PDA

View Full Version : Waar moet de strap holder komen?



gitaargod
31 december 2013, 01:18
Ik heb een akoestische gitaar met p.u.

Nu wil Schaller security strap locks monteren. 1 in de hak, een beetje aan de linker onderkant, dat doet iedereen. De andere moet aan onder/zijkant van de body komen, maar daar zit al de output, wat nu? De output jack is niet echt geschikt voor een gitaarband. Moet ik de pin van de straplock er vlak naast schroeven?? Ik heb het hele internet afgezocht, NIEMAND heeft ooit deze vraag gesteld of beantwoord, is mijn wens/vraag zo raar? Help aub.

-Martijn-
31 december 2013, 01:45
Die in de hak, daar moet je ook mee uitkijken. Misschien heb je wel een geschroefde hals, en raak je een van de twee schroeven. Dat zou betekenen dat je een nieuw gat moet boren. Het vorige gat blijf je dan zien.

De andere straplock kun je het best recht boven of onder de output plaatsen, dus richting bovenblad of achterkant van de gitaar. Niet richting de zijkant.

vulvasonic
31 december 2013, 03:30
Kan er niet gewoon een andere input in komen? Eentje die meteen dienst doet als 'strapholder'?

-Martijn-
31 december 2013, 13:49
Kan er niet gewoon een andere input in komen? Eentje die meteen dienst doet als 'strapholder'?

Waarschijnlijk kan dat nu ook al, maar daar heb je alleen wat aan als er een kabel in zit.

gitaargod
1 januari 2014, 12:12
Richting achterkant lijkt me dan het beste, anders zit het kabel in de weg.

Maar, ik zie aan de antwoorden dat dit toch 1 van de grootste onopgeloste gitaarmysteries is! Niemand in de hele wereld heeft dit probleem aangehaald. Heel vreemd.



Die in de hak, daar moet je ook mee uitkijken. Misschien heb je wel een geschroefde hals, en raak je een van de twee schroeven. Dat zou betekenen dat je een nieuw gat moet boren. Het vorige gat blijf je dan zien.

De andere straplock kun je het best recht boven of onder de output plaatsen, dus richting bovenblad of achterkant van de gitaar. Niet richting de zijkant.

kwispelhond
1 januari 2014, 14:14
Ach, grootste mysterie is wel wat dramatisch he! Ik denk dat er gewoon niet veel mensen straplock's zetten op een akoestische gitaar gewoon omdat ze zo licht zijn en de meeste mensen toch geen "Towns-neus-end" imitatie op zo'n ding gaan doen. Ikzelf gebruik op het podium vaak een Ovation en daar zouden ze gewoon op kunnen maar er is bij mij zelfs nog geen gedachte geweest dat ik ze op mijn akoestische gitaren nodig zou hebben. Op de Gibson ben ik meer dan tevreden met de plug-ingang aan de achterkant (die is door Fishman speciaal daarvoor gemaakt) en een simpele knop aan de zijkant van de hiel van de hals.

Liever geen knop op de onderkant van de hiel, als je de gitaar dan omhangt wil dat ding steeds voorover vallen en dat is geen plezierig gevoel. Als je dit echt wil kan het natuurlijk wel zolang je maar daar boort en bevestigd waar er massief hout achter zit.

gitaargod
3 januari 2014, 14:39
Ik wil geen Town-neus-end dingetjes gaan doen, zonde van de gitaar en de mensen om me heen, mag ook niet van de Arbo.

Er hoeft niet een straplock op, mag ook een gewone pin zijn, maar wat er nu zit (output) is niet bepaald geschikt voor een gitaarband, that's why.

Rizz
3 januari 2014, 14:49
Zoiets erin zetten:

http://www.allparts.com/EP-0159-000-Switchcraft-Acoustic-End-Pin-Jack_p_1283.html

En voor de andere:

http://www.stewmac.com/tsarchive/ts0055.html

Plant
3 januari 2014, 18:05
De halve wereld speelt met zulke 'endpin-jacks' dus ik zie het probleem eerlijk gezegd niet.

Nu was ik onlangs bij een Ierse sessie en daar was een dame met een Taylor gitaar met een wel heel platte endpin jack en klaagde dat de riem er steeds af schoot. Ze wilde ook al overstappen op een straplock maar de vraag was of dat zou passen.

Ik zou zelf de onbruikbare endpin jack vervangen door een waaraan je wél een riem kunt bevestigen, die zijn er zat. Het gat zit er toch al voor (scheelt boren).

kwispelhond
4 januari 2014, 16:00
Even voor de duidelijkheid, ik heb zo'n plugingang achterop, die houd een draagband prima vast en zeker met een plug erin is de kans dat deze losschiet wat mij betreft 0%:

http://i252.photobucket.com/albums/hh30/kwispelhond/PICT0464_zpse4f71988.jpg

Voor heb ik de knop op deze locatie gezet, is ook nog nooit een draagband van losgekomen maar het blijft persoonlijke smaak. Ik zou hem zelf zeker niet op of te dicht bij de achterkant vastzetten want een gitaar die voorover wil vallen vind ik zelf erg irritant maar ook dat bepaal je zelf. Er is geen verkeerde plek, alleen plekken die jij meer of minder plezierig vind!:

http://i252.photobucket.com/albums/hh30/kwispelhond/PICT0463_zps39139157.jpg

northernlake
5 januari 2014, 23:30
Mooie AJ, Kwispelhond! (wat zijn die vlekken bij de kop?)

On-topic: proces zoals Kwispelhond beschrijft en op de foto's laat zien is de standaard, lijkt me.

kwispelhond
5 januari 2014, 23:38
Glans en spiegeling, dat ding glimt als een hondeleuning in de maneschijn, bijna niet te fotograferen voor een fotografie-sukkeltje als ik.