PDA

View Full Version : Nog maar een Trainwreck Express



Gearjunkie
28 december 2013, 16:57
In navolging van o.a. Bluegate en Kassie waag ik me na een hoop leeswerk ook maar eens aan een befaamde Trainwreck Express clone. Op zich lijkt het project me goed te doen, als het goed is komen de onderdelen eerdaags binnen.

Waar ik zekerheid over wil hebben is het volgende, de filtering van de B+
Na de gelijkrichter wordt de voeding volgens diverse schema's die op het web circuleren gefiltert door een capaciteit van 80uF. Die wordt verkregen door 2x40uF danwel 47+33uF parallel te zetten. Ook kom ik 2x160uF in serie tegen.

Helaas kan ik noch aan 40, noch aan 33uF geraken. Ik neig nu 94uF te gebruiken, 2x47uF parallel.
Is deze overcapaciteit van 17,5% een probleem?

Thanx!

Tabula Rasa
28 december 2013, 17:32
Cool, deze ga ik volgen. Mijn volgende project is een trainwreck Liverpool 30, maar dan met 2 EL84 buizen ipv 4 en ook weer schakelbare HSP.

Hendriks
28 december 2013, 17:42
In navolging van o.a. Bluegate en Kassie waag ik me na een hoop leeswerk ook maar eens aan een befaamde Trainwreck Express clone. Op zich lijkt het project me goed te doen, als het goed is komen de onderdelen eerdaags binnen.

Waar ik zekerheid over wil hebben is het volgende, de filtering van de B+
Na de gelijkrichter wordt de voeding volgens diverse schema's die op het web circuleren gefiltert door een capaciteit van 80uF. Die wordt verkregen door 2x40uF danwel 47+33uF parallel te zetten. Ook kom ik 2x160uF in serie tegen.

Helaas kan ik noch aan 40, noch aan 33uF geraken. Ik neig nu 94uF te gebruiken, 2x47uF parallel.
Is deze overcapaciteit van 17,5% een probleem?

Thanx!
Bij de TW van Ceriatone gebruiken ze ook 2x47 parallel volgens mij.

kassie
28 december 2013, 17:54
Ik neig nu 94uF te gebruiken, 2x47uF parallel.
Is deze overcapaciteit van 17,5% een probleem?

Thanx!

Ja dat wordt lelijk. Ik heb zelf de vergroting van de eerste filtercap getest (extra 20uf tot extra 50uf), en dit heeft absoluut een werking op de rest van de amp. Stugger, meer bas en meer HIFI geluid. Iets wat je niet wilt met dit type amp. Maar experimenteer gerust. Je kunt ook 10uf, 22uf en 47uf gebruiken. Voor de v1 heb ik ook 2x10uf gebruikt. Voor de eindbuizen zou je 2x22uf kunnen proberen.

Succes met het project! Ik blijf hem volgen. Gevoelig circuit dus probeer hem zoveel mogelijk na te bouwen volgens lay-out en foto's. Anode en kathode draden naast elkaar in de preamp stages wil ook nog wel stabiliserend werken. Uiteindelijk moest ik toch nog de v1.2 grid ook shielden ivm motorboating op de treble.

Verder zou ik hem proberen zonder gridstoppers, om hem dan stabiel te krijgen. Zeker een carbon film gridstopper van 1k op v1.1 geeft al aanmerkelijk meer ruis. Ceriatone propt ze er vol mee.. mocht je toch een gridstopper gebruiken, dan aub metal film, en laagste waarde.

Ik zou de 'ingrid mod' (extra 2200pf over de koppelcap en 820 ohm grid stopper) eerst laten zitten. Ik heb een schakelbare 2200pf gemaakt, maar vind hem origineel toch lekkerder. Hij wordt anders ietsje voller in de laagmid maar verliest ook wat gain. De ingrid mod is ook niet door Ken Fisher gedaan trouwens. Mocht je toch wat oscillatie problemen hebben zou ik eerst kijken naar een geshielde draad richting volume pot dan aan een grid stopper vanwege de ruisverhouding.

En ik heb zelf de 500pf bright cap vervangen voor een 300pf. Veel werkbaarder voor mij. Meestal heb ik hem gewoon op de 100pf. 500 vind ik 'way too much'.

ohhh, en ampgarage accountje sil vous plait. ;)

Gearjunkie
28 december 2013, 19:05
@ Joris: waarom een goed ontwerp aanpassen?
@Hendrix: in de TW Liverpool is dat inderdaad zo lijkt het
@Kassie: Goed dat jij onderzoek hebt gedaan. Ik bouw zo getrouw aan het schema als mogelijk is.

Ik heb de juiste elco's nu bij TAD besteld, die hebben naast 33 ook de 20uF.

Tabula Rasa
28 december 2013, 19:19
@ Joris: waarom een goed ontwerp aanpassen?


Bruikbaar maken voor thuis. Als het niets is, dan kan ik altijd nog een gewone trainwreck Liverpool bouwen. Ik wil hem naast mijn champ hebben, dus 2 amps met schakelbaar vermogen. Eentje clean, eentje smerig.

EDIT; je noemt me bij voornaam, dus kennelijk kennen wij elkaar min of meer. Ben alleen heel slecht met nicknames, sorry!

Gearjunkie
28 december 2013, 19:39
Gitaarnetters van het eerste uur hè?!

Tube-Town heeft een Power soak projectje wat misschien leuk is voor thuis. 2xEL84 levert nog steeds 15+ Watts vermogen.

Tabula Rasa
28 december 2013, 19:57
Gitaarnetters van het eerste uur hè?!

Tube-Town heeft een Power soak projectje wat misschien leuk is voor thuis. 2xEL84 levert nog steeds 15+ Watts vermogen.

Klopt, maar met een Danbury PT met 0V, 190V en 275V tabs kom je ook een eind. :-)

jacky
29 december 2013, 14:04
Klopt, maar met een Danbury PT met 0V, 190V en 275V tabs kom je ook een eind. :-)

Die 0V tap is in ieder geval prima voor thuis ;-)

Tabula Rasa
29 december 2013, 14:49
Die 0V tap is in ieder geval prima voor thuis ;-)

Whahahaaaa... Nee! (even geen beeld bij jouw kennis, dus mogelijk overbodig):
0 - 275 is 275V
0 - 190 is 190V
190 - 275 is 85V

Dus 3 verschillende hoogspanningen om de buizen op te laten draaien.

kassie
29 december 2013, 15:42
Mijn ervaring is dat een 100watt (of 200watt) L-pad prima werkt met mijn express clone (30watt)... veel beter dan een PPIMV bijvoorbeeld. De airbrake van KF is ook een optie, maar dit zijn ook gewoon schakelbare weerstanden.

Gearjunkie
29 december 2013, 20:16
Whahahaaaa... Nee! (even geen beeld bij jouw kennis, dus mogelijk overbodig):
0 - 275 is 275V
0 - 190 is 190V
190 - 275 is 85V

Dus 3 verschillende hoogspanningen om de buizen op te laten draaien.

Jack kennen we volgens mij als mijnheer Tubeking.

Tabula Rasa
29 december 2013, 20:25
Jack kennen we volgens mij als mijnheer Tubeking.

Oh, dan snat ie het waarschijnlijk wel :hide: