PDA

View Full Version : Wat is dit?



Regular
3 januari 2014, 12:27
Goeiedag

Aan de achterkant van mijn gitaarnek zijn er ondertussen zowat over de volledige lengte grijzige vlekken; alleen aan de bovenkant, de onderkant is ervan gevrijwaard gebleven. Ik vermoed dat de finish eraf gesleten is (zweterige handjes) en dat het onderliggende hout vervolgens vuil is geworden? Het betreft geen oude gitaar.

Leer ik ermee leven of zijn er oplossingen? Alvast bedankt voor het meedenken!

R

http://i44.tinypic.com/24np348.jpg

Rizz
3 januari 2014, 12:47
Relic!

Vervuiling door idd zweet icm slijtage..

Dit wordt nagebootst op de meest vreselijke manieren, dus weest er blij mee!

Kim Wilson
3 januari 2014, 12:51
Dat is relic!

Ik denk idd dat de finish eraf gesleten is. Om wat voor gitaar gaat het? Hoe vaak speel je? En hoe erg stoort het je?

Nejra
3 januari 2014, 13:22
Leer ik ermee leven of zijn er oplossingen? Alvast bedankt voor het meedenken!


Dit ziet er inderdaad uit alsof de lak van je hals af is gebladderd of gesleten. Kan een kwestie van veel gebruik zijn, maar sommige soorten lak slijten/bladderen ook sneller als er bijvoorbeeld veel direct zonlicht op gestaan heeft. (gitaar opslaan op een standaard bij een raam bijvoorbeeld).
Als het je niet stoort kun je dit natuurlijk zo laten, maar als je flink zweet heb je wel kans dat de hals gaat "werken" en krom trekt of tordeert na verloop van tijd (vochtig hout zet uit, en de hals wordt niet overal even vochtig). Wellicht is de hele hals kaal schuren en opnieuw lakken hier een betere oplossing. Ik weet ook niet hoe ik je "Het betreft geen oude gitaar" moet interpreteren. Wat is "niet oud" hier?? Als het een hele jonge gitaar is kun je wellicht proberen iets te regelen met je leverancier. Zeker als het een gitaar uit het wat prijziger segment betreft.

Succes er mee!

Dutch66
3 januari 2014, 13:37
ziet er inderdaad uit als een mislukte relic poging...

Dit was vast al langer, is niet van vandaag op morgen toch?

Anders zou ff een antibiotica kuurtje halen.

:seriousf:

Regular
3 januari 2014, 13:52
Niks proberen relicen hoor, is wel degelijk van gebruik. Het is een Fender strat, een Mexicaan, een jaar of zes in mijn bezit ondertussen. Naar mijn idee is hij toch nooit echt in overdreven mate blootgesteld aan zonlicht, verder speel ik wel vrij regelmatig.

Nooit echt zeker geweest of het me stoort. Het heeft wel wat, gebruikssporen op een gitaar zijn steeds verdiend, langs de andere kant ziet het er niet echt uit.

wietse
3 januari 2014, 15:51
een gitaar met zulke gebruikssporen heb ik het liefst, dan is het een goede gitaar op een slechte wordt niet zo intensief gespeeld.

geert1976
3 januari 2014, 16:39
Draag je toevallig een duimring aan je linkerhand?
Ik heb met reparaties dit soort speelsporen wel vaker gezien en die betreffende gitaristen droegen een duimring.

Voor kromtrekken/torderen hoef je niet bang te zijn zoals in een post hiervoor werd geopperd dat gaan jouw handjes niet veroorzaken.

Mocht je je eraan storen, gewoon de hals aan de achterzijde schuren en van tijd tot tijd iets olien.