PDA

View Full Version : Essential Bassalbums



Yeti
1 juli 2003, 23:26
Zag op www.basstabarchive.com een lijst met albums die elke bassist in huis zou moeten hebben. Leuke lijst maar wel een beetje beperkt. Laat de echte basskenners hier eens even een paar albums aan toe voegen??!!!!! 8-)

Lize
2 juli 2003, 02:40
Op het eerste gezicht mis ik niet heel veel, moet ik zeggen.

In elk geval:
Richard Bona-Scenes from my life (hoe word ik een t*ringgoede begeleidingsbassist)
Wat dan ook van Bootsy Collins (James Brown, George Clinton)
Wat dan ook van Larry Graham (james Brown/Prince)

en voor de contrabassisten iets van Ray Brown. Morgen bedenk ik me vast meer :-)

Leuk topic trouwens!

Lize
2 juli 2003, 02:44
Ach f*k, Graham staat er sowieso op en Ray Brown speelt bij Oscar Peterson. Naja, morgen meer dus :-)

De Teng
2 juli 2003, 10:24
Ach... the Birthday Concert van Pastorius, Live and More van Miller... noem ze ook maar op, beetje onzinnig als er iemand gaat zeggen wat je per se moet hebben. Er is zooooveel. :-?

Jeremy B.
2 juli 2003, 13:23
Sailing the Seas Of Cheese van Primus
Voodoo van d'Angelo
Live @ the Cirkus (Stockholm) van d'Angelo
Reverence van Richard Bona

to name a few! :wink:

Lize
2 juli 2003, 14:42
Ik vind het inderdaad ook boeiender om te zeggen: Van die bassist 'moet' je iets in huis hebben, ik bedoel, alles van Weather Report is gaaf, Heavy Weather is nou toevallig de bekendste.

Maar er is toch echt een bassist die ze gemist hebben, vind ik: Tony Levin. Die is gewoon toch echt wel heel waanzinnig.

Verder mag Hubert Eaves er nog wel bij (de bassist op die live-plaat van Erikah Badu, ken 'm verder nergens van, maar op die plaat vind ik 'm wel moddervet)

En eventueel John Pattitucci, maar dan niet z'n solo-albums want daarop freakt-ie te veel op z'n 6snaar, vind ik persoonlijk.

telecastermaster
2 juli 2003, 15:51
'k kan de lijst niet vinden. Anyway, deze staat ervast niet op: New Model Army

http://128.130.177.2/zych/privat/nma/disks/vengeance-LP/cover-front.jpg

Iemand hier bekend mee?

Yeti
3 juli 2003, 11:26
Zeer fraaie namen. Maar wat maakt een album de moeite waard voor de bassist? Moeilijke vraag, maar moet het vernieuwend zijn of bijvoorbeeld virtuoos? :o

Joghy
3 juli 2003, 11:58
Ach f*k, Graham staat er sowieso op en Ray Brown speelt bij Oscar Peterson. Naja, morgen meer dus :-)

'We get requests' (Ray Brown met Oscar Peterson) - volgens mijn contrabasleraar een absolute must. Swingt ongelooflijk.

AntY
3 juli 2003, 12:49
hey yeti welkom op t forum :)

goede vraag, wou mzelf eigenlijk ook stellen

ik zou zeggen dat een essential bassalbum een bassist moet hebben die met zijn stijl anderen heeft beinvloed.

daarom vind ik dat mensen als ed harris en zeker ook cliff burton en geezer butler er ook tussen moeten!

The Mule
9 juli 2003, 07:34
Gov't Mule - The Deep End I + II
(zo'n beetje alle bassisten die er toe doen die voor een nummer de plaats van Allen Woody R.I.P. innemen)

Tower of Power - Soul Vaccination Live
(Francis 'Rocco' Prestia is gewoon DE bassist, zeker in combi met Dave Garibaldi, DE drummer)

Oysterhead - The Grand Pecking Order
(coole plaat met Les Claypool in topvorm)

Alles van Creedence Clearwater Revival
(geen geintje, check de bassist!)

Yeti
9 juli 2003, 14:07
Persoonlijk vind ik werk van the Who onmisbaar. John Estwistle had een hele aparte manier van spelen en is van grote invloed geweest op latere bassisten. Maar er zijn er natuurlijk wel meer op te noemen.

Bates15
9 juli 2003, 16:52
Abraham laboriel- meesterlijke acoorden virtuoos die ook heel vuil met de ritme speelt. (KONONIA en bijna alle Ron kenoly cd's)

Victor Wooten live in the usa, hmmm
moet weg, kom zo terug

Yeti
15 juli 2003, 11:32
Heeft niemand meer een album toe tevoegen? :???: Er zijn er toch wel meer te noemen. Ook al is het een zeer persoonlijke voorkeur??!!
You can do better than that!!!

Yeti
15 juli 2003, 11:35
K Zal de goeie link er nog effe bij zetten.
http://www.basstabarchive.com/bookstore/albums/