maj.
vi: min.
vii: dim.