PDA

View Full Version : Halfopen cab met extra achterplaat, Semi open back & Closed back



jerome
4 januari 2014, 19:22
In het “Closed back of semi open back?” topic van dikkiedik‎ werd o.a. geschreven over de verschillen tussen beide soorten speakerkasten.
Ik schreef al dat een nadeel van (half)open back cabs is dat ze (naar mijn mening) het beste klinken als ze niet verder dan 30 cm van een muur/achterwand staan. Als ze verder dan 30 cm van een muur/wand staan verlies je een hoop laag en body.
Ik heb daarom één van mijn halfopen back cabs gemodificeerd; ik heb een extra uitschuifbare achterplaat aangebracht.
Omdat o.a. Peter naar wat foto’s vroeg en ik het topic van dikkiedik niet verder wilde vervuilen heb ik hiervoor een apart topic aangemaakt…
Hierbij een paar foto’s:
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/Voxcabmetextraachterplaat2_zpsf28e876e.jpg
Ik heb dus een extra achterplaat gemaakt die even groot is als de cab zelf en die door middel van 4 roestvrijstalen stangen uitschuifbaar is tot maximaal 25 cm.
Zo heb ik altijd "mijn" extra achterwand bij me, ook op een groot diep podium. En altijd min of meer hetzelfde geluid...
En als ik hem helemaal inschuif heb ik een closed back...
Ook kan ik hem scheef zetten wat nog een betere sound geeft.
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/Voxcabmetextraachterplaat1_zpsd5567f18.jpg
En zoals ik al schreef, het werkt ook nog!
Ik heb nu 2 gigs ermee gedaan en ik stond beide keren ver van de achtermuur van het podium vandaan, resp. 2 en 4 m.
Beide keren de achterplaat uitgetrokken tot ongeveer 15 cm van de halfopen achterkant, de beste afstand vind ik tot nu toe.
En beide keren een lekker soundje! En ik kan m ook expres wat scheef zetten, zeg maar links op bijvoorbeeld 15 cm en rechts op ca 20 cm, tot nu de beste stand... :)

jerome
4 januari 2014, 19:24
Voordat ik ging knutselen had ik vooraf al een ontwerpje gemaakt, misschien ook handig voor de beeldvorming... ;)
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/tekeningzijkant4_zps342a6b8d.png

the sure thing
4 januari 2014, 20:14
Geweldig! Eigenlijk zou dat uitschuiven ook nog electrisch moeten gaan met een afstandsbediening :-)

Maar ff serieus: zou jij geblindoekt het verschil tussen open/closed en "semi" horen?

Mitch
4 januari 2014, 21:38
Op een groot podium denk ik zo maar van wel, dan ben je 'm ineens 'kwijt' qua druk en laag. Geniaal dit.

Tabula Rasa
4 januari 2014, 21:57
Kan ik me echt wat bij voorstellen. Mijn. Twee half open cabs staan op 10 cm van de muur. Soms zet ik er eentje op 90 graden van de muur zodat ik er een beetje tussenin kan zitten. Een cab heeft dan meters vrije ruimte aan. De achterkant en klinkt dan gelijk minder lekker. Lijkt alsof je reflexie mist vanaf de muur. Leuk om te testen en. Ik denk dat je thuis, op een redelijk volume al merkt dat het anders klinkt.

HaroldA
4 januari 2014, 22:29
En als ik hem helemaal inschuif heb ik een closed back...

http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/Voxcabmetextraachterplaat1_zpsd5567f18.jpg

Je zit toch niet te liegen hè? Hoe krijg je de plug er in als hij dicht is? :soinnocent:

peter_heijnen
4 januari 2014, 22:30
Te gek jerome, naast het idee is de uitwerking ook top! Moest je je idee mss niet eens juridisch gaan beschermen, vastleggen bij de belasting of zo?

the sure thing
4 januari 2014, 23:19
... Ik wil een patent op dat het ook elektrisch kan! ;-)

HaroldA
4 januari 2014, 23:22
... Ik wil een patent op dat het ook elektrisch kan! ;-)

... ik op een gat voor de jack ;)

jerome
5 januari 2014, 00:30
Je zit toch niet te liegen hè? Hoe krijg je de plug er in als hij dicht is? :soinnocent:

Heel scherp dit Harold, dat kan ook nog helemaal niet... ;)
Want ik moet eigenlijk nog een gat van ca 15 mm in de achterplaat boren, op de positie waar de plug zit....
Maar ik heb deze cab ('66 Vox AC 50 Extension cab 2 x 12" ) met deze speakers (Alnico Gold's) al eens geheel gesloten gemaakt met een berkenplex achterplaat, maar ik vond de sound er niet lekkerder mee worden...
Voor mij geeft deze halfopen cab de lekkerste sound, en nu met de achterplaat uitgeschoven op 13 á 18 cm dus op elk podium.
Dat gat ga ik niet eens meer boren... :)

jerome
5 januari 2014, 00:35
... Ik wil een patent op dat het ook elektrisch kan! ;-)

Dat patent op de elektrische bediening mag jij hebben hoor!
Dit achterpaneel wordt namelijk automatisch uitgeschoven door middel van luchtdruk.....
Gewoon de mastervolume van de Marshall top even op 10 en 1 keer hard aanslaan....:D

Frits van Mourik
5 januari 2014, 01:06
Ik vind het concept helemaal geweldig!!!

En als je de achterplaat zou uitbreiden met 'n stel opvouwbare, richtbare "oren", panelen links & rechts dus, zou je een "soort van" acoustische hoorn kunnen creëren, die geheel naar omstandigheden is aan te passen...

jerome
5 januari 2014, 01:12
Dank je Frits!
Ik heb overigens gelijk maar 2 "oren" gezaagd, ik had nog wat berkenplex over...
Morgen ff een paar pianoscharnieren halen :)

dacrow
5 januari 2014, 19:10
Ik denk ook dat je hier iets van kan maken, de gemiddelde Amerikaan was nu al een businessplan ah opmaken en een patent ah aanvragen :)

Mitch
5 januari 2014, 20:28
En een stukje marketing schrijven over hoe je hier jarenlang aan gewerkt hebt, geËxperimenteerd met verschillende materialen en leveranciers totdat je eindelijk tevreden was over het resultaat. Alles voor de ultieme TOOooooOOONE. En nu, na jaren werk kunnen mensen eindelijk op de wachtlijst komen voor je boutique product.

Ik help je wel hoor :D

jerome
5 januari 2014, 23:35
Mannen, ik ben een muzikant, geen goeie en nog voor de hobby ook.
Ik ben creatief, athans dat probeer ik te zijn...
En creatieve mensen hebben over het algemeen geen verstand van zaken, geld, patenten enzo...
Ik ook niet en ik wil het ook niet hebben...
Maar als 1 van jullie zich geroepen voelt om hier patent voor aan te vragen ga ik wel akkoord met 50 % van de winst... Ik moet tenslotte ook nog tolex kopen om die achterplaat netjes te bekleden.... :)

Volgens mij ruikt Mitch business....

Frits van Mourik
6 januari 2014, 01:28
Tolex? Niet doen!
Je wilt vrij resonerende panelen, die niet gedempt worden door een laag afgekeurd behang...
Schoolbordenzwart-verf is de aangewezen solutie, daarna behandeld met Glitsa of een andere
keiharde parketlak.
Overigens zitten er in m'n à promptue voorstel nog wat flaws, denk ik zo, maar daar kom ik
nog nader op terug...:)

vulvasonic
6 januari 2014, 08:01
TMag ik dan toch nog wat twijfel hebben?
Dat het plaatsen van zo'n wandje eeen invloed heeft op jouw ervaring van het geluid geloof ik meteen, maar op een beetje podium wordt een een versterker of cabinet met half open back gewoon uitversterkt mbv een microfoon tegen de speaker aan. In hoeverre heb je er dan nog baat bij?

Mitch
6 januari 2014, 13:48
Wat de FOH er mee doet boeit toch weinig? Als je zelf maar een betere sound hebt, als eigen monitor.

vulvasonic
6 januari 2014, 14:28
Wat de FOH er mee doet boeit toch weinig? Als je zelf maar een betere sound hebt, als eigen monitor.
Ik ben daar misschien een woesteling in, maar ik hou van het geluid dat ik hoor op enkele meters van een muur (en geloof me, in de meeste feesttenten is er niet eens sprake van een muur). Zo'n plaat hout kan werken voor je eigen beleving, maar uiteindelijk gaat het om het FOH geluid. En ja, het geluid wat ik achter me hoor is perfect, dus ik zie voor dit soort uitvindingen voor mij geen directe uitkomst.

guitaraddict
6 januari 2014, 14:42
Het is een geweldig idee en te gek dat het werkt.

Het doet me enigzins denken aan idee van heel lang geleden om via een paar planken in een soort van gevouwen hoornopstelling om een leslie kast te zetten en zo ook het gereflecteerde geluid te vangen.

Ga ik zeker eens proberen !

Alf

jerome
6 januari 2014, 23:26
Tolex? Niet doen!
Je wilt vrij resonerende panelen, die niet gedempt worden door een laag afgekeurd behang...
Schoolbordenzwart-verf is de aangewezen solutie, daarna behandeld met Glitsa of een andere
keiharde parketlak.
Overigens zitten er in m'n à promptue voorstel nog wat flaws, denk ik zo, maar daar kom ik
nog nader op terug...:)

Hey Frits, ik wilde die achterplaat alleen aan de buitenkant (zichtkant) met tolex bekleden en de binnenkant (de reflectie-kant) zwart spuiten met matte autolak. Tolex aan de buitenkant zal toch geen negatieve invloed hebben?

En ik vraag me af wat er zou gebeuren als ik de reflectie-zijde van die achterplaat beplak met dun aluminium, de ijzerhandel bij ons op het dorp heeft platen aluminium van 0,5 mm dik...

jerome
7 januari 2014, 00:31
TMag ik dan toch nog wat twijfel hebben?
Dat het plaatsen van zo'n wandje eeen invloed heeft op jouw ervaring van het geluid geloof ik meteen, maar op een beetje podium wordt een een versterker of cabinet met half open back gewoon uitversterkt mbv een microfoon tegen de speaker aan. In hoeverre heb je er dan nog baat bij?

Hey Vulva, het door een microfoon uitversterkte gitaargeluid van deze halfopen cab klonk altijd al lekker over een PA en klinkt nu nog steeds even lekker met de uitschuifbare achterplaat. Het uitversterkte zaalgeluid wordt dus inderdaad niet beter of slechter van deze modificatie.
Het blijft vol, 3D en sprankelend klinken en er zit dus genoeg laag in, met of zonder die uitschuifbare achterplaat.
Zoals Mitch al aangaf, ik heb deze modificatie echt alleen maar gemaakt voor het podiumgeluid; zoals ik al schreef, als deze halfopen cab verder dan 30 cm van een muur afstaat verlies ik laag en body, en dit is dus een akoestisch probleem dat voornamelijk op het podium te horen is...

Met deze mod heb ik dus altijd een goed podiumgeluid, niet meer afhankelijk van de positie en/of afstand van de cab t.o.v. een muur of wand achter op het podium...
Nu zijn er natuurlijk genoeg podia/zalen die sowieso een kut-akoestiek hebben, ik weet (nog) niet of die achterplaat mij dan gaat helpen... ;)

jerome
7 januari 2014, 00:37
Het is een geweldig idee en te gek dat het werkt.

Het doet me enigzins denken aan idee van heel lang geleden om via een paar planken in een soort van gevouwen hoornopstelling om een leslie kast te zetten en zo ook het gereflecteerde geluid te vangen.

Ga ik zeker eens proberen !

Alf

Thanx! Dat experimenteren moet je inderdaad eens doen, verbazingwekkend wat een plaatje berkenplex kan verbeteren...

Tristan
7 januari 2014, 00:44
Tof idee!
Het kan je FOH geluid ook positief helpen denk ik, in die zin dat je waarschijnlijk minder genegen bent om overdreven veel laag in je sound te draaien, waardoor je dus makkelijker te mixen bent.

HaroldA
8 januari 2014, 11:47
En als je de achterplaat zou uitbreiden met 'n stel opvouwbare, richtbare "oren", panelen links & rechts dus, zou je een "soort van" acoustische hoorn kunnen creëren, die geheel naar omstandigheden is aan te passen...

Ga je dan niet weer specifieke frequenties benadrukken en weer "beams" genereren?

ACSlater
9 januari 2014, 18:33
Het blijft vol, 3D en sprankelend klinken en er zit dus genoeg laag in, met of zonder die uitschuifbare achterplaat.

Dit soort omschrijvingen van geluid werken bij mij altijd op de lachspieren :) Maar goed, het is een mooie vondst om jouw podiumgeluid zo te krijgen als jij wil. Ik speel zelf altijd met inears en een microfoon dus voor mij heeft het weinig zin.
Er was wel een groot verschil tussen mijn open en bass-reflexkast. De open kast leverde gewoon geen mooi geluid met V30's (ook niet gemic'ed) en met de basreflex wel. Ik denk dat het dus wel degelijk verschil uitmaakt in geluid ook al is dat in dit geval niet zo groot als tussen gesloten en open cabs.

jerome
10 januari 2014, 19:37
Dit soort omschrijvingen van geluid werken bij mij altijd op de lachspieren :)

Zeker nog nooit over een halfopen cab met alnico Gold speakers gespeeld want dan had je de beschrijving wel begrepen...

the sure thing
11 januari 2014, 09:46
Haha!

Ik blijf het idee geniaal vinden...

showband
12 januari 2014, 15:30
reflecties zijn ook in ander opzicht met een plaat te regelen.

Als je in een (home)studio een acoustische gitaar opneemt heeft een reflectieplank +/- 1m x 1m een grote invloed op het geluid in de mike.

Gewoon op het vloerkleed voor je gitaar leggen. Of wat in een 45graden hoek op de grond tegen een stoel tegenover je gitaar zetten. Kan al een veel beter geluid opleveren.

Reflecties, akoestiek.... er gaat een wereld voor je open zodra je het doorkrijgt.
En in eens begrijp je waarom topacts in dure akoestisch ontworpen studioruimtes gaan opnemen. ;)