PDA

View Full Version : fender jaguar



emielow
2 juli 2003, 00:02
fender jaguar? is het wat ofniet?

of kun je maar beter net als iedereen een telecaster kopen?

wat is trouwes het verschil jaguar/jazzmaster?

marc_o
2 juli 2003, 00:21
Tja, da's is moeilijk, ligt eraan wat je wilt, je kunt ze moeilijk vergelijken, want ze lijken in niets op elkaar anders dan dt er op allebij de kopjes fender staat.
Een tele zal door zijn constructie veel strakker klinken en zeker beter gestemd, aangezien de pook van de Jaguar (hoewel je 'm "vast" kunt zetten) niet bijdraagt aan stemvast spel.
Het verschil tussen de Jazzmaster en de Jaguar is in ieder geval de elementen, waar er bij de Jaguar singlecoils zitten, zitten er bij de Jazzmaster p-90 achtige elementen op, dit zijn ook singlecoils, maar met een plattere en bredere wikkeling waardoor ze warmer klinken.
op de Jaguar zit ook een fret mee, 22, i.p.v. de 21 op de Jazzmaster.
Beiden hebben wel een soort van toonboostsysteem aan boord.

Negative K3 fan
2 juli 2003, 06:42
Ik heb het zelf niet zo op jags, ze hebben een s hort scale wat niet echt fijn speelt, de nek vindt ik ook niet fijn, de klank is vrij (veel te) dun, het brug en tremolo systeem zijn ook neit 's werelds beste en ze zijn vrij duur (tenzij je zon japanse neemt maar daar moet je de elementen nog van vervangen). Tele zou voor mij een betere keus zijn.

zium
2 juli 2003, 12:41
mja, veel mensen die op een jag gaan raggen hebben problemen met snaren die uit de voegjes springen enzo, oplossing is een andere brug of die voegjes dieper maken met een vijl

RadiuS
2 juli 2003, 12:50
jammer van die nadelen van de jaguar, want het lijkt me een gruuuwelijke gitaar (ziet er heel vet uit en de pickup / electronica setup spreekt me ook erg aan). :-? k moet er zelf maares één uitproberen...K vind de telecaster zelf weer lelijker.

emielow
2 juli 2003, 13:10
dat vin ik dus ook. iedereen (lees: de hele wereld) speelt op een telecaster. ik vin de jaguar wel leip dr uit zien. maarja, als het verder niet wat is houdt het natuurlijk op...

nevermind
12 januari 2004, 20:52
Die Japanse Jaguar Reissue, is dat wat? Ik heb er tot dusver nog geen een in het echt gezien of gehoord. Heeft er iemand ervaringen mee of een site met 'soundbites'?

Fluffy
12 januari 2004, 21:01
heerlijke gitaren de echte vintage jaguars, goed spelbaar goed geluid na aanpassen dan.

nevermind
12 januari 2004, 21:10
Is zo'n reissue jaguar ook geschikt (te maken) voor muziek als Alice in Chains, Creedence Clearwater, Nirvana (sorry), beetje blues, Black rebel Motorcycle Club, Pixies? En wat zou er dan evt. aan moeten worden aangepast (wordt dit een dure hobby)?

The Mule
13 januari 2004, 09:13
Is zo'n reissue jaguar ook geschikt (te maken) voor muziek als Alice in Chains, Creedence Clearwater, Nirvana (sorry), beetje blues, Black rebel Motorcycle Club, Pixies? En wat zou er dan evt. aan moeten worden aangepast (wordt dit een dure hobby)?

De Jazzmaster in elk geval WEL. Ik heb lang mogen genieten van een oudere Japanse Jazzmaster, nog steeds best spijt dat hij weg is trouwens, en ik vind de Jazzmaster echt veel veelzijdiger dan de Jaguar. Als je bedenkt dat Elvis Costello, maar ook Sonic Youth voornamelijk Jazzmasters gebruikt heb je al een beetje een idee. En als je tussendoor het James Bond thema eruit wil gooien? Inderdaad... De nieuwe Japanse Jazzmaster is best goed, alleen gaat het hardnekkige gerucht dat de elementen niets met de oorspronkelijke Jazzmaster elementen te maken hebben (vermomde stratelementen). Die zou je dan zeker moeten vervangen door SD's bijvoorbeeld.

Anavrin
13 januari 2004, 11:41
ik heb afgelopen zomervakantie een Japanse Jaguar gekocht, en er tot nog toe niks aan veranderd, hier een linkje naar een ander topic over mijn ervaringen (met sounds):
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=16758&postdays=0&postorder=asc&start=0

Het enige wat nodig is om bij de Jaguar te vervangen, zijn de snaren (010 of dikker ipv die dunne fabrieksshit), en de brug is niet zo fijn, maar dat ligt vooral aan mijn "ik kan alleen raggen, en niet zachtjes aanslaan"-speelstijl. Verder moet je de tremolo echt goed afstellen, wat hier perfect staat beschreven (want je moet niet denken dan je er een boekje bijkrijgt):
http://www.webrocker.de/jaguar/2004/index.php?page=goodies_geek&show=tremloc
en een virtuele Jaguar (om uit te proberen waar alle knopjes voor zijn):
http://www.webrocker.de/jaguar/2004/index.php?page=goodies_geek&show=interactive_jag
oh ja, de basscut knop (voor meer hoog) die de jaguar heeft, zit niet op de Jazzmaster, verder is alles hetzelfde behalve de elementen.

nevermind
13 januari 2004, 12:24
bedankt voor de reacties. Heeft iemand eigenlijk ervaring met zo'n reissue met humbuckers (zie link):

http://www.webrocker.de/jaguar/2004/index.php?page=gallery_jag&show=gold2001mij_special.htm

En raakt zon jaguar wel minder snel ontstemd dan een squier strat?

Anavrin
13 januari 2004, 14:08
1 van de eisen voor de gitaar was voor mij dat er een tremolo opzat, en aangezien dat bij die HB-versies niet zo is, heb ik daar niet naar gezocht, dus daar kan ik niks over zeggen.
Dit is trouwens letterlijk mijn gitaar:
http://www.webrocker.de/jaguar/2004/index.php?page=gallery_jag&show=sunb2003cij.htm
de brug van dat model lijkt me trouwens wel beter (standaard Les Paul brug)
Naar mijn weten zijn die versies ook niet meer te krijgen, tenminste, hier:
http://www.ishibashi-music.com/fenderjp/
staat ie niet meer op (hier kan je wel houtsoorten en elementen vergelijken). Volgens deze site is ie er alleen nog in sunburst, rood en wit, waarbij de rode een witte slagplaat heeft, en de rest een tortoiseshell slagplaat (net als op de mijne)
Ik heb weinig tot geen last van ontstemmen bij deze gitaar, zelfs als ik de tremolo zwaar misbruik. Hij is niet echt geschikt voor divebombs a la Eddie Van Halen, maar ja. Er zit ook een systeem in de tremunit verwerkt waarmee je, als er 1 snaar afknalt, niet de hele gitaar snel weer moet stemmen, maar 1 knopje verzetten, waardoor de overgebleven snaren weer op stemming komen.

elysianguitar
13 januari 2004, 15:55
Ik heb vorig jaar een japanse reissue Jazzmaster gekocht en ik ben er heel tevreden over, terwijl ik buiten de snaren niets veranderd heb. Ik kan niks zeggen over het verschil tussen een vintage en de japanse reissue, aangezien ik nooit op een vintage heb gespeeld. Maar ik ben echt heel tevreden over mijn Jazzmaster. Enige minpunt is zoals gezegd de snaren die wel eens van de brug willen springen, maar dat is snel opgelost.

Over de Japans reissue Jag's heb ik ook al veel goeds gehoord.

Verder heb ik nog een American series Tele uit 2001, en dat vind ik echt een supergitaar ! Fantastische klank, ongelooflijk stemvast.

Maar een keus maken tussen Tele en Jag/Jazz ??? Moeilijk hoor, ik moest ze gewoon allebei hebben !!!

Anavrin
13 januari 2004, 17:29
Ik heb vorig jaar een japanse reissue Jazzmaster gekocht en ik ben er heel tevreden over, terwijl ik buiten de snaren niets veranderd heb. Ik kan niks zeggen over het verschil tussen een vintage en de japanse reissue, aangezien ik nooit op een vintage heb gespeeld. Maar ik ben echt heel tevreden over mijn Jazzmaster. Enige minpunt is zoals gezegd de snaren die wel eens van de brug willen springen, maar dat is snel opgelost.
Hoe heb je dat opgelost dan? ik heb namelijk hetzelfde probleem met m'n Jaguar

Sliver
14 januari 2004, 17:57
dit topic heeft aandacht nodig --> kun je eigenlijk makkelijk een humbucker in zon jaguar of jazzmaster gooien?

Negative K3 fan
14 januari 2004, 18:23
dit topic heeft aandacht nodig --> kun je eigenlijk makkelijk een humbucker in zon jaguar of jazzmaster gooien?

moet je voor frezen en slagplaten aanpassen.

elysianguitar
16 januari 2004, 11:29
Ik ben gewoon langsgegaan bij de winkel waar ik ze gekocht heb. De eigenaar is een gitaarbouwer/hersteller met zo'n 30 jaar ervaring. Hij heeft gewoon één groef wat meer uitgeveild en de gitaar dan opnieuw afgesteld. Het is daarna nog wel een enkele keer gebeurd, toen ik iets te enthousiast aan het doorrammen was, maar voor de rest niet meer.

Je kan dat uitveilen ook zelf doen natuurlijk, maar ik was er toch meer gerust in als hij het deed.

David

Harry
16 januari 2004, 11:48
veilen met een vijl?