PDA

View Full Version : Closed back of semi open back?



dikkiedik
2 januari 2014, 14:42
Ik wilde het begin van dit jaar gaan gebruiken om mijn gear eindelijk een beetje te 'fatsoeneren' in de zin van; ik weet wat ik wil gaan gebruiken. Heb redelijk goede spullen staan maar veel dingen waar ik van denk; dat gebruik ik niet omdat misschien met een aanpassing het wel beter is... Net als mijn cabinet. Ik heb twee 2x12 cabinets. Een Vernet 2x12 oversized closed back met WGS ET-65 en Veteran 30 en nog een cabinet 2x12 met G12-65, ook closed back.

Nu wil ik het Vernet cabinet gaan verkopen, ik ben echt weg van die G12-65's. Super sound, lekker dik maar komt een stuk beter door de mix als het Vernet cabinet. Nu lees ik overal dat de G12-65's eigenlijk het lekkerst zijn in een openback cabinet. Wat voor verschil ga ik hier in merken? Ik wil dan semi openback waar de helft open is en de onderkant gesloten. Ik lees dat het geluid wat 'opener' is met een betere spreiding? Wat denken jullie, is dit de moeite?

DarknessAwaits
2 januari 2014, 18:30
Geen ervaring met jouw specifieke cabs, maar heb je niet toevallig de mogelijkheid om de achterkant los te schroeven? Kun je eens proberen hoe dat klinkt.

Daarnaast kun je een wat ruimtelijker maar ook minder strak geluid verwachten. Is dat 'het waard' zoals je vraagt... Sja, waar ben je naar op zoek.

jerome
2 januari 2014, 20:21
Ik zou ook, net zoals DA aangeeft, eerst eens experimenteren met de bestaande boxen.
Als de bestaande achterplaat eraf kan, dan is het een kwestie van een paar plaatjes multiplex (laten) zagen en die erop schroeven.
Ik heb met diverse halfopen boxen geëxperimenteerd, ook met G65 speakers.
Ook 4 x 12 Marshall cab met G65 speakers heb ik als experiment halfopen gemaakt...
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/Marshall4x12G12-65halfopen.jpg

jerome
2 januari 2014, 20:31
Ik ben 20 jaar geleden overgestapt naar halfopen back, en ik wil nooit meer anders.
Het geluid wordt opener en meer 3 D en warmer.
Maar niet elke speaker is er geschikt voor en zoals DA al schrijft kan het geluid ook minder strak worden, maar daar zijn diverse oplossingen voor....
Zoals ik in mijn vorige post al schreef, ga eerst eens lekker experimenteren voordat je een cab (ver)koopt!
Dit zijn mijn setjes:
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/036_zps3b87288e.jpg

the sure thing
2 januari 2014, 20:50
Please! Graag ook de voorkant posten :-)

jerome
2 januari 2014, 21:14
Okeeeeeee..... ;)http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/008_zps2e03d6c9.jpg

the sure thing
2 januari 2014, 21:41
Ik heb zeer ruime ervaring (+ 15 jaar) met zo’n beetje alle type 2x12 kasten:
Marshall, Fender, Bogner, Vernet, Orange, VOX, Koch, HOOK, Two Rock, enz enz. Ik heb ze allemaal gehad. En dit in combinatie met V30, G12M, G12H, G12-65, G12T, blue Alnico, EV, WGS, JBL enz. enz.

Hieronder mijn samenvatting/conclusies:
1- Uiteindelijk is “ het door de mix prikken” meer een kwestie van de speakerkeuze dan van de kastkeuze
2- Gesloten kasten geven over het algemeen toch meer laag dan open kasten (ik zeg niet dat het laag per sé strakker klinkt).
3- MAAR: een open kast van goede kwaliteit heeft nog altijd meer laag dan een gesloten kast van slechte kwaliteit
4- Met andere woorden: SIZE DOESN’T MATTER (!!!)
5- Open kasten projecteren inderdaad meer (via de achterkant) dan gesloten kasten. Het geluid lijkt ook wat indirecter en dus daarmee ook wat meer 3D te zijn. Ik vind het niet per sé warmer klinken.
6- Een beamblocker zorgt voor een drastisch andere beleving van je geluid: je maakt jezelf voor jezelf veel beter hoorbaar
7- Wat zonder band mooi kan klinken, kan IN een band helemaal weg vallen.
8- De belangrijkste: het is uiteindelijk de combinatie met de amp wat bepalend is voor een wenselijk geluid.

Punt 8 is de meest vervelende maar wel de meest belangrijke: wat met een Marshall JTM45 werkt, hoeft voor een VOX amp totaal niet te werken. Ik vond een V30 altijd pinnig en te weinig mids, maar laatst mijn nieuwe amp vond ik de V30 voor het eerst zeer OK klinken

Na tig 2x12 varianten te hebben gehad, ben ik uiteindelijk bij 2 type 2x12 kasten geëindigd die ik IMHO het “beste” vind klinken:

1- De Orange 2x12 open back (behoorlijk compact 2x12 kastje)
2- De Vernet 2x12MKII oversized closed back

Beide kasten lijken qua afmetingen en bouw totaal niet op elkaar, maar ik vond het de meest “evenwichtig” klinkende kasten die ik in mijn bezit heb (behad).

Ter illustratie: ik heb mijn Two Rock 2x12 met WGS B-65 speakers laatst vergeleken met een Boogie 1x12 met EV speaker. Ik HAAT EV speakers, maar wat schetste mijn verbazing: de 1x12 EV speaker klonk IN COMBINATIE MET mijn Two Rock amp beter dan met de Two Rock 2x12 kast!!!!! Zo zie je maar weer dat het de combinatie is die telt. (Overigens won mijn Vernet met G12M-20H het weer van de EV ☺)

De G12-65 heeft heel lang op mijn lijstje gestaan als meest favo speaker, maar telkens kwam ik in een band er niet mee uit de voeten. Ik ben al heel lang (+7 jaar) tevreden over de G12-M20H(eritage): een remake van de Greenback.

Wat je schrijft vind ik wel apart: je vertelt dat je cab met G12-65 je door de mix heen prikt en met een Veteran 30 (die volgens mij geschoeid is op de V30) weer niet. Mijn ervaring is andersom: Ik vind de G12-65 echt werkelijk een prachtig klinkende speaker (vol rond, vet en dik), maar in een band hoorde ik mijzelf bijna niet meer. De V30 speaker hoor ik altijd ☺

@jerome: NICE!!!!

jerome
2 januari 2014, 22:02
Thanx!

Wat overigens ook een nadeel is van (half)open back cabs is dat ze (naar mijn mening) het beste klinken als ze niet verder dan 30 cm van een achterwand/muur staan. Als ze verder dan 30 cm van de wand staan verlies ik een hoop laag.
Ik heb daarom één van mijn halfopen back cabs gemodificeerd; ik heb een extra achterplaat gemaakt die even groot is als de cab zelf en die door middel van 4 stalen stangen uitschuifbaar is tot maximaal 25 cm.
Zo heb ik altijd "mijn" extra achterwand bij me, ook op een groot diep podium. En altijd min of meer hetzelfde geluid...
En als ik hem inschuif heb ik een closed back... ;)

dikkiedik
3 januari 2014, 16:12
Grappig dat je Two Rock noemt, ik speel nu over een custom reverb van Two Rock. Ik heb overwogen om een cabinet van ze aan te schaffen maar vond het wel érg veel geld voor weinig cabinet.

Bedankt voor jullie inputs allemaal. Ik ben eventjes er net voor gaan zitten (+- 1,5 uur). Allebei de cab's naast elkaar A/B. Ik begon allebei closed back zoals ik ze altijd gebruikte. Ik vond de Vernet erg gaaf (met ET-65 en Veteran 30) maar de G12-65 cab was écht veel helderder maar zonder ice picky of schel te zijn. Best raar, want de G12-65 staan bekend als heel donkere speakers. Het voelde een stuk beter met de G12-65's en vooral met wat overdrive gingen de G12-65's heerlijk!

Ik was er eigenlijk al snel over uit; ik ga verder met de G12-65's kast. Ik heb de kast gekocht 4 weken geleden maar ben er erg enthousiast over. Is zelfbouw, maar heel netjes met een houten look er over heen. Zeer chique.

Nu het volgende 'project'. Open back of closed back. Alles los geschroefd op één schroefje na. Nog eventjes spelen als closed back. Daarna het paneel eraf en verder als open back. Het grootste verschil merkte ik in de hoge tonen die iets meer 'ademde'. Vooral clean vond ik openback iets lekkerder klinken. Geen wereld van verschil. Met wat overdrive erin had ik weer de voorkeur voor closed back die duidelijk wat meer geluidsdruk gaf. Dus wat betreft deze keus ben ik er nog niet helemaal uit. Ik denk dat ik de achterplaat van dit cabinet door zaag zodat ik zowel semi open back als closed back kan spelen met slechts 8 schroeven. Best of both worlds.

Wel ingewikkeld hoor allemaal... eerst een amp kiezen, buizen, bekabeling, effecten, cabinets, speakers, openback/closed back... je zal maar gitarist zijn... :')

peter_heijnen
3 januari 2014, 17:22
Thanx!

Wat overigens ook een nadeel is van (half)open back cabs is dat ze (naar mijn mening) het beste klinken als ze niet verder dan 30 cm van een achterwand/muur staan. Als ze verder dan 30 cm van de wand staan verlies ik een hoop laag.
Ik heb daarom één van mijn halfopen back cabs gemodificeerd; ik heb een extra achterplaat gemaakt die even groot is als de cab zelf en die door middel van 4 stalen stangen uitschuifbaar is tot maximaal 25 cm.
Zo heb ik altijd "mijn" extra achterwand bij me, ook op een groot diep podium. En altijd min of meer hetzelfde geluid...
En als ik hem inschuif heb ik een closed back... ;)
Ha, zonder de werking ook maar gehoord te hebben vind ik dit idee BRIL-JANT! :)

Soort van rear-reflex opening, geweldig!

Maareh, pics or....

jerome
3 januari 2014, 19:20
Ha, zonder de werking ook maar gehoord te hebben vind ik dit idee BRIL-JANT! :)

Soort van rear-reflex opening, geweldig!

Maareh, pics or....

Thanx Peter!
En het mooiste is, het werkt ook nog!
Ik heb nu 2 gigs ermee gedaan en ik stond beide keren ver van de achtermuur van het podium vandaan, resp. 2 en 4 m.
Beide keren de achterplaat uitgetrokken tot ongeveer 15 cm van de halfopen achterkant, de beste afstand vind ik tot nu toe.
En beide keren een lekker soundje! En ik kan m ook expres wat scheef zetten, zeg maar links op bijvoorbeeld 15 cm en rechts op ca 20 cm, tot nu de beste stand... :)
Ik zal snel wat pics maken en plaatsen...

peter_heijnen
4 januari 2014, 12:41
Goh, ik gebruik al jaren mijn koffers niet meer, altijd gigbags, maar een koffer zet je natuurlijk ook net zo makkelijk 20cm achter je kast. Ik vind het idee echt geniaal jerome, ik ben ook benieuwd naar je uitwerking.

Iedereen focust voornamelijk op de voorkant van een speaker, maar er achter gebeurt ook veel. In het theater bijv is de zaal akoestiek grotendeels afhankelijk van de kap boven het podium. Een theater heeft een grote kap waar decor/licht in wordt gehangen. Om dat dan op te halen respectievelijk te laten zakken heb je een hoge kap nodig. Hoe hoger de kap, des te meer mogelijkheden je hebt om grote dingen op te hangen, maar des te meer problemen ook heeft de geluidsman in de zaal. Die problemen ontstaan achter de zaalspeakers.

jerome
4 januari 2014, 19:27
Hey Peter, ik wilde dit topic niet verder "vervuilen", ik heb de foto's in een ander topic geplaatst...

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?163978-Halfopen-cab-met-extra-achterplaat-Semi-open-back-amp-Closed-back&p=3049108

the sure thing
12 januari 2014, 10:05
@jerome: wat zijn volgens jou de klankverschillenden tussen de silver- en gold alnico?

jerome
12 januari 2014, 15:21
In principe verschilt de klankkleur weinig, en ik vind ze iig allebei erg lekker klinken.
Het vermogen is het belangrijkste verschil, de Gold alnico is 50 watt i.p.v. 25 Watt van de Silver Alnico.
Ik speelde eerst met een 50 Watt JMP top over 2 halfopen cabs elk met 2 Silver Alnico's erin, totaal 100 Watt dus.
Nu heb ik speel ik met die zelfde top over 1 halfopen cab met 2 Gold Alnico's, ook totaal 100 Watt.
Nagenoeg dezelfde lekkere sound, althans naar mijn smaak dan...;)

De Golds vind ik ietsje strakker in het laag en de Silver Alnico's weer ietsje romiger.
De Golds kunnen iets lekkerder knallen, wat dynamischer, maar de Silvers hebben weer een iets lekkerder eigen natuurlijke compressie.
Maar dat kan misschien ook een beetje door het leeftijdsverschil komen....
De Golds zijn uit 2010 jaar oud en de Silvers zijn resp. uit '75 en '66... :)

the sure thing
17 januari 2014, 07:40
Na lang dubben wikken en wegen toch 2x Alnico Gold besteld voor in mn VOX 2x12 open back. Ik ben benieuwd....

NLF
2 augustus 2020, 21:08
Wel ingewikkeld hoor allemaal... eerst een amp kiezen, buizen, bekabeling, effecten, cabinets, speakers, openback/closed back... je zal maar gitarist zijn... :')

Omdat ik zelf nu ook in dit proces zit ben ik dit (zeer waardevolle!) draadje aan het lezen. Het is inderdaad ingewikkeld. Maar ook wel weer leuk ...

no 1 hops
3 augustus 2020, 07:36
afstand tot een achterwand zie je terug in subwoofer verhaal.
klein kastje, groot geluid omdat het de muur gebruikt of de letterlijke grote bas golven te versterken.

closed back, open back?
scharnier misschien?
haal uit het achterpaneel dat deel weg voor open back, neem een piano of ander scharnier soort en je kan per situatie kiezen.
wel handig om dan iets van een klem te maken zodat het open gescharnierde deel niet kleppert op oorlogssterkte ;-)

the sure thing
3 augustus 2020, 08:11
Brunetti heeft een 2x12 die semi open en dicht kan. Wel een schroevendraaier nodig. Ik vraag mij af of met klemmen het toch niet gaat resoneren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Midwolda
3 augustus 2020, 08:29
Tip: velcro... ;)

Remork1970
3 augustus 2020, 09:27
Check 's Kunz Cabinets. Duitse bouwer die cabs maakt die met een draaiknop/schuifplaat traploos tussen halfopen tot gesloten instelbaar zijn.
Ook leuk.

NLF
3 augustus 2020, 12:06
Ik vat het nog even samen in een poging het op een rijtje te zetten:

- of een speaker(kast) wel of niet klinkt is dus vooral een kwestie van de combinatie met de amp (en gitaar)(los van muziekstijl, smaak en hoe het in een band klinkt natuurlijk),

- welke speaker is belangrijker dan de kast,

- open of closed back maakt veel uit,

- kast: materiaal maakt verschil,

- afmetingen kast maakt niet veel uit (?),

- verder maakt het natuurlijk uit of je 1x12, 2x12 of 4x12 hebt

Zie ik het zo goed?

the sure thing
3 augustus 2020, 16:48
Open of closed back maakt vooral uit in de bass-response en spreiding van het geluid, het zal het "karakter" niet veel beïnvloeden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

NLF
3 augustus 2020, 20:11
OK. Dank je!

Erik de Perik
3 augustus 2020, 21:03
Open of closed back maakt vooral uit in de bass-response en spreiding van het geluid, het zal het "karakter" niet veel beïnvloeden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Behalve dan dat je met een (half)open achterkant veel meer afhankelijk bent van wat er achter jouw kast staat. Het geluid van een dichte kast is een stuk constanter.
Ik maak mij al decennia wijs dat een rechte kast strakker in het laag is dan een buikkast, met dezelfde speakers uiteraard.
Een getunede kast zou behoorlijk van invloed moeten zijn op het geluid, maar welke kant moet je dan op? Alle tuning die ik ken is gericht op Hifi of PA en zo'n Thiele kast van Boogie is ook niet meer dan een basreflex constructie.

the sure thing
4 augustus 2020, 07:31
Behalve dan dat je met een (half)open achterkant veel meer afhankelijk bent van wat er achter jouw kast staat. Het geluid van een dichte kast is een stuk constanter.
Ik maak mij al decennia wijs dat een rechte kast strakker in het laag is dan een buikkast, met dezelfde speakers uiteraard.
Een getunede kast zou behoorlijk van invloed moeten zijn op het geluid, maar welke kant moet je dan op? Alle tuning die ik ken is gericht op Hifi of PA en zo'n Thiele kast van Boogie is ook niet meer dan een basreflex constructie.

Geheel mee eens.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

NLF
4 augustus 2020, 07:52
Het beste is dus (zeker als je verschillende versterkers hebt en verschillende sounds wilt kunnen maken) om meerdere kasten te hebben?

Dus zowel open als closed, 2x12, 4x12 etc? En dan gewoon maar proberen wat wel/niet werkt?

the sure thing
4 augustus 2020, 19:16
Het beste is dus (zeker als je verschillende versterkers hebt en verschillende sounds wilt kunnen maken) om meerdere kasten te hebben?

Dus zowel open als closed, 2x12, 4x12 etc? En dan gewoon maar proberen wat wel/niet werkt?

Wat bedoel je met "verschillende sounds"? En is het voor thuis, voor de studio of voor live doeleinden?

Er zijn zoveel variabelen dat het wel een heel uitgebreid experiment kan worden.

Als concreet voorbeeld: jaren en jaren lang vond ik de V30 een te "pinnige" speaker. Te veel hoog, te veel laag en niet "warm". Totdat ik deze speaker in een Bogner 4x12 hoorde. Een speakerkast van meer dan 50kg, maar wat een heerlijk geluid werd het ineens!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

D3nnis
4 augustus 2020, 19:27
Meer dan 50kg? Egnie....45 max.

Erik de Perik
4 augustus 2020, 19:46
92 lbs dus ruim 40 kg zelfs (https://www.sweetwater.com/store/detail/BognerCab412X--bogner-ubercab-412-by-pattern-210-watt-4x12-inch-straight-extension-cabinet-with-by-pattern)

Buikkast weegt evenveel.

the sure thing
4 augustus 2020, 20:04
Correctie, meer dan 40kg dus. Ik ga er geen meer nemen, te zwaar en te lomp om alleen te dragen. Mocht ik ooit een roadie hebben: dan komt de Bogner 4x12 weer terug! En dan wel de buik versie want die ziet er cooler uit dan de straight versie


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

D3nnis
4 augustus 2020, 20:37
En dan wel de buik versie want die ziet er cooler uit dan de straight versie


Daar ben ik het helemaal mee eens.
Zelf heb ik de rechte, omdat ik die mooier vond klinken.

NLF
4 augustus 2020, 23:16
Wat bedoel je met "verschillende sounds"? En is het voor thuis, voor de studio of voor live doeleinden?

Er zijn zoveel variabelen dat het wel een heel uitgebreid experiment kan worden.

Als concreet voorbeeld: jaren en jaren lang vond ik de V30 een te "pinnige" speaker. Te veel hoog, te veel laag en niet "warm". Totdat ik deze speaker in een Bogner 4x12 hoorde. Een speakerkast van meer dan 50kg, maar wat een heerlijk geluid werd het ineens!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Het is eigenlijk niet zo moeilijk (denk ik). Ik zoek (tzt) een kast voor bij mijn silverface dual showman, eentje voor mijn ac 30 top en eentje voor mijn marshall(s). Is dus wel te overzien. Ik gebruik ze niet thuis (zou teveel lawaai geven) maar speel er op in de oefenruimte (doorgaans in mijn eentje). Nu gebruik ik gewoon de verschillende kasten die daar staan en die van de oefenruimte zijn maar wil dat anders gaan doen (mijn eigen spulletjes gebruiken).

NLF
4 augustus 2020, 23:24
Bovendien vind ik het ook wel leuk om gewoon voor de lol veel verschillende dingen uit te proberen (hoe klinkt dit, hoe klinkt dat, als ik nu de achterkant open schroef, als ik nu twee kasten aansluit etc.). Is een hobby op zich :-)

no 1 hops
5 augustus 2020, 07:54
Ik maak mij al decennia wijs dat een rechte kast strakker in het laag is dan een buikkast, met dezelfde speakers uiteraard.
Een getunede kast zou behoorlijk van invloed moeten zijn op het geluid, maar welke kant moet je dan op? Alle tuning die ik ken is gericht op Hifi of PA en zo'n Thiele kast van Boogie is ook niet meer dan een basreflex constructie.
vroeger had ik interesse in zaken als luidsprekers etc. en heb toen gelezen dat de bouw, vorm van de kast meespeelt met wat geluidsgolven doen als ze uit de speaker komen.

de buikkast zal daarin de geluidsgolven een andere richting geven als de rechte kast en je perceptie ervan dus ook

the sure thing
5 augustus 2020, 08:34
Bovendien vind ik het ook wel leuk om gewoon voor de lol veel verschillende dingen uit te proberen (hoe klinkt dit, hoe klinkt dat, als ik nu de achterkant open schroef, als ik nu twee kasten aansluit etc.). Is een hobby op zich :-)

Dit is de velangrijkste factor! Houden zo


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

NLF
5 augustus 2020, 10:02
Ik zwalk een beetje tussen aan de ene kant perfectionisme (echt alles willen uitproberen en willen weten) en aan de andere kant gewoon maar een speaker in een kast doen en als het dan goed klinkt, waarom zou je het dan veranderen? en ... roeien met de riemen die je hebt, dus eeh, gewoon maar spelen met wat je op dat moment tot je beschikking hebt (want anders blijf je eindeloos aan de gang ...)

Wordt vervolgd!

the sure thing
5 augustus 2020, 15:28
Ik zwalk een beetje tussen aan de ene kant perfectionisme (echt alles willen uitproberen en willen weten) en aan de andere kant gewoon maar een speaker in een kast doen en als het dan goed klinkt, waarom zou je het dan veranderen? en ... roeien met de riemen die je hebt, dus eeh, gewoon maar spelen met wat je op dat moment tot je beschikking hebt (want anders blijf je eindeloos aan de gang ...)

Wordt vervolgd!

Het is geen exacte wetenschap. Het gaat om de combinatie van spullen. En je oren worden na verloop van tijd (ca 1 uur) op luid volume ook "moe". Vandaar dat elke muzikant bij de 3e set harder gaat spelen/het volume harder zet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

NLF
5 augustus 2020, 17:42
Nee precies. Ik heb een tweed deluxe in head vorm en die heb ik een keer bij iemand op een V30 aangesloten in een 1x12 cabje. Vond ik heel gaaf klinken. Je kunt dan zeggen, nou, probleem opgelost. Toch? Niks meer aan doen. Je kunt ook zeggen: zou het op 8 ohm anders klinken dan met een 16 ohm versie van de v30 enz. enz.

the sure thing
5 augustus 2020, 19:03
Mijn "grootste" verandering die ik heb doorgevoerd voor al mijn cabs (en ik heb er écht veel gehad) was het toevoegen van een Beam Blocker. Hierdoor ben ik mijzelf live echt veel beter gaan horen en hoorde ik tussen de andere bandleden ook veel beter het type karakter van de speaker en de speakerkast.

De Beam Blocker verhuist mee naar elke speakerkast. En dat al meer dan 10 jaar lang. Nooit meer zonder (tijdens optredens dan).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

the sure thing
5 augustus 2020, 19:06
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200805/e51bcf779b260a6ac9722a025cb73f2a.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

maxdb
5 augustus 2020, 19:47
Het is geen exacte wetenschap. Het gaat om de combinatie van spullen. En je oren worden na verloop van tijd (ca 1 uur) op luid volume ook "moe". Vandaar dat elke muzikant bij de 3e set harder gaat spelen/het volume harder zet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Helemaal mee eens hoor, maar de oren van het publiek ( de luisteraar) worden ook moe, toch? ;)

Leuk topic.

NLF
5 augustus 2020, 23:50
Mijn "grootste" verandering die ik heb doorgevoerd voor al mijn cabs (en ik heb er écht veel gehad) was het toevoegen van een Beam Blocker. Hierdoor ben ik mijzelf live echt veel beter gaan horen en hoorde ik tussen de andere bandleden ook veel beter het type karakter van de speaker en de speakerkast.

De Beam Blocker verhuist mee naar elke speakerkast. En dat al meer dan 10 jaar lang. Nooit meer zonder (tijdens optredens dan).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

OK. Dank voor de tip.

Erik de Perik
5 augustus 2020, 23:57
Dit deed men vroeger met een bierviltje en een strook gaffa. Hoefde je niet eens mee te verhuizen ;)

Plant
6 augustus 2020, 02:05
... of je gebruikt de cd'tjes die je aan de straatstenen niet kwijtraakt :ok:

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/nrJikCWx25jqE9kx6k2tFSmIC-UNTyZawhfxnhVENjm_uDwkRDL9Q3548jWIR-oaFc2vSLhG0e0GGarYYpvZ

the sure thing
6 augustus 2020, 11:54
... of een bierflesje aan een touwtje over het speakerdoek hangen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

twoerd
6 augustus 2020, 12:53
Ik ben een tijdje een beetje audiofiel geweest (dus gewoon goeie stereo hifi voor thuis muziek luisteren), en als je de techniek vergelijkt met de gitaarwereld sta je best raar te kijken. Gitaarluidsprekers zijn vaak nog steeds nauwelijks meer dan zes planken, vaak niet eens van echt solide hout, en 1 of meer conussen, altijd alleen aan de voorkant. Weinig aandacht voor directionaliteit van het geluid. Geen meerwegtechniek dus alle frequenties door dezelfde conus. Misschien af en toe een baspoort of open achterkant maar dan heb je het vaak wel gehad qua technologie.

Valt er niks te leren van luidsprekertechniek vor HiFi? Zie bijvoorbeeld B&W, Elac, Dali, Dynaudio, etc. etc.

miyaru
6 augustus 2020, 13:36
@ Twoerd - dat is juist het leuke aan gitaar spul: er veranderd bijna niets aan in de loop der tijd....... We willen buizen in de versterker en kasten zoals ze vroegah gemaakt werden....... Ik denk dat meerdere maten speakers in één kast voor gitaar niet gaat werken, basversterking daarentegen maakt hier wel gebruik van!

Plant
6 augustus 2020, 14:01
Een HiFi box 'mag' niet kleuren en moet zo neutraal mogelijk klinken, alsof je helemaal niet naar een set speakers luistert.
Bij gitaar, bas e.d. gebruiken we juist de kleuring. Resonantie in laag en midden en het beperkte tophoog door alles door 1 conus te jagen geeft juist die sound. Vergeet ook niet dat de speaker zelf qua constructie de nodige vervorming toevoegt die we met gitaar juist fijn vinden, maar waarvan de audiofiel gruwelt.

Niemand houd je tegen om met je Dynaudio's op een podium te gaan staan, ik vraag me wel af of je het dan zelf zaligmakend vind.

Het probleem met een grote speaker die je fullrange gebruikt, is dat ie bij hogere frequenties gaat bundelen. Lage frequenties spreiden nog enigszins zijwaarts, hoge tonen gaan slechts rechtuit.
Een echte beamblocker met bolle vorm aan de binnenkant is eigenlijk een reflector die de hoge tonen spreidt en niet tegenhoudt zoals veel mensen denken.

In de HiFi wereld gebruiken ze voor het spreiden een zgn. phase plug in de conus, misschien weleens van gehoord?

Je wilt eigenlijk alleen dat een speaker overal hetzelfde klinkt en niet met alleen veel hoog als je er recht voor staat en net daarnaast niks meer.

twoerd
6 augustus 2020, 15:45
Prima hoor dat ouwerwetse, maar veel mensen hebben last van de directionaliteit van gitaarluidsprekers, en de markt biedt eigenlijk alleen lapmiddelen. Zoals die stukken plastic van honderden euro's van Deeflexx. Ik zou wel een gitaarluidspreker willen die in meerdere richtingen "vuurt". Misschien zelfs wel met een omnidirectionele tweeter erbovenop.

Kim Wilson
6 augustus 2020, 16:03
Je zou het als experiment eigenlijk eens moeten doen, een 'ouderwetse' 4x12 kast en eentje van 22mm MDF (of nog dikker, als het nodig is). Ik denk dat het een steriele doos wordt met MDF, maar dat is enkel op gevoel gebaseerd.

Plant
6 augustus 2020, 16:55
... Zoals die stukken plastic van honderden euro's van Deeflexx. Ik zou wel een gitaarluidspreker willen die in meerdere richtingen "vuurt"...

Honderden Euro's?
Met een oude gloeilamp en wat stug draad kun je leuke experimenten doen :) :

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcQXaWUJg6VphyjW7RVqfqMS_uVvXbo 2Xh2KNA&usqp=CAU

Scroll even naar de laatste pagina. (http://www.humblehomemadehifi.com/download/Humble%20Homemade%20Hifi_Solo-206.pdf)

Ik ben ook eens met zoiets bezig geweest voor een dubbelconus breedbandertje en dat gaf idd effect. Ik had dan de bulb dicht naar de conus toe zoals op het rechterplaatje. Even opletten dat de conusuitslag niet die lamp raakt natuurlijk, zo dichtbij hoeft het niet.

raabje
6 augustus 2020, 17:26
Bij de FRFR (Flat Response Full Range) speakers voor modeling wordt wel gewerkt met meerdere speakers in een kast.

En je zou kunnen zeggen dat (in de studio) de gitaar+amp+speaker als geheel als het ware 1 akoestisch instrument is, net als een drum of een vleugel of viool.

Wat nog kan is experimenteren met combinaties van verschillende speaker diameter, b.v.een kast met een 15 inch voor het lage en warme, en een 10 inch voor het snelle en strakke in je geluid. Ik heb dat eigenlijk nog nooit in de handel te koop gezien, wordt dan al snel zelfbouw?

D3nnis
6 augustus 2020, 17:27
Honderden Euro's?
Met een oude gloeilamp en wat stug draad kun je leuke experimenten doen :) :

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcQXaWUJg6VphyjW7RVqfqMS_uVvXbo 2Xh2KNA&usqp=CAU


Kickass, een buizen speakercabinet!

Remork1970
6 augustus 2020, 18:08
... of je gebruikt de cd'tjes die je aan de straatstenen niet kwijtraakt :ok:

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/nrJikCWx25jqE9kx6k2tFSmIC-UNTyZawhfxnhVENjm_uDwkRDL9Q3548jWIR-oaFc2vSLhG0e0GGarYYpvZ

Nee want die hebben een gaatje in het midden waar alsnog geluid doorheenkomt dus dan bereik je nog niks!

the sure thing
6 augustus 2020, 19:45
Bij de FRFR (Flat Response Full Range) speakers voor modeling wordt wel gewerkt met meerdere speakers in een kast.

En je zou kunnen zeggen dat (in de studio) de gitaar+amp+speaker als geheel als het ware 1 akoestisch instrument is, net als een drum of een vleugel of viool.

Wat nog kan is experimenteren met combinaties van verschillende speaker diameter, b.v.een kast met een 15 inch voor het lage en warme, en een 10 inch voor het snelle en strakke in je geluid. Ik heb dat eigenlijk nog nooit in de handel te koop gezien, wordt dan al snel zelfbouw?

Het verschil in geluid tussen 10" en 15" wordt veel mee geëxperimenteerd in de basgitaarwereld. 2 weg speakers in een bass cab is ook de norm (zeker tov 20 jaar geleden). Daar zie je dus wat hifi principes terugkomen.

Qua gitaar en hifi: hoe meer kleuring hoe beter, dus gaan veel hifi principes op de schop. Buizenoversturing en feedback is gewenst!

Jan Akkerman heeft wel een lange tijd opgetreden met een 3-weg systeem: een amp met basspeaker en 2 losse speakertjes ernaast.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

NLF
6 augustus 2020, 19:49
Ik ben een tijdje een beetje audiofiel geweest (dus gewoon goeie stereo hifi voor thuis muziek luisteren), en als je de techniek vergelijkt met de gitaarwereld sta je best raar te kijken. Gitaarluidsprekers zijn vaak nog steeds nauwelijks meer dan zes planken, vaak niet eens van echt solide hout, en 1 of meer conussen, altijd alleen aan de voorkant. Weinig aandacht voor directionaliteit van het geluid. Geen meerwegtechniek dus alle frequenties door dezelfde conus. Misschien af en toe een baspoort of open achterkant maar dan heb je het vaak wel gehad qua technologie.

Valt er niks te leren van luidsprekertechniek vor HiFi? Zie bijvoorbeeld B&W, Elac, Dali, Dynaudio, etc. etc.

Iemand deed dit al 1968 he ... Is meteen een van de gaafste setups ever in mijn ogen


http://www.johncipollina.com/rockAmpStack.htm

NLF
6 augustus 2020, 19:57
Als Cipolina zo bekend was geworden als Hendrix en Page dan hadden we nu allemaal met dit soort toeters gespeeld :-)

Erik de Perik
6 augustus 2020, 23:42
Is allemaal relatief hè. Page heeft weinig legendarisch werk op een Les Paul gedaan en toch is dat de gitaar waar iedereen hem mee associeert.

the sure thing
7 augustus 2020, 08:19
... zoals David Gilmour in de studio vroeger vrijwel alles op LP modellen inspeelde en nu geassocieerd wordt met een strat


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

twoerd
7 augustus 2020, 11:42
Iemand deed dit al 1968 he ... Is meteen een van de gaafste setups ever in mijn ogen


http://www.johncipollina.com/rockAmpStack.htm

Kijk hier zie ik parallellen met de HiFi-wereld haha: https://www.avantgarde-acoustic.de/en/products/trio-series/trio-classico-xd.html

Kim Wilson
7 augustus 2020, 11:48
109 dB gevoeligheid! Wauw, dat is best veel!

the sure thing
21 augustus 2020, 11:23
Parallel met de hifi wereld:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200821/f9de58f299aae013249f78abf038d836.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder