PDA

View Full Version : Cabinetten/speakers met veel luchtdruk



dee
4 januari 2014, 00:56
Ik heb inmiddels best een lekkere sound, maar ik mis eigenlijk een hoop luchtdruk.. Ik speel in de oefenruimte vrij hard, maar wel op een acceptabel volume voor op het podium. Ik wil niet harder qua volume maar ik wil wel veel meer luchtdruk.
Ik ben bassist in mijn band en daar speel ik over een London City DEA 70, momenteel over een Marshall 1960a (4x12) of/en Grande' 2x12 cab. Als bass gebruik ik een Epiphone Thunderbird en een 51'er Precision. Ik gebruik een Radial Tonebone als preamp.

Gearjunkie
4 januari 2014, 09:37
Klopt het dat jouw speakerkast en versterker eigenlijk voor gitaar bedoelt zijn?

Je zou kunnen experimenteren met 15" speaker(s) in een basscabinet.
Je london city zou aangepast kunnen worden voor meer/betere laagweergave, maar is misschien door de tonebone niet noodzakelijk.

dee
4 januari 2014, 13:09
Klopt het dat jouw speakerkast en versterker eigenlijk voor gitaar bedoelt zijn?

Jazeker ;)

Zou 4x12, 2x15 een optie zijn? Ik vind de sound met die 4x12 echt te gek.

scabiosa
4 januari 2014, 17:20
over 2 4x12 cabinetten spelen zal toch al wat meer druk geven!

jerome
4 januari 2014, 18:15
Ik snap dit niet zo goed...
Je schrijft dat je vrij hard speelt maar je box geeft niet genoeg luchtdruk?
Waarom zou je meer luchtdruk willen als de box hard genoeg gaat en de sound goed is?
Ik bedoel, wat is het voordeel van meer luchtdruk?
Of bedoel je hiermee dat jouw Marshall 4 x 12" box niet hard genoeg gaat?

Edit; ik lees net dat je er over bast...
Een DEA70 is niet echt een basversterker en een Marshall 1960 kast is geen basspeakercab...
Ik zou een baskast gaan proberen van maximaal 200 Watt, bijvoorbeeld een 1 x 15 basscab.
Maar ik denk dat die DEA70 sowieso geen versterker is waar je een lekker basgeluid uit kan krijgen.
En 50 Watt is sowieso te weinig om een lekkere volle bastoon op een acceptabel volume te krijgen in een volledige band... Of je moet het gaan doorversterken met een PA...

Remork1970
4 januari 2014, 20:57
En volgens mij denk ik dat bassen over een cab die voor gitaar bedoeld is geen goed idee.

Mitch
4 januari 2014, 21:39
Sparen voor een Eden of een Ampeg 1x15 kast als het meer vintage verantwoord moet zijn.

the sure thing
4 januari 2014, 22:17
Mijn ervaring met Ampeg is dat bewoners van 10 huizen verder nog klagen. Genoeg verplaatsing van lucht dus...

peter_heijnen
4 januari 2014, 22:27
Bij luchtverplaatsing denk ik ook aan ampeg, maar dan wel aan 8x10, iets met een s, v, en t.

Ik heb een tijdje met freddie cavalli in een bandje gezeten. Stoere vent die altijd met zijn svt lijkenklist sjouwde, daar was ie nooit te beroerd voor.

HaroldA
4 januari 2014, 22:44
Een DEA70 is niet echt een basversterker en een Marshall 1960 kast is geen basspeakercab...

Een DEA70 is toch een Marshall 1986 Super Bass clone? 50 Watt moet ook genoeg zijn, als je maar niet clean wil kunnen spelen ;)

Oja: 8x10 is echt onzin, een 4x10 Ampeg Classic Hnogwatiets blaast al gigantisch.

Tristan
4 januari 2014, 23:41
Inderdaad, ik zou ook eerder een Ampeg SVT-410HLF nemen dan welke andere bass cab dan ook, ik heb nog nooit een andere cab zo hard, diep en zwaar horen blazen.
Eden kasten zijn ook goed, de rest van wat ik heb gehoord valt echt in het niet.
Daarbij, 15" speakers ontwikkelen misschien wel meer laag maar dat hoor en voel je pas op grote afstand,
in tegenstelling tot de Ampeg SVT-410HLF met getunede bass poorten die je zelfs dichtbij echt voelt en hoort.

jerome
5 januari 2014, 00:48
Een DEA70 is toch een Marshall 1986 Super Bass clone? 50 Watt moet ook genoeg zijn, als je maar niet clean wil kunnen spelen ;)

Oja: 8x10 is echt onzin, een 4x10 Ampeg Classic Hnogwatiets blaast al gigantisch.

De Marshall Super Bass tops waren toch meestal 100 watt en daar kwam toch ook al snel een "zoemende bij basgeluid" uit... ;)
Met bassen over een 50 Watter London City krijg je een heel squadron aan de diarree zijnde zoemende bijen op volle snelheid in duikvlucht...

Voor gitaar kunnen die Super Bass en DEA70 amps wel lekker klinken :)

HaroldA
5 januari 2014, 01:43
De Marshall Super Bass tops waren toch meestal 100 watt en daar kwam toch ook al snel een "zoemende bij basgeluid" uit... ;)
Met bassen over een 50 Watter London City krijg je een heel squadron aan de diarree zijnde zoemende bijen op volle snelheid in duikvlucht...

Voor gitaar kunnen die Super Bass en DEA70 amps wel lekker klinken :)

Ik denk dat je de 1986 met de 1992 verwart. De 1992 heeft een actieve toonregeling en klinkt inderdaad anders dan de 1986, die maar een paar weerstanden en condensatoren scheelt van de 1987 "plexi".

jerome
5 januari 2014, 16:41
Oh, dat zou zo maar kunnen Harold, ik ken niet al die typenummers van Marshall
Ik heb wel eens over een stokoude Super Bass gespeeld (geen bas maar gewone elektr. gitaar) en die klonk erg lekker, maar of die gemod was weet ik niet...

dee
5 januari 2014, 20:35
Ik snap dit niet zo goed...
Je schrijft dat je vrij hard speelt maar je box geeft niet genoeg luchtdruk?
Waarom zou je meer luchtdruk willen als de box hard genoeg gaat en de sound goed is?
Ik bedoel, wat is het voordeel van meer luchtdruk?
Of bedoel je hiermee dat jouw Marshall 4 x 12" box niet hard genoeg gaat?

Edit; ik lees net dat je er over bast...
Een DEA70 is niet echt een basversterker en een Marshall 1960 kast is geen basspeakercab...
Ik zou een baskast gaan proberen van maximaal 200 Watt, bijvoorbeeld een 1 x 15 basscab.
Maar ik denk dat die DEA70 sowieso geen versterker is waar je een lekker basgeluid uit kan krijgen.
En 50 Watt is sowieso te weinig om een lekkere volle bastoon op een acceptabel volume te krijgen in een volledige band... Of je moet het gaan doorversterken met een PA...

Nog even wat dieper dan.
Ik speel in een Stoner/Doom band in de trant van The Sword, Red Fang, Fu Manchu, Sasquatch en natuurlijk Black Sabbath. Ik heb bewust voor een gitaar versterker setup gekozen omdat ik meer in het mid/mid laag gebied speel dan echt in het diepe laag. Ik haal dus ook zeker geen bass sound uit mijn amp, mijn sound is klinkt meer als een zwaar gedropte gitaar, met een hoge tension. Wij spelen veel drones en ik ben de drager daarvan in mijn band.

Waarom wil ik niet harder, maar wel meer luchtdruk? Ik wil tegen mijn sound in kunnen hangen. Ik wil het echt voelen, meer nog dan horen. Verder ben ik het zeker niet eens met de mening van Jerome, dat 50 watt te weinig is om een lekkere basstoon op acceptabel volume te krijgen.
Maar goed, voor ik een lang verhaal ga zitten typen over hoe hard en leuk het allemaal is.. Ik wil dus meer lucht druk. Ik ga dinsdag naar Musik Produktiv en ik ga daar eens even kijken naar wat verschillende basscabs.
Ik vind het toch gek allemaal, want met een Marshall Valvestate 100h kreeg ik in combinatie met die 4x12 met gemak de luchtdruk die ik wou.. (al was de sound zeer brak..)

Tristan
5 januari 2014, 21:11
Moet je eigenlijk niet gewoon zo'n ding hebben dan?
Tecamp Pleasure Board: http://tecamp.de/en/products/specials/62-pleasure-board.html#overview

Als je naar Musik Produktiv gaat dan zou ik in ieder geval zeker een Ampeg SVT-410HLF uitproberen, sterker nog, als ze die niet hebben zou ik er niet naartoe gaan, maar goed, dat zijn mijn twee centjes. ;)

Heb je overigens misschien ook aan nieuwe buizen en/of een recap gedacht?
Het zou kunnen dat dat wat je ervaart ook komt omdat enkele buizen en/of caps gewoon niet helemaal super meer zijn, zeker gezien het feit dat je met een Valvestate 100 wel het gewenste resultaat bereikte.

dee
5 januari 2014, 21:46
Mijn amp gaat binnenkort überhaupt een flinke heropbouw ondergaan. Ik wil van EL34's naar KT77's over gaan stappen, mits ik voor die tijd geen betere wissel voor mijn sound ken en ik wil de preamp meer gaan vormen naar een Tweed Bassman/Sunn Model T. Ik wil de optie ook open houden voor een meer Ampeg V4/SVT style preamp. De preamp die ik nu heb is gevormd naar een 1987x. De caps zijn een jaar oud. Ik wil eigenlijk de eindtrap ook aanpakken, maar ik zoek vooral ideeën en tips, want ik weet niet echt wat ik daar aan zou kunnen veranderen. Over preamps weet ik vrij veel, maar over eindtrappen ben ik niet zo ingelezen, weet vrij zeker dat ik geen ultra lineare eindtrap heb :)

Tristan
5 januari 2014, 22:26
Man, dat klinkt eigenlijk alsof je beter een heel andere versterker kan nemen, zo gauw je met de eindtrap gaat rommelen neem dan liever wat anders, het wordt toch nooit echt zoals je wil.

dee
5 januari 2014, 23:40
Ben wel tevreden hoor. Ik hou die veranderingen dan gewoon op KT77's in plek van EL34's en een goeie servicebeurt. Ik heb toch niet echt een idee wat ik daaraan wil veranderen. Ik weet dat het laag met KT77's strakker word, dat is wel genoeg. Ik wil de preamp wel veranderen.
Maar goed, dinsdag ga ik ff beetje rond neuzen in Duitsland naar wat verschillende cabs.

Speeddemon
6 januari 2014, 15:12
Dee, ik begrijp wel precies wat je bedoeld over volume/sound, maar het missen van druk, bij zo'n Marshall cab.
Ik heb op diverse festivals op de 1960A cabs moeten spelen, ipv m'n geliefde Engl 4x12" Pro (Vintage 30's) cab en bij die Marshalls lijkt het wel alsof ze het geluid maar tot 1 à 2m vóór de cab met punch/duw kunnen projecteren en daarvoorbij lijkt 't wel weg te waaien ofzo.
Cabs die dat niet doen:
Engl, Mesa Boogie (dikke, lage duw), vintage London City (Greenbacks, zelden zo'n goed geluid gehad) en een Peavey 4x12, geleend van de jongens van Drunktank bij hun CD-presentatie (wij deden 't voorprogramma).

Bogner cabs heb ik geen ervaring mee, Orange vind ik té donker.

Wat betreft bas-cabs; mijn 'ultieme large-stage bass-rig' zou een Ampeg 4x10 op een 1x15 zijn, maar als ik de verhalen zo hoor, is die 410HLF ook de shizzle. (thuis/studio heb ik trouwens een Ampeg Micro-VR met 2x10" closed back eronder, en dat beukt voor de lagere volumes ook al. Had hiervoor een 1x10" 35W combo, dus grote vooruitgang. :hippie: