PDA

View Full Version : Geknetter in de opname



beruk
26 december 2013, 12:47
Neem ik een stukkie op, hoor ik een statisch achtig geknetter. (Ik heb de backing track er niet in gemixt om zo het geluid goed te kunnen weer geven.)
Opnemen via IK stealth plug en Amplitube 3, PC met standaard geluidskaart.
(Telecaster, DR Z Maz 18 amp plugin)
Hoe kom ik van dat geknetter af? En wat is het?
https://soundcloud.com/bertilvandergun/test1

obiwanjacobi
26 december 2013, 14:03
Kijk eens naar je CPU usage wanneer je opneemt. Kan best zijn dat je PC het net niet kan bijbenen...

[2c]

jannest
26 december 2013, 19:23
PC met standaard geluidskaart

dat is denk zomaar het probleem

RUIS
26 december 2013, 23:16
Kijk eens naar je CPU usage wanneer je opneemt. Kan best zijn dat je PC het net niet kan bijbenen...

[2c]

Dat. Ik ken amplitube niet, maar ik heb die knetters ook wel eens gehad. In ProTools kan je ze zo in de track zien zitten als je er heel ver op inzoomt. Je ziet dan rechte hoeken of punten in het spoor. Ik heb ze wel eens rechtgetrokken door ze vloeiend te tekenen (in PrTools kan dat, met het potloodje). Niet ideaal, maar je hoort er dan niks meer van. Sinds ik een wat sterkere computer heb heb ik het probleem niet meer gehad.

beruk
26 december 2013, 23:31
Kijk eens naar je CPU usage wanneer je opneemt. Kan best zijn dat je PC het net niet kan bijbenen...

[2c]
Loopt nooit over de 21% heen (pieken en dalen, dat wel)

beruk
26 december 2013, 23:37
dat is denk zomaar het probleem

Tips? Pc is al bejaard, maar voldoet goed voor alle andere toepassingen.

The Bertman
27 december 2013, 00:46
Simpel dedicated geluidskaartje eraan hangen. Ben je voor 50 - 100 euro onder de pannen.

Plant
27 december 2013, 16:46
Ik ken dit verschijnsel als een 'play-thru' probleem. Als je tijdens opnemen aan het monitoren bent, dus je pc neemt iets op en geeft ditzelfde tegelijk ook weer dan gaat er iets mis. Een of ander conflict, hoeft niks met een (externe) geluidskaart te maken te hebben.

Dit kun je checken door monitoring van hetgene je aan het opnemen bent (play-thru) even uit te zetten en wat op te nemen. Als je het daarna weergeeft en je hebt dit verschijnsel niet, dan zit het in die hoek.

Soms maakt het per applikatie met verder dezelfde randapparatuur al uit of je dit wel of niet hebt.

beruk
28 december 2013, 17:11
Neem ik via Riffworks op, heb ik nergens last van. Ik denk dat Plant in de juiste hoek zit. Maar dat geluidskaartje blijf ik in het achterhoofd houden.
Dank voor alle hulp!