PDA

View Full Version : Opnieuw begonnen



Bram46
2 januari 2014, 08:56
Hallo allemaal,

ik ben al wat ouder, 55, en ben na 30 jaar weer gitaar gaan spelen. En wéér is het leuk. Ik kende voorheen slechts de basis akkoorden maar ben nu ook de andere akkoorden en toonladders aan het leren. Om deze toonladders goed te kunnen leren heb ik van diverse sites info opgehaald en deze verwerkt in een schema. Dit schema heb ik gemaakt met Paint en is de hals van de gitaar met daarop alle noten plus alle vier de toonladder-structuren.
Als ik nu bv kijk waarom het A-akkoord het A-akkoord heet dan valt me op dat bij dit akkoord de toon A twee maal voorkomt. Zo ook met diverse andere akkoorden. Is deze constatering juist?? Is dat altijd zo, dus bij elk akkoord?? Verder weet ik niet of ik dat schema hier kan uploaden, zouden anderen er ook wat aan kunnen hebben.
Maar goed, even voorstellen dus.
Bram (was ooit 46 vandaar)

duckman
2 januari 2014, 23:08
Hallo Bram,

welkomen leuk dat je je aangemeld hebt! Om je vraag te beantwoorden. Een akkkoord is altijd een drieklank of meer. Dus A (majeur) is 1-3-5 , oftwel a-c#-e > maar omdat je op gitaar meerdere snaren hebt, speel je bijv dit als open akkoord : lage e niet, dan open a ,e,a,c#,e

Ik vind dit een handige site met veel info:
http://www.all-guitar-chords.com/index.php

Als je afbeeldingen wilt plaatsen, moet je dee eerst naar bijv. Flicker, photobucket e.d. uploaden en dan de link hier plaatsen met insert image.

Veel speelplezier! groet ,Arjan

Pepe
2 januari 2014, 23:47
Vergeet al die toonladders van buiten te leren maar leer de theorie er achter, dat is eenvoudiger uiteindelijk.

De standaard toonladder bestaat uit 7 hele en 5 halve noten, 12 totaal. That's it. Die 12 noten kan je husselen en variëren maar spannender wordt het niet in feite.
Wat Duckman zegt, als je nou de eerste, de derde en de vijfde hele noot uit die toonladder pakt heb je een standaard akkoord. Majeur akkoord heet dat. Bij een C toonladder is dat dus een C, een E en een G. Elke ander toon dan een C, E of G die daar bij komt verandert de naam van je akkoord maar het is een variatie van je C majeur.

Maar goed, het staat allemaal in Wikipedia. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Akkoord_%28muziek%29) :crazyhappy:

Bram46
3 januari 2014, 07:04
Bedankt voor jullie reactie. Ik ga me hier verder in verdiepen.
Groeten Bram

Bram46
4 januari 2014, 09:23
oké, in mijn openingspost haalde ik dus het volgende ook even aan en met de vraag of dat bij elk majeur akkoord opgaat.
Waarom heet het A-akkoord het A-akkoord en bv het D-akkoord het D-akkoord?
Onderstaande valt me op en is dat dan reden dat die akkoorden die naam hebben?
Zo ja, gaat dat dan voor alle majeur akkoorden op?
Zo niet, kan iemand me dan uitleggen waarom die akkoorden zo heten? Moet toch ergens van afgeleid zijn.

A akkoord >> a ,e ,a, c# e dus de A komt het meest voor
E akkoord >> e, b e, g#, b, e dus de E komt het meest voor
D akkoord >> d, a ,d,f# dus de D komt het meest voor
G akkoord >> g, b, d, g, b, g dus de G komt het meest voor

Groet Bram

terrasbeest
4 januari 2014, 11:47
In totaal zijn er 12 noten beschikbaar ( als je even vergeet dat diezelfde 12 noten ook herhaald worden in een ander octaaf ).
Uit die 12 noten kun je 12 verschillende Majeur-toonladders halen. Die 12 majeurtoonladders klinken overigens helemaal hetzelfde , maar beginnen op een andere grondtoon, maar de ' intervallen' zijn gelijk.Een majeurtoonladder in C bevat volgende noten : c,,d,e,f, g, a en b. De majeurtoonladder in F bevat volgende noten : f,g,a, b-bemol, c, d en e. De majeurtoonladder in G : g, a, b, c , d, e en f#.Speel dit even je zal het horen.....

Bij elk van die 12 toonladders horen ' akkoorden'. ( de geharmoniseerde toonladders).

Zie filmpje :


http://www.youtube.com/watch?v=DZEw2ApNhyk

Bram46
4 januari 2014, 13:19
Bedankt voor je reactie.
De voorbeelden die jij geeft kan ik in mijn gemaakt schema zo aflezen.
Waren dus al bekend.
Ik weet dat:
de Majeur toonladder = beginnoot + 1 + 1 + 1/2 + 1 + 1 + 1 + 1/2
de Mineur toonladder = beginnoot + 1 + 1/2 + 1 + 1 + 1/2 + 1 + 1
de Mineur harmonisch = beginnoot + 1 + 1/2 + 1 + 1 +1/2 + 1/2 + 1/2
de Mineur melodisch = beginnoot + 1 + 1/2 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1/2

Maar nog steeds geen antwoord op mijn oorspronkelijke vraag of moet zijn dat ik die niet zie.
Waarom heet het A-akkoord, het A-akkoord enz.

Mijn engels is niet goed genoeg om het filmpje helemaal te begrijpen

http://s1020.photobucket.com/user/Bram461/media/Noten_zpsa3d6191c.png.html?sort=3&o=1

Groet Bram

terrasbeest
4 januari 2014, 15:04
Is eenvoudiger dan je denkt hoor. Een A-akkoord is een akkoord waarvan de grondtoon een A is. Een A-akkoord is dus afgeleid van een toonladder waar een A in voorkomt. Vermits je in een majeurtoonladder 7 noten hebben, kan je ook een A vinden op elk van die 7 posities, maar in 7 verschillende toonladders.
bvb :
A B C# D enz.
maar ook G A B C... enz.
of F G A Bb C....enz.

Schrijf zelf eens de 7 verschillende majeurtoonladders uit waarin een A voorkomt,en dan zien we verder.
De bedoeling is je te laten zien dat er meerdere A akkoorden kunnen zijn, en je te laten zien hoe het werkt om akkoorden te ' bouwen'. Het is gewoon een simpele formule.Net zoals het een formule is met die intervallen in een toonladder.

Bram46
4 januari 2014, 17:15
Oke TerrasBeest, nu kan het natuurlijk zijn dat ik een enorme afgang bega maar toch ga ik het proberen.

E, F#, G#, A, B, C#, D#, E
F, G, A, A#, C, D, E, F
G, A, B, C, D, E, F#, G
A, B, C#, D, E, F#, G#, A
A#, C, D, D#, F, G, A, A#
C, D, E, F, G, A, B, C
D, E, F#, G, A, B, C#, D

Is dit wat je bedoelt? (ik hou m'n hart vast)

Ik zit best veel op http://www.chordbook.com/guitarchords.php en op http://tabs.ultimate-guitar.com
en dan kijk ik ook naar de alternatieven van de akkoorden.
Zou voor het A-akkoord wel tof zijn want na 40 jaar bouwvakkeren passen mijn drie dikke vingers, waarvan
één top ooit verbreizeld is geweest, maar amper op die tweede fret. Ik heb gezien dat dit akkoord ook met
slechts één vinger gespeeld kan worden maar dan vind ik de overgang naar het A7-akkoord niet handig.

Groet Bram

Ernest01
4 januari 2014, 17:33
Zou voor het A-akkoord wel tof zijn want na 40 jaar bouwvakkeren passen mijn drie dikke vingers, waarvan
één top ooit verbreizeld is geweest, maar amper op die tweede fret. Ik heb gezien dat dit akkoord ook met
slechts één vinger gespeeld kan worden maar dan vind ik de overgang naar het A7-akkoord niet handig.Groet Bram

Hi Bram, leuk te zien dat je weer begonnen bent. Ik ben 2 jaar geleden weer begonnen na een 'stilte' van 35 jaar.
En gelukkig is alles uit het verleden weer terug gekomen. Dus dat ik niet alles vergeten was...
Het A-akkoord speel ik met twee vingers. De wijs- en middelvinger met de g-snaar er tussenin 'geklemd'.
Er zijn ook mensen die het bovenste kootje van een vinger gebruiken. En die dus plat over de 3 snaren leggen.
Dus mogelijkheden te over.

Succes met het opnieuw verkennen van de gitaar !

Pepe
4 januari 2014, 18:06
Ik fiets er even tussendoor als u het niet erg vindt.

Je kent het do re mi fa so la ti ? Dat is een toonladder met alleen de 7 hele noten.
Dat riedeltje kan je vanaf elke toonhoogte beginnen. Sla een toon aan op je gitaar en zing do re mi enz. Is de begintoon een C, dan heb je net de C toonladder gezongen. Sla je een D en met do re mi enz. dan heb je net een D toonladder gezongen.

Wat je ziet, het patroon van wat je zingt verandert niet, de afstanden tussen de noten blijft gelijk. Het is net een ponskaartje, een stukje karton met 7 gaten er in. Dat kaartje leg je over de 12 noten van een toonladder en dan ga je draaien. Omdat de een 7 gaten heeft die je over 12 namen draait veranderen de namen eronder telkens van combinatie. Maar, eerste gaatje bepaalt de naam van de combinatie, je toonladder, dus dat is lekker simpel.
Dat is min of meer de basis van het hele systeem.

De volgende stap is dat je de gaatjes van het ponskaartje gaat veranderen. Whoohaa... dat wordt ingewikkeld!
Zekers. Maar kleine stapjes. En je moet weten, een kleine verandering in je ponskaartje geldt gelijk voor elke combinatie dus dat schiet lekker op.

Het kan zijn dat het alleen maar ingewikkelder wordt als je niet weet wat een ponskaartje is. Mijn excuses daarvoor alvast.

Pepe
4 januari 2014, 18:26
Ik heb gezien dat dit akkoord ook met slechts één vinger gespeeld kan worden maar dan vind ik de overgang naar het A7-akkoord niet handig.

Groet Bram

Je kan hem met je wijsvinger pakken, voor een A7 zet je dan je ringvinger op de G, vrij gebruikelijk.

http://guitarmore.com/wp-content/uploads/guitar-chord-A7-chord-guitarmore.jpg

Bram46
4 januari 2014, 18:31
http://s1020.photobucket.com/user/Bram461/media/Noten_zpsa3d6191c.png.html?sort=3&o=1

Leuk dat jullie allemaal reageren. En Pepe, je uitleg is wel duidelijk. Als je het door mij gemaakte schema bekijkt dan kan ik daarmee de toonladders meteen uitstippelen.

Ik heb gegoogeld op "ponskaart" plus "toonladder" maar niets gevonden. Dus dat ken ik niet maar ik kan me wel indenken wat het zou moeten zijn.
Dat A7 akkoord, ik dacht dat het gelijk was aan het A-akkoord maar dan de G-snaar open. Moet ik nog even nakijken dus.

idd op http://www.chordbook.com/guitarchords.php wordt het a7-akkoord met twee vingers gespeeld, dus met open g-snaar. Maar als het ook kan zoals Pepe aangeeft is dat voor mij wel een uitkomst. Dan dus met vingerkootje plus vinger of pink. Even kijken wat makkelijkst gaat.

Pepe, misschien een gekke opmerking maar als ik nu ipv vinger twee op de E-snaar te plaatsen vinger drie of pink gebruik, is dan het overpakken naar bv Dm en G niet eenvoudiger??

Groet Bram

terrasbeest
4 januari 2014, 18:50
Ha Bram, goed gewerkt, jongeman ( ik ben ouder, dus ik mag dat zeggen, toch:sssh:).Geen afgang dus, bewijs dat je met die formule uit de voeten kan, dus ook met de formules om akkoorden te ' berekenen'. Je hebt erom gevraagd, he.......

OK, van bovenstaande oefening ga ik er eentje kiezen waar geen b's en #'s moeten getypt worden. ( FYI : soms moet je geen # gebruiken maar b's, bemol dus, maar dat is voor een andere keer, solidariteit onder leeftijdgenoten heeft ook grenzen...)

Let er op dat ik boven naast de rijtjes cijfers ga gebruiken, het hoe en waarom zal je wel duidelijk worden.
Ik ga dus voor de toonladder van C majeur.
C D E F G A B en dat herhaalt zich weer in het volgende octaaf C D E F G A B....
Je kan DEZELFDE noten spelen ( dus dezelfde toonladder ) maar beginnend op een andere noot ( speel en hoor hoe het klinkt ).

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ( da's genoeg )
I = C D E F G A B C D E F G A
II = D E F G A B C D E F G A B
III = E F G A B C D E F G A B C
IV = F G A B C D E F G A B C D
V = G A B C D E F G A B C D E
VI= A B C D E F G A B C D E F
VII= B C D E F G A B C D E F G.

Laat even weten of je mee bent ?
Ik ga alvast verder....
Zie je de cijfers horizontaal 1 2 3 4 5 enz?
De formule om akkoorden te bouwen is het stapelen van de noten met een onpaar cijfer, dus 1 3 5 ( hier stoppen we,maar er bestaan ook 7 en zelfs 9, 11 en 13 akkoorden, maar dan zit je in het domein van Jazz ).

I : C E G = Cmajeur .
II : D F A = Dmin.
III : E G B = Emin
IV : F A C = Fmaj
V: G B D = Gmaj
VI : A C E = Amin
VII : B D F = B diminished.

Als je 7-akkoorden tegenkomt, breidt je de formule uit : 1 3 5 7......

Als je dit principe toepast op de 6 andere toonladders die je hebt opgegeven, krijg je alle A-akkoorden die je uit de majeur toonladders kan halen. Je ziet het is een formule, als je die kent moet je ook niet bang zijn dat je die hele zooi moet uit het hoofd leren. Je zal ook zien dat jouw A-akkoord soms een Maj dan weer een Min akkoord wordt, of een diminished...:seriousf:

Belangrijk : dit is de formule om uit te vogelen welke noten in een akkoord zitten, maar het blijft een geldig akkoord als je de noten ervan in eendere volgorde speelt ( bvb C E G = E G C = G C E ) of als je noten herhaalt zoals je in één van je eerdere posts deed....

Zo, als begin kan dit tellen.....

Bram46
4 januari 2014, 19:10
Wow TerrasBeest, dat is helemaal duidelijk. Nu kan het goed zijn uitgelegd of ik kan snel van begrip zijn. LOL. Zal het eerste wel zijn. Ik ga me vanaf nu ook bezighouden met het soepel kunnen spelen van die toonladders. Momenteel ben ik bezig met het meespelen bij een soort karaoke-versie van La comparsa van the shadows (of ZZ als je wilt). Mooie orkestband waar de lead-guitar ontbreekt. Puur op gehoor nu nog, maar ik wil snappen wat ik doe en vooral waarom ik dat doe. Om de vrede in huis te bewaren doe ik dat wel met een draadloze koptelefoon op. Maar nu heeft het vrouwtje nog last van dat mijn voet op de tegelvloer ritmisch meegaat, lol. Daar ligt vanaf nu een matje onder. Verder gaat alles goed, lol.
Groet Bram

terrasbeest
4 januari 2014, 19:33
je kan ook naar de kelder verhuizen

Rizz
4 januari 2014, 19:42
Damn, zelfs ik snap dit.. En ik maar denken dat het rocketscience was..

Bram46
4 januari 2014, 19:45
Nee, ze vindt het allemaal ook wel leuk. Zeker als ik iets kan meespelen, met akkoorden dus, van Roger Waters. Da's toch wel onze muziek en dan vooral die ballets. Maar eigenlijk vind ik heel veel artiesten goed. En dat varieert van Janis Joplin tot Jannes en Hazes tot Jimi Hendrix. Zelfs de artiesten waar we niets om geven hebben we wel respect voor maar zullen het niet opzetten.
Maar mijn allergrootste muziekheld, en daar moet iedereen vanaf blijven, is Otis Redding.

Hopelijk niemand beledigd nu, Bram

Rizz
4 januari 2014, 19:50
. Zeker als ik iets kan meespelen, met akkoorden dus, van Roger Waters. Da's toch wel onze muziek en dan vooral die ballets.

Hopelijk niemand beledigd nu, Bram

Neuh, niet beledigd, Roger rules!! Beste album aller tijden: Amused To Death!

Maar hij heeft naar mijn weten geen ballet geschreven, wel een opera: Ca Ira. :D

Bram46
4 januari 2014, 20:00
Ik bedoel de nummers:
Brain Damage - Roger Waters
Comfortably numb
Every stranger's eyes
Get your filthy hands off my desert
Mother
Wish you were here

Mogelijk van Pink Floyd maar wij vinden Roger Waters uitvoering beter, persoonlijke smaak dus.
Vooral het concert van 2,5 uur "In the flash" is geweldig goed.

Maar dat van dat beledigen bedoel ik eigenlijk mee dat van Otis Redding.
Bij elke andere artiest hoor ik tussen de regels door ook hun bankrekeningnummer, bij Otis is het puur gevoel en emotie.

Groet Bram

Rizz
4 januari 2014, 20:00
Damn, wat ben ik toch een hork!

Bram, Welkom met een grote W.

Je bent al heel goed geholpen zie ik, dus daarom tijd voor flauwe grappen als hierboven. Veel plezier met oefenen!

Rizz
4 januari 2014, 20:05
Over Comfortably Numb in de uitvoering op In the Flesh kunnen we discussiëren, niemand tipt aan het gitaarspel van Gilmour, ook Snowy White en Loudon Wainwright de 333e niet, maar ik nodig je uit om 's goed te luisteren naar de albums Amused To Death of The pros 'n Cons Of Hitchhiking (leadguitar:Eric Clapton). Beide magistrale albums. In the Flesh is overigens ook heel goed, ben er nog heen geweest en heb er echt van genoten..

Bram46
4 januari 2014, 20:20
Precies Rizz, wat de een mooi vind, vind de ander misschien niks en weer andersom. Ikzelf vind live registraties mooier dan studio omdat het dan wat minder strak en minder perfect is en er mag best een foutje gemaakt worden. Zelf ben ik in '80 naar Queen geweest in Leiden en enkele jaren geleden in AHOY, toen met Paul Rogers. Van beide concerten heb ik genoten al zullen de echte Queen-fans zeggen dat Paul Rogers niet kan tippen aan Freddy. Toch vond ik ze beide erg goed.
Je ziet, over smaak valt niet te twisten en daar zullen we het dan maar bij laten.

Groeten Bram

terrasbeest
4 januari 2014, 20:25
Beledigen met Otis Redding?
Otis Redding, Wilson Picket, Sam and Dave, Sam Cook die hele zooi was mijn ' repertoire ' toen ik 14-15 was.

Onlangs The Blues Brothers nog eens gezien, BTW....:ok:

terrasbeest
4 januari 2014, 20:29
Neuh, niet beledigd, Roger rules!! Beste album aller tijden: Amused To Death!

Maar hij heeft naar mijn weten geen ballet geschreven, wel een opera: Ca Ira. :D

Ballets = ballads , denk ik toch.

Bram46
4 januari 2014, 20:33
Jongens, nee. Wel lezen he? Ik schrijf : "... en daar moeten ze allemaal vanaf blijven" van Otis dus.
En dat bedoel ik dus. Niemand komt ook maar in de buurt van hem en niemand geeft mij het gevoel dat ik krijg wanneer ik naar zijn muziek luister. Dat is wat ik geschreven en bedoeld heb.

Idd TerrasBeest, Ballads moet het zijn, maar ook ik schreef het foutief met een f en niet met een v. Lol

Bram