PDA

View Full Version : Gibson melody maker



bullitshot
27 december 2013, 11:03
Er komen een aantal gitaren uit van Gibson, waaronder de melody maker. Voor zover ik kan vinden heeft deze een erg vriendelijk prijskaartje voor een Gibson, sowieso onder de 600e.

Heeft iemand ervaringen hiermee? Is deze kwalitatief nog wel goed genoeg voor een Gibson of is het een Epiphone met een ander labeltje?

Alvast bedankt!

vulvasonic
27 december 2013, 13:06
Hij is net uit. Afgaande op eerdere modellen zal het best een geinig ding zijn waar soms wat en soms verrassend weinig op aan te merken valt. Je kunt een slecht uitgesneden topkammetje treffen en mogelijk zijn de freteindjes volgens enkelen een weinig scherp. Het grootste punt van aandacht is de brug. Weliswaar biedt het ding de mogelijkheid om de snaarlengte te compenseren, maar het kan krap worden als je dikkere snaren en/of een lekkere hoge actie prefereert. Maar verder, prima gitaartjes voor relatief weinig geld.

barno
27 december 2013, 13:31
Het zijn dunne plankjes waar imo ook een dun geluid in zit. maar niks dat niet op te lossen valt met een goede versterker en hem op den staart trappen.

nickofzo
27 december 2013, 19:34
Misschien een gekke vraag, maar wat is er nieuw aan die "nieuwe" Melody Maker behalve dat hij 200 euro duurder is dan zijn voorganger? (Gek genoeg zit ik al jaren op een witte Melody Maker te gassen overigens.)

vulvasonic
28 december 2013, 00:46
Misschien een gekke vraag, maar wat is er nieuw aan die "nieuwe" Melody Maker behalve dat hij 200 euro duurder is dan zijn voorganger? (Gek genoeg zit ik al jaren op een witte Melody Maker te gassen overigens.)
Ik kan me vergissen, maar als ik het wel heb zitten op deze MM 2 P90 elementen en een brug met verstelbare zadels (en andere knoppen, maar dat is minder interessant). Op de oude zaten de niet zo bijzonder geweldige dunne elementjes en een simpele, niet af te stellen brug. Best belangrijke verschillen.

nickofzo
28 december 2013, 01:10
Oké, dan schoot mijn voorafgaande onderzoek naar de nieuwe versie nogal te kort. Maar als ik het zo hoor dan is dat zeker het prijsverschil waard. En als ik het zo zie lijkt het optisch meer op een "volwaardige" les paul.

http://cdn.mos.musicradar.com/images/Gear%20non%20mag/GIBSON%202014/LP%20Melody%20Maker%20finishes-630-80.jpg

vulvasonic
28 december 2013, 01:23
Klopt, al laten de bovenstaande drie gitaren dan weer gewoon een niet verstelbare brug zien. Vreemd, want toevallig heb ik er gisteren nog naar gekeken en toen zag ik toch echt een andere brug. :dontgeti:

Wat idioot!
Voor de lol toch nog even gekeken naar de pagina die ik gisteren bezocht. En daar zie je dus op de plaatjes van de gitaren dezelfde 'non compensated' bruggen als op de plaatjes hierboven, maar op de detailfoto van de brug zie je een heel andere brug. Eentje met verstelbare zadels. Vreemd! :eek:

Kijk: http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2014/Les-Paul-Melody-Maker.aspx

nickofzo
28 december 2013, 01:59
Dat is vreemd, kan natuurlijk zijn dat ze dat nog aan gaan passen. Al denk ik eerlijk gezegd dat ze gewoon voor de wraparound gaan (ondanks ze het eigenlijk wel beloven)

En om nou te zeggen dat ik hiervan onder de indruk raak..
http://www.youtube.com/watch?v=_UNLkfXAB2Q

vulvasonic
28 december 2013, 02:52
Allesbehalve zelfs! Al ben ik er van overtuigd dat er echt wel iets beters uit te halen moet zijn. Welke idioot verzint het om dit soort geluiden uit zo'n ding te willen halen? Het lijkt wel alsof sommige gasten het gewoon niet wíllen begrijpen. :dontgeti:

Tupelo
28 december 2013, 09:56
Zo vind ik 'm lekker klinken, maar iets doet mij vermoeden dat het eigelijk een heel andere gitaar is.

http://www.youtube.com/watch?v=0vkVjuUofCM

barno
28 december 2013, 11:09
Zo vind ik 'm lekker klinken, maar iets doet mij vermoeden dat het eigelijk een heel andere gitaar is.

http://www.youtube.com/watch?v=0vkVjuUofCM

da's geen melody maker hé. Trixy heeft de hele gitaarcollectie van haar vader geërfd, allemaal genuine vintage

Majmun
28 december 2013, 17:48
Allesbehalve zelfs! Al ben ik er van overtuigd dat er echt wel iets beters uit te halen moet zijn. Welke idioot verzint het om dit soort geluiden uit zo'n ding te willen halen? Het lijkt wel alsof sommige gasten het gewoon niet wíllen begrijpen. :dontgeti:

Wat is dat nou weer voor onzin? Jazz op een ESP Soloist kan zonder problemen. Er zijn echt geen regels voor het gebruik van bepaalde gitaren voor bepaalde genres muziek.

macwilliams
28 december 2013, 18:13
Wat is dat nou weer voor onzin? Jazz op een ESP Soloist kan zonder problemen. Er zijn echt geen regels voor het gebruik van bepaalde gitaren voor bepaalde genres muziek.

Ik denk dat hij het geluid an sich bedoeld, dat is niet echt gedefinieerd terwijl de voice over zegt dat de elementen in een Es gebruikt worden en heel gedefinieerd zouden moeten klinken. Als hij dat ook zo bedoeld dan vind ik het geen onzin maar ervaar ik het net zo.
Het gaat dus niet over het genre dat gespeeld word maar het geluid.

nickofzo
28 december 2013, 21:31
Een schrale troost, als je naar de rest van 2014 luistert hebben ze hetzelfde probleem metname met de distortion. Misschien toch gewoon een baggerversterker of instellingen gebruikt.
Toch niet echt slim om een baggergeluid te kiezen als promofilmpje voor een nieuwe gitaar.

macwilliams
28 december 2013, 23:20
Daarom vind ik promofilmpjes ook geen maatstaf voor gitaren.

stijnkenens
29 december 2013, 01:15
da's geen melody maker hé. Trixy heeft de hele gitaarcollectie van haar vader geërfd, allemaal genuine vintage

Dat is een gemodificeerde junior, niet?
Met dat 2e element en een switch in de slagplaat, ze hadden er beter een zwarte switch knop voor gebruikt !

Misschien tijd voor een projectje ...
Lap weer een idee erbij !

s.

vulvasonic
29 december 2013, 04:18
Ik denk dat hij het geluid an sich bedoeld, dat is niet echt gedefinieerd terwijl de voice over zegt dat de elementen in een Es gebruikt worden en heel gedefinieerd zouden moeten klinken. Als hij dat ook zo bedoeld dan vind ik het geen onzin maar ervaar ik het net zo.
Het gaat dus niet over het genre dat gespeeld word maar het geluid.
Dat bedoel ik. Je kunt de beste gitaar inprikken in een kutversterker met een bijen-achtige drive er op, maar daarmee kun je een goed geluid wel vergeten.

soup
29 december 2013, 21:23
da's geen melody maker hé. Trixy heeft de hele gitaarcollectie van haar vader geërfd, allemaal genuine vintage


Welke gitaren heeft ze allemaal gekregen?

barno
29 december 2013, 21:33
Welke gitaren heeft ze allemaal gekregen?
Ik vermoed al zijn gitaren. Chris Whitley speelde op Harmony, Silvertone, National, Gibsons enz.. en ik zie ze toch vaak met steeds weer andere ouwe gitaren optreden.

soup
30 december 2013, 20:01
Ik vermoed al zijn gitaren. Chris Whitley speelde op Harmony, Silvertone, National, Gibsons enz.. en ik zie ze toch vaak met steeds weer andere ouwe gitaren optreden.

Oh ok. Ik kende haar vader namelijk niet. Heb er net even wat over opgezocht.

barno
30 december 2013, 20:51
Oh ok. Ik kende haar vader namelijk niet. Heb er net even wat over opgezocht.

Was wereldklasse, jammer genoeg veeel te vroeg gestorven. Trixy heeft haar eerste album opgenomen met Daniel Lanois… hoe doet een (half) vlaams meisje dat? omdat ze goed is maar ook door de connecties van vader zaliger ...