PDA

View Full Version : 2 Amps, te veel noise



Harbor
25 december 2013, 19:10
Na al maanden van alles uitgezocht te hebben en geprobeerd ga ik het toch hier proberen:

Ik heb de volgende setup:

Gitaar --> Boss TU -> EH Big Muff -> Noise sup -> Boss Splitter -> Amp 1
-> Amp 2

Het is zo dat ik al langere tijd met enorm veel brom in m'n sound zit. Er is al een nieuwe versterker bij gekomen, buizen zijn vervangen, alle kabels na gekeken. Het ligt niet aan de pedalen. Zelf vermoed ik dat het te maken heeft dat alles misschien op 1 groep zit?

Hopelijk heeft 1 van jullie hier mee ervaring en/of weet misschien een oplossing?

Gearjunkie
25 december 2013, 20:00
Welkom!
Probeer uit te vogelen wanneer de brom in het spel komt.
Laat je pedalen voeden door batterijen, brom weg? Voeding pedalen is het probleem.
Kabels nagekeken? Probeer een andere kabel en test daarmee. Denk ook dat een patchkabel rot kan zijn.
Trek een verlengkabel vanaf een GEAARD stopcontact en sluit de boel daarop aan.
Probeer één voor één dingen te veranderen, anders weet je achteraf niet waar het probleem zat.
Geen lichtdimmers, TL lampen en pc's bij je setup in de buurt zetten.
Dat anti noise ding zou je met deze spullen niet nodig moeten hebben.
Succes!!

kassie
25 december 2013, 22:20
probeer ook vooral eens te kijken of de brom weg gaat als je één van de kabels uit een amp trekt. het zou maar goed een ground loop kunnen zijn tussen twee amps. Een ground loop valt op te lossen door. 1. een goede ampswitcher te kopen, 2 de aarde van de input bij één amp te isoleren. Dat kan al gemakkelijk door de aarde bij een jack los te solderen en met krimpkous af te schermen.

caliban
26 december 2013, 12:07
Tweede oplossing is in principe niet zo veilig. Lehle switcher kopen is denk ik beste oplossing, maar kostelijk

Eko
26 december 2013, 13:59
Methodisch zoeken doet veel. Speel eerst eens op een enkele versterker zonder pedalen. Probeer die versterker op diverse wandcontactdozen ( stopcontacten) en als je zeker weet dat daar geen brom of wat dan ook in zit pak je een volgend deel van de keten er bij. Andere kabels , pedaal er bij enz.

big dooley
27 december 2013, 02:58
nog in experimentele fase... maar geen onnodig lawaai tot dusver:

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1493473_579361492118055_1034920065_o.jpg

the sure thing
27 december 2013, 07:18
+1 voor het methodisch zoeken. Niet leuk en soms tijdrovend, maar soms essentieel.

Zo kwam ik erachter dat een kwaliteits-patchkabel bij sommige pedaaltjes niet lekker contact maakte. Dit kon ik van tevoren ook niet bedenken...

Eko
27 december 2013, 11:50
Ik heb zelf eens een bijgeluid gehad waar ik helemaal gek van werd. Ik dacht dat het in mijn gitaar zat en daarna in de amp om tenslotte er achter te komen dat er iets achter de radiator was gevallen wat bij bepaalde toonhoogte begon te resoneren........... Ik had al kabels gewisseld, pedalen, gitaren en daarna pas m`n amp verplaatst. Toen het geluid weg was dacht ik eerst nog dat er iets los zat in de amp. Ik heb zelfs mijn kamer leeg gehaald.......

the sure thing
27 december 2013, 13:46
Wow.... Je zal er maar niet achter komen.... Gek kan je ervan worden...

jannest
27 december 2013, 13:56
nog in experimentele fase... maar geen onnodig lawaai tot dusver:

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1493473_579361492118055_1034920065_o.jpg

heb je een gitaartech voor optredens ???

Dimitri92
27 december 2013, 14:03
nog in experimentele fase... maar geen onnodig lawaai tot dusver:

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1493473_579361492118055_1034920065_o.jpg

....... Wut?!

big dooley
27 december 2013, 20:53
heb je een gitaartech voor optredens ???

nope... alles zelf doen... :)
gebruik al een 8-parige multikabel hiervoor, het is dadelijk de bedoeling om alles met 25 pins D-sub connectoren te doen

had het plaatje laten zien aan santiago alvarez (de ontwerper van beide marshall versterkers) hij kon niet zeggen wat ie erger vond... dat ik op het idee kwam of dat ik elke keer onthoud, hoe ik het aan moet sluiten :D

Little Jay
27 december 2013, 21:21
Zeg Dooley, zeg alsjeblieft dat je met die set up alleen in stadia tijdens de wereldtournee van je band speelt.

Moet er niet aan denken dat je dat meesjouwt en opbouwt naar gesubsidieerde jongerenpodia's in de provincie waar dan 12 man op komt dagen...

Ach wat zeur ik ook, als jij er maar lol mee hebt!

Little Jay
27 december 2013, 21:25
Harbor,
Ik neem aan dat je met gitaar-->kabel-->amp geen brom hebt?

Eko
27 december 2013, 21:44
Als je dit 20 keer per maand moet op en afbouwen heb je gegarandeerd storingen. Hij liever dan ik.
Ik neem zo min mogelijk mee het podium op. Snel op te bouwen en , graag , snel weer weg. Cash & go!
Wel veel dubbel bij me voor het geval dat.
On topic: als je dit mee wilt nemen naar ieder optreden kun je in meer dan de helft van de gevallen gaan zoeken naar storingen vanwege de vele gevallen van : slechte aarde, dimmers op de groep, aanslaande vriezer, overbelasting enz. Houdt het simpel....

Dimitri92
27 december 2013, 22:48
Als je dit 20 keer per maand moet op en afbouwen heb je gegarandeerd storingen. Hij liever dan ik.
Ik neem zo min mogelijk mee het podium op. Snel op te bouwen en , graag , snel weer weg. Cash & go!
Wel veel dubbel bij me voor het geval dat.
On topic: als je dit mee wilt nemen naar ieder optreden kun je in meer dan de helft van de gevallen gaan zoeken naar storingen vanwege de vele gevallen van : slechte aarde, dimmers op de groep, aanslaande vriezer, overbelasting enz. Houdt het simpel....

Houdt het simpel... houdt het simpel... goed verhaal man! Ik vind het persoonlijk ook een puinhoop ( Sorry Big Dooley haha) maar hiermee haalt hij wel zijn eigen sound tevoorschijn, en daar draait het om ! :rockon:

big dooley
28 december 2013, 03:43
Zeg Dooley, zeg alsjeblieft dat je met die set up alleen in stadia tijdens de wereldtournee van je band speelt.

Moet er niet aan denken dat je dat meesjouwt en opbouwt naar gesubsidieerde jongerenpodia's in de provincie waar dan 12 man op komt dagen...

Ach wat zeur ik ook, als jij er maar lol mee hebt!
kom net van een gesubsidieerd podium af... een berg met lol gehad, lekker gespeeld morgenmiddag de hele typhuszooi weer afbreken :D
in feite moet ik ook de hele PA en monitoren aansluiten... geen wonder dat ik altijd als laatste klaar ben


Als je dit 20 keer per maand moet op en afbouwen heb je gegarandeerd storingen. Hij liever dan ik.
Ik neem zo min mogelijk mee het podium op. Snel op te bouwen en , graag , snel weer weg. Cash & go!

minder is minder, meer is meer... moet er niet aan denken om 20 keer per maand op de planken te staan... ik doe het voor de lol... het moet geen werk worden


Houdt het simpel... houdt het simpel... goed verhaal man! Ik vind het persoonlijk ook een puinhoop ( Sorry Big Dooley haha) maar hiermee haalt hij wel zijn eigen sound tevoorschijn, en daar draait het om ! :rockon:
je hebt het helemaal begrepen :ok:
wat een ander van mijn spulletje vind is zijn probleem... gaf alleen aan dat ik storingsvrij ben ondanks de ingewikkelde setup en daar ging het in eerste instantie om
momenteel is het een puinhoop ja... dadelijk is het de bedoeling dat ik 2 of 3 multiconnectoren aansluit, alles op prik zet en klaar... zoals ik al zei, het is een experimentele fase

vulvasonic
28 december 2013, 04:18
Klein beetje off topic, maar bovenstaand plaatje doet me denken aan mijn meest uitgebreide setup waar ik ooit mee op de proppen kwam. De details zal ik jullie besparen. Het idee an sich ook niet nieuw. Drie versterkers. Eén voor het 'droge' signaal en twee voor de stereo effecten (links en rechts). Het idee was leuk. Met een koptelefoon op! In een zaal was het echter volslagen onzinnig. Slechts een relatief klein deel van het publiek kon van het volle effect meegenieten. De rest kreeg, afhankelijk van waar ze stonden, óf vooral de effecten over links kanonhard door, of die over rechts, of ze hoorden met name het directe, gortdroge geluid.
Het duurde niet lang voor ik doorkreeg dat ik in de zaal het beste geluid kreeg als alles glashard dwars door het midden werd gepompt. Mijn geluid, waar ik zo lang aan had gewerkt, leek nergens op. De terugkeer naar het eenvoudige leverde me een geluid op dat 10 maal zo effectief en 10 maal zo lekker klonk.
En dan heb ik het alleen nog maar over de versterkers. De tig effectenpatches, voor ieder nummer een set van 6 tot 8 uniek geprogrammeerde geluiden, allemaal leuk en aardig, maar ik voelde me meer een tapdancer dan een gitarist en ik heb noooooit de indruk gekregen dat het publiek al die talloze verschillende geluiden heeft gemist toen ik besloot mijn setje drastisch te vereenvoudigen. Ik ben zo blij met die keuze. Zelfs al vinden veel gasten het nóg behoorlijk overdreven hoe ik mijn set opbouw, hoewel het zo heel speciaal niet is. Mijn gitaar gaat via een tuner door enkele effecten, komt uiteindelijk in mijn Koch voorversterker (met een delay in de fx loop), vervolgens naar de eerste Vox, doorlussen naar de tweede, die op zijn beurt een Marshall speakerkast aanstuurt. Alles recht door het midden, vol op het smoelwerk, hard, wapperende broekspijpjes, maar o zo lekker! En nooit last van een brom of ruis. D.w.z., zolang er gespeeld wordt valt de brom, of de ruis niemand op. En ja, tijdens de stiltes wil er wel eens wat 'brom' te horen zijn. Ik heb er echter nog nooit iemand door zien smelten, of onwel van zien worden. Overigens, in mijn geval wordt de brom veroorzaakt door een lichte brom in de eerste versterker, die door het volume al aardig aanwezig kan zijn, en dat wordt op zijn beurt doodleuk nog eens versterkt door de tweede versterker. Logisch dat je dat hoort. Maar nogmaals, gewoon blijven doorspelen en iedereen is tevreden. De brom is trouwens grotendeels verdwenen als ik clean speel (kwestie van een gereduceerd volume). :)

the sure thing
28 december 2013, 10:22
Brom en ruis horen erbij!!!

Eko
28 december 2013, 11:29
Big Dooley,
Ik begrijp je queeste naar een goed geluid. Het nadeel alleen is dat ,naar mate er meer variabelen in een systeem komen , er meer storingen kunnen optreden. Een slechte connector, of bv een slechte preamp buis, valt zo moeilijk te herkennen en zorgt dan voor uren zoekplezier. Meerdere keren een kabels moeten oprollen geeft kans op breuk waar je naar mag zoeken. Vulvasonic heeft een punt met je publiek. Het enige waar ze naar kijken / luisteren is of ze een nummer mee kunnen zingen of herkennen. Prachtige licks, effecten e.d. vallen alleen een liefhebber op en die staat meestal net verkeerd om het waar te nemen. (Of staat te vozen met de meid waar je indruk op wilde maken.)

big dooley
28 december 2013, 12:12
en das nou net het interessante... ik werk amper met effecten...
alleen reverb en delay en dan nog blijft vrijwel alles mono
heel af en toe gebruik ik een beetje chorus, maar meestal blijft die uit

de basis van de hele setup is met name bedacht voor de volgende zaken:
-kiezen tussen normale pickups, piezo-akoestisch, gitaarmodelling en/of gitaarsynths
-van de 2 versterkers een preamp te kiezen (AFD of JVM) voor de normale pickups of gitaarmodelling
-mixen van alle mogelijk signalen.. tot 5 verschillende simultaan (nog nooit gedaan, hoogste aantal was 4)
-deze uit laten versterken door beide marshall eindtrappen waarbij de één een (door een boss DD3) 12 tot 30 milliseconden vertraagd signaal krijgt voor een stereobeeld... dit is het enige wat ik eigenlijk aan stereo doe... werkt het voor een bepaalde zaal niet (zoals vannacht) is het een simpele kwestie van de boss DD3 uittrappen

en dan nog...
al interesseert het publiek zich geen reet of ik nou over een marshall stack of over een melkpakje met een 9-voltblok sta te hengsten... ik voel me beter bij die stack... en speel dan ook gewoon beter... en das nou net wat het publiek wel merkt
dat het er alleen maar moeilijker op wordt begrijp ik ook wel... maar ja, heb het mezelf nooit makkelijk gemaakt eerlijk gezegd... (zie sig)

Gearjunkie
28 december 2013, 20:07
Groot deel van de pret inderdaad, je hoeft je niet te verantwoorden.

big dooley
29 december 2013, 00:27
neuh.. ik postte dat plaatje meer met de gedachte, om de OP gerust te stellen, dat er echt wel een oplossing zal zijn voor zijn probleempje... als zo'n "puinhoop" al geruisloos is, dat moet zijn geval toch vrij simpel op te lossen zijn, dunkt me?

in zijn geval zou ik een aardings isolator gebruiken, zoals deze... ik gebruik er ook eentje in m'n setup:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSyKo90uifLtIzObQWozoDGMVAeddiYn lTF-o8EXb15XCjgGfzc8g

jannest
30 december 2013, 16:03
Big Dooley,
Ik begrijp je queeste naar een goed geluid. Het nadeel alleen is dat ,naar mate er meer variabelen in een systeem komen , er meer storingen kunnen optreden. Een slechte connector, of bv een slechte preamp buis, valt zo moeilijk te herkennen en zorgt dan voor uren zoekplezier. Meerdere keren een kabels moeten oprollen geeft kans op breuk waar je naar mag zoeken. Vulvasonic heeft een punt met je publiek. Het enige waar ze naar kijken / luisteren is of ze een nummer mee kunnen zingen of herkennen. Prachtige licks, effecten e.d. vallen alleen een liefhebber op en die staat meestal net verkeerd om het waar te nemen. (Of staat te vozen met de meid waar je indruk op wilde maken.)
niet je publiek onderschatten :)

Harbor
8 januari 2014, 20:14
Bedankt voor alle reacties, heb het probleem gevonden. Het ligt niet aan de amps maar aan de splitter. Op dit moment gebruik Ik de Boss Line selector omdat je dan 1 amp ook kan uitschakelen. Naast deze Boss heb ik zelf ook nog een splitter gebouwd met een kill knop op 1 uitgang en ook bij die het zelfde probleem.

Met of zonder voeding maakt niks uit, de brom blijft even hard. Ik zou dus niet weten hoe dit valt op te lossen, misschien heeft iemand tips? Voordat er weer geld uitgegeven word aan nieuwe pedalen en je alsnog met het zelfde probleem zit.

Gearjunkie
8 januari 2014, 21:00
Bij jouw splitter blijven de versterker met massa aan elkaar verbonden. Hierdoor ontstaat een aardlus.

Harbor
10 januari 2014, 08:30
Enig idee hoe dit te verhelpen is? Afplakken van de aarde bij versterker en/of pedalen voeding heeft geen nut helaas.

kassie
10 januari 2014, 08:33
Enig idee hoe dit te verhelpen is? Afplakken van de aarde bij versterker en/of pedalen voeding heeft geen nut helaas.

Een goede amp splitter...

caliban
10 januari 2014, 10:58
Big Dooley, waarop is je setup eigenlijk gebaseerd? Is bijna Greatful Dead achtig ofzo...

Gearjunkie
10 januari 2014, 19:48
Enig idee hoe dit te verhelpen is? Afplakken van de aarde bij versterker en/of pedalen voeding heeft geen nut helaas.

Zoals genoemd een goede splitter die voor dit doel gemaakt is. Zeker niet gaan kmoeien met afplakken van randaarde, dat is levensgevaarlijk.

big dooley
10 januari 2014, 23:36
Big Dooley, waarop is je setup eigenlijk gebaseerd? Is bijna Greatful Dead achtig ofzo...

het begon eigenlijk met een vrij simpel idee wat ik destijds had, toen de AFD100 uitkwam... zoals je wellicht weet, heeft dat ding een ingebouwde (electronische) attenuator... er zijn voordelen en nadelen aan eindtrappen die op hun tandvlees werken of die juist heel erg clean blijven en daarom dacht ik eraan om beide te combineren... de AFD100 eindtrap die overstuurd, samen met een JVM eindtrap die clean blijft... een soort stereo-effect dus
later kocht ik ook daadwerkelijk een AFD en ben toen aan het experimenteren geweest... omdat ik beide preamps wilde gebruiken heb ik toen een boss line selector gekocht waarmee ik een preamp kon kiezen (AFD of JVM) en die naar beide eindtrappen terugsturen... dit had vanwege de topologie van de versterkers tot gevolg dat beide eindtrappen 180 graden uit fase stonden, wat een ontzettend breed geluid gaf, maar met vrij veel verlies van laag... dit probeerde ik min of meer op te heffen, door 12DW7's als fasedraaier te gebruiken, (zeer ongebalanceerde buis) dit werkte wel, maar ik kwam erachter dat het gebruik van 10ms tot 20ms vertraging op 1 van de eindtrappen veel effectiever was
zo heb ik een tijdje gespeeld

later begon ik me te interesseren voor een piezo-brug op mijn les paul en heb diverse spulletjes hiervoor gekocht... echter bleek ik de verkeerde preamp gekregen te hebben en zat ik van het een op andere moment in de wereld van hexafonische elementen en midi-gitaar... mijn les paul is dus echt heel erg verbouwd en velen zullen me vervloeken voor wat ik ermee gedaan heb... maar na een kopbreuk en zelf de hele hals kompleet kaal gespeeld te hebben, kan het me toch niks schelen... ik verkoop het instrument toch nooit
tja, en dan koop je een GR55 gitaarsynth en is het hek van voor de dam...
het idee van de AFD + JVM is gebleven, maar daar zijn synths, gitaarmodelling met allerlei verschillende tuningsmogelijkheden en acoustics aan toegevoegd... om de acoustics en synths beter weer te geven heb ik 2 fullrange actieve speakers erbij genomen... momenteel denk ik erover om het bovenste cabinet uit te rusten met fullrange 12" drivers... het preamp-signaal gaat door een speakeremulator, voordat het de eindtrappen ingaat, dus dat geeft geen problemen met icepick hoog

al met al heb ik de setup nergens op gebaseerd... het is gaandeweg vanuit experimenteren ontstaan en is eigenlijk nog steeds niet "af"
al ben ik bang dat het nooit "af" zal komen :D

big dooley
10 januari 2014, 23:50
harbor... over welke versterkers hebben we het precies? en die noise gate die je gebruikt, is dat een boss NS2?

Harbor
13 januari 2014, 08:44
harbor... over welke versterkers hebben we het precies? en die noise gate die je gebruikt, is dat een boss NS2?

Ik speel Bugera, maar zoals al eerder gezegd, per losse versterker hoor je niks, zelfs geen ruis. Een goede splitter kopen dacht ik al met de boss line selector te doen, maar voordat er weer geld over de balk word gesmeten, iemand enig idee welke goed is? Google laat maar weinig reviews zien over splitters.

big dooley
13 januari 2014, 16:35
Ik speel Bugera, maar zoals al eerder gezegd, per losse versterker hoor je niks, zelfs geen ruis. Een goede splitter kopen dacht ik al met de boss line selector te doen, maar voordat er weer geld over de balk word gesmeten, iemand enig idee welke goed is? Google laat maar weinig reviews zien over splitters.

de line selector is eigenlijk een loop switcher, maar kan als danig ook gebruikt worden als signaalsplitter...
ervanuitgaande dat je een boss NS2 of een vergelijkbare gate met 4 aansluitingen, wat dan je zou kunnen doen, is vanuit elke versterker een signaal van de FX-loop send terug de LS2 returns insturen, het signaal door de gate sturen en dan splitten (een Y-kabeltje is al genoeg) richting de FX-return van beide versterkers...
maar het hangt er dus vanaf welke noise gate je gebruikt en welke types bugera je over speelt

Harbor
14 januari 2014, 08:56
de line selector is eigenlijk een loop switcher, maar kan als danig ook gebruikt worden als signaalsplitter...
ervanuitgaande dat je een boss NS2 of een vergelijkbare gate met 4 aansluitingen, wat dan je zou kunnen doen, is vanuit elke versterker een signaal van de FX-loop send terug de LS2 returns insturen, het signaal door de gate sturen en dan splitten (een Y-kabeltje is al genoeg) richting de FX-return van beide versterkers...
maar het hangt er dus vanaf welke noise gate je gebruikt en welke types bugera je over speelt

Daar had ik ook al aan gedacht, maar daar komt het volgende probleem. 1 Amp moet een killswitch tussen zitten. 1 Blijft er altijd door gaan. Zelf heb ik de 333 en de 333xl.

big dooley
15 januari 2014, 00:39
Daar had ik ook al aan gedacht, maar daar komt het volgende probleem. 1 Amp moet een killswitch tussen zitten. 1 Blijft er altijd door gaan. Zelf heb ik de 333 en de 333xl.

aha, je wilt dus kunnen schakelen tussen een 6L6 en een EL34-eindtrap als ik het goed begrijp?

Harbor
15 januari 2014, 08:07
aha, je wilt dus kunnen schakelen tussen een 6L6 en een EL34-eindtrap als ik het goed begrijp?

Niet helemaal. de 2 versterkers staan allebei op een eigen cab. Van uit de lineselector gaat 1 signaal naar de 333, deze blijft altijd door gaan. Het 2e signaal gaat naar de 333xl. Deze kan via dit pedaal gemute worden en dat is het doel.