PDA

View Full Version : Buizenampje bromt en ontvangt radio.



Minda
26 december 2013, 13:01
Hoi,

Ik heb mijn zelfbouwertje (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?108020-TubeToddler-prototype) maar weer eens uit de kast gehaald, maar vijf jaar in de kast staan heeft kennelijk een negatief effect. De versterker bromt luid, en ontvangt radio. Het hele ding is zo'n zes jaar oud, en heeft een jaar lang probleemloos dienst gedaan voordat'ie naar zolder ging.

Waar begin ik met zoeken? Ik denk dat ik de buizen moet vervangen, alle andere onderdelen lijken goed te zitten. De solderingen zitten ook nog netjes.

Alle tips zijn welkom,
Dank,

Hugo

cluseau
26 december 2013, 15:04
Is een afrscherming probleem. Heb je soms delen van de kast gedemonteerd? Kapjes van de buizen verwijderd?

Voorwaarde3 voor radio ontvangst is dat je ergens in de amp HF instraling toelaat EN er detectie plaatstsvindt.

kassie
26 december 2013, 16:13
ook wel een 1m weerstand tussen inputjack+ en massa neem ik aan?

Plant
27 december 2013, 15:04
ook wel een 1m weerstand tussen inputjack+ en massa neem ik aan?

Dat doet niks tegen radio ontvangst. Beter een serieweerstandje van 1kΩ in serie voor het rooster. Met de parasitaire capaciteit maak je zo een mooi filtertje :ok:

Maar allereerst moet je achterhalen waar de ontvangst en detectie plaatsvind. Dat hoeft niet bij de ingangstrap te zijn.

Minda
6 januari 2014, 09:23
Dank voor alle input; het probleem bleek een stuk simpeler dat gedacht. Hij deed het brommen en zo toen ik hem naar beneden haalde voor iemand anders, die hem wilde lenen. Met z'n eigen gitaar en snoer. Met mijn gitaar en snoer is het probleem er niet, heb ik dit weekend geprobeerd. Ergo, de afscherming in die gitaar zal wel knudde geweest zijn. Ik heb weer lekker gespeeld!

Hugo