PDA

View Full Version : Breath untill it s over



gitaarvrouwtje
22 december 2013, 22:29
Bedoeling is dat een kennis nog een solootje invult daar wacht ik op kan alleen wel ff duren met de kerstdagen etc
Dus deel ik hem toch ff
Nieuw schrijfsel
Breath untill it s over
http://www.krisismuziek.com/mediapool/64/644941/data/breath_untill_it_is_over.mp3

Ernest01
22 december 2013, 23:10
Mooi. Fijne pingel ala Eva Cassidy, maar met jouw eigen inbreng.
Mooi ook die tweede stem. Zang zit goed in de muziek en is weer als van ouds
zeer prettig om naar te luisteren.

gitaarvrouwtje
22 december 2013, 23:22
Dank je ernest :) het opnemen wordt steeds leuker naarmate ik me meer verdiep en steeds meer durf te knutselen.
Het schrijven ook naarmate ik weer meer vaardig wordt,
Inderdaad eva cassidy pingel :) ze gebruikte hem in meerdere nummers en de paul simon invloeden zowel bij haar als mij zijn ook niet te ontkennen, hij was al toen ik 14 was mn belangrijkste invloed,..
Eva cassidy heeft op haar beurt ook veel van hem opgepikt
( wat een zangeres en gitariste was ze,..jammer zo jong overleden)

RUIS
22 december 2013, 23:23
Mooi klein liedje. Je hebt een prachtige stem. Die stem verdient het het alleen wel om wat beter opgenomen te worden. Een klein beetje compressie en wat eq erop doet al wonderen. En een plopschermpje voor de mic, dan ben je die harde P's (zoals bij 0.32, you Pull over your car) kwijt. Het maakt de tekst beter te volgen, bij dit soort liedjes is dat belangrijk.
Met plezier naar geluisterd!

gitaarvrouwtje
22 december 2013, 23:30
Je hebt gelijk RUIS ik heb idd een popfilter nodig :) heb t gisteren nog tegen man gezegd die vroeg of ik nog recording/muziekwensjes heb, popfilter is de volgende aankoop! Maar ook op microfoongebied heb ik nog wel wat " nootjes op mn zang" :D
Ff doorsparen haha
En dank je ! Fijn compliment!

Jedeel
22 december 2013, 23:58
Heerlijk nummer!
(Ik ben niet zo van technische aanwijzingen kwa opname/recording).
Vond het lekker om naar te luisteren!!!

(Deed mij denken aan een nummer van Magna Carta.... maar ik weet de titel niet meer.... ;-) )

gitaarvrouwtje
23 december 2013, 00:03
Ik denk dat je de belangrijkste reden geeft om naar muziek te luisteren :) dat t lekker is
En dus een mooi compliment, goh magna carta ..moet ik daar es naar luisteren haha,..ik blijf in gebreke ,ken ik niet echt goed

Rizz
23 december 2013, 00:11
Mooi!

Geeft een bepaalde rust en brengt je (mij) in een soort flow. En dan is het over en kijk ik op van wat ik aan het tikken ben op een andere site.. Goed gedaan!

gitaarvrouwtje
23 december 2013, 00:13
:) dank je Rizz big smile hier :) (en hoewel hij goed smaakt ligt t niet aan mijn southern comfort )

Duhsjaak
23 december 2013, 14:49
En wat een leuk lied is dit geworden.

Klein puntje van verbetering zit hierin:
Je maakt mooi gebruik van het proximity effect. Dat gebeurt als je dichter bij de mic zingt, dan wordt het laag versterkt en dan klinkt je stem wat minder dun. Of wat dikker. Mooi.

Nadeel is dat het sneller plopt op de medeklinkers die explosief zijn. De p, de b etc. RUIS heeft daar al wat van gezegd.

Daar zijn plopkappen voor te koop. Moet ik zelf ook nog eens doen.


Engelsen zeggen: When the money runs out, the options narrow. Da's maar ten dele het geval. Soms maakt geen geld vindingrijk.

Heb je daarvoor dus geen geld, sloop dan een oude panty (dernier 30 of 40 – geen legging) en knip iets ter grootte van een oude single. Vraag aan je hubbie om een stuk installatiedraad dubbel te draaien in de vorm van een vergrootglas, of kijk op afbeeldingen van google.

Iets ter grootte van 12 of 14 cm overhouden en you’re set to go.
Het mooie is dat je Engels gewoon voortreffelijk is. Het loopt allemaal, geen present continuous als het gewoon tegenwoordige tijd is. Voor mekaar!!!

Altijd weer een feest jouw muziek.
Vriendelijke groet, Gus

Plant
23 december 2013, 16:54
En wat een leuk lied is dit geworden.

Klein puntje van verbetering zit hierin:
Je maakt mooi gebruik van het proximity effect. Dat gebeurt als je dichter bij de mic zingt, dan wordt het laag versterkt en dan klinkt je stem wat minder dun. Of wat dikker. Mooi.

Nadeel is dat het sneller plopt op de medeklinkers die explosief zijn. De p, de b etc. RUIS heeft daar al wat van gezegd.

Tweede nadeel van zo 'close' op de microfoon zingen is dat door de wollige sound de verstaanbaarheid er niet beter op word. Naar mijn smaak zit er ook iets teveel galm op de zang wat de boel nog eens extra dicht smeert. Ik moet mijn oren spitsen om de tekst te kunnen volgen. Gelukkig is het hele fijne muziek om de oren bij te spitsen dus dat scheelt alweer :)

Maar goed, het is een ruwe mix en er komt nog een solo bij lees ik. Ook smaken verschillen en het klinkt fijn dus ik heb eigenlijk niks te zeuren mocht iemand dat denken :)


Daar zijn plopkappen voor te koop. Moet ik zelf ook nog eens doen.


Engelsen zeggen: When the money runs out, the options narrow. Da's maar ten dele het geval. Soms maakt geen geld vindingrijk.

Heb je daarvoor dus geen geld, sloop dan een oude panty (dernier 30 of 40 – geen legging) en knip iets ter grootte van een oude single. Vraag aan je hubbie om een stuk installatiedraad dubbel te draaien in de vorm van een vergrootglas, of kijk op afbeeldingen van google.

Iets ter grootte van 12 of 14 cm overhouden en you’re set to go.

Een (ant-)plopfilter kun je idd heel makkelijk zelf maken. Een stuk speakerdoek om een rondgevouwen (ijzerdraad) kledinghanger kan ook.
Google naar 'diy pop filter' en je hebt voldoende inspiratie.

gitaarvrouwtje
23 december 2013, 18:59
Ik ga dit geheel inderdaad nog eens opnieuw opnemen
Zo heb ik er nog wel een paar liggen ter verbetering, popfilter ligt onder de kersboom haha...mja nu weet ik wel dat ik em krijg maar dat vind ik niet erg :) t was mn enige wensje dus manlief vond het dan maar t beste idee dat te halen, ik was er echter zelf wel bij :p

Fijn dat t liedje zo goed door jullie ontvangen wordt en met alle recording tips kan ik me weer verbeteren..
Ik schrijf echt alles op en experimenteer ermee, leuk :)

Harald
23 december 2013, 20:09
De Paul Simon invloed is hier duidelijk. Gelukkig ga je het opnieuw opnemen. Dit klinkt als een 60ties bootleg. Nergens voor nodig. Ook die gitaaropname heb je al eens beter gedaan.

Wil trouwens met akoestische gitaren ook wel eens een opname hebben die ineens ontzettend mooi klinkt, zonder dat ik weet waarom die opname beter werkt dan een andere.

gitaarvrouwtje
23 december 2013, 21:22
Yep herkenbaar, het komt voor, misschien de microfoon verkeerd geplaatsd, verkeerde instelling, de regen die op t dak kletterde en ik probeerdeweg te filteren zonder succes :p

Te veel gehannes,..volgende keer hoop ik op " beter" :)

Plant
23 december 2013, 21:37
Wil trouwens met akoestische gitaren ook wel eens een opname hebben die ineens ontzettend mooi klinkt, zonder dat ik weet waarom die opname beter werkt dan een andere.

De plaatsing van een microfoon is best wel kritisch. Zomaar een microfoon midden voor het klankgat werkt meestal niet ;) . Zo luister je immers zelf ook niet naar een akoestische gitaar. Een microfoon vlak voor en midden op het klankgat gericht levert doorgaans alleen maar een klankkast-analyse op.

Met een simpele Shure Beta Green (4.1) die ik hier heb kan ik best een redelijk representatief geluid krijgen door die haaks op de gitaar, op enige afstand op de plaats van de 14de fret (hals / klankkast overgang) te houden. Dan heb ik een redelijk gebalanceerd en herkenbaar geluid met ook de bijgeluiden van aanslagen en snaren zoals ik ze tijdens spelen ook hoor en niet alleen maar een hol klinkend gebonk.

Bij een vriend die een setje DPA 4011 (? als ik me niet vergis) in gebruik had hebben we weleens proefopnamen gemaakt. Wat mij betreft 'top of the bill' miniatuur microfoons. Je kunt ze op het bovenblad 'plakken' ter hoogte van de brug of met een stengeltje richting het klankgat. Het karakter van je gitaar wordt perfekt geregistreerd. Minpuntje is dat als je een cheapo gitaar hebt, dat ook ongenadig boven komt.

Plant
23 december 2013, 21:42
Yep herkenbaar, het komt voor, misschien de microfoon verkeerd geplaatsd, verkeerde instelling, de regen die op t dak kletterde en ik probeerdeweg te filteren zonder succes :p

Te veel gehannes,..volgende keer hoop ik op " beter" :)

Ik weet dat jij geen 'cheapo' gitaar gebruikt (een Guild, is het niet?) en het gitaargeluid vind ik in de opname niet eens slecht.
Wat heb je in de link staan, een mp3 file? Zo klinkt het namelijk. mp3 compressie op lage bitrate vernielt gehoormatig veel.

gitaarvrouwtje
23 december 2013, 21:53
Inderdaad mp3 ik zal t eens anders doen !
Inderdaad een Guild

gitaarvrouwtje
23 december 2013, 21:59
De plaatsing van een microfoon is best wel kritisch. Zomaar een microfoon midden voor het klankgat werkt meestal niet ;) . Zo luister je immers zelf ook niet naar een akoestische gitaar. Een microfoon vlak voor en midden op het klankgat gericht levert doorgaans alleen maar een klankkast-analyse op.

Met een simpele Shure Beta Green (4.1) die ik hier heb kan ik best een redelijk representatief geluid krijgen door die haaks op de gitaar, op enige afstand op de plaats van de 14de fret (hals / klankkast overgang) te houden. Dan heb ik een redelijk gebalanceerd en herkenbaar geluid met ook de bijgeluiden van aanslagen en snaren zoals ik ze tijdens spelen ook hoor en niet alleen maar een hol klinkend gebonk.

Bij een vriend die een setje DPA 4011 (? als ik me niet vergis) in gebruik had hebben we weleens proefopnamen gemaakt. Wat mij betreft 'top of the bill' miniatuur microfoons. Je kunt ze op het bovenblad 'plakken' ter hoogte van de brug of met een stengeltje richting het klankgat. Het karakter van je gitaar wordt perfekt geregistreerd. Minpuntje is dat als je een cheapo gitaar hebt, dat ook ongenadig boven komt.

Ik zet de microfoon inderdaad ongeveer bij het 14 e fret geeft meestal de beste klank
Mar ik moet er bij zeggen dat ik alles opneem met mijn enige microfoon, een shure sm 58
Ik heb de poen nu niet voor betere microfoons die staan wel hoog op mn lijstje, ik ben wel aan t uitkijken naar 2e hands, nieuw zit er hier echt niet aan op dit moment, maar zeker wel in de toekomst
Ik ben. Echt vrij primitief bezig ,..hoewel, vergeleken met twintig jaar geleden is dit onaards goed wat ik opneem hahaha
Maar ik werk met een oude pc, de shure sm58. Een eenvoudige interface
De shure gebruik ik. Znder de kap voor de gitaar, en met. Voor de zang :p

Vanaf morgen bezit ik ook een popfilter ( samsung) niet de duurste maar zal toch t werk wel doen denk ik :)
Verderblijft t vogelen en zoeken natuurlijk, t kan absoluut beter! Dat geef ik grif toe
Komende week wel weer eens ff tijd, zal ik eens kijken of ik er wat mee kan ( bedoelende het geheel opnieuw inzingen en spelen :) )

Plant
23 december 2013, 22:20
Ik ben. Echt vrij primitief bezig ,..hoewel, vergeleken met twintig jaar geleden is dit onaards goed wat ik opneem hahaha
Maar ik werk met een oude pc, de shure sm58. Een eenvoudige interface
De shure gebruik ik. Znder de kap voor de gitaar, en met. Voor de zang :p

Ik had 20 jaar geleden zo'n 4-sporen cassetterecorder, de Tascam Porta 05:

http://2.bp.blogspot.com/-X9V_5ltzdj0/TzltZB6mnJI/AAAAAAAACBU/roVRniDdHUs/s1600/Tascam%2BPorta%2B05%2BMinistudio.jpg

:D dus ik hoef je verder niks uit te leggen denk ik. Strandgeluid bij alle opnamen. Vergeleken daarmee is de pc als recorder al gauw superieur. Wel een hoop lol met die Porta 05 gehad en heel veel van geleerd.

Ik denk dat je met name met een goede microfoon voor je gitaar al een behoorlijk eind op weg bent. Een veredelde sm-58 (of Bèta 58 ) heb ik hier ook, maar om de een of andere reden klink ik altijd verkouden (alsof m'n neus verstopt zit) door dat ding.

Plant
23 december 2013, 22:32
Inderdaad mp3 ik zal t eens anders doen !
Inderdaad een Guild

Probeer de bitrate boven 128 kbps te houden. CD kwaliteit (WAV) neemt voor online posten teveel ruimte in (ongeveer 10x zoveel data), dus je komt voor dit soort doeleinden niet onder compressie uit. Maar een te lage bitrate maakt het geluid te 'schor' en je hoort bij hoge frequenties duidelijk aantasting.

Ik heb weleens een testje gedaan en een muziekstuk vanaf CD naar mp3 in verschillende bitrates geconverteerd en dan hoor ik bij 128 kbps en lager duidelijk afbreuk. Bij 192 kbps kan ik nog wel verschil horen met het origineel ernaast, maar daar moet ik al mijn best voor doen. 192 kbps is dan wel een wat grotere file.

gitaarvrouwtje
23 december 2013, 23:29
Hmm daar ga ik me in verdiepen, interessant experimentje :D
Was jij alweer geavanceerder destijds dan ik met mijn voice recordertje hahahaha dat was pas primitief

Ik was vanmiddag bij de muziekwinkel en heb even voor de vitrine gestaan met de microfoons ..effe doorsparen nog LOL
Mijn sure SM 58 is een leuke zangmicrofoon voor optredens,..opnemen is toch een andere discipline :)
Maar ik ben al blij dat het mogelijk is,..anders zat ik deze liedjes voor vier muren en een plafond te spelen nu :D

Duhsjaak
23 december 2013, 23:47
Probeer de bitrate boven 128 kbps te houden. CD kwaliteit (WAV) neemt voor online posten teveel ruimte in (ongeveer 10x zoveel data), dus je komt voor dit soort doeleinden niet onder compressie uit. Maar een te lage bitrate maakt het geluid te 'schor' en je hoort bij hoge frequenties duidelijk aantasting.

Ik heb weleens een testje gedaan en een muziekstuk vanaf CD naar mp3 in verschillende bitrates geconverteerd en dan hoor ik bij 128 kbps en lager duidelijk afbreuk. Bij 192 kbps kan ik nog wel verschil horen met het origineel ernaast, maar daar moet ik al mijn best voor doen. 192 kbps is dan wel een wat grotere file.

Wat bèn je toch een beschaafde gozert!!!!
Mijn cassettes zijn één slag ouder dan je tascam.
Maar je uitleg deugt!!
Je bent een fijne gast.
Vriendelijke groet, Gus

Plant
24 december 2013, 00:12
Was jij alweer geavanceerder destijds dan ik met mijn voice recordertje hahahaha dat was pas primitief

Qua recorder was ik dan misschien geavanceerder... maar ik had toen nog niet eens een sm58. Ik had een zelfgemaakte elektret microfoon :stop:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/Electret_condenser_microphone_capsules.jpg

Goedkoop en als elektronicus zo gemaakt. Maar rondom gevoelig (i.p.v. richting gevoelig), dus alle ongewenste omgevingsgeluiden werden minstens even goed vastgelegd. Nu kan ik erom lachen maar toen... ja toch eigenlijk ook wel. Als ik nu die tapes nog zou hebben en zou kunnen afdraaien... :seriousf:

gitaarvrouwtje
24 december 2013, 09:21
Wauw hahaha, science fiction die top studio van mij LOL

Harald
24 december 2013, 13:11
'Met zo'n Tascam heb ik ook nog opgenomen. Toen nog meersporenopnames. Fijn, als je de hele tijd submixen moest maken. Microfoons... mijn eerste was een hoofdtelefoon om de gitaar heen geklemd, en dan in de microfooningang van je cassettedeck inpluggen. Dat viersporendeck was een verademing. Daarvoor pingpongde ik met zo'n dubbel cassettedeck.

gitaarvrouwtje
24 december 2013, 13:32
Hahaha geweldig :)
Ik herinner me mn eerste bandje midden tachtiger jaren was dat
We wilden een demo opnemen,..daarvoor vroegen we iemand die via via bekend was bij 1 vd bandleden,..die man had meersporen bandopname aparatuur, met van die spoelen
Moesten we wel betalen, want die banden sleten ook en dan moest ie op termijn weer nieuwe kopen :p
De opnames deden we met wat zangmicrofoons her en der..een kleine PA herinner ik me
Uiteindelijk resulteerde dat in een wat dof klinkend cassette bandje met vier nummers waar we enorm trots op waren, daartussen stond mijn allereerste poging tot een nummer :0 het was franstalige , errug simpel ...ik had bedacht dat dadada der kommissar ist da erg cool was, en dus had ik een nummer dat heete le commisaire a dit, qu tu as commit cette crime wohohooo
( okee slecht frans hahaha maar hey ik had alleen wat frans in school gehad en was 16 ..mocht t gebruiken als werkstuk van de franse juf en kreeg een negen ervoor )

Sindsdien schrijf ik teksten, en simpele liedjes
Misschien heb ik wel hoop op nog es een negen hahaha

Plant
24 december 2013, 13:45
'Met zo'n Tascam heb ik ook nog opgenomen. Toen nog meersporenopnames. Fijn, als je de hele tijd submixen moest maken.

Brings back memories :D
Het was een 4-sporen deck maar door submixes te maken kon je 10 partijen opnemen.
Eerst 3 partijen opnemen, deze mixen en gezamenlijk kopiëren naar spoor 4 en meteen daarbij op dat spoor nog iets opnemen. Dan had je 4 partijen op spoor 4.
Dan kon je de eerste 3 sporen hergebruiken. Je nam 2 nieuwe partijen op, mixte deze en kopiëerde dat naar spoor 3 en daarop nam je ook gelijk nog een partij op. Dan had je 3 partijen op spoor 3.
Dan kon je de eerste 2 sporen hergebruiken. Je nam op spoor 1 een nieuwe partij op en kopiëerde dat naar spoor 2 terwijl je daar ook meteen een partij bij opnam. Dan had je 2 partijen op spoor 2.
En dan kon je tenslotte op spoor 1 weer wat opnemen.
4+3+2+1 = 10 partijen :confused: En klinken (lees: ruisen) dat dat deed :stop:


Microfoons... mijn eerste was een hoofdtelefoon om de gitaar heen geklemd, en dan in de microfooningang van je cassettedeck inpluggen.

:seriousf: ik zie het helemaal voor me.


Dat viersporendeck was een verademing. Daarvoor pingpongde ik met zo'n dubbel cassettedeck.

Ik had toen geen dubbeldeck o.i.d. Maar die Porta 05 was het toen hé-le-maal :p

Harald
24 december 2013, 13:59
Hoe dat klinkt... ongeveer zo. Al heb ik één opname die beduidend beter gelukt was. Maar daar zitten zoveel rommelige dingen in dat ik die hier niet ga neerzetten.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?163866-Jeugdzonde-Dragon-flight&p=3046003

Submixen in stereo wilde ook nog wel, maar dan moest je die submix naar een cassette deck sturen, en dan weer terug. Kon je daar weer twee dingen tegelijk mee opnemen, en dan weer submixen naar het cassette deck. Dan te bedenken dat Sgt. Pepper op vier sporen opgenomen is. Geen wonder dat opnametechnici op die oude filmpjes in labjassen met allemaal pennen in het borstzakje rondlopen. Je moest soms best creatief zijn... je reinste muppetlab.

Plant
24 december 2013, 16:20
...ik had bedacht dat dadada der kommissar ist da erg cool was, en dus had ik een nummer dat heete le commisaire a dit, qu tu as commit cette crime wohohooo

:seriousf: nou ja, "Comment ça va" werd in die tijd een grote hit en wat was dat refrein nou helemaal? :) Ik weet nog wel dat onze lerares Frans dat een verschrikkelijk nummer vond.

gitaarvrouwtje
24 december 2013, 17:21
:seriousf: nou ja, "Comment ça va" werd in die tijd een grote hit en wat was dat refrein nou helemaal? :) Ik weet nog wel dat onze lerares Frans dat een verschrikkelijk nummer vond.

Haha nou, ik vond dat ook een verschrikkelijk nummer haha
T mijne was tenminste nog heel " new wave" met een doooooombas en een jammerende gitaar a la the edge
Heel trendy destijds, net als mijn big hair, enorme oorbellen en schoudervullingen trouwens :D

Harald
24 december 2013, 17:31
huh? wat jammert er aan de gitaren van Edge in de begintijd? Die man was ontzettend creatief met een zeer beperkt palet. Maar jammerende solo's? Dat palet zit toch echt in de begeleidingspartijen. Net als Andy Summers trouwens. Alleen kan Summers uit veel meer vaatjes tappen. Heb nog zo'n rode live LP van U2 met o.a. opnames van het optreden op Rockpalast Lorelei festival. Hoor je een heel foute noot, en Bono die vrolijk uitroept 'Our guitarhero, the Edge" Wel weer stijl, om dat gewoon zo uit te brengen |'

Plant
24 december 2013, 17:36
Haha nou, ik vond dat ook een verschrikkelijk nummer haha

Ja, 't was natuurlijk gewoon een Nederlands hoempapa-nummer met een accordeon erdoorheen dat het nog een beetje Frans moest laten klinken. Gelukkig kreeg die zanger snel de baard in de keel en was het meteen gedaan met de populariteit


T mijne was tenminste nog heel " new wave" met een doooooombas en een jammerende gitaar a la the edge
Heel trendy destijds, net als mijn big hair, enorme oorbellen en schoudervullingen trouwens :D

Pics or it didn't happen :D haha.

gitaarvrouwtje
24 december 2013, 18:08
Hahaha nou dan kies ik voor,didn t happen, die foto s..over mn lijk :seriousf:

gitaarvrouwtje
25 december 2013, 15:02
heb vandaag wel lekker gefreubelt in mijn hok..en de nieuwe opnamen zijn volgens mij aardig beter:) heb t alleen nu opgeslagen als .wav , mp 3 en, Wma
de .wav is behoorlijk beter dan de mp3 inderdaad
nu nog zien dat ik het kan uploaden om te delen als Blaffile,..waf dus
:p
op zich ruimte zat op mijn site en hij pakt ook .wav duurt alleen wel even voor ik hem het kunnen uploaden geloof ik :p

gitaarvrouwtje
25 december 2013, 15:42
nieuwe file geupload
de oude komt daarmee te vervallen ( die in de openingspost)

http://www.krisismuziek.com/mediapool/64/644941/data/breath_untill_it_s_over_dec._2013.wav