PDA

View Full Version : Bass Cab Bouwen.



MyGreenLady
24 december 2013, 16:42
Dag mede-gitaarnetters! Ik wil graag een Bass cabinet bouwen, het liefst een klein, simpel ding dat makkelijk kan worden meegenomen. Ik zat zelf aan iets met een 1x10" speaker te denken en dat dan in een mooi klein simpel cabje. Voor thuis oefenen!

Maar welke speaker moet ik hier voor gebruiken? Ik zit me suf te zoeken maar kom niet echt bij iets uit. Ik vind maar weinig verslagen van bass-speaker cabinets, en ook geen zinnige reviews bij die ene bass-speaker die binnen een budget van pak em beet 50/60 euro valt. :'(

Plant
24 december 2013, 17:14
Misschien moet je eens naar een 10" Eminence speaker kijken. Zelf gebruik ik hier thuis een Eminence Beta 8A (is 8", dus iets kleiner) in een gesloten afgedankte hifi box met voldoende inhoud. Wel iets boven je budget.

Voor een wat meer budget speaker zou je ook eens bij Monacor kunnen kijken.

Remork1970
24 december 2013, 17:45
Goed klinkend bascabinet bouwen eist kennis van zaken. Heel different ballgame dan een gitaarkastje maken.

The Bertman
24 december 2013, 18:06
10" Eminence kan ik je aanraden. Heb zelf een 2x10 cabje met Eminence Legend, en dat klinkt echt prachtig. Veel, diep en erg mooi laag.
Ik ga dit topic wel volgen, want het kastje waar ze in zitten is niet optimaal. Ik kan nergens een goed ontwerp vinden, dus alles wat hier langs komt ben ik benieuwd naar.

Psychomantis
24 december 2013, 18:24
Ook veel interesse hier.
Ik heb al heel wat op het internet rondgekeken, maar de zelfbouwcabs waarvoor er bouwplannen te vinden zijn, zijn bijna altijd grote, dure bakken die honderden watts moeten aankunnen en elke week een podium op moeten.
Voor mij is het ook om thuis mee te oefenen. Een klein, kek cabje met een 8 of 10 (of 12) inch erin zie ik wel zitten. Zoiets, maar dan betaalbaar :/
http://i50.tinypic.com/15d56yo.jpg
Je bent dus niet alleen :)

Plant
24 december 2013, 19:41
Grootste bottleneck bij een kleine baskast is om een diepe basweergave te krijgen en enige belastbaarheid bij de laagste frequenties te houden. Pers maar eens frequenties van enkele tientallen Herz uit een klein kastje met een kleine luidspreker. Op dezelfde geluidsterkte als de hogere frequenties welteverstaan.

Een (bas)speaker heeft in het laag een resonantiefrequentie. Maak je de kast te klein voor de speaker (zie parameters), dan gaat die resonantiefrequentie omhoog en frequenties daaronder worden niet weergegeven. Dus je zit aan een minimale kast inhoud vast.

Daarbij zul je met een gesloten kast moeten werken. Met een aan de achterkant open cab zoals bij gitaar kom je in de problemen. Omdat zo'n open kast geen luchtweerstand biedt, neemt de belastbaarheid in het laag drastisch af. Denk niet: "de speaker kan zoveel watt aan", dat geldt in het laag niet in 'free air'.

Een tussenoplossing is nog bass-reflex. Maar het gevaar van belastbaarheid beneden de resonantiefrequentie blijft.

Erg summier dit verhaal, een beetje in Jip en Janneke-taal, maar zoals al opgemerkt vergt een basscab 'iets' meer aandacht qua design.

The Bertman
24 december 2013, 20:58
Eminence heeft een mooi programma waar je een cab mee kan uitrekenen, inclusief een eventuele poort. En dat voor ieder type speaker wat ze leveren. Helaas willen ze daar geld voor hebben, en ik ben een gierige Hollander, ik wil niet een hoop euro's betalen voor een prog wat ik maar 1 keer gebruik. (Voor de oneerlijken onder ons: een gekraakte versie is niet te vinden of werkt niet, trust me on that. :soinnocent: )

Psychomantis
24 december 2013, 21:07
Eminence heeft een mooi programma waar je een cab mee kan uitrekenen, inclusief een eventuele poort. En dat voor ieder type speaker wat ze leveren. Helaas willen ze daar geld voor hebben, en ik ben een gierige Hollander, ik wil niet een hoop euro's betalen voor een prog wat ik maar 1 keer gebruik. (Voor de oneerlijken onder ons: een gekraakte versie is niet te vinden of werkt niet, trust me on that. :soinnocent: )
Met WinISD kan dat ook allemaal en nog veel meer, en het is gratis.
En er zijn een hoop speakers al ingebakken (waaronder een hele rits Eminence).
Maar ik vertrouw liever op een stel plannen van een betrouwbaar persoon, dan op een programma waar ik ad random wat cijfertjes in gegooid heb. Ik ken van al die T/S waarden amper iets.

http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=WinISD

MyGreenLady
24 december 2013, 21:52
Goed klinkend bascabinet bouwen eist kennis van zaken. Heel different ballgame dan een gitaarkastje maken.

Ik bouw ook zelf gitaartjes dus dat zal wel loslopen.

Tunes
24 december 2013, 22:44
Het gaat niet om de kwaliteit van het bouwen (nou ja uit eindelijk ook) maar het gaat er om dat je weet waar aan zo'n kast moet voldoen.
Het zoiets als zeggen "ik kan motor rijden want ik heb ook een auto".

MyGreenLady
24 december 2013, 23:45
Het gaat niet om de kwaliteit van het bouwen (nou ja uit eindelijk ook) maar het gaat er om dat je weet waar aan zo'n kast moet voldoen.
Het zoiets als zeggen "ik kan motor rijden want ik heb ook een auto".

Ik kon 2 jaar geleden ook geen gitaren bouwen.

Zoiets dus:

http://www.talkbass.com/forum/f15/1x8-diy-practice-cab-build-819277/

kassie
24 december 2013, 23:51
Ik opper slechts een suggestie en heb verder helemaal geen theoretische kennis over baskasten. Maar een thiele tl806? Heeft een reflexpoort, die nog verder valt te detunen d.m.v. een afschroefbaar latje. Maar geen tweeter, en wel 12 inch. Anders misschien kijken naar een hifi c.q. 'monitor' design?

Remork1970
25 december 2013, 00:08
Volgens mij is dat een gitaarspeakerkast.

Plant
25 december 2013, 00:11
Ik bouw ook zelf gitaartjes dus dat zal wel loslopen.

... wel loslopen ;)

Ik twijfel niet aan je vaardigheden om een speakerkast te bouwen, maar om iets goed klinkend te krijgen voor bas - zeker als het ook nog kompakt moet - is niet zo makkelijk.

Het gedrag van een speaker is héél erg afhankelijk van de kast waarin je 'm schroeft. Zeker bij de lage frequenties waarvoor je 'm wilt toepassen. Ik heb het idee dat je dit onderschat.

The Bertman
25 december 2013, 00:20
Ik bouw ook zelf gitaartjes dus dat zal wel loslopen.
Het bouwen is niet moeilijker dan een gitaarkast, maar het gaat om de maten. Die moeten echt prcies kloppen voor de gebruikte speaker, anders is je resultaat flink minder, zeker als je zo compact mogelijk wilt bouwen.

MyGreenLady
25 december 2013, 00:28
... wel loslopen ;)

Ik twijfel niet aan je vaardigheden om een speakerkast te bouwen, maar om iets goed klinkend te krijgen voor bas - zeker als het ook nog kompakt moet - is niet zo makkelijk.

Het gedrag van een speaker is héél erg afhankelijk van de kast waarin je 'm schroeft. Zeker bij de lage frequenties waarvoor je 'm wilt toepassen. Ik heb het idee dat je dit onderschat.

Al doende leert men. ;) Mijn aanvankelijke vraag ging om iets van een betaalbare speaker. 8"is misschien nog wel beter dan 10" trouwens, als we het bij compact houden. Voor klein en "licht" moet je sowieso wat compromissen maken, daar heb ik geen moeite mee.

Maar ik geloof dat ik begrijp waar de assumptie van het onderschatten vandaan komt, daar ik het woord "simpel" gebruikte. Ik bedoel hiermee dat ik er verder geen toeters en bellen in wil hebben. "Gewoon" een doos met een speaker. Dat daar nog wat dimensies en dergelijke bij komen kijken, dat neem ik voor lief. Ik doe het zelf omdat ik er eens wat van wil leren. :)

Plant
25 december 2013, 00:43
"Gewoon" een doos met een speaker.

Dat is in essentie nou precies wat ik bedoel met "zo makkelijk is het niet" :ok:

MyGreenLady
25 december 2013, 12:08
Aanhalingstekens.

The Bertman
25 december 2013, 13:45
Dat is nou precies wat ik van dit topic hoop, dat we de juiste maten te weten komen. Als we die hebben voor de betreffende speaker, is het idd gewoon een doos met een speaker.

MyGreenLady
28 december 2013, 13:13
Dat is nou precies wat ik van dit topic hoop, dat we de juiste maten te weten komen. Als we die hebben voor de betreffende speaker, is het idd gewoon een doos met een speaker.

Dat was ook wat ik aanvankelijk bedoelde. Er zijn welgeteld twee speaker-suggesties, Eminence en Monacor. Of tweedehands natuurlijk. Ik kan overigens niks van Eminence vinden op marktplaats op het moment. Misschien zie ik het verkeerd en moet je helemaal niet bij de speaker beginnen hoor. Wat weet ik nou. :p

Welnu, ik heb een speakertje gevonden en hoop hiermee verder te kunnen, het betreft een Celestion C10T-80 10". Ik heb inmiddels WinISD gedownload en vraag me nu af wat alle waarden zijn die ik moet invoeren, aangezien het mij niet helemaal duidelijk is wat al die waarden nu zijn. En nee, deze speaker staat niet standaard in de database. :)

http://img191.imageshack.us/img191/3571/4kqa.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/191/4kqa.jpg/)

Psychomantis
28 december 2013, 14:13
Welnu, ik heb een speakertje gevonden en hoop hiermee verder te kunnen, het betreft een Celestion C10T-80 10". Ik heb inmiddels WinISD gedownload en vraag me nu af wat alle waarden zijn die ik moet invoeren, aangezien het mij niet helemaal duidelijk is wat al die waarden nu zijn. En nee, deze speaker staat niet standaard in de database. :)


Check dit eens.
http://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small#Qualitative_descriptions

Een deel ervan weet je, of kan je zelf makkelijk meten... maar het grootste deel niet. Dat moet je bij de fabrikant zelf halen. Een voorbeeldje: http://celestion.com/product/42/BL10_100X/

Jammer genoeg kon ik die van deze driver niet op het net vinden.

Je kan eventueel de waarden van een andere, gelijkaardige speaker nemen, maar dan heb je natuurlijke de kans dat het voor geen reet klopt.

MyGreenLady
28 december 2013, 18:47
Maar even een mailtje naar Celestion sturen dan. Deze speakers zaten, op aanname van wat ik er over kon vinden, in Trace Elliot cabs, begin jaren 90. Ik vond ergens een paar obscure reviewtjes op wat fora erover.

Interessant leesvoer in ieder geval! :)

joostovermars
2 januari 2014, 23:23
Ik heb zo'n gesloten reflexpoort boxje gemaakt met een Eminence 10 Alpha. Niet te moeilijk, maar wel volgens de specs van Eminence qua inhoud , demping en poort grootte. Gewoon met van die 18mm vuren planken van 30 cm breed van de bouwmarkt. Schroeven en lijmen en goede demping van binnen. Buitenmaten 30 x 33,6 x 50 cm. Reflexpoortje aan de voorkant van 8 cm diameter. Ik speel er met een 5f6a tweed Bassman zelfbouw kloon basgitaar, elektrische contrabas en gitaar op. Laatst keyboard bij een optreden met grote soulband. Voor thuis qua basweergave heel prima. Op volume bij optreden met Fender Rhodes sound ook helemaal goed, ik draai dan wat bas uit de versterker. Natuurlijk, beneden de 60Hz loopt het snel terug, maar goed wat wil je? Voor thuis prima en bij optreden gaat het toch via de DI naar de PA en de subbass daarvan hoor en voel je ook op het podium... aanrader dus.