PDA

View Full Version : New Amp: Orange Jim Root #4 Terror



Nils47
28 december 2013, 19:20
Vandaag ben ik samen met de bassist van onze band naar Nijmegen gereden om een amp(je) te testen die ik langer op het oog had. De Orange Jim Root #4 Terror. Gisteren nog even contact gehad met Tankman (van het forum) over zijn ervaringen. http://www.gitaarnet.nl/archive/index.php/t-159386.html Dank nog daarvoor! Na veel youtube filmpjes en reviews te hebben gelezen wou ik deze amp toch wel eens in het echt proberen.

Waarom deze amp?

Met onze band spelen we alternative / prog rock ala Deftones, Oceansize, Karnivool in C# of B. De voornamelijkste reden waarom ik deze top wou testen was de hoeveelheid gain + het gewicht / grootte van de versterker. Na meerdere setups (Orange Rocker 30 + Orange 2x12 / Mesa F50 + Orange 2x12 / Vox AC30C2 en een Fender Hotrod was ik het gesleep helemaal zat.... Daarbij komt ook dat ik op de meeste podia, 9 van de 10 keer het volume niet hoger dan 3 of 4 kon zetten omdat het voor de geluidsman toch weer te hard ging...

Naast de Orange heb ik de volgende tops in overweging genomen:

Mesa Mini Rectifier (veel te duur)
Tubemeister (voelt aan als een apparaat van Intertoys)
Egnater Tweaker (te weinig gain).

Na een uur rijden.

wat geklets en een bakkie koffie (erg fijn!) werd de top aangesloten op een Two Rock 2x12. Mijn 1e indruk was WOW. Dit ding gaat kogelshard op de 7 watt stand, laat staan de 15 watt mode. Schaamte me haast omdat het zo keihard ging in de winkel. Na een paar draaien aan de knoppen had ik een goede clean sound en vervolgens een magistrale rock sound! Volumeknop op de gitaar terugdraaien werkt super en hij wordt mooi clean met een randje.
Wat moet je er verder van zeggen, dit is de sound die ik zocht. Keihard, geen poespas en een heerlijk open gain geluid (er is overigens meer gain beschikbaar dan goed voor je is). Klein, roadworthy en meedogenloos. Op dit moment ben ik erg onder de indruk maar....

Welke cabinet?

Natuurlijk klinkt dit geweldig over een Two Rock 2x12 van 900 euro, maar ik was niet van plan om deze speakerkast erop aan te sluiten vanwege de prijs, grootte en het gewicht. De meest logisch keus na de Two Rock was (mijn inziens) een Orange cabinet. Zo gezegd zo gedaan, de Orange 1x12 (V30 speaker) werd aangekoppeld... Deze beviel totaal niet, fizzy en zielloos. Onbegrijpelijk, je zou haast denken dat ze bij Orange geen oren aan kop hebben of dat je perse de bijpassende Jim Root 2x12 moet gebruiken voor een lekkere sound...

Vervolgens kwamen we op het idee om alle aanwezige compacte speakerkasten maar eens langs te lopen.

Orange PPC112 (V30)
Egnater 112x (G12H-30)
Hughes & Kettner 112 (V30)
Hughes & Kettner 212 (V30)
Soldano 2x12 (Eminence ?)
The Valve 112-RFX (V30)

Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op een 2dehands "The Valve 112-RFX". In combinatie met deze amp kwam deze speakerkast voor mij als beste uit de verf. Erg open en vol geluid in vergelijking met de andere 1x12 cabs. De instellingen op de amp bleven hetzelfde bij aansluiten van een andere cab maar ik moest bij elke cab de EQ aanpassen om de gewenste sound te krijgen...

Ik wist niet dat een cabinet of de speakers zoveel verschil maakte!

Eenmaal thuis...

In de winkel pakte de verkoper een nieuwe uit het magazijn. Eenmaal thuis en aangesloten........ Geen geluid. Stom dacht ik nog, ik had deze moet testen in de winkel. Kabels gechecked en verschillende gitaren geprobeerd maar geen signaal. Kabel aangesloten in de FX return, wel signaal. Preamp buis kapot? Ja hoor, 1e preamp buis defect (licht niet op). Meteen gebeld en er wordt een nieuwe opgestuurd (top service, kan gebeuren). Vanavond nog een reserve buis kunnen regelen in ons kleine dorp en we kunnen weer rocken!

Momenteel speel ik thuis op de 15 watt met het volume amper open. In de 15 watt mode heb je toch net iets meer ballen. Dit ding gaat kogelshard en zoals Tankman ook al zei: "Voor iedereen die nog twijfelt over een Jim Root Terror, Tiny Terror, Dark Terror of iedere andere kleine 15 watt buizen top" --> Ga het gewoon proberen!!!

Genoeg geluld, binnenkort dit setje maar eens vol open testen in de oefenruimte. Tot dit tijd ga ik de buurt TERROR-iseren!!!

Fijne tas erbij:

http://imageshack.us/a/img833/2968/3aud.jpg

Combinatie:

http://imageshack.us/a/img22/6428/jhng.jpg

Groet,

Nils

the sure thing
28 december 2013, 21:01
He super review! Leuk verslag om te lezen!

Speeddemon
28 december 2013, 21:21
Gefeliciteerd! Mooie combi om te zien met die speakerkast ook!
Voor mijn wensen vond ik de Jim Root té spartaans (zo zou voor thuis een 1W standje ook handig zijn), maar tof dat je jouw sound er dus helemaal in gevonden hebt.

Ik moet zeggen, was zelf ook niet zo van de Orange kasten gecharmeerd; zelfs niet de speciale Jim Root 2x12" (in 't zwart). Veel te donker en weinig 'rijk' geluid. Wat een te gekke kast was (maar niet goedkoop) was de Laney Lionheart 2x12 met Celestion G12H30 Heritage speakers. Wel meer voor de classic rock/southern rock spelers onder ons; iets te los voor high gain metal.

Tankman
28 december 2013, 21:23
Te gek! Leuk dat ik je heb kunnen helpen ermee. Veel plezier! Ik ben ook nog superblij met mijn Jim Root Terror. Beste sound die ik ooit heb gehad.

Bates15
28 december 2013, 23:22
Wow.. mooie recentie!!! Helemaal top. Inspirerend om eens zelf te proberen :)

mattihafler
30 december 2013, 07:01
Tof ding!
Vraag me altijd wel af of dat een beetje lekker werkt... Zo'n 1-kanaals amp.
Als je clean alleen kunt bereiken door dichtdraaien van volume op je gitaar kom je in problemen bij hele abrupt overgangen van clean naar distortion, niet? (Bij Minerva van Deftones bv.)

Nils47
30 december 2013, 13:54
Klopt, dit is gewoon 1 kanaal en vlammen met die handel. Gebruik nu de TC Sparkbooster omgekeerd (dus om de amp te temmen), hierdoor wordt het aardig clean. Erg veel clean doen we momenteel ook niet. Ik zat te denken, als het niet anders is zoek ik een klein combotje voor cleans met een AB switch. Heb ik meteen een backup.



Tof ding!
Vraag me altijd wel af of dat een beetje lekker werkt... Zo'n 1-kanaals amp.
Als je clean alleen kunt bereiken door dichtdraaien van volume op je gitaar kom je in problemen bij hele abrupt overgangen van clean naar distortion, niet? (Bij Minerva van Deftones bv.)

Msti
3 januari 2014, 08:52
Leuke recentie!! Ook een heel leuke top. Heb hem weleens geprobeerd op mijn marshall kast met 4keer 12inch celestion. Klapt erover kan ik je vertellen ;)

marter544
3 januari 2014, 13:01
Vette amp! Tip als je er nog een kleine combo naast wil zetten voor je clean: Fender Champ 12, moet je voor 100 euro wel kunnen vinden.