PDA

View Full Version : Catalinbread Echorec of Belle Epoch?



apekop
24 december 2013, 14:26
Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe delay voor erbij. Ik gebruik een Axe fx II maar zoek nog een delay waar ik lekker 'on the fly' mee kan freaken. Mijn keuze is gevallen op een Catalinbread Echorec of Belle Epoch. Deze keuze is puur gebaseerd op de youtube filmpjes en mijn liefde voor de originele apparaten Binson en EP-3. Ik vind ze beide erg goed klinken en kan niet echt een keuze maken. Aangezien ik deze pedalen niet kan uittesten was ik benieuwd naar jullie ervaringen of meningen. Ze zijn namelijk bijna nergens in Nederland te testen voor zover ik weet, alleen bij De Gier maar dat is voor mij te ver weg.

Gretsch 5120
25 december 2013, 23:41
De Gier had de Echorec niet op voorraad toen ik er was (paar weken terug). Lijkt me een one-trick-pony... maar dmn... wat een trick!!

apekop
26 december 2013, 00:10
Lijkt me een one-trick-pony... maar dmn... wat een trick!!

Misschien wel ja, maar dat geldt natuurlijk ook voor bijna alle echte tape en analoge delays. Het is ook maar net wat je er mee doet. Hij hoeft voor mij ook niet veelzijdig te zijn aangezien ik toch al genoeg verschillende delays heb in de Axe fx. Ik zoek dus nog een delay pedaaltje om spontaan in te kunnen trappen en aan de knoppen te kunnen draaien. Dat blijft een beetje een nadeel van multi-effect apparaten; je kan niet even snel een effect erbij zetten als de muziek er op dat moment om vraagt en je dit effect niet van te voren hebt geprogrammeerd in je preset. Daarom gebruik ik er wat losse pedalen naast.

Hij moet vooral goed en organisch klinken en makkelijk te tweaken zijn. Het mooie aan de Echorec vind ik die ritmische patronen van de tape koppen combinaties. De Belle Epoch vind ik misschien qua klank weer wat mooier.

Mitch
26 december 2013, 13:49
Staat nog steeds op mijn To Do list: Echorec testen bij De Gier :D De prachtige YT filmpjes van oa ProGuitarShop zul je al wel gezien hebben neem ik aan, dus verder kan ik nog niks zinnigs toevoegen.

apekop
26 december 2013, 14:03
Ja, ik heb zowat alle YT filmpjes gezien over de Echorec en Belle Epoch. Die Andy van ProGuitarShop heeft altijd wel de beste filmpjes als het om delays gaat. Wat me een beetje stoort en opvalt bij de Echorec is dat de repeats soms wat hol klinken bij sommige standen als je echt goed luistert. Een soort hol/digtaal chorus/flanger effect wat ik bij meer tape delay emulaties hoor. Het heeft niets met de modulatie te maken, is alleen bij de repeats bij verschillende tape kop standen. Dat is misschien iets wat me gaat tegenstaan op den duur. Bij de Belle Epoch hoor ik dat niet.

apekop
16 januari 2014, 11:35
ok, ik heb er lang over nagedacht, maar ik heb de Belle Epoch besteld. Sprak me toch iets meer aan a.h.v. van de filmpjes dan de Echorec. Staat nu bij De Gier op de site. Blijft altijd een gok natuurlijk. Hopelijk is mijn zoektocht naar een goede analoge/tape/freak delay over. Ik zal wel even een verslagje schrijven als ie binnen is.

Mitch
16 januari 2014, 21:33
Ja cool, zeker doen!

apekop
19 januari 2014, 14:20
Ik heb hem vandaag binnen gekregen en een paar uurtjes getest. Zoals beloofd een kort verslag:

Ik vind het een muzikale delay zonder al te veel poespas. Lekker open en warm geluid, niet te doffe repeats zoals bij veel analoge/tape delays vaak het geval is. Modulatie klinkt lekker vooral bij de langere delays. Ik moet even wennen aan het afstellen van mix in samenhang met de rec level. De oversturing van de rec level is pas te horen bij hoge standen. Dit mag van mij iets meer overdreven, maar dat kun je volgens mij regelen met de trimpot binnenin. Ik ben er nog niet uit of ik hem op 9 of 18 volts ga draaien, ik weet niet precies wat het verschil in klank zal zijn. Ik heb hier geen 18 volts adapter om het te testen. Fijn vind ik dat er ook wat langere delays opzitten, zelf gebruik ik vaak standen van 700ms of hoger. Hij heeft een hele vette oscillatie, ideaal voor die oude Floyd freak geluiden. Leuk om live mee te klooien. Hij gaat wel redelijk snel in de oscillatie, iets wat bijvoorbeeld de Carbon Copy ook heeft.
Ik gebruik hem voor mijn drive/amp dan krijg je een iets ranzigere delay.
Kortom ik ben er tevreden mee en heb er een leuke live delay bij die ik naast mijn Axe fx kan gebruiken voor meer real time control.

Ik heb even snel een filmpje gemaakt. Geen demo, maar een stukje wat bij me op kwam toen ik bezig was met hem uit proberen. Het ding inspireert me wel en daar gaat het ten slotte om. Sorry voor de geluidskwaliteit, is gewoon de ingebouwde microfoon van mijn computer.


http://www.youtube.com/watch?v=3cj46Kg03AY

Einzeln
19 januari 2014, 19:02
Lekkerrrrrr

Mitch
19 januari 2014, 20:55
Leuk filmpje, duidelijke beschrijving!
18V verhoogt normaal gesproken de headroom; ik kan me bij een delay als deze dan voorstellen dat het nog minder snel overstuurt en mogelijk wat helderder klinkt nog, maar da's een veronderstelling. Als je juist iets eerder gruis wil dan heb je er weinig aan, eerder naar de trimpot kijken dan. Veel plezier ermee!

apekop
22 januari 2014, 23:35
ok, bedankt. Ik ga hem misschien ooit nog wel eens proberen op 18volt. Of anders inderdaad de gain trimpot wat omhoog.