PDA

View Full Version : jaren '70 VOX AC30 versterkers: is het wat? Waar moet ik op letten?



the sure thing
22 december 2013, 11:07
Hallo,

Er worden op MP tegenwoordig aardig wat jaren '70 versies van de VOXAC30(TB) aangeboden. Nu ben ik bekend met het JMI tijdperk en vanaf het Korg/Marshall tijdperk ken ik ook redelijk alle specs (valkuilen?) wel. Maar die tussenliggende periode is mij onbekend.

Kan iemand wat meer over de jaren '70 van deze VOX vertellen? Moet je er met een grote boog omheen lopen qua betrouwbaarheid? Of valt dat wel mee? Of is het geluid " ruk" in vergelijking met alle andere AC30 versies?

vulvasonic
22 december 2013, 12:26
Ik ben geen deskundige, maar ik bezit wel al bijna 30 jaar een Vox AC30TB uit (vermoedelijk) '71/'72 en de klank is echt helemaal super. Maar volgens mij is het ook wel weer een vreemde eend in de bijt. De speakers zijn origineel, maar die zou je eigenlijk in een veel ouder model verwachten. Het gebruikte 'hout' kan beter (understatement). Het ding valt bijna van ellende uit elkaar. En de plastic handvaten, zo dik als ze dan ook mogen zijn, zijn ooit afgebroken. En geloof me dat dat niet fijn is als je met zo'n enorm gewicht van een wankel keldertrapje stuitert. :D

Maar nogmaals, het geluid is super. :)

jerome
22 december 2013, 12:36
Hey Vulva, zitten er silver alnico's in?

Mitch
22 december 2013, 13:26
Ik heb me er wel eens over ingelezen, maar begreep dat het wel erg wisselvallig is. Van het niveau: je moet eigenlijk zelf goed technisch of encyclopedisch onderlegd zijn om de krenten uit de pap te kunnen pikken. Ik ben dus maar voor nieuwer gegaan en dan laten modden :)

vulvasonic
22 december 2013, 14:35
Hey Vulva, zitten er silver alnico's in?

Zeg jij het maar. Het is me verteld, maar ik ben het alweer vergeten.

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars and gear/MijnVoxBack.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars and gear/MijnVoxFront.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars and gear/MijnVoxSpeaker.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars and gear/MijnVoxTop.jpg

Ik zal het woord verder overlaten aan de experts. :D
Voor mij is het gewoon een grote zware doos waar een gigantische bak herrie uit komt. Maar oooooo zo mooi! :)

tommus42
22 december 2013, 14:50
Ze lijken iig op blúe alnico's, dus het zal wel. Kloten speaker:D, ik heb Fanes, donkerrrrr:), maar wil er een greenback bij.

vulvasonic
22 december 2013, 14:59
Zou zomaar kunnen. Ik heb geen idee. Ik ken mensen die een moord zouden doen voor deze speakers. En om eerlijk te zijn, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt de speakers te vervangen. Het gekke is dat ik juist ook vooral voor het warme geluid ga. En dat is precies wat ie me geeft. :)

tommus42
22 december 2013, 15:03
Ik denk dat, met name als ze origineel zijn, ze een duit waard zijn:ok:.

tommus42
22 december 2013, 15:09
Heb ik opeens een plan. Jij een Fane 8 ohm van mij, ik een silver-alnico van jou, betaal ik wat bij, en houd jij het recht van 'reverse-deal' als je weer wat meer centen hebt te makken:cooler:, what do you say?:D

vulvasonic
22 december 2013, 15:22
Heb ik opeens een plan. Jij een Fane 8 ohm van mij, ik een silver-alnico van jou, betaal ik wat bij, en houd jij het recht van 'reverse-deal' als je weer wat meer centen hebt te makken:cooler:, what do you say?:D
I say:"Loop maar naar de kloten!!!" :D

Nee, het klinkt misschien gek, maar deze ouwe vervallen bak is heilig voor me. Daar zit een geluid in die ik onder alle omstandigheden kan voorspellen. En ik vind het nog mooi ook. Die Vox en ik horen bij elkaar. Af en toe hoesten we samen wat slijm op, maar hij blijft gewoon gaan. :)

tommus42
22 december 2013, 15:34
:D, i take that as a no? Haha, blijf ik bij mijn oorspronkelijke plan, een greenback. Iemand trouwens een 8 ohm greenback, creamback mag ook in de aanbieding? Eventueel (in)ruil Fane 8 ohm, klinkt als een Celestion G12-65 heb ik eens begrepen, igg qua voicing vergelijkbaar.

stratokai
22 december 2013, 16:17
Ik zie dat je de kanalen doorgelust hebt. Volgens mij is dan de boel uit fase. Ikzelf vind het dan wat "hol" klinken.
Je kunt het wat mij betreft nog mooier maken door de kanalen in fase te gebruiken d.m.v. een aby switch of zo'n http://www.thomann.de/nl/cordial_adapterkabel_klinkeklinke.htm kabeltje

jerome
22 december 2013, 17:20
Zeg jij het maar. Het is me verteld, maar ik ben het alweer vergeten.

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars and gear/MijnVoxBack.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars and gear/MijnVoxSpeaker.jpg

Ik zal het woord verder overlaten aan de experts. :D
Voor mij is het gewoon een grote zware doos waar een gigantische bak herrie uit komt. Maar oooooo zo mooi! :)

Ik ben geen expert op het gebied van Vox amps maar ik weet wel dat dat Vox (Celestion) silver alnico's zijn.
Waanzinnig lekkere speakers, dynamisch, warm, 3D!!
Wees er zuinig op want ze zijn moeilijk te vinden.
Ik heb net een paartje Vox (Celestion) silver alnico's uit 1966 verkocht voor €500, ik bedoel maar...

the sure thing
22 december 2013, 19:49
Is er klanktechnisch verschil tussen de blue en silver alnico's?

vulvasonic
22 december 2013, 21:22
Is er klanktechnisch verschil tussen de blue en silver alnico's?
Alleen als je een stel heeeeeel goede oren hebt. Er staat op YouTube een 1 op 1 vergelijk tussen de 2. De blauwe lijkt iets lekkerder, iets dieper te klinken, maar dat kan ook zomaar een klein verschil in aanslag zijn. Het is echt nauwelijks te horen. Ik zal kijken of ik 'm kan vinden. :)

Yep, gevonden!
http://youtu.be/G6mXTa7LC1g


http://youtu.be/G6mXTa7LC1g

vulvasonic
22 december 2013, 21:32
Ik zie dat je de kanalen doorgelust hebt. Volgens mij is dan de boel uit fase. Ikzelf vind het dan wat "hol" klinken.
Je kunt het wat mij betreft nog mooier maken door de kanalen in fase te gebruiken d.m.v. een aby switch of zo'n http://www.thomann.de/nl/cordial_adapterkabel_klinkeklinke.htm kabeltje
Tsja, ik vind het mooi. En normaal gesproken gaat er nog een kabel vanuit het laatste kanaal naar een tweede AC30, waaraan een Marshall JCM800 1960 A staat te blazen. Al met al best een vol geluid met plenty of mids. :D

beus
22 december 2013, 22:49
de eerste grijze alnico's ('64) waren precies het zelfde als de blauwe op de kleur na. het was gewoon dezelfde speaker. later werd de kleur meer zilver het vermogen in de loop van de tijd iets hoger en het uiterlijk werd ook iets anders op details. maar allemaal even geweldig. de versterker van Vulvasonic is zo'n beetje het laatste jaar waar nog zilveren alnico's in zaten. het is er zowizo een die nog of eigenlijk weer heel erg op de 60er jaren modellen lijkt/leek. daarvoor ('70 / '71) had VOX al AC30's gemaakt met grote printplaten (en ook andere speakers oa Fane, Blackbacks) en dubieuze kwaliteit. de 70er jaren AC30's zijn vrij wisselend van constructie sommige wat beter, ander wel echt slecht. de meeste zijn best OK. niet zo gezocht als de 60er jaren modellen maar genoeg tevreden gebruikers.

yavin
23 december 2013, 10:09
Dat doorlussen is misschien niet eens nodig. Vox heeft nl. in de jaren zeventig de inputs al intern doorgelust bij sommige series. Ik heb er eentje uit 1979 en die heeft dat. Plug bijvoorbeeld eens in het normal kanaal in en zet het volume van het brilliant kanaal eens open, dan merk je het vanzelf...

vulvasonic
23 december 2013, 10:27
Ik weet het. Ik heb die versterker al bijna 30 jaar, dus je mag van me aannemen dat ik alles zo'n beetje al eens geprobeerd heb. Ik gebruik dat doorlussen overigens alleen icm de tweede Vox. :)

johanb
23 december 2013, 17:45
twee voxen en een marshall doorgelust ,mag ik vragen waar de gains en de masters opstaan bij die voxen?

jerome
23 december 2013, 18:03
de eerste grijze alnico's ('64) waren precies het zelfde als de blauwe op de kleur na. het was gewoon dezelfde speaker. later werd de kleur meer zilver het vermogen in de loop van de tijd iets hoger en het uiterlijk werd ook iets anders op details. maar allemaal even geweldig. de versterker van Vulvasonic is zo'n beetje het laatste jaar waar nog zilveren alnico's in zaten. ....


Weet je dat zeker Beus? Want ik heb nog een paartje Vox silver alnico's liggen met de productiecode LH27X en LH28X. Volgens de tabellen van Celestion zou de productiedatum 27 en 28 november 1975 zijn...

vulvasonic
23 december 2013, 21:46
twee voxen en een marshall doorgelust ,mag ik vragen waar de gains en de masters opstaan bij die voxen?
De Marshall is alleen maar een 4x12 speakerkast, hè? Die gebruik ik omdat dat op een podium meer duwt dan de Wharfdale speakers van de AC30cc (de tweede Vox dus). De ouwe heeft geen gain knop. De volumeknop staat doorgaans tussen 4 en 5. Dat is het punt waarop de versterker net een beetje begint open te breken, maar nog altijd behoorlijk aan de cleane kant. De cc stel ik als uitgangspunt in op de oude Vox sound. En dan heb ik het over de kleine knopjes achterop, waarmee je kunt kiezen tussen enkele standen om een modernere sound te creëren, of juist het ouderwetse geluid na te bootsen. Ik kies dus voor het laatste. Die knopjes zijn er duidelijk voor bedoeld om ze één keer naar smaak af te stellen en dat heb ik gedaan. Afhankelijk van het volume wat ik nodig heb draai ik zowel de gain als het volume omhoog, waarbij ik er steeds op blijf letten dat ook hier sprake is van een cleane sound dat net op het punt staat open te breken. De ouwe Vox produceert een veel grotere bak herrie dan de Chinees. Tussen 4 en 5 gaat ie echt al knetterhard. De nieuwe Vox mag iets verder open. Maar zelfs met de settings die ik gebruik blijft er een redelijk groot verschil waarneembaar tussen de twee. De AC30cc is ontegenzeggelijk Vox, maar de ouwe is veel meer 'in your face'. Veel directer. Veel helderder. Veel dynamischer ook. Alles is veel duidelijker hoorbaar. De oude hou ik clean, omdat het volume van een opengedraaide AC30 zelfs voor mij te hard is. Ik wéét dat de natuurlijke drive echt super is (studio), maar het is serieus niet te doen zonder een powersoak oid. Ik haal de meeste drive dan ook uit de Koch Pedaltone (voorversterker). Uit de cc is het door de gain regelaar makkelijk om de versterker zelf flink te laten oversturen. Maar onder ons gezegd en gezwegen..., ik vind die drive niet zo heel mooi. Ik hou van het cleane geluid van de AC30 en die sound weet de cc veel beter te benaderen. Zeker met de Marshall 4x12 er onder. Dat maakt 'm strakker, voller, directer en harder. :)

johanb
23 december 2013, 22:04
Duidelijk,ik dacht dat het met het doorlussen ongelooflijk hard zou worden.

johanb
23 december 2013, 22:06
:crazyhappy:Ik bedoel luid,

vulvasonic
23 december 2013, 22:52
:crazyhappy:Ik bedoel luid,
Geloof me, dit gaat luid genoeg. :D

beus
24 december 2013, 20:43
Weet je dat zeker Beus? Want ik heb nog een paartje Vox silver alnico's liggen met de productiecode LH27X en LH28X. Volgens de tabellen van Celestion zou de productiedatum 27 en 28 november 1975 zijn...

die datum code klopt, alleen de X betekend dat er wat mee is. misschien zijn het recones... die vox van Vulvasonic is volgens mij van '74. en dat is ook het laatste jaar vox met zilveren alnico's. of die van jou daarvandaan komen of ergens anders - ik heb geen idee.

jerome
24 december 2013, 21:23
die datum code klopt, alleen de X betekend dat er wat mee is. misschien zijn het recones... die vox van Vulvasonic is volgens mij van '74. en dat is ook het laatste jaar vox met zilveren alnico's. of die van jou daarvandaan komen of ergens anders - ik heb geen idee.

Er iets mee is? Ze klinken anders fantastisch... ;)
Zelfs beter dan het paar Silver Alnico's uit '66 dat ik net verkocht heb.
De 75er Silver Alnico's klinken iets dynamischer, wat meer 3 D en strakker...

beus
24 december 2013, 22:05
ik geloof het meteen, ik heb 2 paar uit '65. die klinken ook fantastisch maar wel soms net iets te mellow. ik zit wel eens te denken om een recentere set te kopen. ik heb nu 2 blauwe alnico's uit 2000 in mijn AC30, die zijn weer wat frisser en strakker.

jerome
25 december 2013, 11:22
Ja die blauwe klinken ook erg lekker!
Ik heb nu ook een 2 x 12 cab met Alnico Gold's. Ik speel daarover met een 50 Watt Marshall JMP 2204 top of een 100 Watt JMP2203
Erg goede combinatie! De Gold's zijn ook warm, heerlijk dynamisch en 3D.
Voor mij zijn alnico's de best klinkende speakers...

freddie bassman
27 december 2013, 08:44
En wat is nou meer aante raden? N jaren 70 vox of n nieuwe chinees?

johanb
27 december 2013, 09:32
Ik zou voor de nieuwe gaan ,maar altijd met de blue alnico luidsprekers.Op een vox meeting in Uthrecht kwam dat feit duidelijk naar voren.Een oude of een nieuwe vox had op de meeting het grote verschil dat de oude duidelijk meer brom had.Na de meeting is er wel een nieuwe versie uitgekomen hoe die zich verhouden tot de oude weet ik niet.Een niuewe heeft ook het voordeel dat je garantie hebt.De oude staan niet bekent om de betrouwbaarheid,maar dat is ook maar van horen en zeggen.

Eko
27 december 2013, 11:03
Over betrouwbaarheid, ik heb na een concert van Bonny Raitt eens met haar gitarist gesproken( George Marinelli ) die steevast te zien is met een oude AC 30. Toen ik hem complimenteerde met z`n geluid moest hij lachen. Hij vertelde dat de AC30 er altijd staat , maar nooit gebruikt wordt. Hij speelt over een Laney......... klinkt hetzelfde en is betrouwbaar tot en met. De VOX wilde er namelijk altijd wel een keer mee nokken.
Het geluid van hem vond ik altijd typisch AC 30 en prachtig, zo zie je maar.
Van Brian May staat op youtube ook een fimpje over AC 30`s waarin hij verteld dat tijdens de shows van Queen een monteur continue amps moest aan en uitschakelen om oververhitting en uitval te voorkomen. Ze konden , per stel , nooit langer dan 1-2 nummers mee.
Zal er van af hangen of je de amps inderdaad , net als George en Brian ,continue vol open zet.
Misschien is het iets van de EL84`s , want Peavey bouwt niet voor niets een fan in de classic serie.

johanb
27 december 2013, 17:23
Enige wat ik weet is dat je de standbyknop niet moet gebruiken,altijd op on.I.v.m.als de versterker al warm is de buizen in een keer de volle mep stroom te verwerken krijgen.Een keer de gelijkrichterbuis daardoor kapot gehad.verder nooit problemen in de 6 jaar dat ik deze versterker gebruik

beus
27 december 2013, 20:51
Als je niet bang bent om op een oudere versterker te spelen zou ik een oude kopen want dat is toch leuker en een kans op een beter klinkende als een recente (vind ik dan). Inderdaad, de huidige prijzen zijn een stuk lager als een paar jaar geleden toen alles nog goed ging. Maar dat geld ook voor iets uit de laatste series, die zijn 2e hands ook heel betaalbaar. en misschien of waarschijnlijk met minder problemen.

ik heb zelf een 60er jaren AC30 en daar heb ik heel weinig problemen mee. niks meer als met een nieuwe.

Tristan
27 december 2013, 21:57
Ik heb een Valvetech Hayseed 30 gekocht, deze vind ik echt waanzinnig lekker klinken, ze staan bij Realguitars in Leverkusen, de enige officiele Valvetech dealer die er nog is.
Rob, de bouwer, heeft in 2009 en 2011 een aantal mods gedaan waardoor de amp echt op alle vlakken is verbeterd qua sound, het vorige model was goed maar de nieuwe klinkt veel beter dan de huidige Vox amps naar mijn mening, ik verwacht er ook minder problemen mee te hebben dan sommige mensen met een oude Vox en de Valvetech is makkelijker te servicen omdat je makkelijker overal bij kan komen.
Daarnaast werkt de master volume op deze amp echt fantastisch, ik heb het nog nooit zo gehoord bij een andere amp maar met de master op 1/4 of 1/3 en de preamp volume regelaar wat meer open krijg je er een heerlijke dynamische crunch uit op laag volume.

Mitch
27 december 2013, 22:38
Boefje! En daar wijd je dan geen eens een topic aan :)

vulvasonic
28 december 2013, 03:41
De hier genoemde 'onbetrouwbaarheid' van de oude AC30's verbaast me ten zeerste. De mijne heeft me nog nooit in de steek gelaten. Ja, nu bromt ie. Te lang niet gebruikt. Ik durf te wedden dat ik met een paar nieuwe elco's weer helemaal klaar ben om te gaan. En de nieuwere dan? Iets langer dan een jaar 'on ze road' en weg was ie. En nee, de nieuwe heeft geen blue alnico's, maar ik waag te betwijfelen of ie daarmee de sublieme sound van mijn ouwe trouwe rugbreker wél naar de kroon weet te steken. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik die ouwe van mij nooit voluit zet. Misschien zit daar het grootste verschil.

johanb
28 december 2013, 10:08
verschil wharfdales en blue alnico was op de meeting in DB studio in Uthrecht echt een enorm verschil,dat kunnen een heleboel medeforummers beamen.ik hoorde weinig verschil tussen een oude en een nieuwe.Ik weet het niet zeker maar de eindbuizen van een vox staan altijd voluit ongeacht het volume daarom wordt hij zo warm en kwetsbaar (klepel klok)

vulvasonic
28 december 2013, 14:35
Zou kunnen (dat van die eindbuizen). Feit blijft dat die ouwe slechts eenmaal nieuwe eindbuizen nodig heeft gehad en verder geen noemenswaardige reparaties heeft ondergaan, terwijl de nieuwe het iets meer dan een jaar heeft volgehouden. Nu begrijp ik ook wel dat dit niet alles zegt. Het zou zomaar kunnen dat ik met de ouwe tot nu toe mazzel heb gehad en met de nieuwe pech. :)

En ja, Wharfdales klinken absoluut anders.

freddie bassman
28 december 2013, 21:23
Met n versterker minder als 100 watt speel ik meestal wel voluit dus dat overbelasten zit er wel in bij mij.
De meningen zijn dus nogal verdeeld over oud en nieuw maar ik twijfel ook nog over top of combo, zag pas ook ergens een ac50 top op marktplaats, is dat iets?

Mitch
28 december 2013, 21:34
Als het een nieuwe was dan is het een medium budget channelswitcher, de AC50CPH. Aardig, maar niet geweldig. De oude AC50 was een soort hardere, cleanere AC30 met twee EL34s als eindtrap. Moet je niet mee willen crunchen, maar dan zijn het wel coole bakken.
Maar goed, als jij een AC30 met twee Alnico Blues voluit denkt te gaan zetten... je publiek loopt gillend weg, je band wordt uit de zaal gezet, jij wordt uit de band gezet en je trommelvliezen nemen permanente vakantie :seriousf: Vermogen zegt niet alles hè.

Tabula Rasa
28 december 2013, 21:52
Volgens mij ga je gewoon bijna dood met een AC30 voluit. Twee Alnico Blues met een AC30? Geen idee, maar die dingen gaan echt wel knetter hard. Ik kijk niet meer naar "wattage".

vulvasonic
29 december 2013, 04:31
Volgens mij ga je gewoon bijna dood met een AC30 voluit. Twee Alnico Blues met een AC30? Geen idee, maar die dingen gaan echt wel knetter hard. Ik kijk niet meer naar "wattage".
Al eens eerder geschreven. Ik speel altijd knetterhard, maar ik heb voor de 'tweede' gitarist van mijn toenmalige bandje ooit mijn ouwe vox voluit gezet in de studio, om een lekker overstuurd geluid te creëren. De 'tweede' gitarist prikte even in, sloeg een accoord aan en ik ben letterlijk de studioruimte uit gevlugd. Dat gaat zo onmenselijk hard. Ongelofelijk!!!!! Daar kan geen enkele 100 watt Marshall tegenop blazen. :)

freddie bassman
30 december 2013, 09:59
Maar als i zo ontiegelijk hard gaat, krijg je dan wel n lekker scheurgrluid live zonder pedaaltjes?

Gearjunkie
30 december 2013, 10:47
http://youtu.be/VHQk6HFn4rE

Enkel treble boostertje.

johanb
30 december 2013, 12:25
Zeker weten dat ze scheuren,maar daar hoeft hij helemaal niet voor voluit ,als je een master erop hebt zitten.Op de foto's in de eerste post zie ik geen kleine schakelaars op de achterkant van de versterker,die heb ik er wel op zitten" hot en warm" op warm geeft hij 22 watt maar breekt hij veel eerder op .Op stand hot geeft hij 33 watt veel langer clean en veel meer volume.Ik denk dat de oude versterker alleen stand hot heeft

tommus42
30 december 2013, 12:29
Klopt, op 'warm' staat ie een stuk koeler (82ohm kathode ipv 50ohm). Het lawaai komt volgens mij vanwege het hoge rendement van de speakers.

jerome
30 december 2013, 22:32
.....Daar kan geen enkele 100 watt Marshall tegenop blazen. :)

Nu is dat een beetje overdreven... ;)

vulvasonic
31 december 2013, 00:55
Nu is dat een beetje overdreven... ;)
Nee hoor. Ik overdrijf niks. Ik heb wekelijks gespeeld met een 100 watt Marshall helemaal open. Toegegeven, ik heb ze niet ALLEMAAL op 10 getest, maar de JCM900 (kutding) en de JCM2000 haalden het echt niet qua volume tov de ouwe AC30. De nieuwe AC30 (de CC versie) haalt het trouwens ook niet. :)

vulvasonic
31 december 2013, 00:58
Maar als i zo ontiegelijk hard gaat, krijg je dan wel n lekker scheurgrluid live zonder pedaaltjes?
Nee. Voor het scheurwerk gebruik ik de Koch Pedaltone. De CC kan het wel op een 'normaal' volume, maar ik kies ervoor om ze beide clean te laten. :)

jerome
31 december 2013, 01:30
Nee hoor. Ik overdrijf niks. Ik heb wekelijks gespeeld met een 100 watt Marshall helemaal open. Toegegeven, ik heb ze niet ALLEMAAL op 10 getest, maar de JCM900 (kutding) en de JCM2000 haalden het echt niet qua volume tov de ouwe AC30. De nieuwe AC30 (de CC versie) haalt het trouwens ook niet. :)

Sj*s*s, een 100 Watt Marshall helemaal open?
Moet je met een JMP2203 niet proberen hoor... ;)

vulvasonic
31 december 2013, 02:01
Geen idee! :D

the sure thing
31 december 2013, 07:10
Nee hoor. Ik overdrijf niks. Ik heb wekelijks gespeeld met een 100 watt Marshall helemaal open. Toegegeven, ik heb ze niet ALLEMAAL op 10 getest, maar de JCM900 (kutding) en de JCM2000 haalden het echt niet qua volume tov de ouwe AC30. De nieuwe AC30 (de CC versie) haalt het trouwens ook niet. :)

En hoe is het met je gehoor?

vulvasonic
31 december 2013, 07:54
En hoe is het met je gehoor?
Prima. Ik mag weliswaar de broekspijpen graag voelen wapperen, maar ik hoor nog steeds uitstekend. Ik ben inmiddels uit de band gestapt, maar tot voor kort speelde ik zeer regelmatig en vooral in grote feesttenten. Het geluid 'waait' er dan makkelijk weg. Het is een beetje afhankelijk van waar je staat tov de versterker(s). Soms stond ik 4 of 5 (of meer) meter voor mijn eigen versterker(s) en dan vaak ook nog buiten. Geloof me, dan blijft er niet veel meer over van het geluid. Je hoort er nagenoeg vrijwel niets meer van. Ik zocht dan ook met zekere regelmaat de hulp van onze monitormixer. We werkten niet met 'in ear monitoring', dus ik stond vaak tegen wil en dank nogal 'gefixeerd' op één plek. Vlak voor de microfoon en pedalenbak en de versterker(s) op mezelf gericht. Eén meter naar links en weg was mijn geluid.

Ik haaaaat het geluid van de gitaar over de monitor. Dat zou iets te maken kunnen hebben met de kwaliteit van de monitoren (ik heb geen idee - de mensen met wie we werkten waren geen koekenbakkers), maar IK heb er nog nooit een lekker gitaargeluid door gehoord. Ik vertrouwde volledig op mijn eigen backline. Doorgaans was dat ook toereikend. Eigenlijk maar heel zelden iets te klagen gehad. Perfecte balans. Kanonhard, maar blijkbaar niet hard genoeg om mijn oren te beschadigen. Ik was iig niet zo gek om mijn oren tegen de speakers te drukken. :D

the sure thing
31 december 2013, 23:47
Sj*s*s, een 100 Watt Marshall helemaal open?
Moet je met een JMP2203 niet proberen hoor... ;)

Een VOX AC30 heeft behoorlijk veel mids en mid hoog. En ik heb nu gemerkt dat een Alnico speaker erg prachtig klinkt, maar ook erg penetrant in het mid en midhoog. Maar: daar zitten ook de "belletjes" of de "chime". Daarbij komt het hoge rendement van de Alnico speakers nog eens. Ergo: Ik kan mij voorstellen dat de beleving van een VOX AC30 voluit harder klinkt dan een Marshall 100W voluit. Ik ben alleen erg benieuwd wat een dB meter aan zou geven in beide gevallen....