PDA

View Full Version : VOX Cambridge 30R problemen



AAB
3 januari 2014, 10:36
Hallo,

Ik heb een VOX Cambridge 30R. De versterker geeft steeds een wisselend volume, net of is er een kabelbreuk. Ook zit er in het 1e kanaal op de achtergrond een scheur. Ook wanneer het volume uit is hoor ik bij de aanslag van de snaren een zacht scheurgeluid. Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand kan zijn?

Gr AAB

vlammie
3 januari 2014, 15:03
ik geloof dat dat een gekend probleem is, zoek eens wat rond, ik geloof dat je een onderdeel moet vervangen van het tremolo-circuit.
"Vox Cambridgitis" is een goede zoekterm om mee te beginnen...

Swaag
3 januari 2014, 15:07
Yep, Cambridgitis. De opto-coupler moet vervangen worden. Is een onderdeeltje van een paar euro. Even googelen en je komt vanzelf wel iets tegen. Op het forum op de officiele Vox-site staat ook eea. Na deze vervanging doet ie het weer geweldig.

Swaag
5 januari 2014, 21:45
@topicstarter: geen dank!

AAB
6 januari 2014, 21:54
Heren dank voor de reactie. Ik heb inmiddels een VTL 5c3/2 besteld en zal deze door een deskundige laten plaatsen. Tot die tijd nog maar even op mijn AC15VR spelen welke trouwens ook goed klinkt.

Gr AAB

AAB
9 januari 2014, 18:12
Ik heb nu een VTL 5C3/2 geplaatst en het volume in nu constant. Nu heb ik het idee dat de tremlo bijna niets doet en ook is het volume bij beide kanalen erg zacht. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit het maximale volume is. Het max volume van de cambridge zachter dan wanneer ik de VOX AC15VR op minder dan de helft open heb. Ik heb het idee dat het laatste stuk (1/4) van de volume knop op het cleane kanaal niks meer doet.

ACSlater
9 januari 2014, 18:21
Ik heb ooit twee van die dingen gehad en ze zijn sowieso niet de luidste versterkers. Je kunt met een bepaalde chip het vermogen opvoeren naar 56 watt (of zoiets) dat scheelt wel iets. Ik kan vanaf hier niet beoordelen of jouw versterker een gebrek heeft of dat je je stoort aan het feit dat hij wel goed werkt en gewoon niet luid genoeg kan. Van die tremolo heb ik geen verstand.

Swaag
9 januari 2014, 19:01
Er zitten op de printplaat nog van die potmeters die je met een schroevendraaier kan bijstellen. Je moet je tremolo daar opnieuw mee calibreren. Het volume komt er dan ook weer beter uit.
Ik neem aan dat je via wat zoekwerk op internet dat bestandje van een kerel uit de VS gemaild gekregen hebt. Je ziet die potmeters op één van de foto's.

AAB
9 januari 2014, 20:47
Allen weer dank voor de reactie. Ik heb inderdaad een bestand met foto's gevonden waar o.a. de opto coupler op staat. Ik heb nog niet naar de potmeters gekeken , wel heb ik 2 witte (potmeters) gezien die je met een schroeven draaier kan verdraaien (althans dat vermoed ik) Moeten de potmeters dan na het vervangen van de opto-coupler gekalibreerd worden?

Swaag
9 januari 2014, 21:35
Inderdaad.

AAB
9 januari 2014, 21:58
Ik heb inderdaad even aan de potmeters gedraaid en man man man wat 'n herrie komt er nu uit die versterker. Dus Swaag erg bedankt voor de goede tip(s). Ik ben nu in het bezit van een fijne hard knallende VOX cambridge 30R met nieuwe opto-coupler. Nogmaals dank!

Swaag
10 januari 2014, 20:01
Graag gedaan. Ik krijg weer spontaan heimwee naar mijn oude Cambridge :)

the sure thing
11 januari 2014, 09:45
Ik vind de Cambridge een prachtig klinkende "bang-for-the-buck" versterker!

Swaag
11 januari 2014, 13:48
Inderdaad. Ik heb er lang één gehad en eigenlijk spijt dat ik 'm ooit verkocht heb. Nou ken ik mijzelf een beetje: er komt er wel weer eens eentje in huis ;)

AAB
18 januari 2014, 16:31
Heb je de VOX AC15VR wel een geprobeerd? Heb ik ook in huis en ik moet zeggen deze voldoet ook prima, en gaat harder dan je denkt.

Swaag
18 januari 2014, 16:45
Voor het grote geweld heb ik nu een Fender Blues Deluxe en voor thuis een Vox AC4TV8. Dus ik red mij wel ;)

tommus42
18 januari 2014, 16:58
Die AC4, is die er ook als topje? Twijfel tussen een lil'nighttrain en deze. Ga er één aanschaffen:).

Swaag
18 januari 2014, 17:05
Yep, er is ook een AC4 top. En een bijpassende cab met 12 inch speaker.
http://www.voxamps.com/ac4/ac4tvh-v112tv/

tommus42
18 januari 2014, 17:36
Ik weet die 12AU7 niet zo, vermoed dat het de AC4 gaat worden. Die heeft geen effectlus he? Ik kiek wel even:), bedankt. Kan ie aan de luidsprekers van een AC30, subliem voor minder gevorderde gitaristen die Fanes:D.

Swaag
18 januari 2014, 18:35
12AT7 (ipv de stock 12AX7) in de AC4 en het is extra lekker.

tommus42
18 januari 2014, 18:57
Komt een JJ in denk ik. Maak er iig een Brian May trap in, vind ik leuk, en is voornamelijk een kwestie van verwijderen/afkoppelen, van rommeltjes ihkv het verkrijgen van een luid signaal:).
Dit is mooi:
http://i43.tinypic.com/15foe4l.jpg