PDA

View Full Version : Stroefheid bij opdrukken snaren



ackm
27 december 2013, 17:48
Hallo allen,

Ik zit met een probleem.. Mogelijk dat jullie wijsheid mij (Zoals vaker in het verleden) kan helpen.

Ik speel over een Gretsch Double Jet met 011 snaren. Wat ik merk is dat het opdrukken en benden van de snaren erg stroef gaat. Ik dacht dat dit simpelweg kwam door de 011 snaren, voorheen heb ik namelijk 010 gebruikt. Echter kreeg ik deze week een andere gitaar tijdelijk in handen (Goedkope Harley Benton Jazzmaster, prima ding btw) waarbij het benden en opdrukken van de snaren ongelooflijk soepel ging in vergelijking met de gretsch. Echt een wereld van verschil. Deze Jazzmaster was overigens uitgerust met 011 snaren van hetzelfde merk.

Nu vraag ik me af , hoe komt dit?

Komt het mogelijk door de brug (Geen idee of dit hier uberhaubt invloed op heeft). Ik zag namelijk dat de brug op de gretsch op het punt waar de snaren eroverheen gaan wat hoekig/scherp zijn. Dit leek bij de jazzmaster wat ronder.. Zou het vervangen van de brug een optie zijn? Of heeft dit hier niets mee te maken?

Ik moet zeggen dat de snaren op de gretsch er al wat langer op zitten hoor, dus misschien dat deze vervangen ook al helpt, maar het verschil was wel heel erg fijn. Misschien weten jullie nog meer redenen waardoor dit zou kunnen?

Bvd!

Plant
27 december 2013, 19:06
Kan ook te maken hebben met het formaat (hoogte) van de frets. Als de frets lager zijn, hebben de vingers tijdens benden ook meer kontakt direkt met de toets en dat biedt weerstand. Het is niet voor niets dat sommige van die 'shred' gitaristen jumbo frets of 'scalloped' toetsen hebben.

driesp
27 december 2013, 19:53
Zitten daar geen vintage frets op? van die lage dunne, had in de tijd ook zulke op m'n malcolm young jet en heb die redelijk snel refret met jumbo's, veel beter!

barno
27 december 2013, 20:49
belangrijkste ivm spanning snaren : snaardikte, de mensuur ! de brug en de hoek na de topkam. Hoe scherper de hoek na de brugzadels en de topnut, hoe strakker de snaren aanvoelen.