PDA

View Full Version : Happy New Amp Day: Engl Ironball!



Speeddemon
27 december 2013, 23:45
Vandaag afgereisd naar de welbekende zaak in Boekel, om wat amps aan de tand te voelen. :cheerup:

Axe of choice: Burny Les Paul std. met DiMarzio Norton(b)/Air Norton(n), beiden splitbaar en treble-bleeds.

Als eerste de Marshall JCM1H (1 watt JCM800 met "Jubilee" boost switch) getest op een K&E 1x12 (Creamback) cab. Ja leuk, maar iets meer laag, iets meer ... van alles was leuk geweest. Geen fx-loop. Tja...leuk hebbedingetje...kon er wel heerlijke bluesy sounds uithalen (Air Norton gesplit, volume halverwege), maar het laat toch te wensen over.
"Hebben jullie de Engl Ironball toevallig ook staan?" zei ondergetekende. "Jazeker!"

http://www.musikmachen.de/var/musikmachen/storage/images/tests/engl-ironball-e-gitarren-amp/9773001-1-ger-DE/Engl-Ironball-E-Gitarren-Amp_front_page_teaser.jpg

Voor wie 'm niet kent:

+/- 20W all tube head, Made in Germany*
Powersoak functie (full, 5W, 1W, speaker off (silent recording)
2 kanalen
Gedeelde 3 band EQ met Presence
Gain Boost
Schakelbare Reverb
Schakelbare Master Volume Boost (pre-set)
FX-Loop
Headphone Out
Frequency Compensated Line-out (balanced)


*=land van herkomst vond ik het vermelden wel waard, daar een H&K Tubemeister 36 enigszins vergelijkbaar is qua prijs en functionaliteit, maar in China gemaakt wordt.

Aangesloten, gas 'r op! :rockon:

Sweet German Engineering Gods! http://4.bp.blogspot.com/_CYmpOAkJHC0/THH4REFoLLI/AAAAAAAAASs/VlZxF_q5u8o/s400/Hermes_Conrad.jpg

Dat klinkt vèt! En wat zullen we nou krijgen? Geen dichtgesmeerde Les Paul neck-pup tones!
Clean kanaal begint relatief snel te oversturen (Gain rond 11 uur), maar klinkt dan wel prachtig Plexi-achtig. Met de Gain Boost erbij aan kom je dan zeker aan de betere Malcolm Young tones.
Maar het Lead kanaal, yeah baby yeah, that's where the magic's at!
Scheuren met die prachtige Engl tone (die Ch 2 en 3 van m'n InVader aardig benadert). Dit klinkt gewoon als een volwassen amp.

Toen erna nog de Mesa Mini Rectifier getest, maar ik was al gewaarschuwd dat die (licht) zou kunnen tegen vallen. En tja, na 't geweld van de Ironball was dat wel effe andere (zuurdere) koek.
Drive kanaal klonk 'congested'; geen mooie korrel, clean was ie wel mooi; verder deden de 25W/10W switches per kanaal hoegenaamd 'illemaol nêks'.
Dus de keus was makkelijk gemaakt. Ironball erbij. :ok:

macwilliams
28 december 2013, 00:04
Nice review en gefeliciteerd met dit prachtig stukje Germaans engineering :)

mattihafler
28 december 2013, 09:11
Gefelicitados!

miyaru
28 december 2013, 09:59
Leuke review, gave amp!!!! Veel plezier ermee man!

Robin

Speeddemon
28 december 2013, 13:43
Gracias, leute! :)
Over een klein uurtje is mattihafler hier; dus review to be continued...

Wat me gister in vergelijking met de Carvin V3M nog wel opviel; de korrel qua drive is dus duidelijk anders; sustainen doen ze alletwee als de beste. Clean vind ik de V3M misschien wel wat lekkerder dan de Ironball; je komt sneller (in de Bright modus) richting Fender-cleans en het blijft langer clean.
De FX-loop van de Ironball reageert anders dan die van de Carvin, en dat vind ik voor 1 pedaal positief; de Boss RE-20 delay heeft zo'n 'self oscillation insane spin mode' als je de tap-switch ingedrukt houdt. Die bleef zowel bij m'n InVader als bij de V3M altijd binnen de perken qua volume. Bij de Ironball gaat ie iets harder en dat is juist waarvoor je dat effect wilt. (het intro van Priest's "Starbreaker" (http://www.youtube.com/watch?v=8LKzqagZ9IA) bij Unleashed in the East bijvoorbeeld)

Mitch
28 december 2013, 14:18
Ah, ook Engl aan de 'lunchbox', die kende ik inderdaad nog niet. Gefeliciteerd!
Gezien je verbazing dat je hals pickup nu niet dichtsmeert neem ik aan dat er EL84s in zitten? Nooit meer discrimineren dan hè, die arme beestjes :D

vulvasonic
28 december 2013, 14:51
Koel!!!!
Een versterker die ik graag eens aan de tand zou willen voelen. :)

Rooker
28 december 2013, 16:21
Heb je ook de screamer bead geprobeert? Die had misschien ook de betere cleans gehad.. of gaat het je echt om de optie voor 1 watt? Hij ziet er iig prachtig uit. Gefeliciteerd. .

Thiez
28 december 2013, 17:12
Mooi versterkertje. Ik wil hem ook nog graag eens proberen. Elke keer als ik weer met mijn 4x12 en engl blackmore loop te sleuren, komt het in mijn hoofd eens te kijken naar een ironball met 2x12.
Maarja, aan de andere kant is de prijs van het versterkertje minder klein dan zijn behuizing. Dus dat zit er gewoon ff niet in.

mattihafler
28 december 2013, 17:56
Prima topje! Lekkere grom er in.

Speeddemon
28 december 2013, 19:36
Ah, ook Engl aan de 'lunchbox', die kende ik inderdaad nog niet. Gefeliciteerd!
Gezien je verbazing dat je hals pickup nu niet dichtsmeert neem ik aan dat er EL84s in zitten? Nooit meer discrimineren dan hè, die arme beestjes :D
Sowwy. :hide:
De mate van gain en de gain-structuur speelt duidelijk mee. En ik denk (nou, weet wel zeker) dat meneer H. Langer van Engl verdomde goed weet hoe je high gain circuits goed doordacht ontwerpt.
Overigens Engl had al eerder 2 'lunchboxes' hè? De Gigmasters (15 en 30). Daar had ik alleen al wel erg matige verhalen over gehoord (de sound zou on-Engls zijn). Ik zag ook dat de Gigmaster 30 al wel 12kg weegt en gek genoeg maar 1 preamp buis heeft! (De Ironball heeft er 4!!! en weegt maar 7kg).
Anyway, vandaag op aardig volume met mattihafler samen de Ironball getest (en vergeleken met de Carvin V3M) op 4 verschillende cabs. Beide amps klonken wel het 'punchiest' en gedefinieerds op m'n HB 2x12 cab (closed back, G12H30 70th Anniv + Vintage 30).
De Ironball heeft gewoon een dot gain waar je bang van wordt, maar 't blijft wel overeind. De Carvin kan dan wat meer congested gaan klinken, maar heeft sowieso een totaal andere voicing.
Ook afhankelijk van de cab, klonk de EQX switching op de Carvin (soort low/mid boost; more creamyness) ofwel ruk (op de 4x10"; werd veel te middy) of juist te gek (op die HB212).

@Rooker; het ging mij juist om iets kleins, draagbaars (Ironball=7kg, Screamer=18kg!) De Screamer heeft idd nagenoeg de zelfde functionaliteit (+ een brightswitch), maar ik heb 'm wel eens in een oefenruimte bespeeld en die klonk een stuk droger en simpeler qua gain dan de Ironball.

EDIT: na wat tweaking had ik de cleane sound (gain op 1/4e) al beter te pakken op de 2x12. Zeer net clean, maar 't clean van de Carvin wint het wat mij betreft gewoon. Mooi 'belletjes', helder, blabla. ;)

Speeddemon
30 december 2013, 17:25
Vandaag en gisteren nog verder lopen tweaken aan de Ironball; de EQ blijkt behoorlijk interactief. Draai je wat mid terug, komt er meer ruimte voor 't laag, maar een ontzettende creamy/middy Bonamassa tone is ook geen probleem als je de Treble hooguit rond 12 uur houdt. Zelfs met de treble op 2 uur (of 7 v.d. 10) klinkt ie nog goed, maar boven 3/4e begint het in het laatste kwart heel snel bijterig en schel te worden. Alsof daar meer 'range' zit dan in de rest van de draai.

Hij blijft op laag volume (slaapkamer/praat-volume, Master op 8 uur) ook prima overeind, maar hoe harder je hem zet, hoe meer open-heid in met name het mid-gebied erbij komt (in de 20W setting) en een bak kloten van heb-ik-me-jou-daar. :rockon:

Qua klank moet je denken aan een kruising tussen de Engl Savage en de InVader (CH2 en CH3). Lang niet zo klinisch als een Powerball, iets minder droog dan de Savage en iets meer overtuigende meer 'classic' rock tones zoals de InVader, maar kan wel meer aggressie tonen (à la Savage). Dus eigenlijk redelijk zoals de Blackmore misschien.
Een speaker waar ie trouwens heerlijk mee klinkt is de Celestion G12-65. Heb een 1x12 kastje daarmee bovenop een 2x12 gezet en die totale combi (3x12") beukt heerlijk.

Drive kanaal:
Met de gain-boost uit en de Lead gain op 1/4e heb je aardig een AC/DC (Angus) tone te pakken, met misschien iets meer sustain.
Gain op 3/4e (gain-boost UIT) zit je aan Iced Earth/Hell/Primal Fear. De gainboost voegt dan nog wat gain (no shit, Sherlock :roll:), sustain en body toe, maar het verschil is minder groot, dan wanneer je de Lead Gain lager hebt staan.

Clean kanaal:
Wat betreft het clean kanaal; zoals eerder gezegd vervormt die -zonder de gainboost- met humbuckers al lichtjes met de Gain rond 11 uur. Zet je de Gain boven 2 uur (7/10e), dan begint het in het laag een beetje dicht te smeren. Je zit dan qua gain richting Ted Nugent's "Stranglehold". Gainboost aan, en je hebt zo'n 70's lead tone, die 't ook bij Uriah Heep of Status Quo goed zou doen.

Het mooie vind ik zelf dat er niet teveel overlap zit in de gain-ranges van beide kanalen, zelfs met de Gain Boost aan. Dit komt omdat de Gain Boost op het clean kanaal iets anders reageert (meer mids en gain) dan op het Lead Kanaal (meer gain, meer 'loudness' functie en sustain). Daarnaast zijn de kanalen klanktechnisch (qua gainstructuur en korrel) ook echt wel verschillend.
Gelukkig is het daarbij ook zo dat je niet echt een compromis hoeft te sluiten qua sound met de EQ; deze klinkt in dezelfde stand op beide kanalen gewoon o.k. Hooguit was het fijn geweest dat (aangezien ik 99% van de tijd op deze amp met humbuckers speel) het Clean kanaal nog een bright switch had. Als ik het clean zo sprankelend afstel, als ik ideaal heb, dan wordt 't drive kanaal wel erg helder (Treble op 2 uur, Presence op 3 uur).

Reverb:
Die klinkt erg goed. Spring/plate-achtig en zit nooit in de weg. Heeft ook geen achterlijk lange decay, en toch kun je met de Reverb vol open (potmeter zit achterop) prima early E.V.H. doen. Kijk, voor surf is ie niet drippy genoeg, maar ja, wie koopt er een Duitse high-gain head met een digitale galm om 60's surf te spelen, nietwaar? ;)
Hij voegt geen ruis toe en dat was bij m'n Tubemeister 36 test wel anders.

M.V.B. (Master Volume Boost):
De voet-schakelbare, maar niet instelbare master boost. Dit interval vond ik destijds op m'n Savage 60 niet helemaal ideaal gekozen en toen had ik 'm graag met potmeter gezien (zoals op de Screamer head, waar een trim-potmetertje achterop zit).
Bij de Ironball lijkt deze boost veel beter gekozen te zijn, al heb ik 'm nog niet op podium-volume kunnen testen.
Zonder footswitch aangesloten, staat deze 'default' aan (net zoals de reverb).

Luxe-problemen:
-de powersoak werkt alleen op de 8 Ohm speaker output. Als je 2 8 Ohm cabinets wil aansluiten, moet je die op de seriële 16 Ohm A en B outputs aansluiten en daar werkt de powersoak dus niet. Anderzijds, de powersoak gebruik je normaliter thuis, en wie speelt er thuis met 2 cabs aangesloten? (1 4x12" zou nl. al kunnen op de 8 Ohm output).
-geen bright switch voor het clean kanaal.
-FX-Loop niet voet-schakelbaar.
-Draagtas niet inbegrepen.

Maar ja...een spreekwoordelijke kniesoor, die daar op let. :sssh:

Qua footswitch trouwens; in plaats van 2 schijt-dure Engl Z-4's (à €75 per stuk) te kopen, ben ik voor dit ding gegaan van nog geen 25 euro, die nog eens goed gelabeld is ook; de Fame FS400LT (let op; er is ook een FS400L; die heeft 'Chorus' ipv 'Boost' op de 4e switch staan).
http://images.musicstore.de/images/GALLERY_GIT0011195-000_2_images390.jpg

macwilliams
31 december 2013, 08:55
Als ik niet al een ENGL had dan had ik er nu wel een gaan testen en aanschaffen. Ik weet niet of de geluidsvoorbeelden op thomann een beetje representatief zijn maar hij klinkt daar goed. Je noemde de blackmore als vergelijk en ik denk dat hij ook wel bij de Steve Morse in de buurt komt.

Wat je opmerkt over dat interactieve in de toonregeling, volgens mij hebben zijn grote broers dat ook. Er gebeurt dus echt iets wanneer je aan de toonregeling draait.

En die footswitch, 25,-€ is geen geld.

Speeddemon
31 december 2013, 14:41
Als ik niet al een ENGL had dan had ik er nu wel een gaan testen en aanschaffen. Ik weet niet of de geluidsvoorbeelden op thomann een beetje representatief zijn maar hij klinkt daar goed. Je noemde de blackmore als vergelijk en ik denk dat hij ook wel bij de Steve Morse in de buurt komt.

Wat je opmerkt over dat interactieve in de toonregeling, volgens mij hebben zijn grote broers dat ook. Er gebeurt dus echt iets wanneer je aan de toonregeling draait.

En die footswitch, 25,-€ is geen geld.
Er staat een Ironball 2e hands te koop... :soinnocent::ok: Scheelt toch weer 2 meier met een nieuwe.
Tja, de Thomann soundsamples; mij hebben ze nooit echt kunnen bekoren. Ik kan je wel zeggen, die Rock (line) tone, haal je met Lead kanaal, gain op 8 uur, gain boost uit.

Gister heb ik 'm op repetitievolume kunnen gebruiken. Daar had ik zoiets van "hmm, was de MVB nou toch maar iets luider geweest". In de amp's defense, we speelden Hear 'n Aid's "Stars" met 4 gitaristen, dus dat was sowieso vechten om een plekje.
Maar goed, live heb ik altijd ofwel m'n mini-bordje (CE-2->GE-7->DE7) of m'n iets grotere bordje (PS-6->Ensemble King->Micro Flanger->GE-7->DE7->RE-20) bij, voor de betere solo-boosts.
Niettemin, ik kreeg zo'n beetje van iedereen aanwezig complimenten over de kleine 'wolf in schaapskleren'. :satisfie:

Dirk_Hendrik
31 december 2013, 15:02
Gezien je verbazing dat je hals pickup nu niet dichtsmeert neem ik aan dat er EL84s in zitten?:D

Zal ik het dan maar even uitzoeken en zonder een volgende lap text het antwoord geven (en dus niet vergeten).

Ja.

Speeddemon
31 december 2013, 15:13
Zal ik het dan maar even uitzoeken en zonder een volgende lap text het antwoord geven (en dus niet vergeten).

Ja. Dat sprak voor zich enneh, mijn reviews zijn gewoon grondig. Puh. :stop: ;)

macwilliams
1 januari 2014, 19:33
Er staat een Ironball 2e hands te koop... :soinnocent::ok: Scheelt toch weer 2 meier met een nieuwe.
Tja, de Thomann soundsamples; mij hebben ze nooit echt kunnen bekoren. Ik kan je wel zeggen, die Rock (line) tone, haal je met Lead kanaal, gain op 8 uur, gain boost uit.

Gister heb ik 'm op repetitievolume kunnen gebruiken. Daar had ik zoiets van "hmm, was de MVB nou toch maar iets luider geweest". In de amp's defense, we speelden Hear 'n Aid's "Stars" met 4 gitaristen, dus dat was sowieso vechten om een plekje.
Maar goed, live heb ik altijd ofwel m'n mini-bordje (CE-2->GE-7->DE7) of m'n iets grotere bordje (PS-6->Ensemble King->Micro Flanger->GE-7->DE7->RE-20) bij, voor de betere solo-boosts.
Niettemin, ik kreeg zo'n beetje van iedereen aanwezig complimenten over de kleine 'wolf in schaapskleren'. :satisfie:

Zodra ik echt een mobiel dingetje nodig heb dan komt er ook vast wel een.:)

MjS
4 januari 2014, 10:56
Dat klinkt als een verdomd lekkere amp. Die gaat op de 2014 wishlist.

Een vraagje: heb je 'm ook met Greenbacks geprobeerd en zo ja, hoe klinkt dat?

Sent from my HTC One using Tapatalk

Speeddemon
4 januari 2014, 21:09
Dat klinkt als een verdomd lekkere amp. Die gaat op de 2014 wishlist.

Een vraagje: heb je 'm ook met Greenbacks geprobeerd en zo ja, hoe klinkt dat?

Sent from my HTC One using Tapatalk
Nee, wel op een cab met een Creamback; op zich niet verkeerd, maar ik heb wel het idee dat Engls met name geoptimaliseerd worden op Vintage 30's. Anders wordt het hoog te rond/smooth en lever je wat punch in.
Ik las een interessante recensie, waar men beweerde dat de kracht van de Ironball hem o.a. zat in de efficiëntie, die mede bereikt werd door alles onder de 90Hz af te rollen. Daardoor behoudt ie z'n strakheid.

Vandaag de Fame footswitch binnen gehad; Gain/Channel werkte gelijk goed; Reverb/Boost moesten intern effe omgedraaid worden en ik heb gelijk maar de oranje boost-LED vervangen door een diffuse blauwe. De LEDs worden gevoed door de Ironball.
Maar wat bleek; eerst had ik een fellere blauwe LED gebruikt voor de MVB functie; en toen ie te fel bleek, er maar effe een 4k7 weerstandje voor gesoldeerd om hem te dimmen. En toen deed de MVB functie nauwelijks wat. Andere footswitch (zonder LEDs) erbij gepakt en toen deed ie 't prima. Nieuwe -minder felle- blauwe LED erin, weerstand eruit en nu doet de Boost het prima.

Een andere recensie omschreef het ook goed; ondanks dat dit een EL84 amp is, zou je eerder nog verwachten dat je 6V6's hoort. Het mid-gebied klinkt veel opener. Dus ja, Mitch, ik stond niet alleen in de mening dat EL84's "nog wel eens" de neiging hebben een 'congested' midgebied te creëren.

MjS
6 maart 2014, 21:12
Nou ik heb 'm ook. Wat een amp! Niets overdreven aan die review van Speedy. :rockon: Ballen, definitie, veelzijdig, hmmmm.

Max W. De Vries
7 maart 2014, 10:10
ik denk dat dat mijn backup voor de oefenruimte dan ook maar moet gaan worden...

Wat doet ie uiteindelijk retail? 700,- of zo?

Speeddemon
7 maart 2014, 11:43
Nou ik heb 'm ook. Wat een amp! Niets overdreven aan die review van Speedy. :rockon: Ballen, definitie, veelzijdig, hmmmm.

Gefeli! :rockon: Had je nog andere amps vergeleken? Ik zag dat Peavey onlangs met de 20W Valve King was uitgekomen, met zeer vergelijkbare specs/controls (mist de presence, maar wint een Class A-A/B potmeter) Leuke prijs voor 499.

@Max; we'd wish.:dontgeti: Een kleine 900 euries. Niet al te ver verwijderd van de prijs van een EVH 5150 III 50W, waar je de footswitch wel bij krijgt.

Max W. De Vries
7 maart 2014, 11:46
@Max; we'd wish.:dontgeti: Een kleine 900 euries. Niet al te ver verwijderd van de prijs van een EVH 5150 III 50W, waar je de footswitch wel bij krijgt.

Dang. Da's wel veel. Echt main-amp knaken... Dan is zo'n Peavey of een Tubemeister 18 misschien toch een logischer keuzes voor mij...

Speeddemon
7 maart 2014, 11:56
Dang. Da's wel veel. Echt main-amp knaken... Dan is zo'n Peavey of een Tubemeister 18 misschien toch een logischer keuzes voor mij...
TM18 mist:
-gainboost op clean kanaal
-schakelbare reverb
-presence control
-schakelbare master volume boost.

Dan zou ik eerder voor die Peavey gaan, voor 't zelfde geld.
Heb de TM18 zelf gehad hè, en die kan behalve een mooie clean sound echt niet tippen aan de Engl.

Wat de Valveking Micro wel als streepje voor heeft, is een schakelbare FX-Loop. Vind ik heel praktisch en gebruik ik al jaren bij m'n Engl Invader; die schakelt weliswaar tussen Loop 1 en 2, maar 1 heb ik 100% dry staan, dus effectief een schakelbare true bypass loop. Scheelt een hoop tap-dansen in een korte tijd.

Wat de Valveking dan weer mist (praktisch) op de Ironball is 2 (of 3) speaker outputs. Hij heeft er maar 1. En dus geen schakelbare master volume boost, maar daar kun je makkelijk(er) zonder.
Ook een gemis, is de losse Lead Channel volume, welke de Ironball wel heeft en het mogelijk maakt dat je beide kanalen voor drive sounds gebruikt. Omdat het 'cleane' kanaal dan veel luider wordt, kan je dat compenseren met de Lead Channel volume. Is op de Peavey zo te zien niet mogelijk.

MjS
7 maart 2014, 20:27
Duur? Tja, voor een lunchbox amp misschien... Maar wat heb je over voor een draagbare versterker, volledig buizen, fantastisch klinkend, uitgerust voor in de studio maar voelt zich even thuis in een luide rockband?

Tov de TM18: die Meister klinkt clean puik, maar de scheur is fizzy en heeft minder ballen. De Mesa Mini Rec klinkt clean en crunchy lekker, maar de scheur is helemaal dichtgesmeerd. Bovendien is diezelfde Mesa duurder en heeft deze minder features.

Maar ieder zn ding, het is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik was dusdanig onder de indruk dat ik 'm meteen mee nam. Ik vind dan ook dat afmeting en wattage ongerecht worden gerelateerd aan prijs.

Speeddemon
7 maart 2014, 23:38
Duur? Tja, voor een lunchbox amp misschien... Maar wat heb je over voor een draagbare versterker, volledig buizen, fantastisch klinkend, uitgerust voor in de studio maar voelt zich even thuis in een luide rockband?

Tov de TM18: die Meister klinkt clean puik, maar de scheur is fizzy en heeft minder ballen. De Mesa Mini Rec klinkt clean en crunchy lekker, maar de scheur is helemaal dichtgesmeerd. Bovendien is diezelfde Mesa duurder en heeft deze minder features.

Maar ieder zn ding, het is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik was dusdanig onder de indruk dat ik 'm meteen mee nam. Ik vind dan ook dat afmeting en wattage ongerecht worden gerelateerd aan prijs.
Ik kan niet anders zeggen dan 'volledig mee eens'. :cheerup:

Speeddemon
3 mei 2015, 14:14
Year-bump:

Goeie clip hoe ie echt kan klinken:

https://www.youtube.com/watch?v=yM60UrcbuUc

totale playthrough met clean enzo:

https://www.youtube.com/watch?v=R79R1LoRaQI

Tonton
9 juni 2016, 17:01
Ik herontdek deze amp weer, wat is hij toch goed!

Komt eigenlijk doordat ik mijn 2 speakers (G65 heritage / GB g12m Heritage) in serie heb totaal 16ohm
maar de attenuator werkt alleen op 8 ohm
Kwam erachter dat dat helemaal niet zoveel uitmaakt en dat er vooral meer mids komen in de sound.
Dus kan nu gewoon weer 2 speakers op 5W gebruiken thuis! heerlijk!

Rock / Metal op gain kanaal is natuurlijk logisch dat de Ironball hier raad mee weet.

Maar speel nu echt veel crunch op het cleane kanaal, zo'n heerlijke crunchy raspy diepe tone.
Strat erin, classic gain op helft, de gain boost erbij maakt hem lekker vet en vol en dan heb ik er nog een silver archer ervoor om wat extra push te geven als nodig.
Echt genieten sound is dat, beter dan mijn 1W Marshalls :)

alle pedalen ervoor en in de loop werken heerlijk
En heb ook de Fame 4 amp-pedaal gekocht, even reverb en boost omsolderen en klaar! en dat voor 3 tientjes!

De range van deze amp is zo idioot groot: heerlijk clean, crunch met een strat en dan switch ik naar een humbucker en dan ook nog rock / metal en dat alles zowel op huiskamer als op band niveau
erg knap!

oh en de looks heeft hij ook :)

Speeddemon
11 juni 2016, 12:55
Yep, helemaal mee eens.

't is alleen dat zeker sinds ik een Mesa Mark IV heb gehad en nu de Mark V:25 heb, ik de clean-sound (met gain rond 9 uur) van de IronBall wel aardig vind, maar niet meer dan dat. Functioneel clean.
Terwijl de Mesa's echt een prachtig veelzijdig, sprankelend breed, diep clean hebben.
Ergens ook geen eerlijk vergelijk, want zo'n Mark V:25 is doodleuk 1000 euro duurder dan de IronBall.

Interessant om te lezen trouwens dat je de crunch ook beter vind van de Ironball dan de 1W Marshalls. Heb zelf de JCM1H getest toen ik m'n IronBall kocht, maar die miste toch wat ballen. En geen FX-Loop. :mad:

Als er ooit weer een 40-50W Engl uitkomt (EL34, 6L6, KT77), 2 of 3 kanaals, (indien 2 kanalen, dan met switchable gainboost), die het midden houdt tussen de Savage 60 en IronBall, maar met de cleans van de Invader en SE, dan meld ik me graag als bèta tester bij Dhr. Langer. :crazyhappy: