PDA

View Full Version : Herfretten van Tele



LRS
22 december 2013, 19:38
Ik heb ongeveer 1/2 jaar geleden een 52 AVRI Tele gescoord 2e hands uit 2006. De hals is top, geen vlieggewicht body, maar ook geen ruggebreker, en ik heb totaal geen aanvechting om met de elektronica te gaan knoeien, hij klinkt echt top. Aan die vintage style fretjes wen ik wel, dacht ik. Niet dus. Maar omdat ik verder erg tevreden ben, overweeg ik deze fretjes te laten vervangen voor Dunlop 6105. Ik had die destijds in mijn mayer strat zitten, en was daar erg gelukkig mee. Goed, lang verhaal kort: wie raadt mij een goede gitarenboer aan die dit klusje netjes kan klaren? Ik woon in de regio Den Haag, maar werk regelmatig in Amsterdam en Schiedam. Deze omgeving geniet dus de voorkeur. Alvast bedankt voor de suggesties!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Martin_
22 december 2013, 19:48
Haarlem voldoende op de route? Dan kun je Eugen (www.guncustoms.nl) vragen.

LRS
22 december 2013, 20:43
Haarlem voldoende op de route? Dan kun je Eugen (www.guncustoms.nl) vragen.

Haarlem ligt van Amsterdam op weg naar huis = prima!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

guitarkid
24 december 2013, 14:23
En anders (als Eugen bijv. geen tijd heeft)... ;) )

http://www.guitarlounge.nl/

Geweldige bouwer uit Den Haag en bovendien óók een erg aardige vent!

kwispelhond
24 december 2013, 15:12
ik heb het zelf altijd laten doen door Peer Dellen in Den Haag, verder De Gier in Schiedam en Vox Humana in Vlaardingen doen dat ook zeer netjes om er maar eens een paar te noemen.

caliban
24 december 2013, 17:44
Zonde van de gitaar vind ik, koop dan een iets modernere telecaster...

guitarkid
24 december 2013, 18:37
Zonde van de gitaar vind ik, koop dan een iets modernere telecaster...

Nee toch? Als de gitaar verder helemaal zijn ding is moet hij dat gewoon doen, lijkt me. Temeer daar LRS ervaring heeft met dat type frets. 't Is pas zonde als je je bijna perfecte Tele wegdoet en er één terug koopt met vooral de juiste fretjes... ;)
Ik bedoel maar:
De hals is top, geen vlieggewicht body, maar ook geen ruggebreker, en ik heb totaal geen aanvechting om met de elektronica te gaan knoeien, hij klinkt echt top.

Oranjeaap
24 december 2013, 21:32
Het is nou niet bepaald een zeldzame of bijzonder gewilde gitaar, dus ik zou niet weten waarom je er geen grotere frets op zou zetten. Mijn CS strat is door de vorige eigenaar ook herfret met jumbo frets. Er waren wat potentiële kopers op afgeknapt zei hij. Ik snap dat niet, die strat speelt nu fenomenaal, kan jou die refret dan schelen?

Tabula Rasa
24 december 2013, 21:39
Als de frets op waren geweest had hij ook moeten herfretten en dan loopt niemand te miauwen, dus ik snap het niet helemaal. Gewoon doen!

vulvasonic
24 december 2013, 21:47
Tuurlijk gewoon doen. Van een goede fretjob is nog nooit iemand slechter geworden. Ook ik heb op mijn ouwe strat bredere en veel hardere frets laten zetten. Geen seconde spijt van gehad.

Eko
24 december 2013, 22:24
Hier nog 1. Ik heb ooit een AV Custom tele besteld en direct na ontvangst weggebracht om te laten herfretten met jumbo`s. Nog geen dag spijt van gehad. Nu , bijna 10 jaar later is dat ding aan een herfret toe.
Ik had toen de overweging om een Customshop tele te bestellen met als verschil een light relic en jumbo`s. Oh ja , ook nog ca 2000,- euries. De herfret kostte een fractie en de relic is inmiddels ook ontstaan.
Also: als een axe bevalt, gewoon doen!

caliban
25 december 2013, 02:58
Een van de problemen die ik ermee heb, is dat een dergelijke gitaar later verkocht wordt, en iemand een niet originele tweedehandse koopt waarvan hij/zij misschien wel denkt dat ze origineel is. Zelfde persoon komt erachter, probeert de gitaar aan iemand anders te verlappen. Kan me heel moeilijk voorstellen dat iemand die een AVRI '52 telecaster tweedehands koopt, graag eentje met dikke frets krijgt. Belachelijk argument misschien wel, maar soit.

Aan een gitaar boven de 1500 euro nieuw beginnen prutsen (dat prutsen kan natuurlijk door een heel erg professioneel iemand gedaan zijn, dus daarom geen prutser), is toch gewoon spijtig. Hardware, pickups en dergelijke zijn gemakkelijk terug in originele staat te brengen, bij frets is dat wat anders. Je wordt heus wel gewend aan die vintage frets denk ik dan, maar ja, ik zeg maar wat...

vulvasonic
25 december 2013, 09:05
Mwoah..., ik wen ook vrij snel aan een andere feel, maar mede daarom zou ik er geen seconde van wakker liggen als er andere frets op kwamen te liggen. Ik zou er geen cent minder om betalen.

LRS
25 december 2013, 09:42
Bedankt voor alle reacties!

Met de dunne fretjes loop ik met m'n vingers tegen de toets aan te schuren/wrijven bij het opdrukken van snaren. Iets waar ik bij medium jumbo of narrow jumbo (6105) geen last van heb. Zoals gezegd, ik dacht daar wel aan te wennen, maar gebruik de Tele vooral in de oefenruimte. Als we ergens spelen, pak ik de strat waar grotere frets op zitten. Gewoon omdat ik me dan zekerder voel omdat ik dan vlotter soleer.

Om de verkoopwaarde lig ik niet zo wakker. Ik heb hem 2e hands gekocht, en voor dezelfde prijs kan 'ie zo de verkoop in, als dat zou moeten. Echter, de sound is top, en met de juiste frets, is dit een player die voor mij voorlopig niet weg gaat.

Ik neem komende week ff contact op met Sander de Gier, die zit op 10 minuten lopen van m'n werk, blijkt :-)

Nogmaals dank voor de feedback!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

barno
25 december 2013, 11:26
ik vraag me eigenlijk af waarom veel mensen tegenwoordig die jumbo frets verkiezen boven vintage fretjes. Ik vroeger ook trouwens, maar de laatste jaren gebruik ik liefst dunne fretjes. Waarom weet ik ook niet echt. Zou het te maken hebben met techniek / of kracht indrukken?

denis.hermans
25 december 2013, 13:11
Vraagje : beïnvloedt het type fret ook de klank ? (Sorry indien dit een domme vraag is) Hier moet je dan ook rekening houden bij je beslissing.

vulvasonic
25 december 2013, 15:40
Volgens sommige gitaarbouwers wel. Ik heb er zelf verbazingwekkend weinig ervaring mee en bij die ene keer dat ik een gitaar heb laten voorzien van een ander type fret heb ik geen enkel verschil ik klank kunnen ervaren.

Eko
26 december 2013, 10:35
Ik denk dat met dit model de meeste potentiele kopers liever medium jumbo`s er op zien dan een ander pick-up in de body.

benwave
26 december 2013, 11:25
Ik vraag mezelf af of de topic starter wel weet dat dunne frets niets met zijn probleem te maken heeft.
De hoogte van de frets maken zijn probleem, en dat ga je met jumbos niet oplossen, want die zijn net zo hoog. Dus wel breder maar niet hoger
Het is een misvatting dat je de snaar tussen twee frets helemaal indruk tot aan het hout.
Veel gitaristen weten dat niet eens.
Kijk maar eens wat er gebeurd wanneer je een snaar met normale speeldruk indruk.
De snaar raakt dan niet het hout

Eko
26 december 2013, 11:42
Het verschil is er wel degelijk in het spelen. Het gevoel is totaal anders. Hangt tevens samen met de radius van de toets. Het vraagt eigenlijk een andere stand van je hand om te spelen. Als je dat niet /kunt is een ander fretdraad wel de oplossing.

jannest
26 december 2013, 11:46
Een van de problemen die ik ermee heb, is dat een dergelijke gitaar later verkocht wordt, en iemand een niet originele tweedehandse koopt waarvan hij/zij misschien wel denkt dat ze origineel is. Zelfde persoon komt erachter, probeert de gitaar aan iemand anders te verlappen. Kan me heel moeilijk voorstellen dat iemand die een AVRI '52 telecaster tweedehands koopt, graag eentje met dikke frets krijgt. Belachelijk argument misschien wel, maar soit.

Aan een gitaar boven de 1500 euro nieuw beginnen prutsen (dat prutsen kan natuurlijk door een heel erg professioneel iemand gedaan zijn, dus daarom geen prutser), is toch gewoon spijtig. Hardware, pickups en dergelijke zijn gemakkelijk terug in originele staat te brengen, bij frets is dat wat anders. Je wordt heus wel gewend aan die vintage frets denk ik dan, maar ja, ik zeg maar wat...

jup het is belachelijk dat mensen een gitaar naar hun eigen wensen modden

alle sig gitaren zijn dan ook vanaf nu verboden !!!!!!

LRS
26 december 2013, 12:08
Ik vraag mezelf af of de topic starter wel weet dat dunne frets niets met zijn probleem te maken heeft.
De hoogte van de frets maken zijn probleem, en dat ga je met jumbos niet oplossen, want die zijn net zo hoog. Dus wel breder maar niet hoger
Het is een misvatting dat je de snaar tussen twee frets helemaal indruk tot aan het hout.
Veel gitaristen weten dat niet eens.
Kijk maar eens wat er gebeurd wanneer je een snaar met normale speeldruk indruk.
De snaar raakt dan niet het hout


Bedankt voor je ongetwijfeld goed bedoelde reactie, maar mijn ervaring is echt anders dan de jouwe. Misschien had ik iets specifieker moeten zijn, en niet moeten refereren naar dunne frets, danwel lage frets. Hoe dan ook, die vintage style frets zijn laag. Op m'n mayer strat zaten zgn narrow jumbo (6105) frets, heb daar totaal geen moeite mee. Maar met die lage fretjes raak ik echt het hout, geen grapje. Misschien heeft dat ook met mijn gebrekkige techniek te maken icm wat zwaardere snaren (0.011"), waarbij mijn middelvinger 9/10 x de ringvinger ondersteunt, maar ik raak heel zeker weten de toets.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Orpheo
26 december 2013, 17:47
De snaar raakt misschien niet het hout, maar je vinger wel. je vinger stopt niet waar de snaar eindigt, maar deukt nog even verder door... en dat deel gaat over de toets. Fretwerk is een cruciaal onderdeel van de bespeelbaarheid, en ik zie geen problemen in het hetfretten naar smaak.

benwave
26 december 2013, 18:21
De snaar raakt misschien niet het hout, maar je vinger wel. je vinger stopt niet waar de snaar eindigt, maar deukt nog even verder door... en dat deel gaat over de toets.

Dat klopt wat je zegt en ik begrijp het ook,
maar de hoeveelheid vinger op het hout is niet afhankelijk van de breedte van de fret, maar van de hoogte de fret

barno
26 december 2013, 18:41
ik denk dat men vaak (onbewust) kiest voor brede frets omdat dat bij slides een minder hobbelig gevoel geeft, voelt iets comfortabeler. zeker bij de brede frets die niet fatsoenlijk gecrowned zijn en waarbij de snaar de fret over 1mm of meer raakt ipv op 0,3 ofzo. zie oa zogenaamde fretless wonders van Gibson: zijn gewoon brede frets die niet bol maar met een bijna recht vlak worden afgewerkt.

Rizz
26 december 2013, 18:43
Dat klopt wat je zegt en ik begrijp het ook,
maar de hoeveelheid vinger op het hout is niet afhankelijk van de breedte van de fret, maar van de hoogte de fret

Hij rectificeert zich hierboven ook, bedoelt eigenlijk lage frets..

guitarnijboer
27 december 2013, 02:30
Dunlop 6105 fretdraad is mijn favoriet en hoewel hoog toch nog best smal. De dikte scheelt slechts 0,3 mm met vintage fretdraad wat beter is voor je intonatie dan dat dikkere spul en de hoogte is lekker comfortabel. Behalve voor lieden die de snaren te hard indrukken, want die spelen nooit meer zuiver.

Ik heb verschillende gitaren laten refretten door gerenomeerde en bekende gitaarbouwers, met soms met zeer teleurstellend resultaat.

De laatste bouwer waar ik ben geweest heeft mij voor het eerst in mijn leven een gitaar afgeleverd die beter speelde dan ooit tevoren met een afwerking die zo goed was dat ik echt zo het dubbele had betaald. Nu na drie jaar speelt de gitaar nog steeds geweldig, echt vakwerk!

Mijn tip: Patrick Koopman

vulvasonic
27 december 2013, 04:20
Patrick Koopman was ook mijn wonderdokter. En dat weten we in Nijmegen en in de verre omstreken, dus iedereen die zijn gitaren lief heeft gaat naar Patrick. Dat resulteert voor sommigen in (te) lange wachttijden, maar het resultaat is altijd 100% goed. En het is een gigantisch aardige vent. :)

Maar ja....., Zoetermeer - Nijmegen (Weurt), daar ligt mogelijk nog wel wat tussen. :D

benwave
27 december 2013, 09:07
Hij rectificeert zich hierboven ook, bedoelt eigenlijk lage frets..

Ja weet ik, maar ik denk dat orpheo dat gemist heeft,

Orpheo
27 december 2013, 13:07
Ja, ik zie niet altijd alles :)