PDA

View Full Version : Guild D-125-12: wat als je niet kan testen?



Powderfinger
25 december 2013, 15:47
Medemuzikanten,

Ik heb mijn oog laten vallen op de Guild D-125-12: http://www.thomann.de/nl/guild_d12512.htm Deze lijkt te voldoen aan mijn eisen: volledig massief, niet te brede hals, betaalbaar en als bonus ook nog fantastische looks. :cooler: Probleem: nergens in de buurt te proberen. Alphenaar heeft hem, maar dat is de andere kant van het land. Dirk Witte heeft alleen de 6-string en is ook niet bepaald naast de deur. :(

Filmpjes van de 6-string en de 12-string klinken op zich goed, de samples van Thomann ook, maar het blijven opnames. Ik heb de Martin D15M (mahonie) eens geprobeerd en had daar helemaal niets mee (veel te zacht bovendien), maar die klonk radicaal anders dan de filmpjes van de Guild. Online lees ik positieve berichten, maar ook dat is geen garantie.

Ik kan blind bestellen en binnen 30 dagen evt. terugsturen, maar ideaal is dat niet. Het is wel goedkoper (8 euro?) en eenvoudiger dan naar Haarlem reizen.

Mijn vragen aan jullie: wat zouden jullie doen? heeft iemand de gitaar (geprobeerd)? zie ik betere opties over het hoofd?

Die €550,- is btw wel ongeveer mijn limiet. Normaliter speel ik vooral op een Martin D16GT en een USA deluxe strat en de gitaar moet vergeleken bij die twee niet ineens dramatisch klinken/voelen/spelen.

Mr.Fingers
25 december 2013, 16:10
Die Guilds zijn door de band genomen wel erg goed (ben sowieso erg te spreken over Guild, en ze zijn "de keizers van de 12-string"), maar een akoestisch instrument ongezien kopen zou ik persoonlijk nooit doen. Een elektrische gitaar tot daaraantoe (en ook alleen maar omdat ik een handig iemand ben, die zelf kan afstellen, en dingen kan herstellen), maar een akoestische is een ander paar mouwen (niet zo gemakkelijk zelf af te stellen + geen twee exemplaren klinken hetzelfde).

Swaag
25 december 2013, 19:26
Ga naar Haarlem, maak er een leuk dagje uit van met o.a lunchen in Amsterdam of zo, test die gitaar en als ie voldoet: koop 'm en ga ongelofelijk blij weer naar huis met een mooie gitaar en leuke herinneringen.

Powderfinger
25 december 2013, 20:56
Naar Haarlem gaan is helaas echt geen optie. Dan ga ik bovendien over mijn budget heen en met een beetje pech bevalt de gitaar niet. :(

Ik kom ook niet zo vaak in Amsterdam (ong. drie keer per jaar), maar het is geen slecht idee om vanaf centraal even de trein te pakken. Dat houd ik in het achterhoofd. Alleen ben ik er meestal voor concerten en dan is het niet zo handig om met een gitaar rond te lopen.

Vervelend dat Nederland zo Randstad-georiënteerd is. Dat wordt verhuizen binnen een paar jaar..

Swaag
25 december 2013, 21:03
Hebben ze op Amsterdam CS niet van die hoge bagagekluizen? Daar zou de gitaar in kunnen passen?

Powderfinger
25 december 2013, 21:20
Ja, dat zou een goede oplossing kunnen zijn. Zul je net zien dat het volgende concert waar ik heen wil in Ziggo of HMH is. :P

vulvasonic
26 december 2013, 01:40
Als het nou ECHT zo'n groot probleem is zou ik de gitaar gewoon bij Thomann bestellen. Daar heb je altijd nog de mogelijkheid om 'm binnen 30 dagen terug te sturen, toch?

apekop
26 december 2013, 11:51
Zou je kunnen doen maar dan betaal je zelf wel de verzendkosten voor het terugsturen.

hefke
26 december 2013, 12:32
Vervelend dat Nederland zo Randstad-georiënteerd is. Dat wordt verhuizen binnen een paar jaar..

Of een eigen winkel bij jou in de buurt beginnen.:crazyhappy:

Beter is het om de gitaar te testen, maar zoals Vulvasonic het ook aangeeft, als het echt niet anders kan dan maar bij Thomann bestellen.
Zelf heb ik geen ervaring met Thomann om er een gitaar te bestellen, maar ik hoor over Thomann positieve geluiden. Diegene die ik ken en al eens bij Thomann een gitaar besteld hebben waren positief en zeer tevreden. Hetgeen uiteraard niet betekent dat er niet eens een keer een minder goed exemplaar tussen zal zitten.
Je moet me er even niet op vast pinnen maar ik meen me te herinneren dat een forumlid in een ander topic eens beweerde (weet niet meer welk topic dat het was) dat wekelijks vrachten vol met gitaren bij Thomann geleverd werden. Als dit inderdaad klopt zou dit dus (kunnen) betekenen dat Thomann in het algemeen goed materiaal levert, anders zouden ze niet zoveel gitaren verkopen.
En als de gitaar je echt niet bevalt stuur je hem retour. Het kost je dan hoogstens de verzendkosten, maar daar is toch ook nog overheen te komen of niet?

Powderfinger
26 december 2013, 13:32
Haha, hier in de buurt zijn de laatste jaren al een aantal muziekwinkels kopje onder gegaan, dus daar waag ik me niet aan!

Die verzendkosten maak ik me niet zo druk om. Als ik nu iemand tien euro kon geven om de gitaar een uurtje te proberen, zou ik het immers ook doen. Ik heb bij Thomann al eens eerder wat prullaria en pedaaltjes besteld. Kwamen ook netjes en vrij snel aan. Ze hebben niet zo'n ietwat twijfelachtige (bezorg)reputatie als Musicstore.

Maar denken jullie dat de gitaar in principe een goede keuze is? Of weet iemand er nog eentje die ik ook zou kunnen proberen?

-Martijn-
26 december 2013, 18:52
Bij de Alphenaar werkt een goede gitaarbouwer, alle gitaren die ze daar verkopen worden door hem afgesteld. Thomann schuift alleen de doos door. (Weet je wat het kost om een gitaar terug te sturen naar Duitsland?)

Rizz
26 december 2013, 18:54
Bij de Alphenaar werkt een goede gitaarbouwer, alle gitaren die ze daar verkopen worden door hem afgesteld. Thomann schuift alleen de doos door. (Weet je wat het kost om een gitaar terug te sturen naar Duitsland?)

Da's idd waar, maar die is er maar 1 dag in de week, dus je moet dan er dan sws twee keer heen..

Powderfinger
26 december 2013, 19:30
Volgens PostNL €19,95. Dat zou jammer zijn van het geld, maar het is te overzien. Ik heb wel een maniertje om eventueel gratis terug te sturen, maar zo'n grote doos gaat wel opvallen en ik wil iemand niet onnodig in de problemen brengen.

Ik had al wel bedacht dat ik een slijmerig mailtje kan sturen over mijn prettige ervaringen bij Thomann met de quasi-nonchalante vraag of ze de gitaar wel eerst even willen afstellen. :soinnocent:

Eigenlijk moet ik eerst een gitaar verkopen, maar die GAS-aanvallen zijn altijd zo lastig te weerstaan.... Ook nog even de andere opties in deze prijsklasse dubbelchecken.

-Martijn-
26 december 2013, 20:30
Da's idd waar, maar die is er maar 1 dag in de week, dus je moet dan er dan sws twee keer heen..
Als je iedere gitaar naloopt, dan zou ik dat doen voordat je hem in de winkel hangt.
Ik heb op twee gitaren gespeeld die door hem gebouwd waren, en nog een aantal die ie afgesteld had. Zelfs als je aan de andere kant van het land woont is het een aanrader. ;)




Ik had al wel bedacht dat ik een slijmerig mailtje kan sturen over mijn prettige ervaringen bij Thomann met de quasi-nonchalante vraag of ze de gitaar wel eerst even willen afstellen. :soinnocent:


Hebben ze daar een werkplaats?

Powderfinger
26 december 2013, 20:39
Thomann heeft ook een grote fysieke locatie, dus ik neem aan van wel. Zonder werkplaats kun je ook niet echt een fysieke locatie hebben, toch?

Swaag
26 december 2013, 22:23
Volgens mij heeft Thomann een eigen tarief voor retourneren, het is minder dan die 20 euro van post.nl
Voor zover ik weet hebben zij een deal met UPS.
Verder heb je in dit geval geen bezorgkosten: aanschaf boven de 100,- is portvrij.

freekick
27 december 2013, 13:12
Ik kocht in 2006 een Martin 00028 bij Thomann.
Omdat geen enkele winkel in dit gedeelte van het land er 1 in voorraad had,
proberen zodoende niet mogelijk was en omdat het prijsverschil destijds wel heel
groot was nl: 940 euro. Enigszins tegen mijn principes in dat wel.
Ik nam dus het risico en zat een weekje in spanning.
De gitaar werd door UPS afgeleverd zag er prima uit en klonk heel goed.
Hoefde helemaal niets af te stellen.
Nu na 7 jaren klinkt hij nog veel beter. Nooit spijt gehad dus.

hefke
27 december 2013, 19:28
Hebben ze daar een werkplaats?

Voor zover mij bekend heeft Thomann tenminste 1 werkplaats waar de gitaren voor verzending gecontroleerd en zonodig afgesteld worden. Het zou dus niet een uit het rek pakken en verzenden zijn.
Van diegene die ik ken en een gitaar bij Thomann besteld hebben hoor ik alleen maar positieve ervaringen. De gitaren zouden in perfecte staat en goed afgesteld geleverd worden. Ik spreek niet uit eigen ervaring, maar dit is hetgeen ik van diverse anderen hoor die bij Thomann gitaren hebben besteld.