PDA

View Full Version : Strat opknappertje, The Animal?



frekie
2 januari 2014, 20:08
http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Strat copy/TheAnimalStrat3_zps49e20937.jpg

Strat kloon van de overbuurman, kreeg ik mee om op te knappen. Leuk projectje voor de lange winterdagen. Sorry voor de flitsfotoos maar vanmorgen waren die k*tbatterijen weer eens leeg.

Let op de vrij dikke vierkante brugzadels. En de afgeronde onderste body horn, ook de punt van de slagplaat is ronder dan de gebruikelijke punt.

http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Strat copy/TheAnimalStrat6_zps1a0a31b6.jpg

Van die hele goedkope " half open" mechanieken, niet 6 kantig zoals bij MIK Squiers maar rechthoekig met afgeronde hoeken.

http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Strat copy/TheAnimalStrat4_zps85aa59d4.jpg

De kop is afgezaagd en het logo is nep uiteraard. Dikke " bullet" stelpen. Snaargeleiders zijn nieuw uit mijn voorraad. Alsmede de topkam, moet ik nog verder mee zoals je ziet. Ik redde het niet in 1 dag werk.

De brug-en hals elementen zien eruit als Richwood pickups met van die blikken bodemplaatjes. Het middelste element is een echt Strat element met 6 magneetjes. Hele aparte 5 weg schakelaar, ook heel aparte aansluitpunten. Nog nooit gezien. Gewone 4 punt halsbevestiging. Hij is zwart overgeverfd over rood heen.

Vrij ronde hals, gemiddeld dik, maple met palissander toets. Fretwear valt mee, alleen in de eerste 3 a 4 frets zitten wat deukjes. Met oude verroeste 009 snaren erop was ie niet op stemming te houden maar verder speelde hij niet verkeerd en er zat wel sustain in.

Kleine 500K pots, de volumepot geeft veel hoogverlies bij terugdraaien. Na inspuiting van wat contactspray doet ie het weer, ook de 5 standenschakelaar leefde weer op. Het mag natuurlijk allemaal weer nix kosten.

Ik zou hem wel wat grondiger aan willen pakken, oliebad mechanieken, Graphtec topkam en snaargeleiders, Alpha pots. Ik heb nog een GFS humbucker in SC formaat, zou leuk zijn voor bij de brug. Ik heb de mechanieken helemaal uit elkaar gehad, schoongemaakt, dik kogellagervet erop. Oude wrakke topkam met veel moeite verwijderd. Ik had nog een plastic topkammetje liggen. Veel werk om hem in de breedte passend te krijgen. Nu nog goed op hoogte brengen en invijlen.

Frets gepolijst met Commandant. Toets schoongemaakt en in de olie gezet. Toch een mooi stukje palissander. Morgen weer een dag.

Maarr. Welk merk en type gitaar? Na lang Googlen kwam ik op de site in NL waar al Uw " rare gitaar" vragen worden beantwoord: de site van GF lid Wietse :blast:http://www.wietsesguitars.nl/pagina174.html

De fotoos zijn wat klein maar let op die onderste body horn, de brugzadels, de mechanieken. Of toch niet?

Swaag
2 januari 2014, 21:41
Ik weet dat Radio Correct in Rotterdam in de jaren 90 van die Animal gitaren verkocht. Die werden dacht ik bij de importeur EMP uit Raamsdonkveer besteld.

bat
2 januari 2014, 22:21
In die tijd kon je ze ook gewoon bestellen bij de Wehkamp.

JVGM-music
2 januari 2014, 22:24
Als het inderdaad een animal is wens ik je sterkte. Ik zeg niet zo heel snel dat een gitaar beroerd is maar in dit geval wel...vroeger bij de gitaarles hadden ze zo een ding aangeschaft....gitaarleraar liet daarom zijn leerlingen maar spelen op zijn (toen) peperdure Ibanez want die animal....nee, daar kon zelfs Eddie van Halen nog niks mee..

RUIS
2 januari 2014, 22:26
Daarom is het ook een opknappertje. Als je de body, hals, hardware en electronica vervangt kan het best wat worden, toch? Een nieuw setje snaren moet je altijd incalculeren bij een gebruikte gitaar.

wietse
2 januari 2014, 22:31
Als het inderdaad een animal is wens ik je sterkte. Ik zeg niet zo heel snel dat een gitaar beroerd is maar in dit geval wel...vroeger bij de gitaarles hadden ze zo een ding aangeschaft....gitaarleraar liet daarom zijn leerlingen maar spelen op zijn (toen) peperdure Ibanez want die animal....nee, daar kon zelfs Eddie van Halen nog niks mee..

zolang je hem maar goed afstelt, mijn eerste gitaar was een the animal m'n2e ook, stonden bij de intertoys voor nog geen 100 euro en ik moest en zou een les paul model hebben, goed afgesteld was er niks mis mee.
de kunst van het afstellen had ik eerder in mijn macht dan het gitaarspelen zelf ben nu eenmaal technisch aangelegd.
meestal kwamen die dingen zo uit de doos de winkel in en dat was tranen met tuiten maar effe goed afgesteld zijn ze niet slechter dan een andere goedkope gitaar.

LemmyNL
2 januari 2014, 22:36
volgens mij was de kop van zo'n Animal toch net anders? Maar wellicht hebben ze er meer gehad.

yavin
2 januari 2014, 23:27
Ai... Een Animal... Brrrr... Had er ook eentje besteld bij de Wehkamp. Kon er niet snel genoeg van af zijn.
Ik gebruik alleen de strap nog, dat was het enige in het pakket dat deugde.

Nee, zou er zelf niet aan beginnen.

Tupelo
2 januari 2014, 23:29
Mijn 1e gitaar was een the Animal, ennuh, niet best, nee koop je beter Stagg deze dagen.
Toch, headstock was anders dan deze, kweenie of die identiek was aan die met de link naar Wietse zijn site, geloof het wel, maar het was in geen geval deze, dat weet ik zeker.

SnoopWinckel
3 januari 2014, 07:25
Daarom is het ook een opknappertje. Als je de body, hals, hardware en electronica vervangt kan het best wat worden, toch? Een nieuw setje snaren moet je altijd incalculeren bij een gebruikte gitaar.

Hier heb ik echt om moeten lachen :seriousf: subtiel

Dirk_Hendrik
3 januari 2014, 09:51
Waarom zou je uberhaupt meer dan een minuut stoppen in het opknappen van een gitaar die in de vroege jaren 90 voor 70 gulden bij de dump (Radio Lenssen, Bilderdijkstraat-Adam) stond aangeboden als pijl en boog. Nee Wietse, deze deel ik niet met je. Brandhout is brandhout en dit is het ergste soort. Daar valt echt niets van te maken.

Dutch66
3 januari 2014, 11:00
Nou ja als je 'm aan de praat krijgt;

"i was as proud as a dog with two dicks"

:seriousf:


(Wietse, meesterlijk!)

frekie
3 januari 2014, 12:01
Nogmaals, de kop is achteraf schuin afgezaagd dus niet origineel.

Ik zie dit soort dingen als een uitdaging. Topkam zit er nu op, nieuwe Lidl snaren (zie topic....). 1e indruk: hij blijft op stemming :cheerup:Zo zie je maar weer, het zit hem in de afstelling en de kleine details, de topkam vooral.

wietse
3 januari 2014, 16:00
Waarom zou je uberhaupt meer dan een minuut stoppen in het opknappen van een gitaar die in de vroege jaren 90 voor 70 gulden bij de dump (Radio Lenssen, Bilderdijkstraat-Adam) stond aangeboden als pijl en boog. Nee Wietse, deze deel ik niet met je. Brandhout is brandhout en dit is het ergste soort. Daar valt echt niets van te maken.

misschien is het verschil dat die ik had allemaal in de late jaren 90 waren, mogelijk een kwaliteits verbetering gehad door de jaren, ook werden ze oa in indonesië en korea gemaakt ook dat maakt verschil.
die les paul die ik had speelde goed maar klonk kut,(heb ik ook weer snel doorverkocht) daar zat een sticker made in indonesia op, de strat was koreaans.
paar jaar geleden nog eens een koreaanse les paul gehad nog nooit een gitaar gehad die zo licht speelde en waarbij de actie zo laag kon zonder fretbuzz.

http://www.wietsesguitars.nl/_wp_generated/wpa313e529_0f.jpg

Tupelo
3 januari 2014, 16:36
Die van mij kwam uit Indonesie, en je kon er wel naar kijken zonder dat die ontstemde, maar er niet op spelen.

geert1976
3 januari 2014, 17:03
De koreaanse animal gitaren waren/zijn wel te pruimen mits ze goed afgesteld zijn (dat is vaak het euvel).

Ik heb twee maanden geleden er nog eentje voor afstelling en reparatie gehad en na enig afstelwerk was die prima bespeelbaar.
Het betrof een koraanse versie compleet origineel en ondanks dat die al 20 jaar oud was deed alles het nog naar behoren (wil wel eens zien of bij die bamibakken dan alles nog werkt DUH denk het niet).

De body was bij deze strat gemaakt van een soort geperst hout.

Ik ga wel mee met de mening van Wietse.

Bij de gitaar van frekie lijkt de headstock nu.op een headstock van de Fender/Squier Katana, grappig zaagwerk.

mattihafler
3 januari 2014, 17:40
Heb er ook ooit 1 in m'n handen gehad...

Beter n squier dan ofzo inderdaad.. Hier kun je niks mee.

Dirk_Hendrik
4 januari 2014, 17:31
nog nooit een gitaar gehad die zo licht speelde en waarbij de actie zo laag kon zonder fretbuzz.


[OPENDEUR MODUS]
Zou je dat niet veel vaker overkomen als je je wat meer bewoog in de midden en hogere segmenten van de markt?
[/OPENDEUR MODUS]

Sorry Wietse, kon het niet laten ;)

JVGM-music
4 januari 2014, 18:15
Wat is er trouwens mis met een wat bijgezaagd kopje? Dit is mijn samenbouw gitaartje, had nog een Fernandes nekje liggen maar die kop , nee dat was hem toch niet...en velen van u zullen dit ook niks vinden maar ik ben er blij mee!

http://i40.tinypic.com/2gy3iqg.jpg