PDA

View Full Version : Mooie hollowbody / archtop met 25,5" scale gezocht



Tristan
29 december 2013, 00:26
Hoi mensen,

Ik zoek een hollowbody met een Fender scale van 25,5" en ik ben ook nog eens linkshandig.
Nu dacht ik dat laatste feit te omzeilen door gewoon een oude volledig akoestische hollowbody / archtop zonder cutaway te kopen en daar een element in te laten zetten maar als ik een originele linkshandige met elementen op de kop kan tikken is dat natuurlijk helemaal fantastisch.
Het liefste heb ik geen standaard humbuckers erin zitten (filtertrons, TV Jones of soortgelijk wel).

Ik zat te denken aan deze merken:
Epiphone, Fender, Gibson, Godin, Gretsch, Guild, Hagstrom, Hamer, Harmony, Heritage, Hofner, Kauer, Koll,
Levin, Nik Huber, PRS, Reverend

Heeft iemand misschien nog tips, kent iemand winkels / handelaars die linkshandige gitaren verkopen en/of gitaren / merken die ik zou kunnen proberen?

Overigens is een tip voor een te koop staande linkshandige Fender CS NoCaster Relic ook altijd welkom.

Alvast bedankt!

Pepe
29 december 2013, 01:37
Eastwood Doral is er in lefty, de importeur zit in Haarlem geloof ik. Wat me verder te binnen schiet is Crafter.

Tristan
29 december 2013, 01:40
Thanks!
Marijn van Digitaar ken ik wel inderdaad. :)
Misschien had ik erbij moeten zetten, geen huidige productie uit het verre oosten, hoewel die Doral op de filmpjes best goed klinkt overigens zoek ik toch iets met meer karakter.

Pepe
29 december 2013, 02:06
Dan valt er een hoop af he.. Epi, Guild, Gretsch, Hagstrom en nog een paar. Als je USA wil dan is het gelijk top dollar in dat segment, Godin misschien uitgesloten. Normaal gesproken is Ebay the place to be maar left hand.. speld in hooiberg.

Duesenberg misschien, is Azie maar geassembleerd in Duitsland, althans vroeger. Framus zal wel weer Azie zijn? Geen idee.

Tristan
29 december 2013, 03:10
Klopt, bij de namen die je opnoemt bedoelde ik met name de oude exemplaren.
Ik denk dat ik het voornamelijk in de Amerikaanse, Canadese, Duitse, Japanse of Zweedse hoek moet zoeken.
Duesenberg vind ik niks eerlijk gezegd, die klinken naar mijn mening echt typisch karakterloos en Koreaans.

jimihattricks
29 december 2013, 11:19
Inzicht in je budget kan helpen bij het adviseren..!

barno
29 december 2013, 11:20
Haarlem, zie ik. Loop anders es binnen bij Oigun van Gun guitars (http://www.guncustoms.nl). De (rechtshandige) hollowbody die hij es bouwde, vond ik grote klasse

Mr.Fingers
29 december 2013, 11:54
Fender Coronado (http://www.youtube.com/watch?v=Ewdnn_EgU1s) is hol, en 25.5", en heeft vreemde pickups, en met veel goed zoeken wel linkshandig te krijgen.

Brum
29 december 2013, 12:13
Framus gitaren worden naar mijn weten nog steeds gewoon in Duitsland gemaakt hoor. Op een paar modelletjes na, die zijn inderdaad Aziatisch. Er zit helaas ook een niet misselijk prijskaartje aan vast... Mocht je budget toch behoorlijk zijn, dan zou ik de custom shop van Framus toch zeker niet overslaan in je zoektocht.

edit: Misschien nog wat linkjes waar je wat mee kan:

http://leftyfretz.com/
http://www.lefthandgear.de/
http://leftyguitarsonly.com/category/electrics/
http://www.jerrysleftyguitars.com/
http://www.leftyguitars.be/

Die laatste zul je ongetwijfeld wel al kennen (misschien de rest ook wel), maar staan soms ook leuke dingetjes tussen.

edit 2: Zwier maakt ook allerhande linkshandige modellen en is echt absoluut niet duur, maar wel erg goed.

beruk
29 december 2013, 12:38
Kost een hoop heb je ook wat:
http://www.adirondackguitar.com/lefty/heritage/Nat_575.htm
http://www.adirondackguitar.com/lefty/heritage/2010/575_gold_full.jpg
Vd Haar in Ijsselstein importeert ze. De huidige serie is niet LH verkrijgbaar.
Mocht je warm worden van zo'n model dan is het de moiete waard om Fano te benaderen. Ook héél USA.
Lekkertje hoor:
http://img.photobucket.com/albums/v118/turquoisemoleeater/guitars/FenderCoronadoAnigua.jpg

beruk
29 december 2013, 12:49
Southpaw guitars in Texas heeft deze:
http://www.southpawguitars.com/wpimages/3ca9bd428344.jpg



Voor $5000,-.....

Tristan
29 december 2013, 13:40
Haha, sorry voor mijn onduidelijkheid wat betreft budget.
Het liefste koop ik iets betaalbaars (tot zo'n €1500,-) maar als mijn droomgitaar ertussen zit dan zou ik het budget wel wat kunnen oprekken en eventueel mijn ES335 verkopen / inruilen.

Laten bouwen of blind kopen is geen optie wat mij betreft, ik moet de gitaar eerst in mijn handen hebben.
Het is voor mij echt belangrijk dat de gitaar een 25,5" Fender scale heeft want dat zou de belangrijkste reden zijn dat ik mijn ES335 verkoop (als het zover komt).

Weet iemand winkels / handelaren in Nederland, Belgie en Duitsland die (vintage) linkshandige gitaren hebben naast de mij al bekende opties?
Dirk Witte, Guitarpoint, Leftyguitars, Music Store, Musik Produktiv, Peter Verspuy

Dweezman
29 december 2013, 15:35
http://img.photobucket.com/albums/v118/turquoisemoleeater/guitars/FenderCoronadoAnigua.jpg

'k Zou er mijn rechtsgeaardheid voor inruilen..

Pepe
29 december 2013, 15:48
Moet je nagaan, die Coronado's waren bijna niet te slijten wegens kutgeluid en antiqua was een van de minst populaire kleuren... het kan verkeren zei de oude Vondel al.

Het heeft nog steeds een white trash kermiskarakter voor mij maar toegegeven, ut heb zijn charme. Ergens.

Tristan
29 december 2013, 15:58
Ik heb al eens op een oude Coronado gespeeld en vond het een geweldige gitaar, misschien niet de meeste sustain maar wel een heel bijzonder en eigen geluid, vet, heftig en bijtend, het is zeker een van mijn droomgitaren.

episua
30 december 2013, 11:43
Wat mij te binnen schiet qua hollows met 25,5 mensuur: gretsch white falcon, gretsch 6119 Tennessee rose (met de open f gaten! Die electrotone bodies hebben namelijk 24,6)

In een lagere prijsklasse de Epiphone Broadway

Brum
30 december 2013, 13:22
Als je die Coronado mooi vindt, Mooncaster model van Warmoth misschien? Ben je wel duurder uit dan je budget, maar met verkoop van je ES335 misschien goed te doen? Bijkomende voordelen: Veel goedkoper dan welke custom shop of bouwer ook, maar wel helemaal zoals je het zelf wilt, tot en met de keuze van elementen aan toe en zo ongeveer 10 stappen hoger qua kwaliteit dan Fender.

Dweezman
30 december 2013, 14:26
Antiqua vind ik op alle Fenders redelijk kansloos hoor. Maar het model van die Coronado is ánders.

beruk
30 december 2013, 16:25
W

In een lagere prijsklasse de Epiphone Broadway Die zijn er niet LH

Tristan
30 december 2013, 22:45
@Brum:
Het gaat mij niet in eerste instantie om mooi qua uiterlijk, vooral de klank is wat mij betreft belangrijk.
Laten bouwen ga ik niet doen, zo'n Warmoth is dus ook niet echt iets voor mij en die prijzen vind ik behoorlijk stevig.
Het lijkt me zeker een mooie gitaar, dat wel.

@episua en beruk:
Haha, ik zoek inderdaad een linkshandige gitaar of iets dat makkelijk naar linkshandig omgezet kan worden maar ik ben dat vergeten te melden in de topic titel. ;) :)

Tristan
30 december 2013, 22:49
Ik denk dat als ik mijn droomgitaar niet kan vinden ik waarschijnlijk voor een Amerikaanse of Duitse full acoustic hollowbody zonder cutaway ga, deze laat omzetten naar linkshandige bespeelbaarheid en er een element in laat zetten.
Wat ik eigenlijk met name wil weten, kennen jullie nog handelaars / winkels / dealers in Belgie, Nederland of Duitsland die een mooie voorraad (vintage) linkshandige gitaren en of hollowbodies / archtops hebben?

steph
5 januari 2014, 00:23
Sommige Gretsch gitaren hebben deze 25'5 lengte, en een oudje moet wel ergens te vinden zijn.
Of het je ding is......

Tristan
5 januari 2014, 00:59
Een oude Gretsch lijkt me helemaal geweldig, die van Mitch vond ik in ieder geval fantastisch en dat is samen met de Coronado die een Duitse maat van mij een tijdje had wel mijn droomgitaar denk ik, overigens beide hollowbody thinlines.
Maar goed, die linkshandigheid he, het wordt vast lastig zoiets te vinden.

Pepe
5 januari 2014, 13:10
Ik zou de nieuwe Gretsches niet uitsluiten, dat zijn toch wel goed gebouwde gitaren en, niet onbelangrijk, betaalbaar en in lefties. (http://www.ebay.com/itm/Lefty-Left-Handed-G6122-1962-Gretsch-Country-Gentleman-1962-Reissue-/131081668933)

Tristan
5 januari 2014, 13:23
Oef, dat is inderdaad niet duur maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat die nieuwe Gretsches me helemaal niets doen, ze klinken naar mijn mening echt klinisch, dun en gewoontjes in vergelijk met de oude (het grootste verschil dat ik ooit heb gehoord tussen een nieuwe en een oude gitaar), dan kan ik beter mijn ES335 houden.
Sorry, ik weet dat ik een lastpak ben! :( ;) :D

Pepe
5 januari 2014, 13:37
Nee hoor, het is uw geld meneer. Dat van die nieuwe Gretsches kan best, ik vind mijn 2006 Anniversary met tv Jones echt veel beter klinken dan mijn '63 Tennie met hilo trons hoewel ik niet zo veel geef om de nieuwe. Maarja, kom maar eens een oude betaalbare leftie tegen.

Tristan
5 januari 2014, 13:52
Nee, de hoop dat ik een goede betaalbare oude lefty Gretsch met 25,5" scale vind heb ik ook niet echt eerlijk gezegd.
Wow, je hebt het zeker over een '63 Tennessean?
Wat bedoel je met dat je niet zo veel geeft om de nieuwe, speel je er een stuk minder op dan op je oude?

stijnkenens
5 januari 2014, 13:54
Je kan een TV jones nu ook niet echt vergelijken met een hilotron.
Dat is als een humbucker vergelijken met een single coil, of een telecaster met een lespaul ...

Ruben Block heeft, naast zijn oude ook 2 nieuwe gretsches, die zijn oude qua sound en afwerking zo naar huis spelen, je moet er wel de juiste pickups in steken.
Maar die oude hebben gewoon meer mojo !!!

Het is leuker werken aan die nieuwe, want die doen tenminste wat je vraagt. zo'n oude, daar kruipt veel meer werk in, om die bespeelbaar te houden !



s.

Tristan
5 januari 2014, 13:58
Ah, daar heb je waarschijnlijk ook gelijk in, qua onderhoud en stabiliteit en dergelijke.
Als ik gitaren ga testen luister ik voornamelijk naar hoe de gitaar akoestisch klinkt, bij elke nieuwe Gretsch die ik tot nu toe in mijn handen heb gehad was dat mijns inziens niet veel soeps, waarbij die oude...
Ik vermoed dat als je in een oude van die TV Jones elementen zet je helemaal niet meer weet wat je hoort.

Pepe
5 januari 2014, 14:05
Nee, de hoop dat ik een goede betaalbare oude lefty Gretsch met 25,5" scale vind heb ik ook niet echt eerlijk gezegd.
Wow, je hebt het zeker over een '63 Tennessean?
Wat bedoel je met dat je niet zo veel geeft om de nieuwe, speel je er een stuk minder op dan op je oude?

De '63 was jarenlang mijn main, min of meer. De bedoeling was dat de nieuwe dat zou overnemen maar ik pak hem nauwelijks, een Es 330 is dat nu. Het kan ook zijn dat ik gewoon meer van thinlines hou, misschien is de Anniversary net te groot, is de neck net te dun, allemaal factoren die bepalen of je iets snel pakt of niet.

stijnkenens
5 januari 2014, 14:08
RB heeft in z'n oude inderdaad de hilotrons vervangen door een vettere humbucker, zo'n hilo is leuk, maar heeft omwille van het single coil gegeven maar een povere klank.

Ik heb er een aantal vervangen, maar weet ondertussen niet meer wat waar in zit. In de ene een tv jones, in de andere een lolar, in nog een andere weer een originele gretsch, enz ...




s.


p.s. Een oude gretsch heb je in 2 soorten: 1 met een opnieuw, en fatsoenlijk gelijmde hals, en 1 met een hals die nog gaat los komen. Oude gretsches staan bekend om hun losse halspockets en rotte binding ...

Dat is het zelfde als een lespaul, ook 2 soorten: 1 met een gelijmde kop breuk en 1 die nog gaat breken :D

Mitch
5 januari 2014, 14:22
Ja, wel een punt om over na te denken hoor Tristan. Stabiliteit, bodyvorm en de 'juiste' halsmaat kan erg bepalend zijn voor het uiteindelijke plezier, ook al weet ik dat bij jou sound voor alles gaat. Ik heb eerder wel eens een Palomino gehad, budgetbak. Qua sound was dat een verrassend goed ding, maar de bespeelbaarheid, pfff. Die had een hiel, die vind je niet op de gemiddelde 15cm naaldhak van een damesschoen :chicken: Mijn Historic is ook een dikkerdje, maar volgens mij net een halve inch minder, dat speelt dan ineens wel weer makkelijk. Maar toegegeven, een thinline is gewoon nóg makkelijker, zeker als je zo groot/klein bent als jij en ik.

Die ebay ad is wel cool trouwens; als de prijs niet te ver oploopt is dat het proberen waard, kun je 'm altijd weer op ebay zetten als -ie niet bevalt...
Maar over pickups: ik zag dat Block in zijn nieuwe two tone Gretsch ook een Supertron bij de brug heeft laten zetten (door Stijn begrijp ik :D). Ik denk niet geheel toevallig. HiLotrons, sja, die hebben precies datzelfde probleem als de DeArmond2000s die ik nu in mijn Historic heb zitten. Domweg te weinig power, waardoor je moet blijlven tweaken met je drives en amp en het nog eigenlijk nooit helemaal doet wat je wil.
Dit is beter:

http://www.youtube.com/watch?v=rIqAv27pSWM

Tristan
5 januari 2014, 14:29
@Pepe:
Ah ja, ik begrijp het.

@stijnkenens:
Hmm, tja, misschien toch nog maar weer eens naar die nieuwe Gretsches kijken dan, ik weet het niet.
Wat betreft Les Pauls en kopbreuken ben ik het maar gedeeltelijk met je eens, er zijn ook behoorlijk wat Les Pauls zonder en die dat ook niet per se hoeven mee te maken denk ik, het blijft inderdaad natuurlijk wel in zwak punt in de constructie.

@Mitch:
Haha, volgens mij ben ik gewoon ondersteboven van jouw gitaar, als ik het over oude Gretsch heb dan heb ik het met name daarover.
De nieuwe die ik in mijn handen heb gehad zijn in vergelijk daarmee toch wel een schril contrast hoor, het lijken wel compleet andere gitaren, gitaren die mij eigenlijk helemaal niet liggen.
Een beetje als het verschil tussen een American Standard Tele met de foute brug en een Relic NoCaster zal ik maar zeggen.

Op dat filmpje vind ik de Gretsch, zeker clean, niet helemaal geweldig klinken, mist middengebied, diepte en een zekere woodyness wat mij betreft, later met wat meer drive erbij (rond 2.10) wordt het wel beter maar het is het niet helemaal.
Volgens mij is zijn rode beter, misschien is de gitaar in deze clip zo'n nieuwe?

Pepe
5 januari 2014, 14:40
Dat binding verhaal komt doordat er een gas vrij komt uit die binding die de binding aantast wanneer het gas niet weg kan. Als ie te lang in een koffer ligt. Maar gewoon aan een haakje gebeurt er niks mee.
De neck lijm verbindingbreuken komen ook voor bij de Gibson thinline hollows, het zal meer met de constructie van sommige modellen te maken hebben dan een flaw bij elke gitaar.

stijnkenens
5 januari 2014, 14:50
@ mitch: toen nog niet, ken Ruben nog maar een paar maanden ...

@ Pepe: Als het gas niet weg kan, dan tast het al het metaal aan.
Maar het uit elkaar vallen van de celluloid heeft enkel te maken met het feit dat het een instabiel materiaal is, als je het op een verkeerde manier bij elkaar mengt !
Voorbeeldje: ik heb hier een jaren 30 slagplaatje liggen, van Gibson. Ik had het slechte stuk eraf gezaagd, met het idee om het nadien te kunnen gebruiken bij restauraties.
Heb het uiteindelijk moeten weggooien, het bleef maar korrelig worden, telkens naast de zaagsnede ... Het lag gewoon in de kast, die niet echt lucht dicht was afgesloten. De slagplaat uit 1914 die ernaast lag is trouwens nog steeds perfect.

Wat mij toch een beetje doet concluderen dat het van leverancier tot leverancier afhangt, hoe goed hij de grondstoffen gemengd had.
En oude gretschen hebben er zeer vaak een probleem mee, meer dan Gibsons vind ik !


s.

Tristan
5 januari 2014, 16:19
Dat gas heb ik ook wel eens van gehoord inderdaad. :D

Ik heb nu na lange tijd weer eens mijn ES335 op mijn schoot, er zit een nieuwe Faber locking set met aluminium tailpiece op die de sound zo veranderd (verpest) heeft dat ik er niet meer op wilde spelen.
Zoals ze nu akoestisch klinkt lijkt het voor mij heel sterk op die nieuwe Gretsches, een beetje als een verkouden kip of kat, dun en redelijk nasaal in het hoog, weinig middengebied, het laag en hoog lijkt een beetje los van elkaar te staan, de sound is geen geheel, gelukkig heeft mijn ES335 wel meer, krachtiger en punchier laag dan de nieuwe Gretsches die ik in mijn handen heb gehad.
Overigens klinkt ze met akkoorden (vooral open akkoorden) wel prima, maar de single notes klinken gewoon niet helemaal in balans overal op de hals.

Ik denk dat ik met een set TV Jones erop die nieuwe Gretsch sound wel weet te pakken (voor mij waarschijnlijk beter zelfs, zeker met die Faber set eraf) en er zijn maar drie nieuwe lefty Gretsch modellen met 25,5" scale zie er maar zo een te vinden, zo'n nieuwe moet het dus niet worden, dan hou ik mijn ES335 wel.
De snaren die nu op mijn ES335 zitten zijn qua dikte nu waarschijnlijk ook iets teveel van het goede voor de gitaar (D'Addario EXL117, gecombineerde 0.13 en 0.11 set) dus ik ga denk ik maar terug naar de EXL116, gecombineerde 0.12 en 0.11 set.

Ik ben gewoon echt aan het twijfelen of ik nu nog een keer de stap moet zetten om andere pickups, eventueel andere hardware en nieuwe frets op deze gitaar moet laten zetten of toch de knoop moet doorhakken om de gitaar te verkopen of ruilen.
Wat denken jullie van TV Jones Classic (Plus) / Powertron (Plus) op een ES335?

Pepe
5 januari 2014, 16:37
sja, persoonlijk. de TV classic zie ik als een soort fat tele, de powertron als een brutale P90 en Lollar kennende zal zijn versie wel meer een soort van classy rond en beschaafd zijn. Een Supertron in de neck zou ik doen, classic plus in de neck. En een bigsby.

Mitch
5 januari 2014, 20:21
De vaalrode donder bloost een beetje hoor Tristan, van zoveel complimentjes :mmmm:
Wat mij akoestisch opvalt t.o.v. nieuwe Professionals: de andere bracing (trestle) wordt vaak gezien als beter, omdat je er minder feedback mee hebt. Maar het maakt de gitaar ook wat 'doder' in mijn beleving. Ook de dikte van het blad lijkt me erg bepalend. Die ouwe lijkt erg dun in vergelijking met andere Grestches die ik gezien en vastgehouden heb. Tel daarbij een brug die niet op de gitaar verankerd zit en dan mis je sowieso een stuk midden.
Trouwens, de Supertrons zoals TV Jones die maakt is niet dezelfde als die 'inferieure' Baldwins, beter bekend als de Supertron2. Die van TV J zou 'warmer' klinken. Jones kennende betekent dat vooral wat minder brutaal en wat netter.
Om dan nog even terug te komen op dat clipje: hij gebruikt altijd het brugelement. Persoonlijk vind ik de Supertron juist excelleren op het halselement en beide. Brug doet 't goed maar minder 'magisch' als ik zo vaag mag zijn.

Eerlijk gezegd heb ik altijd een beetje het idee dat dat losstaande hoog en laag een beetje inherent is aan die gitaar. Ik heb je er vaak genoeg op horen spelen en ik snap wat je bedoelt. Maar ik zou geloof ik toch gaan zoeken naar een andere gitaar en dan vooral een hoop geduld hebben :)

Tristan
5 januari 2014, 21:05
Haha, deze keer begrijpen we elkaar niet helemaal denk ik.
Ik bedoelde dat de ES335 met de Faber hardware nu akoestisch een onsamenhangend geluid heeft, het klinkt echt een beetje als een mix tussen die goedkope Ibanez Artcore serie en die nieuwe Gretsches.

Ik wist wel dat hardware en afstelling veel konden doen met een gitaar, maar zoveel, dit is voor mij een enorm verschil, misschien wel een groter verschil dan gemiddeld genomen tussen willekeurige nieuwe ES335's onderling, maar goed je weet wat voor precieze idioot ik met die dingen ben. ;) :D
Eerder was ik veel meer tevreden over de gitaar (akoestisch dan) maar het is altijd wel veel tweaken met de snaarhoogte om de juiste sound te krijgen.

Stom genoeg waren de Sheptones waarschijnlijk tot nu toe nog de beste elementen, alleen gewoon net iets te lief, niet Rockend genoeg op de brug en ze hadden dan ook weer een bepaald (mid)hoog dat de hele tijd in het geluid bleef staan wat me niet aanstond.
In vergelijk klinken de RS Fralins een stuk scheller in deze gitaar, vrij onsubtiel en weinig dimensionaal, eigenlijk alleen geschikt voor Rock en overstuurd spelen.

Humbuckers lijken het gewoon niet helemaal te doen voor mij (zeker niet in de ES335), daarom dacht ik aan de TV Jones maar dan wel die in humbucker formaat dus dan heb ik alleen keuze uit de Classic, Classic Plus, Powertron en Powertron Plus, jij hebt redelijk wat ervaring met die dingen, welke zou je in mijn geval aanraden?

Mitch
5 januari 2014, 21:23
Ik verwoordde het enigszins onhandig, maar los van het feit dat ik de gitaar niet meer gehoord heb met andere stoptail en brug (?) vond ik 'm altijd wel vrij dik in het laag op een manier dat het een beetje onevenredig wordt. Ik herinner me ook zoiets van een ES333 van Rick die later naar een ander forumlid is gegaan. Als ik dan zie wat veranderen van hardware doet (de balans verder verstoren ipv de verschillen kleiner maken) dan denk ik: misschien toch maar eens denken aan iets anders. Maar goed, makkelijk gezegd...grote klus!

Ik heb veel TV Jones spul gehoord maar eigenlijk alles in solid bodies :dontgeti: Het nadeel vond ik dat ze vaak in de middenpostie niet lekker klonken en de Classics een tikkie te lief. Als de Sheptones het niet helemaal hebben dan betwijfel ik een beetje of Classics het je wel gaan geven. Ik ben wel verbaasd over de Fralin Ture Pafs trouwens.
Classic Plus geeft dan weer wat meer mid mee, genoeg om op de brug goed te rocken. Powertrons zijn meer voor altijd rocken. Magnatron heeft nog minder output, dan ga je echt naar single coil sounds toe.
De pest is (vind ik dan) dat hun pickups wel vrij prijzig zijn om effe mee te experimenteren.

barno
5 januari 2014, 21:38
ik las hier iets over Gretsch bindings die vergaan. Heb hier momenteel eentje hier waar dat tamelijk goed zichtbaar op is… en dan is die nog niet eens binnen om dat te herstellen. De neck warpt alle kanten op. ouwe Gretches… cool maar ….

jammer, de gitaar klinkt gewèldig

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/IMG_3136_zpsfe162c5c.jpg (http://s158.photobucket.com/user/barnnno/media/IMG_3136_zpsfe162c5c.jpg.html)

Mitch
5 januari 2014, 21:48
Open lucht zorgt er wel voor dat de rest van je hardware niet rot door de vrijkomende gassen, maar de binding rot dan zelf nog steeds weg. Luchtvochtigheid en hoge temperatuur heeft er een sterke invloed op. Ik zag toevallig gisteren een foto van een gitaar die in Latijns Amerika had gebivakkeerd, poeh... dat was volledig zwart weg gerot. Bizar gewoon. Het heeft inderdaad met de verhoudingen en leverancier te maken. Ik weet 't niet meer uit mijn hoofd, maar ik heb gelezen over een andere klein merk dat dezelfde leverancier had. Die kregen later dezelfde problemen. Bij Gretsch zit 't grofweg tussen '65 en '72 maar pin me daar niet op vast.

Tristan
5 januari 2014, 23:37
Ik verwoordde het enigszins onhandig, maar los van het feit dat ik de gitaar niet meer gehoord heb met andere stoptail en brug (?) vond ik 'm altijd wel vrij dik in het laag op een manier dat het een beetje onevenredig wordt. Ik herinner me ook zoiets van een ES333 van Rick die later naar een ander forumlid is gegaan. Als ik dan zie wat veranderen van hardware doet (de balans verder verstoren ipv de verschillen kleiner maken) dan denk ik: misschien toch maar eens denken aan iets anders. Maar goed, makkelijk gezegd...grote klus!

Ik heb veel TV Jones spul gehoord maar eigenlijk alles in solid bodies :dontgeti: Het nadeel vond ik dat ze vaak in de middenpostie niet lekker klonken en de Classics een tikkie te lief. Als de Sheptones het niet helemaal hebben dan betwijfel ik een beetje of Classics het je wel gaan geven. Ik ben wel verbaasd over de Fralin Ture Pafs trouwens.
Classic Plus geeft dan weer wat meer mid mee, genoeg om op de brug goed te rocken. Powertrons zijn meer voor altijd rocken. Magnatron heeft nog minder output, dan ga je echt naar single coil sounds toe.
De pest is (vind ik dan) dat hun pickups wel vrij prijzig zijn om effe mee te experimenteren.

De gitaar is inderdaad behoorlijk dik in het laag, dat is met de nieuwe stoptail en brug combinatie van Faber wel wat minder geworden, tenminste, dat olifantenlaag zit er nog steeds wel in maar het is meer gecomprimeerd, die echte thump is een beetje verdwenen.
Het hoog is wat meer jangly geworden, wat ik op zich toejuich (harmonischen) maar het is ook een stuk nasaler geworden en dat vind ik vreselijk.

Al met al is de boel over het algemeen wel meer naar elkaar toegetrokken maar dan op zo'n manier dat het mij minder aanstaat en ik het nog minder als een geheel ervaar.
Overigens vind ik het laag en het atypische ES335 karakter van deze gitaar wel lekker, ik hou er wel van, het probleem zit hem meer hoger op de hals, daar krijg ik het niet helemaal goed en vind ik de gitaar net iets te weinig adem hebben, iets te weinig zingen.

Wat betreft de RS Fralin PAF's, ik heb ook alle pots en caps laten vervangen voor zo'n RS Vintage set, misschien dat dat nog iets (in dit geval ten nadele) aan het geluid heeft gedaan.
Wat denk je van een Classic + Classic Plus of Powertron + Classic Plus combinatie?

Duhsjaak
6 januari 2014, 08:40
ik las hier iets over Gretsch bindings die vergaan. Heb hier momenteel eentje hier waar dat tamelijk goed zichtbaar op is… en dan is die nog niet eens binnen om dat te herstellen. De neck warpt alle kanten op. ouwe Gretches… cool maar ….

jammer, de gitaar klinkt gewèldig

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/IMG_3136_zpsfe162c5c.jpg (http://s158.photobucket.com/user/barnnno/media/IMG_3136_zpsfe162c5c.jpg.html)

Ah...... wat jammer. Dat maakt hem waarschijnlijk total loss? Daardoor (hals dus) is mijn zelfbouw een jaar of 5 geleden de hoop en redelijkheid voorbij geraakt.

Eeuwig zonde. Bij de eigenaar zal dus wel een plank opduiken met pups van zijn Gretsch?
Wens de eigenaar sterkte.
Vriendelijke groet, Gus

stijnkenens
6 januari 2014, 09:05
Bwa, dat is goed te restaureren, maar vaak is de kostprijs daarvoor de dooddoener.
En als je niet weet waar je mee bezig bent, dan kan je er beter afblijven !



s.

Mitch
6 januari 2014, 13:10
De gitaar is inderdaad behoorlijk dik in het laag, dat is met de nieuwe stoptail en brug combinatie van Faber wel wat minder geworden, tenminste, dat olifantenlaag zit er nog steeds wel in maar het is meer gecomprimeerd, die echte thump is een beetje verdwenen.
Het hoog is wat meer jangly geworden, wat ik op zich toejuich (harmonischen) maar het is ook een stuk nasaler geworden en dat vind ik vreselijk.

Al met al is de boel over het algemeen wel meer naar elkaar toegetrokken maar dan op zo'n manier dat het mij minder aanstaat en ik het nog minder als een geheel ervaar.
Overigens vind ik het laag en het atypische ES335 karakter van deze gitaar wel lekker, ik hou er wel van, het probleem zit hem meer hoger op de hals, daar krijg ik het niet helemaal goed en vind ik de gitaar net iets te weinig adem hebben, iets te weinig zingen.

Wat betreft de RS Fralin PAF's, ik heb ook alle pots en caps laten vervangen voor zo'n RS Vintage set, misschien dat dat nog iets (in dit geval ten nadele) aan het geluid heeft gedaan.
Wat denk je van een Classic + Classic Plus of Powertron + Classic Plus combinatie?
Pots/caps zou de boel alleen een beetje helderder moeten maken en iets meer hoog behouden bij terugdraaien, je zou daar niks nasaals voor moeten terug krijgen. Ik zou zeggen: terug naar origineel, de upgrades apart verkopen en kijken of je de t.z.t. de gitaar kan inruilen tegen een perfect exemplaar. Mijn ervaring is wel dat zowel een berg laag als een lekker werkend hoger register erg moeilijk te halen is bij wat 'lossere' gitaren. Hoe stijver en strakker, des te makkelijker dit is te realiseren. Op mijn De Gier bijvoorbeeld geen enkel probleem maar die klinkt hartstikke modern en speelt ook superstrak. Dat is toch een beetje inherent aan de bouwwijze. Constructie wordt wel eens overrated, maar met wat jij wil zijn het echt maar enkele exemplaren van hele series die toevallig die kwaliteiten hebben.

Qua pickups: misschien is dit een idee (http://www.creamery-pickups.co.uk/custom-handwound-pickups-from-the-creamery/custom-humbucker-sized-single-coil-pickups.html#.UsspZfTuIft)

Tristan
21 januari 2014, 22:47
Ha Mitch,

Bedankt!
Sorry, ik heb jouw laatste reactie helemaal over het hoofd gezien.

Dat nasale waar ik het over heb zit in de gitaar zelf, als de afstelling niet klopt dan komt dat naar boven.
ik heb het met name ook over toegenomen helderheid inderdaad, ik vermoed dat de pickups en de pots samen gewoon iets teveel van het goede zijn, het geeft een te stug hoog naar mijn idee.

Je hebt wat mij betreft helemaal gelijk wat betreft stijvere versus lossere gitaren, ik hou echter in de meeste gevallen niet van strakke gitaren en dat is ook precies niet de toon die ik zoek in dit geval denk ik.
Mijn vermoeden is dat het semi-hollow karakter van de ES335 alles ook een stukje moeilijker maakt en dat dus ofwel een solidbody danwel een hollowbody misschien een betere optie voor mij is, vandaar dit topic dan ook.
Om die Widerange of iets geinspireerd daarop loop ik liever met een wijde boog heen, ik vind die pickups behoorlijk nasaal klinken eigenlijk.

Maar goed, de situatie is wat veranderd dus ik heb op korte termijn geen andere gitaar nodig, dat geeft me rustig de tijd om eens rond te kijken.

Wat ik me nog afvroeg, wat zou denk je een goede TV Jones zijn voor in de brugpositie van mijn main Strat, de Classic Plus, Powertron of Powertron Plus?
Ik dacht als die Classic Plus nou ook lekker zou zijn in een Strat dan kan ik 'm altijd nog daarin laten lepelen mocht 'ie niet bevallen in de ES335.

Mitch
21 januari 2014, 23:09
Daar vraag je wat. Gelukkig bewaar ik foto's van verkochte spullen, dus ik heb terug kunnen halen dat ik destijds in mijn De Gier een Classic set had met dus een Plus bij de brug. Als pickup zou ik zeggen: redelijk neutraal en net effe minder output dan een 'normale' humbucker, met als enige een lichte nadruk op het hoogmid en naar mijn idee juist iets minder op het tophoog, wat je zou verwachten. Ik heb met de T-Top die er nu in zit meer de behoefte om de toonpot een beetje te gebruiken om 'm mooi rond en toch bijtend te krijgen, anders wordt 't net te schel.
Dus als ik dat vertaal naar je semihollow waarvan je vindt dat -ie iets nasaal kan zijn bij een slechte afstelling dan zou dit kunnen. Powertron heb ik momenteel geen directe ervaring mee (overweeg ze wel voor mijn tweede Gretsch overigens, maar duuuur....) maar als ik het goed begrijp hebben die vooral wat meer output over de hele linie. De Power plus heeft ook echt wat meer mids. Maar da's clipjes luisteren en ervaringen lezen.
De Classic Plus heb ik bij De Gier vaak in zijn Reflections gehoord (dus meer in de strathoek qua hout) en dat klinkt toch wel heel erg fijn hoor.

Tristan
21 januari 2014, 23:31
De Gier doet in de brug van zijn Reflections dus meestal de Classic Plus en geen Powertron of Powertron Plus?

Tristan
29 januari 2014, 00:45
We zijn weer eventjes wat verder en het bleek dat de Faber lightweight aluminium tailpiece gewoon echt niet bij de ES335 paste, deze is er inmiddels vanaf en de gitaar klinkt gelijk weer veel en veel beter.
Gek wat zo'n brug kan doen, nu kan ik eindelijk weer genieten, ik kan niet gewoon naar de gitaar kijken zonder er minstens ook een kwartier op te spelen. :)

Afgelopen zondag heb ik mijn ES335 naast de Larry Carlton van Michael kunnen houden en dat was echt een wereld van verschil, zijn Larry Carlton klinkt veel meer als een archtop, veel houtiger en met meer (warm) midden, maar mijn ES335 klinkt nu gelukkig ook echt lekker.

In plaats van die saaie PAF's wil ik nu eens iets met echt karakter in mijn ES335 proberen, ik heb nog een beetje naar wat clips geluisterd en ik denk dat ik er wel uit ben.
Waarschijnlijk ga ik een Lollar Charlie Christian in de neck en een TV Jones Classic Plus in de bridge proberen.
Die Powertron en Powertron Plus lijken me beide wat nasaal in het middengebied te zijn en de Classic lijkt me iets te hifi / akoestisch van klank in de neck en te dun in de bridge.

Mitch
29 januari 2014, 08:58
Laatste vraag had ik even gemist, maar weet ik ook niet zeker. Ik dacht dat -ie destijds in de meeste Cl+ had zitten en dat ik daarom zelf ook die set had genomen. Anyway, leuk dat de gitaar toch weer zoveel beter klinkt. Was het nou brug én tailpiece?
Powertron te nasaal weet ik niet, wel in het hogere middengebied ja maar da's eigenlijk toch wat er een beetje in een filtertron zit, naast een berg hoog.

Tristan
29 januari 2014, 11:53
Ik heb de Faber brug laten zitten, de ES335 heeft daardoor wat minder laag maar klinkt wel opener en meer in balans.
Die TV Jones plus versies lijken mij wat meer honk en growl te hebben en wat minder nasaal te klinken dan de gewone versies, afgezien van de Supertron dan, die lijkt redelijk open te klinken (op de clips dan).
Als de Charlie Christian in de neck niet bevalt en de Classic Plus in de bridge wel dan kan ik altijd nog een Supertron in de neck proberen denk ik (ik ga nu toch voor de English Mount, dat ziet er beter uit in die pickup ringen).

Little Jay
29 januari 2014, 15:50
Ik verwoordde het enigszins onhandig, maar los van het feit dat ik de gitaar niet meer gehoord heb met andere stoptail en brug (?) vond ik 'm altijd wel vrij dik in het laag op een manier dat het een beetje onevenredig wordt. Ik herinner me ook zoiets van een ES333 van Rick die later naar een ander forumlid is gegaan. Als ik dan zie wat veranderen van hardware doet (de balans verder verstoren ipv de verschillen kleiner maken) dan denk ik: misschien toch maar eens denken aan iets anders. Maar goed, makkelijk gezegd...grote klus!

Ik heb veel TV Jones spul gehoord maar eigenlijk alles in solid bodies :dontgeti: Het nadeel vond ik dat ze vaak in de middenpostie niet lekker klonken en de Classics een tikkie te lief. Als de Sheptones het niet helemaal hebben dan betwijfel ik een beetje of Classics het je wel gaan geven. Ik ben wel verbaasd over de Fralin Ture Pafs trouwens.
Classic Plus geeft dan weer wat meer mid mee, genoeg om op de brug goed te rocken. Powertrons zijn meer voor altijd rocken. Magnatron heeft nog minder output, dan ga je echt naar single coil sounds toe.
De pest is (vind ik dan) dat hun pickups wel vrij prijzig zijn om effe mee te experimenteren.

Die ES-333 van Rick is naar mij gegaan :D

Te dik laag geen last van hoor! Zelfs niet op m'n Twin Reverb. Er zitten "gewoon" '57 Classics in. Om ze wat opener te laten klinken zet je ze gewoon wat lager (geldt natuurlijk voor iedere pickup en wordt zwaar onderschat!). Ik speel trouwens normaal gesproken met 0.012 flatwounds met 0.013 en 0.017 als hoge E en B (nu zelfs een volledige 0.013 flatwound set), dus misschien maakt dat de boel ook wat anders. Ik moet er wel bij zeggen dat ik in de setup met de ES333 en de Twin Reverb een MXR 10-bands EQ gebruik om m'n overstuurde lead tone wat meer mids te geven en het top hoog af te kappen, maar dat heeft denk ik ook te maken met de scooped mids van de Twin.

Mitch
29 januari 2014, 16:31
Een Twin heeft ook wel genoeg headroom om zo'n 'zware' sound als van die specifieke gitaar op te vangen. Ik heb datzelfde met mijn De Gier, die heeft zo'n berg van alles (zelfs met low output pickups) dat amps met weinig headroom acuut in de crunch schieten :D Is leuk op de brug, maar met het nek pickup is dat wat minder fraai als rhythm.

@Tristan: verrassend dat dat tailpiece dan zóveel verschil maakt zeg! Ik dacht dat 't in de nuances zou blijven.

Tristan
29 januari 2014, 20:12
Ik was ook verbaasd toen ik het werkelijk hoorde maar ergens dacht ik het al, het verschil is echt enorm naar mijn mening.
Sowieso moet je een brug / tailpiece niet onderschatten hoor qua invloed op de klank, bij een Tele maakt het ook al zo'n enorm verschil zoals ik eerder al aanhaalde, verkeerde brug erop en weg is je sound.
Mijn ES335 heeft dat dus ook, zelfs met die RS Fralin Pure PAF's gaat bij het minste of geringste de amp al crunchen, dat is ook een van de redenen dat ik voor de Charlie Christian en Classic Plus combi ga.

peter_heijnen
5 februari 2014, 14:38
Tristan, valt een es175 binnen je eisen? En ik weet eigenlijk ook niet of je nog steeds wat zoekt, hoe dan ook:

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=179984

Little Jay
5 februari 2014, 14:47
Prachtig die 175! Als 'ie rechtshandig was geweest zou de prijs bijna drievoudig zijn.....

Pepe
5 februari 2014, 15:24
Prachtig die 175! Als 'ie rechtshandig was geweest zou de prijs bijna drievoudig zijn.....

Not even close. Maar goed, tis een scam ad (http://leftyfretz.com/1958-left-handed-guitar-gibson-ebay/) dus dan is alles mogelijk. Goeie tip Peter! :D

arjanb01
5 februari 2014, 15:36
Tristan, valt een es175 binnen je eisen? En ik weet eigenlijk ook niet of je nog steeds wat zoekt, hoe dan ook:

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=179984

Is een fake ad, Peter ! Geen goed idee, lijkt mij.

peter_heijnen
5 februari 2014, 15:44
Ouch, idd wat dom van me. Normaal doorzie ik zo'n nepperd meteen maar nu werd ik meteen enthousiast voor Tristan.

arjanb01
5 februari 2014, 16:08
Is ook een mooie Jazzbak, alleen denk ik dat je deze prijs met een factor 10 moet vermenigvuldigen, mits origineel -:)

Pepe
5 februari 2014, 16:33
Is ook een mooie Jazzbak, alleen denk ik dat je deze prijs met een factor 10 moet vermenigvuldigen, mits origineel -:)

$750.000
Je hebt mijn post niet gelezen blijkbaar

arjanb01
5 februari 2014, 16:52
$750.000
Je hebt mijn post niet gelezen blijkbaar

Nee inderdaad, Pepe, maar echt zo duur ja ? 2e hypotheek opnemen dus -:)

Tristan
5 februari 2014, 20:59
Haha, ik heb dit alles helemaal gemist, maar bedankt in ieder geval guys! :)
Een ES175 zou misschien leuk zijn maar ik weet het niet hoor, natuurlijk ook weer die Gibson mensuur, en het is een Gibson, ik blijf het maar wisselvallige krengen vinden.
Dat gezegd hebbende zijn de nieuwe pickups voor mijn ES335, Lollar Charlie Christian neck en TV Jones Classic Plus bridge, inmiddels binnen dus maar even kijken wat dat wordt.

Mr.Fingers
3 maart 2014, 00:09
Bumpiedibump. Kom net deze tegen (niet te koop, maar wel alles wat je zoekt)

http://www.marksguitars.com/images/Club%20013.jpg

Gretsch 6196 Country Club (een 6120 met solid spruce top en 25.5" mensuur)

Tristan
3 maart 2014, 09:21
Haha, thanks Fingers, er zijn inderdaad een stuk of drie linkshandige nieuwe Gretsches met 25,5" scale verkrijgbaar, waaronder ook nog de Tenessee Rose als ik het goed heb en dan nog iets.

Mijn GAS is echter weggevaagd denk ik, hieronder een verhaaltje:
Eergisteren heb ik mijn ES335 opgehaald, na eerst wat tweaken met het staartstuk en de hoogte ervan (oude staartstuk er weer op en een stuk hoger gezet) was de akoestische klank van de gitaar helemaal in orde gekomen, van een gitaar die een half jaar onbespeeld in de koffer lag ging het naar een gitaar waar ik bij thuiskomst meteen een uur op ging spelen.

Zo ver zo goed dus, alleen de pickups (RS Fralin PAF's) waren nog niet naar wens en ik was dat hele PAF gedoe een beetje zat, zodoende heb ik voor de neck een Lollar Charlie Christian en voor de bridge een TV Jones Classic Plus gekocht.
Ik heb het tot nu toe alleen even op de Princeton van mijn pa gehoord maar ik ben erg blij ermee, die Lollar Charlie Christian is misschien wel het mooiste cleane element dat ik tot nu toe gehoord heb en de TV Jones Classic Plus rockt de ballen uit je broek en de tetten uit je trui, heerlijk.
Ik ga nu eerst lekker wat spelen met mijn eigen amps dan post ik over een weekje ofzo wel mijn verdere bevindingen. :D

Mitch
3 maart 2014, 14:14
Laten we hopen dat het goed komt nu :)

Tupelo
3 maart 2014, 14:58
Duesenberg vind ik niks eerlijk gezegd, die klinken naar mijn mening echt typisch karakterloos en Koreaans.

Geloof niet dat ik erg veel voor je kan betekenen on this topic, zeker in dit stadium (lees net je laatste post), maar ik heb vorige week de Fullerton Hollow CC Vintage geprobeerd en ben het niet met je eens als het om karakterloos gaat.

Qua bespeelbaarheid, gevoel en akoestisch geluid ben ik zelfs erg onder de indruk van die gitaar, alleen de pups vind ik niets, laten weinig heel van juist de prettige akoestische beleving van die gitaar, te hot, te direct, te weinig transparant, vind ik. En om onmiddellijk nieuwe pups in een redelijk geprijsde nieuwe gitaar te zetten, tja, dat is ook zoiets.

Zelf zoek ik iets met een iets meer electrische ervaring, om mijn Hofner wat te sparen, nu heb ik niet heel erg veel uit kunnen proberen, maar ik begin te vermoeden dat die akoestische beleving op mijn Hofner 457 met Kent Armstrong minihumbucker (dus eigenlijk waar je in je openingspost ook een beetje op aanstuurt, hollowbody/archtop en zelf modden) niet zomaar tegemoet te komen valt.
Of te wel, dat het een optie opzich is waaraan je moet willen geloven.

Bijkomstig begin ik te vermoeden dat een spruce top gewoon noodzakelijk is.
En dat maakt mij persoonlijk dan wel weer erg benieuwd naar de Gretsch die mr. Fingers post.

vulvasonic
5 maart 2014, 02:33
Bumpiedibump. Kom net deze tegen (niet te koop, maar wel alles wat je zoekt)

http://www.marksguitars.com/images/Club 013.jpg

Gretsch 6196 Country Club (een 6120 met solid spruce top en 25.5" mensuur)
Ik las in de bijsluiter van de oxycodon (morfine) dat het libido ernstig kan worden aangetast, voor zo lang je die rotzooi gebruikt.
Ik ben er inmiddels ook achter dat dit volstrekte onzin is. Zelden heb ik zo'n heftig orgasme gehad als na het bekijken van deze gitaar. En dat voor een linkshandig exemplaartje. Prachtig!!!!!

Mitch
5 maart 2014, 08:54
Met je linkerhand is 't net vreemdgaan hè?