PDA

View Full Version : Vingerprobleem Powerchords



K9 Spike
26 december 2013, 13:23
Pfff ....... moe wordt ik hier van, probeer al enkele dagen PowerChords te leren, maar volgens mij moet je je vingers eerst breken en vervolgens tegen de chirurg vertellen dat hij ze moet goed zetten om gitaar te spelen. :D

Hoe krijgen jullie die vingers op de juiste manier gezet, zijn hier hulpmiddelen voor of oefeningen of zoiets ?


Ik moet jullie niet vertellen dat ik een beginner ben zeker :B

beruk
26 december 2013, 13:47
Ik heb een filmpje in gesloten, ik hoop dat je een beetje engels verstaat

http://www.youtube.com/watch?v=OzqGSnX9p9c
Powerchords zouden juist eenvoudiger moeten zijn.

Powderfinger
26 december 2013, 13:51
Hoe pak je de powerchords? Met twee of drie vingers? En gebruik je dan de wijsvinger en de ringvinger? Of de wijsvinger en de pink (dan heb je nml. wat meer ruimte)? Of alledrie?

Begin anders te oefenen in het hoge gebied, de hals is daar minder breed. Ik weet nog dat ik me ooit ook afvroeg hoe ik in godsnaam zo'n powerchord bij de eerste fret kon pakken (Smells Like Teen Spirit ;) ). Als drie vingers op dit moment echt niet lukt, kun je ook beginnen met twee.

Daarnaast is het geen schande om je vingers desnoods met je andere hand goed neer te zetten. Het gaat er nu om dat je de greep goed aanleert. Er vloeiend mee spelen is de volgende stap en zal waarschijnlijk vrij eenvoudig gaan als je de greep eenmaal onder de knie hebt.

K9 Spike
26 december 2013, 14:42
Ik heb een filmpje in gesloten, ik hoop dat je een beetje engels verstaat

http://www.youtube.com/watch?v=OzqGSnX9p9c
Powerchords zouden juist eenvoudiger moeten zijn.

Bedankt voor het filmpje, maar heb al alle mogelijke youtube filmpjes al gezien en geen van alle kan mij iets bijbrengen. :(
En ja Powerchords zouden EENVOUDIG moeten zijn, vrees dat mijn hersenen op mijn leeftijd geen zin meer hebben om de coördinatie naar mijn vingers te brengen.
Mag ik ook mijn pinkie gebruiken in plaats van ringvinger?

Triggy
26 december 2013, 14:48
Misschien een open deur, maarre gewoon een kwestie van oefenen en oefenen en .....
Ik weet nog dat, toen ik ooit aan barrégrepen begon ,ik constant na een paar grepen kramp had.
Na verloop van tijd gaat dat zeker over, nu treedt het pas op na een paar uur spelen:soinnocent:
Succes!

K9 Spike
26 december 2013, 14:50
Hoe pak je de powerchords? Met twee of drie vingers? En gebruik je dan de wijsvinger en de ringvinger? Of de wijsvinger en de pink (dan heb je nml. wat meer ruimte)? Of alledrie?

Begin anders te oefenen in het hoge gebied, de hals is daar minder breed. Ik weet nog dat ik me ooit ook afvroeg hoe ik in godsnaam zo'n powerchord bij de eerste fret kon pakken (Smells Like Teen Spirit ;) ). Als drie vingers op dit moment echt niet lukt, kun je ook beginnen met twee.

Daarnaast is het geen schande om je vingers desnoods met je andere hand goed neer te zetten. Het gaat er nu om dat je de greep goed aanleert. Er vloeiend mee spelen is de volgende stap en zal waarschijnlijk vrij eenvoudig gaan als je de greep eenmaal onder de knie hebt.

als ik wijsvinger met pinkie mag nemen kan het wel lukken denk ik, als men coördinatie nog zou lukken om deze 2 vingers samen naar de volgende powerchord te brengen, dan zal het misschien ooit wel lukken. :)

Het is zoals jullie al zeggen oefenen en oefenen, enkel liggen op dit moment mijn vingers bijna open.
Druk volgens mij veel te hard op de snaren. - Rocksmith 2014
Maar ooit worden we een Rockstar :rockon: :D

beruk
26 december 2013, 15:20
Wellicht een filmpje van je pogingen? Wellicht komen we zo uit de problemen.

Powderfinger
26 december 2013, 15:49
als ik wijsvinger met pinkie mag nemen kan het wel lukken denk ik, als men coördinatie nog zou lukken om deze 2 vingers samen naar de volgende powerchord te brengen, dan zal het misschien ooit wel lukken. :)

Het meest ideale is natuurlijk als het je lukt met je wijsvinger en ringvinger, maar toen ik begon met spelen was dat fysiek onmogelijk voor mij. Een kennis van mij kon destijds vijf frets (dus zeven als je de ingedrukte frets meetelt) hebben tussen zijn wijsvinger en pink. Ik kon er twee tussen hebben. Ik kom nu pas tot vijf als ik de ingedrukte frets meetel. Over dertig jaar zijn dat er nog steeds vijf, zo is het nu eenmaal.

Ik heb niet zulke grote handen en het komt bij meer gitaristen voor dat ze soms een andere oplossing moeten zoeken om iets toch te kunnen spelen. In het begin merkte ik wel dat ik echt weinig kracht had in mijn pink. Dat is mede door die powerchords erg verbeterd.

Ik speel die powerchords eigenlijk nog steeds met mijn pink. Ik kan ze nu zelfs bij de eerste fret pakken met mijn wijs- en ringvinger (mijn hand zal ook gegroeid zijn), maar de laatste staat dan wel gebogen. Ik vind dat niet ideaal. In het hogere gebied pak ik ze wel met mijn ringvinger, zodat ik de pink vrijhoud (en evt. sneller een nieuwe greep kan pakken of een lick kan inzetten).

Let wel: zorg niet dat je jezelf uit gemakzucht dingen aanleert op een eenvoudigere manier (afleren/opnieuw leren is lastig!). Niet te snel opgeven, maar als het fysiek gewoon niet lukt, kun je beter op een iets andere manier doorontwikkelen dan stil blijven staan. Af en toe blijven proberen of het inmiddels ook op de gangbare manier lukt.

Begin anders met twee vingers. Zodra dat aardig lukt, doe je de derde erbij?