PDA

View Full Version : geen vooruitgang?



JopH
2 januari 2014, 12:25
hallo iedereen,

ik zal mijzelf eerst eens voorstellen, ik ben jop ik ben 19 jaar en speel nu zo'n 7 jaar gitaar..

Ooit begonnen op de middelbare school met een bandproject met het nummer otherside van RHCP :)
en vrijwel gelijk daarna helemaal verkocht aan het gitaar spel..

Nooit les gehad, begonnen met wat tablatuur, en inmiddels op het punt dat ik gewoon kan spelen.
de basis heb ik onder de knie, heb een tijdje gespeeld in een reggae band.

maar inmiddels zit ik vast, ECHT vast.

ik weet dat deze vraag al 100 keer geweest is! en dat ik eens zou moeten kijken in het sticky van Jeroen!
maar die heb ik inmiddels doorgenomen en ik kom toch niet tot de oplossing?

harstikke leuk een nummer luisteren, oefenen en na of mee spelen!

maar daar ga je geen gitaar voor spelen.. ik zie heel veel mensen op youtube of op podiums,die iets horen en daar heerlijk op meespelen!

Dit bijvoorbeeld.


http://www.youtube.com/watch?v=NLNz8XGQMnA

dit is dan nog redelijk simpel maar lijkt voor mij nog ZO ver weg..

Nou heb ik het gedeelte solo's ook altijd vermeden en spelen met een plectrum leek ook nooit te lukken, en los van het feit dat ik hier inmiddels wel mee uit de weg kan op enkele keren struikelen na.. ook toonladders speel ik gewoon en ken ze..

maar zodra ik meespeel op een backing track en hier dingen mee probeer, lijkt het nog niet half op het filmpje.. deze creativiteit kun je leren, en is pure theorie! oefen wat licks en voeg hier een noot aan toe, en blijven spelen gaat het beter!

althans dit word mj verteld :)

niks is minder waar! ik krijg er geen vooruitgang in?

Hoe kan ik dit stukje nu echt eens onder de knie krijgen?
gewoon iets horen en daarop meespelen!

muziek maken i.p.v. het aanslaan van snaren zoals ze van te voren bedacht zijn?

artiesten als jimi hendrix, BB king, gary moore, zack wylde etc.. dit is de style die mij daadwerkelijk boeit!

AoDf
2 januari 2014, 12:39
Ik zou toch serieus overwegen om les te nemen. Ik dacht vroeger ook dat ik het zelf allemaal wel zou leren uit boekjes en filmpjes. Maar op een gegeven moment kom je vast te zitten en als je les neemt worden je weer nieuwe uitdagingen geleerd.

JopH
2 januari 2014, 13:01
yup.. mischien is dat ook zo! maar die uitdagingen kan ik ook vinden op internet hoopte ik. maar uiteindelijk kunnen ze mij op les enkel oefeneningen aanrijken. maar in praktijk.. het improviseren en inspelen op muziek moet je toch zelf doen, dat kan niemand je leren lijkt mij?

ik ben de laatste tijd veel bezig met toonladders in Am pentatonic die kun je spelen in de 5de, 7de en 12de positie geloof ik?
der is hier wel vooruitgang, maar toch niet het gevoel dat ik het echt begrijp? het klinkt wel en hier en daar ontdek ik leuke licks, maar om hier op door te spelen word het al heel snel een rotzooi!

maar nieuwe uitdagingen?
waar moet ik dan aan denken?

ik heb de discipline en tijd elke dag toch zeker een uur of 2 te kunnen spelen?

waar zou de les mij dan verder in brengen?
muziekscholen zitten vast aan theorie en gaan niet echt verder op dit probleem, enkel bezig met theorie aanleren, noten lezen en dat is allemaal leuk om heel strak te spelen! maar dat staat ver weg van mijn doel.. kings of leon is leuk op CD maar LIVE vind ik het een drama.. zo strak dat het idee van een show verdwenen is.

Rizz
2 januari 2014, 13:10
yup.. mischien is dat ook zo! maar die uitdagingen kan ik ook vinden op internet hoopte ik. maar uiteindelijk kunnen ze mij op les enkel oefeneningen aanrijken. maar in praktijk.. het improviseren en inspelen op muziek moet je toch zelf doen, dat kan niemand je leren lijkt mij?

ik ben de laatste tijd veel bezig met toonladders in Am pentatonic die kun je spelen in de 5de, 7de en 12de positie geloof ik?
der is hier wel vooruitgang, maar toch niet het gevoel dat ik het echt begrijp? het klinkt wel en hier en daar ontdek ik leuke licks, maar om hier op door te spelen word het al heel snel een rotzooi!

maar nieuwe uitdagingen?
waar moet ik dan aan denken?

ik heb de discipline en tijd elke dag toch zeker een uur of 2 te kunnen spelen?

waar zou de les mij dan verder in brengen?
muziekscholen zitten vast aan theorie en gaan niet echt verder op dit probleem, enkel bezig met theorie aanleren, noten lezen en dat is allemaal leuk om heel strak te spelen! maar dat staat ver weg van mijn doel.. kings of leon is leuk op CD maar LIVE vind ik het een drama.. zo strak dat het idee van een show verdwenen is.

Theorie heb je toch nodig om te leren welke toonladders je waar kunt spelen en met welke akkoorden. En dan is het gewoon oefenen. Een leraar kan je daar wel degelijk bij helpen. Noten leren lezen hoeft niet persé, dat is een misvatting.. Ik speel al 20 jaar en heb nog geen noot leren lezen en heb het ook niet nodig. Het is nuttig, maar niet noodzakelijk..

JopH
2 januari 2014, 13:17
Theorie heb je toch nodig om te leren welke toonladders je waar kunt spelen en met welke akkoorden. En dan is het gewoon oefenen. Een leraar kan je daar wel degelijk bij helpen. Noten leren lezen hoeft niet persé, dat is een misvatting.. Ik speel al 20 jaar en heb nog geen noot leren lezen en heb het ook niet nodig. Het is nuttig, maar niet noodzakelijk..

bedankt!
eigenlijk op dezelf manier dus als ik.. alleen een groot deel ervaring rijker!

waar zou ik deze theorie het beste vandaan kunnen halen?
en met oefenen, bedoel je dan, toonladders aanleren, en waar ik dit kan gebruiken? backing track op en gaan?

of toch iets specifieker?

Rizz
2 januari 2014, 13:29
Kijk hier 's: http://www.justinguitar.com// http://www.all-guitar-chords.com/chords-to-scale.php Er is zoveel over te vinden..

Oefenen: Begin 's met wat blues ladders over een backingtrack, simpel EAB schema (ofzo) en speel wat licks, breidt deze uit, probeer 's wat.. En doe gerichte oefeningen.. Welke die zijn, kan een ander je beter vertellen, ik doe ook maar wat.. :D

JopH
2 januari 2014, 13:34
haha, thanks anyway! dit is eigenlijk precies wat ik zocht!

ik drink mijn koffie op en ga eens lekker aan de slag!

gerichte oefeningen is lastig aangezien ik niet echt weet wat ik oefen!

ik wil gewoon naar het punt toe, dat ik mijn gitaar pak en begin te spelen! niet weten wat, maar gewoon lekker muziek maak!

maar blues vind ik toch altijd wel heel interesant!

Tristan
2 januari 2014, 13:44
Ik ben het eigenlijk niet helemaal eens met heel dat gedoe over toonladders en dergelijke.
Het is een manier om ernaar te kijken maar voor sommige mensen werkt het juist averechts.
Lekker spelen is een verschil met studeren, studeren klinkt vaak gewoon bagger daar kan je weinig aan doen.

Ik zou zeggen gewoon elke plaat pakken die je raakt en eroverheen blijven spelen tot je keer op keer weer de juiste noten raakt.
Het grappige is, zo ben ik begonnen en dit nog steeds eigenlijk het enige dat ik echt kan, de theorie ken ik ook tot in de puntjes, maar toepassen terwijl ik lekker aan het spelen ben, niet echt.

Leer te luisteren naar wat je speelt en het verschil met hoe je wil klinken, kijk wat andere gitaristen die je tof vindt doen en wat verschillend is ten opzichte van jouw spel.
Daarnaast moet je ook gewoon accepteren dat jij anders bent en dus ook anders zal spelen (soms niet tot je eigen tevredenheid), het zal je helpen met het vinden van een eigen stijl.

In het kort is je gehoor trainen (visueel + klank op de gitaar) + eigen stijl en smaak ontwikkelen dus eigenlijk wat ik denk dat je op dit moment het beste kan doen.

JopH
2 januari 2014, 13:55
Ik ben het eigenlijk niet helemaal eens met heel dat gedoe over toonladders en dergelijke.
Het is een manier om ernaar te kijken maar voor sommige mensen werkt het juist averechts.
Lekker spelen is een verschil met studeren, studeren klinkt vaak gewoon bagger daar kan je weinig aan doen.

Ik zou zeggen gewoon elke plaat pakken die je raakt en eroverheen blijven spelen tot je keer op keer weer de juiste noten raakt.
Het grappige is, zo ben ik begonnen en dit nog steeds eigenlijk het enige dat ik echt kan, de theorie ken ik ook tot in de puntjes, maar toepassen terwijl ik lekker aan het spelen ben, niet echt.

Leer te luisteren naar wat je speelt en het verschil met hoe je wil klinken, kijk wat andere gitaristen die je tof vindt doen en wat verschillend is ten opzichte van jouw spel.
Daarnaast moet je ook gewoon accepteren dat jij anders bent en dus ook anders zal spelen (soms niet tot je eigen tevredenheid), het zal je helpen met het vinden van een eigen stijl.

In het kort is je gehoor trainen (visueel + klank op de gitaar) + eigen stijl en smaak ontwikkelen dus eigenlijk wat ik denk dat je op dit moment het beste kan doen.

een eigen stijl creeeren is leuk idd! en luisteren en spelen is ook wat ik doe ik zet een backing track op, speel de pentatonic minor in 5de positie. zoek naar noten die klinken en die vind ik dan ook! maar zoals ik mensen over een gitaar neck zie gaan word ik al duizelig bij het idee.. terwijl deze ladder in 7de en 12de positie hier ook in moeten passen, en ik dus door zou kunnen schuiven?

ik speel op Am backing tracks, slow blues of blues rock.

welke ladders kan ik spelen op de key of A?

al deze dingen doe ik vanuit een aannamen, maar of dit dan ook waar is?
ik hoor zo veel toffe dingen en het ziet er zo simpel uit, maar toch wil het maar niet ?

Ook iedereen bedankt voor alle toffe reacties! zet me aan het denken, en kan hier iets mee :)

kortom:

meespelen op muziek en zoeken naar de juiste noten? om daar op door te spelen.

Harald
2 januari 2014, 14:01
In het kort is je gehoor trainen (visueel + klank op de gitaar) + eigen stijl en smaak ontwikkelen dus eigenlijk wat ik denk dat je op dit moment het beste kan doen.


:ok:


Theorie is leuk voor die momenten dat je het niet hoort.

Voor de rest, je noemt een aantal voorbeelden. Zoek daar nu eens dingen van uit. Met de oren, en niet met de ogen. Ogen hooguit als je het van een filmpje kan afkijken. Maar altijd vooral met de oren. Het filmpje kan handig zijn voor exacte vingerzetting.

En je hoeft ook geen hele solo uit te vogelen. Kijk welke riffs/licks je leuk vindt, of typerend voor de gitarist in kwestie. Zoek die uit. Zoek ook de akkoorden uit waarover dat gespeeld wordt.

En ja, dat gaat heel langzaam en moeilijk in het begin. Maar je leert er ontzettend veel van. Los daarvan, als je dit niet leert, hoe wil je dan ooit improviseren. Je kunt dan de link tussen wat je vingers doen en wat je hoort nooit leggen.

En een heel belangrijk stukje om in de gaten te houden... improviseren is niet alles volledig 'ins Blaue hinein' verzinnen. Wat je aan improvisatie hoort bestaat meestal voor 90% of meer uit dingen die mensen al eerder gespeeld hebben. Misschien niet in dat specifieke nummer, of die plek. Maar dan hebben ze dat lickje al eens eerder uitgewerkt. De momenten dat een muzikant iets echt nieuws doet (ook de hele goede) zijn spaarzaam.

En misschien is een tijdje les nemen helemaal geen slecht idee. Tuurlijk, veel is op internet te vinden. Maar die leraar weet al ongeveer waar hij moet zoeken. Kan een hoop tijd en gedoe schelen.

Toonladders etc. hartstikke nuttig, maar je moet wel weten waarvoor je ze gebruikt. Puur voor de vingervlugheid en de souplesse overigens hoe dan ook slim ze af en toe ook te oefenen. Maar hoe sneller je er muziek van maakt ipv do re mi fa hoe beter het is.

JopH
2 januari 2014, 14:32
:ok:


Theorie is leuk voor die momenten dat je het niet hoort.

Voor de rest, je noemt een aantal voorbeelden. Zoek daar nu eens dingen van uit. Met de oren, en niet met de ogen. Ogen hooguit als je het van een filmpje kan afkijken. Maar altijd vooral met de oren. Het filmpje kan handig zijn voor exacte vingerzetting.

En je hoeft ook geen hele solo uit te vogelen. Kijk welke riffs/licks je leuk vindt, of typerend voor de gitarist in kwestie. Zoek die uit. Zoek ook de akkoorden uit waarover dat gespeeld wordt.

En ja, dat gaat heel langzaam en moeilijk in het begin. Maar je leert er ontzettend veel van. Los daarvan, als je dit niet leert, hoe wil je dan ooit improviseren. Je kunt dan de link tussen wat je vingers doen en wat je hoort nooit leggen.

En een heel belangrijk stukje om in de gaten te houden... improviseren is niet alles volledig 'ins Blaue hinein' verzinnen. Wat je aan improvisatie hoort bestaat meestal voor 90% of meer uit dingen die mensen al eerder gespeeld hebben. Misschien niet in dat specifieke nummer, of die plek. Maar dan hebben ze dat lickje al eens eerder uitgewerkt. De momenten dat een muzikant iets echt nieuws doet (ook de hele goede) zijn spaarzaam.

En misschien is een tijdje les nemen helemaal geen slecht idee. Tuurlijk, veel is op internet te vinden. Maar die leraar weet al ongeveer waar hij moet zoeken. Kan een hoop tijd en gedoe schelen.

Toonladders etc. hartstikke nuttig, maar je moet wel weten waarvoor je ze gebruikt. Puur voor de vingervlugheid en de souplesse overigens hoe dan ook slim ze af en toe ook te oefenen. Maar hoe sneller je er muziek van maakt ipv do re mi fa hoe beter het is.

eigenlijk is het dus heel simpel.. nja ik denk ook dat het voor mijn gevoel langzamer gaat dan in praktijk, en les ga ik zeker eens overwegen! maar alle tips ga ik mee aan de slag! licks zoeken, aanleren, en hier op verder boorduren :)

moet ik nu dus gewoon verstaan, gewoon veel doen? en met de licks aan de slag op muziek?

ik ga hier zeker mee aan de slag! thanks!

Pepe
2 januari 2014, 15:00
Het werkt voor iedereen anders, vooruitgang. De kunst is erachter te komen wat voor jou werkt. Ik zelf moet echt lol in dingen hebben, dan gaat het vanzelf. Als ik me ergens toe moet zetten... moeizaam.

Het betekent dat theorie, bij mij, er achter aan komt. Meer om te zien wat je eigenlijk doet en dan kan het wat blinde plekken opvullen maar nooit is een toonladder het uitgangspunt.
Dus je hoort een gitaarpartij die je helemaal te gek vind en die ga je uitvogelen en dan laat de theorie je de grotere context zien en zo ga je verder. Het enige wat je nodig hebt is een voorbeeld waar je graag je tanden in wil zetten.

Maar goed, ik spreek voor mezelf. Ik ken genoeg gitaristen die eerst in de theorie gaan spitten en dan kijken wat ze ermee kunnen.

barno
2 januari 2014, 15:22
ik heb alles al spelend geleerd. Theorie heb ik zo wat intuitief tot mij genomen. Ik zeg altijd dat ik geen noot ken (fact) maar als ik iets aan iemand moet uitleggen, blijk ik toch wel wat theorie te kennen tot mijn eigen verbazing.

De doe het zelfvers die snel bijleren zijn meestal heel gebeten op één bepaald genre of gitarist en gaan dan door een monobrain periode omdat ze dat echt willen kunnen. Ik had dat met enkele bluesgitaristen zoals ronnie earl en duke robillard. Af en toe verplichtte ik mezelf om een nummer echt letterlijk noot voor noot te leren, geweldig saai voor iemand met een korte attention span zoals ik, maar na zo'n intensieve sessie zaten er weer heel wat licks in mijn parate kennis rugzakje.

Pepe
2 januari 2014, 15:51
Ja, het zijn kleine lickjes, truukjes of wat akkoorden die blijven hangen als je iemand bestudeert. En dat gaat dan deel uitmaken van jouw stijl. Ik heb een hoop Arlen Roth nog in mijn spel merk ik vaak en spelen met plectrum EN vingers is daar 1 van. Sinds Evan Johns onder de loep lag zijn er veel 6, 11 en 9 akkoorden erin geslopen.
Uit mijn Buddy Whittington periode is maar 1 lick overgebleven, mooie melodieen maken met noten is lastig te integreren.

Harald
2 januari 2014, 16:35
Klein dingetje nog waar ik overheen gelezen heb. Hier zou een beetje begrip wel helpen, en dan kan een paar keer een sessie van een uurtje met een leraar heel veel duidelijk maken.

Hoe speel je in de key van A? Gewoon, precies dezelfde dingen die je in E doet, maar dan wel 5 frets hoger op de hals, of 7 frets lager op de hals.

Voor dat soort zaken moet je weten welke noten waar op de hals liggen (en dan bedoel ik niet noten lezen, maar gewoon weten dat de 9e fret op de G snaar een E is) Essentieel stukje kennis op een gegeven moment, anders kun je idd. alleen van tabs spelen. Krijg het vermoeden dat je dit nog niet echt hebt uitgewerkt. Is allemaal te vinden op het internet. Maar als je weet dat er twee reeksen tonen zijn : A A# B C C# D D# E F F# G G# A of A Bb B C Db D Eb E F Gb G Ab A kun je het heel makkelijk uitwerken. Maak een tekening van de hals, en zet daar overal de tonen op. Test jezelf af en toe door de noten die je speelt te benoemen. Saai, I know, maar je hebt er wel veel aan.

Als je dit weet, kun je dat riffje in A mineur dat je uitgezocht hebt straks ook gebruiken als je een stuk in D mineur speelt.

ixque
3 januari 2014, 10:59
Neem les!

Ik zat 6 maanden geleden ook compleet vast, na 10 jaar zelf lekker aangekloot te hebben. Toen heb ik les genomen en ik ben zeeeer content te op heden. Ik ben uit een soort stramien gehaald waarin ik altijd aan het denken en spelen was en dat voelt heerlijk.

nico1990
3 januari 2014, 11:51
Ongeveer een jaar geleden zat ik ook enorm vast, ik heb toen ook een paar weken even niet gespeeld, ik heb me toen enorm verdiept in o.a. toonladders anders dan mineur en majeur, tritonus etc. mijn stijl is eigenlijk van bluesy rock tot de extremen van de metal, lekker freaken op die gitaar! de eerste tijd daarna dacht ik heel veel na bij hoe en wat ik speelde. dat is er nu bijna uit, het gaan bijna vanzelf. ik heb in die tijd mezelf behoorlijk kunnen ontwikkelen. nu wil ik alsnog les gaan nemen om te kijken wat ik er maximaal uit kan halen.

wat me wel direct opviel is dat je begint over een pentatonische ladder, hoe veel van jouw muzikale voorbeelden die jij noemt gebruiken die veel volgens jou? ik dacht alleen zack wylde af en toe. kijk bijvoorbeeld eens naar: harmonische mineur, frygisch (dominant), byzantijns, Lydisch (dominant), diminished ladders, spaanse 8-tone en zo kan ik nog wel even doorgaan, maar als je interesse daar ligt kom je daar vanzelf wel achter. wat het verschil maakt voor mij met deze en nog veel meer toonladders is dat je ook echt heel veel gevoel in je muziek kan leggen. als iemand aan mij vraagt hoe ik me voel is de kans dan ook heel groot dat ik even een gitaar pak, 3 noten spreken voor mij meer dan 1000 woorden.

Antone_Pieter
3 januari 2014, 12:43
Volgens mij gebruik(t)en al de gitaristen die hij noemt de pentatonische toonladders. Lijkt me ook een prima ladder om mee te leren improviseren zolang je je er niet blind op staart en uiteindelijk je horizon verbreedt met andere toonladders en/of gebruiken van akkoordnoten.

Mij heeft eindeloos pentatonisch meepielen met platen en later noot voor noot op gehoor uitzoeken van interessante solo's geleerd aardig te improviseren over blues georienteerde akkoordenprogressies.


Groeten,

Pieter