PDA

View Full Version : Nieuwe Eastman AC222 vs 2e hands AC320?



lespaulnmarshall
1 januari 2014, 18:57
Ik ben vrij nieuw in de wereld van acoustische gitaren, en wil een degelijke gitaar rond de 500 euro aanschaffen, mag 2e hands. Ik hoef niet per sé een element of een cutaway. Ik wil denk ik voornamelijk fingerpicken maar een plectrum moet ook wel goed klinken.

Ik heb gister wat getest bij Nederland Muziek, en de AC222 sprong er echt tussenuit vond ik. Vond hem beter dan o.a. Een gitaar uit de AC3XX serie, weet niet precies meer welke, maar misschien was die gewoon toevallig wat minder dan de andere eastmans. Vond die specifieke 222 ook wel beter dan de anderen uit de AC1XX en AC2XX serie.

Nu word mij de ac3XX serie toch wel aangeraden omdat hij massieve achter- en zijkanten heeft. Ik kan er een tegen een redelijke prijs 2e hands overnemen van iemand. Wat zouden jullie doen?

Bedankt!

mountainman
1 januari 2014, 19:13
Ik zou gewoon afgaan op mijn oren. Als zo'n laminaatje lekker klinkt dan zou ik die gewoon kiezen. Maar je vergelijkt nu wel een palissander gitaar met de ac1xx/ac3xx serie die sapele/mahonie klankkasten hebben. Wil je een betere vergelijking maken tussen massief en gelamineerd dan zou je eigenlijk eens een ac4xx van palissander moeten proberen, hoewel die misschien boven je budget gaat.

lespaulnmarshall
1 januari 2014, 21:19
Ik zou gewoon afgaan op mijn oren. Als zo'n laminaatje lekker klinkt dan zou ik die gewoon kiezen. Maar je vergelijkt nu wel een palissander gitaar met de ac1xx/ac3xx serie die sapele/mahonie klankkasten hebben. Wil je een betere vergelijking maken tussen massief en gelamineerd dan zou je eigenlijk eens een ac4xx van palissander moeten proberen, hoewel die misschien boven je budget gaat.

Mahonie/rosewoord verschil maakt me niet heel veel uit eigenlijk, maar ik geef wel de voorkeur aan mahonie over het algemeen.
Heb de 3 serie waar het nu om gaat niet kunnen testen dus ik heb geen enkel idee of hij beter of minder klinkt dan die 222. Wel weet ik dus dat die 3 serie die ik heb geprobeerd wat minder klonk dan die 222.

Rizz
1 januari 2014, 22:06
En je moet ook ff kijken wat je nu wil.. Een AC222 is een Grand Auditorium en een AC320 is een dreadnought, sws een heel ander type gitaar, behalve idd de andere houtsoorten. Uit ervaring weet ik dat de palissander gitaren van Eastman een specifiek geluid hebben. Maar ik vind de E10OM (mahonie) ook een bijzonder goede gitaar en de E20OM (palissander) weer niet.

Maar als jij die 222 lekker vindt, zou ik me vooral niet ophangen aan het laminaatverhaal. Ze maken goede gitaren voor het geld, dus ook hier heb je potentieel lang plezier van!

lespaulnmarshall
1 januari 2014, 22:51
En je moet ook ff kijken wat je nu wil.. Een AC222 is een Grand Auditorium en een AC320 is een dreadnought, sws een heel ander type gitaar, behalve idd de andere houtsoorten. Uit ervaring weet ik dat de palissander gitaren van Eastman een specifiek geluid hebben. Maar ik vind de E10OM (mahonie) ook een bijzonder goede gitaar en de E20OM (palissander) weer niet.

Maar als jij die 222 lekker vindt, zou ik me vooral niet ophangen aan het laminaatverhaal. Ze maken goede gitaren voor het geld, dus ook hier heb je potentieel lang plezier van!

Denk dat ik een grand auditorium ietsje mooier vind vanwege het hoog, maar op het moment gaat het me er gewoon om dat ik een degelijke allround gitaar het van goede kwaliteit om de komende 4-5 maanden mee door te brengen tot ik genoeg geld heb om iets echt moois te kopen.
Twijfel nu dus tussen de 222 omdat ie in de winkel zo goed klonk, en de 320 die op papier beter zou moeten zijn, maar ik kan hem dus niet met de 222 vergelijken.
De nieuwe 222 zou me in ieder geval meer gaan kosten dan de 320

Rizz
1 januari 2014, 23:17
Denk dat ik een grand auditorium ietsje mooier vind vanwege het hoog, maar op het moment gaat het me er gewoon om dat ik een degelijke allround gitaar het van goede kwaliteit om de komende 4-5 maanden mee door te brengen tot ik genoeg geld heb om iets echt moois te kopen.
Twijfel nu dus tussen de 222 omdat ie in de winkel zo goed klonk, en de 320 die op papier beter zou moeten zijn, maar ik kan hem dus niet met de 222 vergelijken.
De nieuwe 222 zou me in ieder geval meer gaan kosten dan de 320

De 222 is toch iets meer allround, denk ik. Een dread doet fingerstyle toch niet zo goed als een GA, vind ik dan. Meerdere keren ondervonden. Er tsaan nog wel wat mooie op MP, als je er nu een paar honderd bij kan hebben, er staat nog een 722 op MP en die is, weet ik uit ervaring, erg goed.. Maar wel een stuk duurder dus..

lespaulnmarshall
2 januari 2014, 02:10
De 222 is toch iets meer allround, denk ik. Een dread doet fingerstyle toch niet zo goed als een GA, vind ik dan. Meerdere keren ondervonden. Er tsaan nog wel wat mooie op MP, als je er nu een paar honderd bij kan hebben, er staat nog een 722 op MP en die is, weet ik uit ervaring, erg goed.. Maar wel een stuk duurder dus..

Ja die 722 heb ik gezien, had ook al contact opgenomen. Mooie gitaar, maar boven m'n budget. Zeker gezien het feit dat ik over een aantal maanden toch nog een andere gitaar uit het hogere segment wil aanschaffen als ik dan nog net zo veel interesse in acoustisch spelen heb als nu. Voorheen heb ik alleen maar electrisch gespeeld.

AoDf
2 januari 2014, 12:23
Voor veelzijdigheid zou ik zeker voor de Grand Auditorium gaan. Heb destijds redelijk uitvoerig enkele Eastmans getest en uiteindelijk de AC722 nieuw gekocht (er stonden toen geen Eastmans op marktplaats). Ik vond de dreadnought niet zo lekker klinken als de GA. Maar 2e hands zou me in principe ook niets uitmaken. Mijn acoustische gitaar is de enige nieuwe gitaar die ik heb. Doorgaans koop ik vrijwel al mijn instrumenten 2e hands. Gewoon even spelen en luisteren. Als alles in orde is kun je jezelf een hoop geld besparen t.o.v. een nieuwe gitaar.

De AC722 die nu op marktplaats staat (niet van mij) zou dan ook een erg mooie deal zijn als je die voor 800 (of 750) kunt overnemen. Mogelijk hoef je dan ook niet perse voor een instrument uit een hoger segment. De kwaliteit zal je verassen.

synapse
2 januari 2014, 13:29
Helemaal mee eens, en bevalt hij niet dan verkoop je hem voor ongeveer dezelfde prijs weer op MP!
De Eastman die ik had, een AC 622 CE, was echt een supergitaar.
Ik heb er nog elke dag spijt van dat ik die heb verkocht

lespaulnmarshall
2 januari 2014, 13:56
Heb meerdere eastmans al getest ook uit het hogere segment, waaronder een te gekke ac822, maar die was sowieso te duur. Ik was eerst van plan een E10OM te kopen, maar dat heb ik besloten niet te doen omdat ik later toch een andere wil gaan kopen en het budget het momenteel echt niet toelaat. Hij moet momenteel echt rond de 500 komen te zitten.