PDA

View Full Version : Buizenscheur of een Carl Martin PlexiTone ?



Keevinkos
2 januari 2014, 17:02
Dag allen,

Ten eerste iedereen een gelukkig en muzikaal 2014!

Ik heb momenteel een zelfgebouwde JCM800 2204 versterker, waarbij de ik preamp altijd op vol zet en de master op ongeveer 2 in de band. Bevalt prima, echt een geweldig geluid die pure plexi-achtige preamp oversturing. Het probleem is nu alleen dat als ik nu een reverb of iets dergelijks wil, dat dus niet kan. Er zit geen effectloop in de versterker en dat wil ik ook eigenlijk zo houden.

Nu heb ik laatst een aantal filmpjes gezien over de Carl Martin Plexitone, waar mijn mond eigenlijk van open viel. Wat een goed geluid zeg! Klinkt gewoon echt plexi :)

En nu vraag ik me dus af, kan zo'n pedaal op tegen echte buizenscheur? Ik heb laatst de box of rock thuis gehad, maar die wint het echt niet van de preampbuizen. Blijft de buizenoversturing toch altijd warmer of beter dan een distortion pedaal voor (niet oversturende) buizen? Als dat pedaal in de buurt komt kan ik dat later veel makkelijker combineren met een reverb of delay achtig pedaal dacht ik zo.

Peace :hippie:

the sure thing
2 januari 2014, 21:47
Een aantal buizenamps (LANG NIET ALLE!!!!) wint het qua oversturing dan welk pedaaltje dan ook. Maar: veel buizenversterkers klinken vervormd RUK, dus dan kan een pedaaltje wonderen doen.

Ik hoor zeker het verschil, maar ik haal al erg lang mijn vervorming uit pedalen omdat ik
- het makkelijker vind en
- omdat het voor mij goed genoeg in de buurt komt en
- de keuze uit pedalen gigantisch is: dus voor elk wat wils!

peter_heijnen
2 januari 2014, 22:41
Als dat pedaal in de buurt komt kan ik dat later veel makkelijker combineren met een reverb of delay achtig pedaal dacht ik zo.
Je gedachtegang klopt, maar je zou het toch echteerst moeten uitproberen. Ik heb beide CM plexitone modellen en ik vind ze top, maar het is toch echt niet hetzelfde als een buizenpreamp. De PT heeft tov de meeste andere pedalen vooral een voordeel mbt dynamiek. Als ik het goed begrijp heeft dat te maken met het feit dat de PT werkt op -12/+12 volt. Maw 24v dynamiek ipv 9v. Ook heeft de PT een geweldige buffer, je cleane signaal zou er zomaar ook nog eens behoorlijk van kunnen opknappen.

Ik zou de PT zeker uitproberen in jouw situatie aangezien je geen fx-loop wilt. Waarom eigenlijk niet?

Wat je trouwens ook zou zou kunnen bekijken is de effectrode blackbird, die is wel met buisjes.

Keevinkos
3 januari 2014, 11:01
Een aantal buizenamps (LANG NIET ALLE!!!!) wint het qua oversturing dan welk pedaaltje dan ook. Maar: veel buizenversterkers klinken vervormd RUK, dus dan kan een pedaaltje wonderen doen.

Tja, ik vind de oversturende preampbuizen van mijn JCM800 2204 echt geweldig, dus dan denk ik inderdaad niet dat daar een pedaaltje van wint...

Iemand bekend met de Brown Sound In a Box? Vergelijkbaar/beter dan de Plexitone?

FruscianteFan
3 januari 2014, 11:30
Begrijpelijk dilemma, maar als ik het zo lees heb je niet heel veel haast met die reverb en delay. Dan zou ik het lekker zo houden, en in elk geval uitgaan van de oversturing die je zo lekker vindt en eventueel daarbij een pedaaltje proberen te vinden.

onrust nv
9 januari 2014, 16:41
Een los buizen pre-ampje kan het truukje ook leuk. Zeker als je er een hebt die flink wat volts nodig heeft.