PDA

View Full Version : Aqua puss delay en Hardwire TR-7



Josm
25 december 2013, 16:31
Ik heb een vraag. Ik speel vooral in de stijl van John Mayer. Nou ben ik niet bezig om precies hetzelfde geluid te krijgen als John, maar wil wel in die richting komen. Ik ben al aardig ver door mijn blues junior en bad monkey pedaal. Nu ben ik op youtube dit filmpje tegen gekomen: http://www.youtube.com/watch?v=EbfZH3aATTg

Je ziet op zijn pedalboard een aqua puss delay en een Hardwire TR-7. Geeft de aqua puss nou nog een effect of is het puur een delay pedaal? Want ik probeer een beetje dit geluid te krijgen wat hij nu heeft. En wat voor effect geeft de Tr-7 precies? Heb het op internet opgezocht maar begrijp het niet helemaal.

Cageman
31 december 2013, 16:24
Hee Josm,

Ik heb de TR-7. Is een pedaal dat meerdere dingen kan, wat ervoor zorgt dat inderdaad niet eenduidig te zeggen valt "wat voor effect het is".

Hij heeft vooral tremolo's (schommelend volume) in verschillende soorten: zaagtandvorm en golfvorm; twee geïnspireerd op "bestaande" tremolo's uit versterkers (met handige knop waardoor het geluid helderder/scherper wordt); en een dubbele tremolo (twee verschillende snelheden in te stellen zorgt voor polyritmische dingetjes).

Verder heeft hij een leuk swirlend phaserig effect en een vibe. Die laatste gebruik ik zelf veel met de mix knop op 0, waardoor hij dienst doet als vibrato.

Daarnaast heeft hij een rotaryspeaker simulator. Deze gebruik ik heel zelden, dus kan ik weinig over zeggen.

Als je er specifiek iets over wilt weten, moet je dat even gericht vragen. Dan weet ik wat ik ervan moet zeggen.:soul:

Loeters,

Merijn

Nitefly7
2 januari 2014, 13:55
Hai Josm,

de aqua puss is een 'puur' delay pedaal, maar wel op een analoge manier.
dit betekent dat iedere herhaling iets donkerder klinkt, wat een soort natuurlijk echo effect geeft.
als je de delay uit zou zetten, zou het geluid een stuk minder vol en warm zijn.
de Aqua Puss is m.i. best wel duur, maar een goede analoge delay/echo kan echt veel toevoegen aan een bepaald geluid. Volgens mij gebruikt J. Mayer de Aqua Puss ook al 'n flinke tijd, en is iedere analoog delay pedaal (EHX Memory Boy/Toy/Man, MXR Carbon Copy, Zoom MS-50/CDR-70) een goede vervanger voor de dure Aqua Puss..

De TR-7 is een 'alles-in-1' pedaal, waarbij je de keus hebt tussen o.a.:
- tremolo (schommelend volume, bijvoorbeeld Slow Dancing in a Burning Room (subtiel)
- rotary (leslie-speaker/roterende speaker, bijv. de solo van Perfectly Lonely)

Verder zijn er voor zowel de Aqua Puss, als de TR-7 heel veel Youtube-demo's te vinden..

veel succes!

'richting John Mayer' is voor mij hetzelfde als 'basis blues'-pedaaltjes:
- goede tubescreamer-achtig overdrive'je (bijv. Bad Monkey)
- liefst nog iets om deze overdrive te boosten (zonder dat het veel overstuurt, bijv. een goede clean boost)
- subtiele compressor
- analoge echo/delay
- tremolo

( en dan voor de leuk/optioneel:
- rotary/leslie
- een octave fuzz/octavia
- envelope filter (I don't trust myself...-intro)



Ik heb een vraag. Ik speel vooral in de stijl van John Mayer. Nou ben ik niet bezig om precies hetzelfde geluid te krijgen als John, maar wil wel in die richting komen. Ik ben al aardig ver door mijn blues junior en bad monkey pedaal. Nu ben ik op youtube dit filmpje tegen gekomen: http://www.youtube.com/watch?v=EbfZH3aATTg

Je ziet op zijn pedalboard een aqua puss delay en een Hardwire TR-7. Geeft de aqua puss nou nog een effect of is het puur een delay pedaal? Want ik probeer een beetje dit geluid te krijgen wat hij nu heeft. En wat voor effect geeft de Tr-7 precies? Heb het op internet opgezocht maar begrijp het niet helemaal.