PDA

View Full Version : breath untill it s over .WAV



gitaarvrouwtje
25 december 2013, 15:44
nieuwe topic de oude file/link ( andere topic in sounds over dit nummer) is komen te vervallen
ik heb het nummer vandaag opnieuw opgenomen na de terechte kritieken op de slechte opnamen..dat kon beter
ik denk ook dat t nu beter is maar blijf open staan voor de kritieken, man wat leer ik daar veel van

nu als .wav
http://www.krisismuziek.com/mediapool/64/644941/data/breath_untill_it_s_over_dec._2013.wav

Ernest01
25 december 2013, 22:30
Heel mooi geworden en alles ligt goed in de mix, wat mij betreft.
Hier en daar - meer hier dan daar - klinken de lage snaren wat luid, maar niet storend.

Al met al een goed resultaat en dus een dikke BRAVO !
Jouw opname kwaliteiten gaan vooruit.

gitaarvrouwtje
25 december 2013, 22:34
Dank je , inderdaad, iets verschoven op mn kruk daardoor de microfoon minder goed voor t 14e fret richting klankgat verschoven, dat bonkt wat, door direct terug in positie te schuiven was t maar heel even
Dank je, ik ben ook blij met de vorderingen:)

Plant
27 december 2013, 15:52
Ja, stuk beter :)

Alleen klinkt het alsof te tweede (hoge) stem konstant in tijd een fraktie achter loopt. Omdat dat natuurlijk een aparte take is, vermoed ik dat jouw apparatuur hier een latency probleem heeft. Er zit een tijdsverschil in jouw apparatuur tussen wat jij te horen krijgt en de nieuwe opname.

Ik herken het omdat ik dit probleem met een oudere computer ook heb gehad. In theorie heeft iedere computer dat, want 'tijdloze' processing bestaat nu eenmaal niet, maar als ergens de verwerkingssnelheid te traag is wordt het hoorbaar. En hier hoor ik iets.

Ik hoor dat niet bij de gitaar en hoofdstem, zijn die wel tegelijk opgenomen (al dan niet op 2 tracks), maar puur die tweede stem 'hobbelt' er hoorbaar wat achteraan (sorry dat ik het zo uitdruk, jouw stem hobbelt natuurlijk niet :D ).

Als mijn verhaal klopt en je hebt een opnameprogramma gebruikt waarbij de audio zo mooi visueel word weergegeven en je zoomt flink in, dan zie je bij de tracks onder elkaar de maat of het inzetten van de tweede zangstem ook iets versprongen in de tijdlijn.

Waar het fout gaat is nl. in de weergave van de eerste opname tijdens de opname. Die wordt door de computer te laat weergegeven. Je hoort waarschijnlijk al tijdens de opname dat er al een delay zit, het klinkt vrij 'ruimtelijk' door de hoofdtelefoon.
Jouw stem refereert aan die vertraging en daarom wordt de tweede zangopname te laat opgenomen.

Ik ben daar in het verleden onderuit gekomen door de hoofdtelefoon niet in de computer te steken tijdens opname maar in een mengtafeltje waaorop mijn instrument / microfoon was aangesloten, zodat ik alleen die hoorde en niks uit mijn computer. Daarna ging de net opgenomen track dan vanuit de computer op een ander kanaal de mengtafel in om zo alles te kunnen horen voor de volgende track. De eerdere track uit de computer is dan wel vertraagd, maar dat geeft niet. Het gaat erom dat wat je speelt tijdens iedere track niet vertraagd terug hoort.

Lang verhaal, ik hoop dat je het snapt en nog meer dat je het kunt oplossen

Kefding
27 december 2013, 16:13
Hmm, dit is helemaal niet mijn smaak, maar als ik daar doorheen luister moet ik zeggen dat ik dit wel heel goed gedaan vind. Het klinkt lekker in balans, mooie gitaarklank, ingetogen zang en daardoor zeer passend. Dat je dingetjes 'fout' hoort gaan past bij dit soort muziek, vind ik. Het brengt de muziek tot leven en geeft aan dat de muziek niet is bewerkt en niet is verminkt tot een feilloze gladde pasta. Overigens moet ik zeggen dat ik, als Brit, altijd let op de Engelse uitspraak, en gelukkig hoor ik hier geen steenkolenengels. :)

Al met al goed bezig!

gitaarvrouwtje
27 december 2013, 18:48
Ja, stuk beter :)

Alleen klinkt het alsof te tweede (hoge) stem konstant in tijd een fraktie achter loopt. Omdat dat natuurlijk een aparte take is, vermoed ik dat jouw apparatuur hier een latency probleem heeft. Er zit een tijdsverschil in jouw apparatuur tussen wat jij te horen krijgt en de nieuwe opname.

Ik herken het omdat ik dit probleem met een oudere computer ook heb gehad. In theorie heeft iedere computer dat, want 'tijdloze' processing bestaat nu eenmaal niet, maar als ergens de verwerkingssnelheid te traag is wordt het hoorbaar. En hier hoor ik iets.

Ik hoor dat niet bij de gitaar en hoofdstem, zijn die wel tegelijk opgenomen (al dan niet op 2 tracks), maar puur die tweede stem 'hobbelt' er hoorbaar wat achteraan (sorry dat ik het zo uitdruk, jouw stem hobbelt natuurlijk niet :D ).

Als mijn verhaal klopt en je hebt een opnameprogramma gebruikt waarbij de audio zo mooi visueel word weergegeven en je zoomt flink in, dan zie je bij de tracks onder elkaar de maat of het inzetten van de tweede zangstem ook iets versprongen in de tijdlijn.

Waar het fout gaat is nl. in de weergave van de eerste opname tijdens de opname. Die wordt door de computer te laat weergegeven. Je hoort waarschijnlijk al tijdens de opname dat er al een delay zit, het klinkt vrij 'ruimtelijk' door de hoofdtelefoon.
Jouw stem refereert aan die vertraging en daarom wordt de tweede zangopname te laat opgenomen.

Ik ben daar in het verleden onderuit gekomen door de hoofdtelefoon niet in de computer te steken tijdens opname maar in een mengtafeltje waaorop mijn instrument / microfoon was aangesloten, zodat ik alleen die hoorde en niks uit mijn computer. Daarna ging de net opgenomen track dan vanuit de computer op een ander kanaal de mengtafel in om zo alles te kunnen horen voor de volgende track. De eerdere track uit de computer is dan wel vertraagd, maar dat geeft niet. Het gaat erom dat wat je speelt tijdens iedere track niet vertraagd terug hoort.

Lang verhaal, ik hoop dat je het snapt en nog meer dat je het kunt oplossen
Ik snap het , weet wat latency is, heb er veel mee gesukkelt een paar jaar geleden namelijk :p
Alle drie zijn op eigen spoor en niet gelijktijdig ( tweede stem logischerwijs niet haha) opgenomen
Daar kan t niet zitten, ik gebruik geen koptelefoon ,..die is kapoet, dus..heel zacht afspelen vd andere tracks en oortjes spitsen als ik inzing haha
Ik ga er wel naar kijken, het is een oude pc hij stottert wel eens dus geheel onverklaarbaar is t in dat licht niet

Dank! Goede input

gitaarvrouwtje
27 december 2013, 18:53
Hmm, dit is helemaal niet mijn smaak, maar als ik daar doorheen luister moet ik zeggen dat ik dit wel heel goed gedaan vind. Het klinkt lekker in balans, mooie gitaarklank, ingetogen zang en daardoor zeer passend. Dat je dingetjes 'fout' hoort gaan past bij dit soort muziek, vind ik. Het brengt de muziek tot leven en geeft aan dat de muziek niet is bewerkt en niet is verminkt tot een feilloze gladde pasta. Overigens moet ik zeggen dat ik, als Brit, altijd let op de Engelse uitspraak, en gelukkig hoor ik hier geen steenkolenengels. :)

Al met al goed bezig!
Dank je! Smaken verschillen het is tof dat je daardoorheen kunt luisteren. Altijd blij met zo n compliment op mn engels, ik krijg ook kriebels van slecht engels..dus hoop dan maar dat ik me daar zelf niet te schuldig aan maak :p
Inderdaad foutjes horen er wel bij, en daar kan ik gelukkig zelf wel om lachen, ik heb dit eigenlijk in 1 keer ( elk spoor) opgenomen en er niks aan verandert, ik weet dat dit vaak gebeurd ..refreintje even kopieeren en plakken, of een stukje opnieuw inzingen, in dit geval is het eigenlijk what you see/hear is what you get..met dat ene dingetje dan, dan ik hier niet zing en speel tegelijk, maar rest assured, dat kan ik wel als t live moet :p
Mooi compliment dank je!

Plant
27 december 2013, 21:21
ik heb dit eigenlijk in 1 keer ( elk spoor) opgenomen en er niks aan verandert, ik weet dat dit vaak gebeurd ..refreintje even kopieeren en plakken, of een stukje opnieuw inzingen, in dit geval is het eigenlijk what you see/hear is what you get..

Ik ga mezelf even heel klein maken en in een hoekje zitten :soinnocent:

Vroegâh met tape kon je niks anders (ja, letterlijk knippen en plakken:stop: ).
Het 'voordeel' van met de pc opnemen is dat je van alles even ongemerkt kunt repareren. 1 goede take van een refrein en je vervangt alle mindere refreinen hierdoor. Meerdere takes van een gehele zangpartij en daar 1 foutloze zangpartij uit destilleren.

Who cares! ... Guilty? As Hell :hide:

Maar je hebt gelijk. Ik hoor zelf ook liever een (live) opname van iemand met foutjes dan een overduidelijk geretoucheerde (te) perfekte opname. En bovendien: van jezelf hoor je alle foutjes, je weet precies waar ze zitten en wat je er fout aan vind (reden voor jezelf om te gaan bewerken), terwijl een ander het niet eens hoort.

gitaarvrouwtje
27 december 2013, 21:38
Ah je hebt geen idee van de perfectionist die ik ben...mijn man wordt er stapelgek van soms,
Dit in 1take opnemen is een verknipt soort pefectionisme, ik moet van mezelf ( moet ja) eerlijk zijn , en zingen wat ik live kan neerzetten
Het is minder werk in de zin van bewerken in je DAW maar voor ik het deel heb ik het twintig keer gehoord en mezelf nog vaker vervloekt om hele hele HELE kleinigheden,ademhaling,..een iets te nasale klank ..een vinger verkeerd op een snaar
Daarna zet ik het met zwetende handen online,meestal na het getoetst te hebben aan een paar vriendjes ( jullie weten wie je bent haha)
En mijn man
Mijn man zegt altijd dat hij het prachtig vindt,..ik verdenk hem van liefde :p
Mijn zoon is al net zo objectief, de twaalfjarige is bloedeerlijk.die hoort ook wat man niet hoort, en ik wel

Ik denk dat het voortkomt uit de concerten van artiesten die ik op cd zo goed had gevonden maar waar ik teleurgesteld was over de live kwaliteit,..

Maar ik maak t mezelf soms ook te zwaar..het mag ook gewoon leuk zijn natuurlijk :p

RUIS
28 december 2013, 00:21
Je moet het maken van een opname gewoon los zien van het live spelen. Als ik opneem maak ik veel meer fouten dan wanneer ik live speel/repeteer. Maar op de pc kan je naar hartelust knippen, plakken, prutsen en veranderen. Niks mis mee, tenzij je een live-album maakt. Heb je wel eens geprobeerd om live twee stemmen in te zingen?

gitaarvrouwtje
28 december 2013, 00:39
Okee point taken haha
:D

Plant
28 december 2013, 09:41
Dat je in je eentje niet twee stemmen tegelijk kunt zingen snapt iedereen, maar dat is geen knippen en plakken. Ik snap wel dat je toch op z'n minst iedere partij een keer helemaal foutloos wilt spelen en vastleggen, ook al is het na elkaar en niet 'live'.

Maar een studio opname zal nooit zijn zoals je live speelt. Als je in de studio met meerdere mensen alles in 1 keer inspeelt en er wordt een fout gemaakt, dan stop je en neem je alles vanaf het begin opnieuw op, tot het geheel zo goed mogelijk is. Al moet het 10 x opnieuw. In een concertzaal gebeurt het zelden dat een nummer word stilgelegd en (meerdere keren) van voren af aan wordt ingezet.

Natuurlijk heeft het wat als je met alle moderne middelen de lat zo hoog blijft leggen. Vroeger met tape moest je het stuk goed beheersen om de band niet honderden keren heen en weer te hoeven spoelen en steeds opnieuw iets te moeten opnemen. Het was lastig en de magneetband wordt er ook niet beter op (slijtage).

Laat ik even voor mezelf spreken :D Door alle gemakkelijke programma'tjes en bewerkingsmogelijkheden word ik zo lui als wat. Je hebt een idee en begint het maar gelijk op te nemen. Meerdere takes - tracks zat - en we maken er na afloop wel 1 goede van. Hier stukje refrein goed en daar niet? Copy - Paste. Zo... klaar :)
Uiteindelijk heb je een opname waar je nog nooit 1 partij van voor tot eind van hebt gespeeld, laat staan dat je het ooit live kunt reproduceren. Als je dat wilt moet je alsnog hard gaan oefenen.

gitaarvrouwtje
28 december 2013, 09:58
Nou dat is eigenlijk precies mn punt :)
De reden dat ik het zo doe is dat me dan toch wel regelmatig wordt gevraagd , will je dit of dat liedje es voor me spelen? En dat ik t knap lullig vindt als ik dan mijn eigen nummers niet beheers :seriousf:

Duhsjaak
28 december 2013, 13:36
Je moet het maken van een opname gewoon los zien van het live spelen. Als ik opneem maak ik veel meer fouten dan wanneer ik live speel/repeteer. Maar op de pc kan je naar hartelust knippen, plakken, prutsen en veranderen. Niks mis mee, tenzij je een live-album maakt. Heb je wel eens geprobeerd om live twee stemmen in te zingen?

Ik ben het met dat uitgangspunt eens. Die twee hebben al sinds 1964 niets meer met elkaar te maken. Toch zit het diep verankerd bij mensen en zelfs bij musici.

Ook Harald, die ik nog altijd beschouw als één van de allerbeste/veelzijdigste gitaristen hier op GN) stelde mij nog maar kort geleden de vraag hoe ik dit (dit lied, het lied waarbij hij zijn opmerking maakte) ooit live zou willen uitvoeren. Dat terwijl hij wel weet dat ik helemaal niks live uitvoer. Ook niet de dingen die wat makkelijker te realiseren zijn.

Het gevoel dat het live uit te voeren moet zijn, zit echt heel diep. Gewoon loslaten en lekker muziek maken. Ik vind je standpunt verfrissend.

Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
28 december 2013, 13:47
Nou dat is eigenlijk precies mn punt :)
De reden dat ik het zo doe is dat me dan toch wel regelmatig wordt gevraagd , will je dit of dat liedje es voor me spelen? En dat ik t knap lullig vindt als ik dan mijn eigen nummers niet beheers :seriousf:



Oh.....? Voor juke box gestudeerd?
Zou Mahler dat hebben gekund? 'Hé ouwe pik, speel jij eens effe je 5e (weet niet eens of ie een 5e heeft, maar je snapt mijn punt).

Ernest weet dat ik doorgaans behoorlijk link uit de hoek kan komen als mensen telkens hun eerdere lied overdoen en nog eens. Once is not enough, mooi, maar dat geldt niet voor alles.
Iedere keer dat je iets overdoet, mis je daarmee de kans om iets nieuws te maken. Je moet dat naar mijn idee dus spaarzaam en met goede reden doen.

Hier lijkt het gerechtvaardigd. Deze versie is kilometers beter gelukt dan de vorige. Mijn mening maar.

Die catwalkmodelletjes (als daar al eens een echte knappert tussen zit) vind ik doorgaans stierlijk vervelend. Want menselijke mooi-zijn gaat voorbij perfectie. Ik persoonlijk vind niks zo gruwelijk snel vervelen dan perfectie.

Leve de rafelige randen. Leve Breathe 'till... leve je volgende nieuwe mooie!
Vriendelijke groet, Gus

Harald
28 december 2013, 13:53
Weet niet meer over welk lied dat ging... maar los daarvan, bij mij mag een live uitvoering afwijken van de studio uitvoering. Graag zelfs. Zo'n band die de plaat naspeelt beluister ik wel thuis :) Steely Dan, die op al hun platen precies één echte oversla-track hebben wat mij betreft, en Aja is helemaal een juweeltje dat er uit springt, live hoef ik ze niet te zien... the Police die een nummer lekker oprekt, daar ga ik voor naar een band kijken. Of ZZ Top die live veel meer basic speelt dan alle geintjes die ze in de studio uithalen.

Meest extreme voorbeeld Queen. Die band was op hun hoogtijdagen in de studio een compleet andere band dan live. En allebei erg goed. Good Company zal wel nooit live gespeeld zijn. Maar toch leuk dat het op een plaat wel kan.

House on the hill (waarmee we waarschijnlijk de enige band in Nederland zijn die een Eelco Gelling cover speelt) bevat op onze cd meerdere zangtracks, en vier gitaarpartijen. Live ben ik in mijn eentje, en Mariëlla ook. Live is het ook te doen. Gewoon een beetje uitkleden. Weet niet of het van een live cd of dvd komt, maar van de nummers van onze cd's zijn er een aantal live inmiddels aardig aangepast vergeleken met de studioopnames. En niet alleen door het gegeven dat we onze bluesharpist door een bassist hebben vervangen...

Harald
28 december 2013, 13:58
Ernest weet dat ik doorgaans behoorlijk link uit de hoek kan komen als mensen telkens hun eerdere lied overdoen en nog eens. Once is not enough, mooi, maar dat geldt niet voor alles.
Iedere keer dat je iets overdoet, mis je daarmee de kans om iets nieuws te maken. Je moet dat naar mijn idee dus spaarzaam en met goede reden doen.



Heel soms zet ik van één van de Zappa nummers alle versies die ik heb achter elkaar in een playlist, en bij een aantal nummers is dat erg genieten, om te horen hoe zo'n nummer steeds weer aangepast wordt aan de nieuwe band :) Bij veel andere bands is zoiets nauwelijks interressant. Dat dan weer wel. Maar het kan dus wel.

En Buffalo van Zappa is de laatste tijd mijn favoriete live plaat. Juist omdat de ritmesectie de boel daar aardig vaak vernaggelt (opzettelijk) met wat mooie variaties als resultaat. De protoversie van Drowning Witch is muzikaal niet zo spannend, maar heeft wel flarden tekst die het uiteindelijk niet gered hebben. En Zappa vergeet zowaar ergens zijn tekst in Honey don't you want a man like me. Leuk om dat toch uit te brengen :)

gitaarvrouwtje
28 december 2013, 18:37
Zeker, anders mag! No problem en zo bedoel ik at niet, maar ik wil wel een goede versie kunnen spelen :) en niet zo lui zijn dat ik er bij een " optreden" niet meer uit kom,
Ik maak voortdurend nieuwe dingen dus ik denk zelf niet dat t uitvoeren van iets ouds mij ervan weerhoudt ook nieuws te maken, ik vind het wel een mooi uitgangspunt jezelf steeds opnieuw te willen uitvinden muzikaal. En te blijven ontdekken, scheppen ..maar ja ik houd ook van uitvoeren :)
En dan wil ik dat eel graag enige kwaliteit geven

Beetje zoiets als je aanstaande vrouw op de trouwdag niet meer herkennen omdat ze zoveel make up op heeft..

Plant
28 december 2013, 19:31
Beetje zoiets als je aanstaande vrouw op de trouwdag niet meer herkennen omdat ze zoveel make up op heeft..

Oh? Ik dacht dat dat kwam door de vrijgezellenavond ervoor :sssh:

gitaarvrouwtje
28 december 2013, 19:53
Oh? Ik dacht dat dat kwam door de vrijgezellenavond ervoor :sssh:

Hahahahaha nee man dat is gewoon de verkeerde bruiloft geweest :p

Harald
28 december 2013, 19:55
Ach, altijd nog beter dan je de volgende ochtend rot schrikken omdat ze geen make up meer op heeft :D

gitaarvrouwtje
28 december 2013, 20:13
Hhahaha ik ging er vanuit dat je in een auto een proefrit maakt en je dus ook wel weet wat je trouwt als t om een vrouw gaat hahahahaha