PDA

View Full Version : London City DEA 70 buizen probleem?



dee
25 december 2013, 16:56
Dag leden,

Allereerst een fijne kerst toegewenst, ik ben nieuw hier en heb me maar is aangemeld omdat ik toch wel even schrok vanmiddag.. Ik heb gister een "nieuwe" versterker gekocht, een London City DEA 70, weet niet zeker uit wel jaar.
Ik natuurlijk blij als een kind in een snoepwinkel, maar toen ik vanmiddag weer even naar de heerlijke tonen van dit groene monster wou luisteren, klapte er een zekering uit, althans, het draaitje in het buisje was gebroken dus die zal wel kaduuk zijn.
Ik een nieuw zekeringetje erin gezet, wellicht de verkeerde want er stond net als op de oude 250v op, maar niet hoeveel mA, terwijl op de oude 250mA stond.
Nou, ik dus dat ding er in gedaan en aangezet. De amp heeft 2 zekeringen achterop, dus ik moest even pielen tot die andere zekering em pakte. Ik de amp aangezet, hoor ik ineens een soort knetterend geluid alsof iemand aan het lassen was, ik snel de amp uit en even naar de zekering gekeken, amp weer aan zelfde geluid. Nog een keer zonder zekering, steeds zelfde geluid..

Ik heb toen de amp omgedraaid om te zien wat er nou knetterde. Bleken de buizen meteen enorm oranje/rood te gaan gloeien op het moment dat ik hem aanzette..

Ik kan moeilijk terug gaan naar de koper, want ik heb hem daar werkend gezien, plus gisteravond werkte hij ook nog prima..
Weet een van jullie misschien wat er mis is?

Gr. Dee

tommus42
25 december 2013, 17:01
Bias failure in action. Hoop voor je dat de zekering niet aan de hoge kant was.

dee
25 december 2013, 17:10
Bias failure in action. Hoop voor je dat de zekering niet aan de hoge kant was.

Op de amp staat dat er een 150mA zekering in moet, er zat een 250mA in.. Hoe f*cked ben ik? En is het nog te repareren?

tommus42
25 december 2013, 17:13
Geen paniek, LC okee.
Kost je een nieuwe buis en een check waar de fout zit.

dee
25 december 2013, 18:36
Gelukkig!
Ik ga direct na de kerst bellen voor een beurt!

cluseau
25 december 2013, 19:19
Mocht het idd een buizenprobleem zijn wordt het wel een setje buizen hoor, met één buis kom je er niet. Denk maar aan een auto met versleten banden. Als er één versleten is, is de ander dat ook. Daarnaast is het zoiezo verstandig als je eindbuizen een gelijkwaardig karakter hebben voor het beste resultaat. Na vervanging van de buizen ff goed afregelen etc.

Maar het hoeft niet perse een buis te zijn. Als een buis rood aanloopt zijn er diverse oorzaken mogelijk. Deze kun je beter eerst onderzoeken voor je blindelings een setje kostbare buizen vervangt.

Hendriks
25 december 2013, 19:42
Is het een blauwe , met mastervolume achterop?

tommus42
25 december 2013, 19:56
Nee, een grijze met een 2x340V voedings-trafo plus een gloeistroom-voeding, waar je een cranck mee op een as kunt lassen:cooler:.

Hendriks
25 december 2013, 20:05
Nee, een grijze met een 2x340V voedings-trafo plus een gloeistroom-voeding, waar je een cranck mee op een as kunt lassen:cooler:.

Oh, die :)

tommus42
25 december 2013, 20:24
Nieuw stelletje he?:D. Ja, heb een London City DEA200, obscuur ding. Draait op bijna 800V met EL34's. Nu heb ik de twee wikkelingen parallel, maar heb opeens zin er KT88's in te zetten. Die zullen wel op die k.....spanning moeten werken. Wat ook kan is er een tweede uitgangstrafo bij frutten, 2x4xEL34. Hoe zit het eigenlijk met KT88's op 450V?

dee
25 december 2013, 20:27
Mocht het idd een buizenprobleem zijn wordt het wel een setje buizen hoor, met één buis kom je er niet.

Dat leek me vrij logisch.. Gelukkig heeft ie maar 2 lampen op de eindtrap :)

Wou overigens met een half jaar ofzo een keer dat ding helemaal laten resiveren, mocht dat nodig zijn. Nou hoef ik niet te wachten, nou moet ie toch :P haha, kan ik er ook KT77's in zetten en die belabberde mods van me amp af halen. De vorige eigenaar heeft een toneshift op het 2e kanaal gezet. Het heeft 3 standen: Geen ruis, ruis en meer ruis. Dus ja..
Ik laat em ook recappen mocht dat nodig zijn. Als er meer mods zijn dan gaan die er ook af, vond een master op het apparaat al een hele stap.. Maar misschien kan ik daar nog wel mee leven.

cluseau
25 december 2013, 20:29
......Draait op bijna 800V met EL34's. Nu heb ik de twee wikkelingen parallel, maar heb opeens zin er KT88's in te zetten.......

Maquis doet het met 900V. Moet kunnen :crazyhappy:

dee
25 december 2013, 21:01
Wauw! DEA200, hoeveel kilometer headroom heb je dan wel niet? :P

Hendriks
25 december 2013, 21:02
Dat leek me vrij logisch.. Gelukkig heeft ie maar 2 lampen op de eindtrap :)

Wou overigens met een half jaar ofzo een keer dat ding helemaal laten resiveren, mocht dat nodig zijn. Nou hoef ik niet te wachten, nou moet ie toch :P haha, kan ik er ook KT77's in zetten en die belabberde mods van me amp af halen. De vorige eigenaar heeft een toneshift op het 2e kanaal gezet. Het heeft 3 standen: Geen ruis, ruis en meer ruis. Dus ja..
Ik laat em ook recappen mocht dat nodig zijn. Als er meer mods zijn dan gaan die er ook af, vond een master op het apparaat al een hele stap.. Maar misschien kan ik daar nog wel mee leven.
Caps zijn nog niet zo oud , er zitten een paar andere weerstanden en caps in , gemod naar een 1987x, je wilt dat echt niet terug draaien. De miniswitch werkt het beste in de eerste stand , dus zonder bright caps. Buizen waren ook nog redelijk vers , maar weet niet wat de 2 eigenaren na mij hebben uitgevoerd. Hij klonk fantastisch , zonder enige ruis en brom.

dee
25 december 2013, 21:05
Wacht ff.. Heb ik jou oude amp Hendriks? Dit is echt heel wazig..

tommus42
25 december 2013, 21:21
Wauw! DEA200, hoeveel kilometer headroom heb je dan wel niet? :P
Weet niet, gesloopt voor geprobeerd:hide:. Het leuke is dat ie penthode-geschakeld is. Van horen zeggen klinkt het mooier dan ultra-linear. Ehm, mooi ding hoor, 1959slp zit er nu in. Op 450V:soinnocent:.

Hendriks
25 december 2013, 21:35
Wacht ff.. Heb ik jou oude amp Hendriks? Dit is echt heel wazig..

Yep , dat is niet wazig hoor :)

dee
25 december 2013, 21:39
Yep , dat is niet wazig hoor :)

Ik heb net je posts over het beestje gelezen, gaaf gedaan! Heb jij hem aan ene Bram verkocht? Of zit er nog een koper/verkoper tussen? Maakt verder niet veel uit, ik baal vooral dat hij nou zo stil is..

Hendriks
25 december 2013, 21:57
Ik heb net je posts over het beestje gelezen, gaaf gedaan! Heb jij hem aan ene Bram verkocht? Of zit er nog een koper/verkoper tussen? Maakt verder niet veel uit, ik baal vooral dat hij nou zo stil is..
Nee aan iemand anders , dus hij is na mij nog 2 maal verkocht. Er zitten ook nieuwe potmeters ,aan de eindtrap heb ik niets gedaan.

dee
25 december 2013, 22:20
Ja ik heb hem nu :) Hij gaat voorlopig ook niet bij me weg! Eerst na de kerst maar is even laten fixen en dan is even flink wat liefde geven.

dee
27 december 2013, 16:10
De vorige eigenaar is zo vriendelijk om mij 2 nieuwe matched pair EL34's te sturen! Te gek dat er nog zulke mensen zijn :)

dee
8 januari 2014, 10:32
Buizen zijn binnen. Stel ik stop ze in mijn amp en ga erop spelen, is dat een 'doe maar niet verhaal'?

cluseau
8 januari 2014, 10:47
Buizen zijn binnen. Stel ik stop ze in mijn amp en ga erop spelen, is dat een 'doe maar niet verhaal'?

Wel ff bias afregelen he!

dee
9 januari 2014, 10:28
Mijn amp ga ik nu naar de reparateur brengen. Hij gaat hem helemaal voor me na lopen, biassen hele zootje. Waarschijnlijk vanmiddag al weer terug :) Dat is nog eens service!