PDA

View Full Version : Squier pro-tone 'Bordello' telecaster



iWishmaster
2 januari 2014, 15:06
Ik zag onlangs deze gitaar op de site van 'tools4tones' (tweedehands winkel in Nijmegen) staan. Voor mij een totaal onbekende gitaar:

http://www.tools4tones.nl/image/data/squier-tele-thinl-bord.jpg

Na wat onderzoek is het een Squier Pro-Tone Thinline Telecaster 'Bordello', deze als het goed is uit 1996. Heeft iemand ervaring met die gitaren qua kwaliteit? Ik wil er binnenkort langs om hem eens te testen, want ik vind het een mooie en interessante gitaar, maar het is wel een apart model en ik weet erg weinig van de 'oudere' squiers.

HenkHenk
2 januari 2014, 15:36
Pro Tone series zijn bijzonder goede squiers, niet zo goed als sommige SQ/JV's maar zeker de moeite waard.
Heb strats en teles uit de serie gehad, alleen deze is nog overgebleven. Zwakste punt in alle gevallen voor mij waren de pickups, maar dan prettige afwerking tegenover!

Even de website bekeken: Voor die prijs met de pickups reeds vervangen, prima koop!

Om een idee te geven van het uiterlijk, hier de mijne:
http://i41.tinypic.com/2wdr9u8.jpg

iWishmaster
2 januari 2014, 15:56
Bedankt voor de snelle reactie! Goed om te horen dat het in principe goede gitaren zijn, dus binnenkort eens grondig testen of het ook een beetje mijn ding is. Wat is jouw mening over het geluid? De typische tele-twang of toch net een ander sausje bijvoorbeeld?

HenkHenk
2 januari 2014, 16:14
In mijn optiek klinkt een tele met een klassieke setup als deze al gauw als een tele.
Dat hele hollow-verhaal van een thinline is niet extreem, je mist wat hout maar daar wordt het niet een compleet andere gitaar van. Wat ik voornamelijk prettig vind van een thinline is dat ze weinig wegen.

Deze is mogelijk ook het overwegen waard!
http://www.speurders.nl/overzicht/muziekinstrumenten/elektrische-gitaren/fender-telecaster-69-thinline-136451698.html

hole
3 januari 2014, 13:24
Heb er precies zo een gehad. Prima gitaar!

geert1976
3 januari 2014, 16:49
Goede gitaren en niets mis mee
De elementen hebben de neiging wat schel te klinken maar dit is simpel op te lossen door de standaard 500k pots te vervangen voor goede 250k pots.

Topkammen zijn standaard een beetje matig dus zet daar gelijk een goede op.

Er is 1 ding waar je bij deze gitaren goed op moet letten en dat zijn de frets.
De frets zijn vintage medium frets (dun en vrij laag) en deze frets zijn vrij zacht.
Vaak hebben ze al de nodige slijtage.
Gezien de grootte van de frets is er vaak maar 1 vlakbeurtje mogelijk, houd hier echt goed rekening mee.

Ruud313
4 januari 2014, 10:43
Die ene bij Tools 4 Tones heeft al USA pickups en zal dus wellicht meer klinken als een Amerikaan dan een Squier.

Nitefly7
6 januari 2014, 12:20
oei, je hebt mijn verborgen droomgitaar gevonden :)
ik zit 'm al een tijdje te begluren via internet, maar heb er geen zin/geld/tijd in of voor ..

even testen, maar ik denk dat je'm echt heel tof gaat vinden..!

iWishmaster
6 januari 2014, 16:49
Ik heb er ruim een uur mee zitten spelen. De gitaar speelt heerlijk en de afwerking is erg goed. Het geluid is clean ook echt prachtig, maar met alles boven een klein randje echt extreem fel / schel. Dusdanig schel in mijn oren dat ik hem heb laten staan. Jammer, want het is echt een mooie goede gitaar.

Daarna nog even bij Maxguitars in Nijmegen geweest (toch vlakbij) en daar hing een Squier Standaard telecaster met rosewood neck. Na een kwartiertje jammen wist ik het eigenlijk al: voor 250 euro is dit echt een hele goede gitaar. Ik was eigenlijk stomverbaast dat zo'n instapmodel zo ontzetten lekker speelde en goed klonk. Mijn vriendin zag de blik in mijn ogen en besloot me deze kado te doen voor mijn verjaardag. Helemaal top dus!

geert1976
6 januari 2014, 17:00
Ik heb er ruim een uur mee zitten spelen. De gitaar speelt heerlijk en de afwerking is erg goed. Het geluid is clean ook echt prachtig, maar met alles boven een klein randje echt extreem fel / schel. Dusdanig schel in mijn oren dat ik hem heb laten staan. Jammer, want het is echt een mooie goede gitaar.

Daarna nog even bij Maxguitars in Nijmegen geweest (toch vlakbij) en daar hing een Squier Standaard telecaster met rosewood neck. Na een kwartiertje jammen wist ik het eigenlijk al: voor 250 euro is dit echt een hele goede gitaar. Ik was eigenlijk stomverbaast dat zo'n instapmodel zo ontzetten lekker speelde en goed klonk. Mijn vriendin zag de blik in mijn ogen en besloot me deze kado te doen voor mijn verjaardag. Helemaal top dus!

Dat schelle komt dus door de pots, zodra je die vervangt voor goede 250k pots, klinkt die met de nodige gain ook erg goed.

geert1976
6 januari 2014, 17:02
Die ene bij Tools 4 Tones heeft al USA pickups en zal dus wellicht meer klinken als een Amerikaan dan een Squier.

Met het schelle geluid refereer ik niet naar de elementen, die zijn best goed en geven fijne blues/country sound, maar met een beetje gain wordt de gitaar al gauw schell door het vele hoog, met 250k pots haal je er meer hoog uit en dan wordt het allemaal een stuk aangenamer.

Pepe
6 januari 2014, 17:28
Waarom in godsnaam worden daar 500k's ingegooid? Die hadden ze nog liggen?

Nitefly7
6 januari 2014, 22:05
die 500k's zijn natuurlijk voor de humbuckers die ik erin ga schroeven.... :sssh: :metal:

geert1976
6 januari 2014, 23:18
Waarom in godsnaam worden daar 500k's ingegooid? Die hadden ze nog liggen?

Echt geen idee waarom, maar ik ben dit al bij meer single coils tegengekomen

HenkHenk
7 januari 2014, 10:22
Echt geen idee waarom, maar ik ben dit al bij meer single coils tegengekomen

Het antwoord geeft Pepe zelf al: Waarschijnlijk hadden ze die nog liggen: Heeft Fender vaker een handje van (gehad).

geert1976
7 januari 2014, 11:00
Het antwoord geeft Pepe zelf al: Waarschijnlijk hadden ze die nog liggen: Heeft Fender vaker een handje van (gehad).

Dat heeft niets met Fender zelf te maken.
De Protone's werden oa gemaakt bij Cort Korea.

Ik ben het al vaker tegengekomen bij allerhande aziatische strats en tele's, niet alleen Squiers en al tegengekomen bij Koreaans fabrikaat, maar ook bij Chinees fabrikaat.:ok:

HenkHenk
7 januari 2014, 11:08
Dat heeft niets met Fender zelf te maken.
De Protone's werden oa gemaakt bij Cort Korea.

Ik ben het al vaker tegengekomen bij allerhande aziatische strats en tele's, niet alleen Squiers en al tegengekomen bij Koreaans fabrikaat, maar ook bij Chinees fabrikaat.:ok:

Ook bij Amerikaanse productie kan dit voorkomen....

iWishmaster
7 januari 2014, 11:42
Met het schelle geluid refereer ik niet naar de elementen, die zijn best goed en geven fijne blues/country sound, maar met een beetje gain wordt de gitaar al gauw schell door het vele hoog, met 250k pots haal je er meer hoog uit en dan wordt het allemaal een stuk aangenamer.

Dat verklaart een hoop. Ach ja, het kwaad is geschoten (of zoiets), ik heb er een leuke gitaar bij :).

BamBuFan1
7 januari 2014, 16:51
Dat verklaart een hoop. Ach ja, het kwaad is geschoten (of zoiets), ik heb er een leuke gitaar bij :).

Ik denk dat je bedoelt: "Als het kwaad geschoten is, dempt men de put."

Kek gitaartje trouwens.