PDA

View Full Version : "Aldrich" mod / Ceriatone Yeti (meer gain met dezelfde buizen)



HaroldA
21 december 2013, 19:19
Ik heb te veel versterkers, die ook nog eens te veel op elkaar lijken. 3x een "plexi"-achtige (1987x, en 2 Sovteks) en 3x cascased inputs (2203, 2204, 4104) dus ... verkopen, of ervoor zorgen dat ze niet meer op elkaar lijken? Juist, alles doen om maar niets te hoeven verkopen ;)

De 1987x is al een keer verbouwd naar turretboard, maar ik had helaas daar een PostPIMV ingezet, dus gebruikte die niet. Dus dit is een geschikte kandidaat voor iets bruters! Na wat speurwerk dacht ik dat ik er niet onderuit kon om een extra preamp-buis te plaatsen voor meer bruutheid, tot ik dit schema tegen kwam:

http://img703.imageshack.us/img703/8484/bipq.png
http://img703.imageshack.us/img703/8484/bipq.png

Dat schema zou in deze amp verwerkt moeten zijn, maar dan uitgevoerd door modgod BILLY BLADES!!! Die laat alles beter klinken, dus het zou zomaar kunnen dat stervelingen dit niet in een Marshall uitgevoerd krijgen...

http://www.youtube.com/watch?v=PgijY37lUa8

Hier nog een handige layout van bovenstaand schema:
http://img19.imageshack.us/img19/9784/v3hj.png
http://img19.imageshack.us/img19/9784/v3hj.png

Zoals je ziet staan er 9 potmeters en 3 schakelaars op. Da ga nie gaan in mijn smallbox 1987x. Ik heb nu al een 2n2 in serie staan met mijn NFB-weerstand (nu nog 100k) dus ik denk dat ik "Punch" en "Voicing" even laat voor wat ze zijn ... al heb ik wel het gat naast de off/standby/on switch vrij.

Dan blijven er 7 potmeters en 3 schakelaars over.

Boost: een 1uF cathode bypass aan ground hangen. Dat zou ik toch ook voor elkaar kunnen krijgen met de middelste lug van een stereo jack? Die wordt dan geground als je er een jack in steekt, net als de stroomonderbreking bij pedaaltjes. Nadeel is dat je op de groundpunt van je input jack meelift, maar ik wil de gok wel wagen!

Conclusie:
* 2 inputs: normal en boosted
* 7 pots, de PrePIMV gaat in een jack-gat
* 2 van die pots zijn push/pulls om bass boost en bright te schakelen


Ik hou dan 2 gaten over: een jack-gat en het gat waar de standby-switch vroeger zat. Misschien toch of voice, of punch uitvoeren? Nah, eerst maar eens de boel verder strippen, het turretboard inrichten voor bovenstaande layout en 'm weer werkend krijgen.


Ik hou me wel bezig deze dagen! :cooler: Ook snel m'n tube-town bestelling de deur uitdoen voordat ik pas in 2014 weer verder kan ...

Thiez
21 december 2013, 19:52
Deze ga ik volgen. Ben heel benieuwd. Ik hoop wel dat je het er beter vanaf brengt dan billy blades, zijn bouwproject op het marshallforum was nogal een flop.

HaroldA
21 december 2013, 19:58
Ja, laten we maar niet doorzagen over BB.

Uitdaging 1: ik heb 8 rijen turrets over na het strippen van de 1987 preamp. Eigenlijk heb ik er 10 nodig ...

HaroldA
21 december 2013, 21:51
Ik heb iets uitgevogeld waardoor het op 8 rijen past. Het is wel zo'n grote verbouwing dat ik moeilijk weer terug kan naar de 1987 preamp zonder echt alles te slopen. Misschien als ik de "aldrich" niets vind, zaak ik het bordje in 2-en en maak ik een los nieuw bordje voor de volgende preamp.

De oplossing is de 2e cathode bypass van V1 en V2 op dezelfde rij te plaatsen als de eerste. is wel iets langer draad, maar zou moeten mogen.

Thiez
21 december 2013, 23:15
Je kunt ook gewoon nieuw bordje maken toch? Niet zo gek veel werk en werkt misschien stuk fijner dan alles op dit bordje te persen.

HaroldA
21 december 2013, 23:35
Je kunt ook gewoon nieuw bordje maken toch? Niet zo gek veel werk en werkt misschien stuk fijner dan alles op dit bordje te persen.

Now, where's the fun in that? ;)

Dit gaat wel passen, ik kom helaas turrets en wat capjes en weerstanden te kort.

HaroldA
22 december 2013, 19:21
Boost: een 1uF cathode bypass aan ground hangen. Dat zou ik toch ook voor elkaar kunnen krijgen met de middelste lug van een stereo jack? Die wordt dan geground als je er een jack in steekt, net als de stroomonderbreking bij pedaaltjes.

Dat zou zoiets moeten zijn:

https://lh4.googleusercontent.com/-v7yNRzgYVv8/UrceY7FF0QI/AAAAAAAAGs0/Kwm7fopSXFE/s800/IMG_20131222_181530.jpg

Niets er in: beide tips aan gnd.
Alleen links: 1M tussen gnd en tip, tip via groene draad naar V1
Alleen rechts: tip via linker jack naar 1M en groene draad; lug 2 maakt via de plug verbinding met gnd waardoor de 1uF cathode bypass actief wordt.

Kan dat? Of is het niet veilig om een kathode-condensator te schakelen met je plug?

HaroldA
22 december 2013, 21:19
Of is het niet veilig om een kathode-condensator te schakelen met je plug?

Ik heb er tijdens de zondagse vette hap even over nagedacht: en het blijkt wederom een domme vraag te zijn. Als dat niet veilig zou zijn, dan is nergens de ground veilig. Ja: dit is dus ok!

... apart dat niemand het doet? :???:

HaroldA
22 december 2013, 21:54
Huidige staat van de amp:

https://lh3.googleusercontent.com/-hjgNIOnvVIE/UrdCdKabSLI/AAAAAAAAGtE/SrhfcdhymUQ/s640/IMG_20131222_204936.jpg

De eindtrap is weer PostPIMV-vrij en alle bedrading die ik al kon doen is gedaan. Nu is het wachten op de missende pot, caps, turrets en weerstandjes ... :(

Thiez
22 december 2013, 22:08
Welke PPIMV had jij erin zitten? Die Lar-mar van metroampsforum of niet?
Ik heb de momenteel ook in mijn plexi zitten, maar opzich bevalt me die wel. Je moet hem wel boven 9 uur zetten minstens, maar verder vind ik hem wel fijn.

HaroldA
22 december 2013, 22:11
Welke PPIMV had jij erin zitten? Die Lar-mar van metroampsforum of niet?
Ik heb de momenteel ook in mijn plexi zitten, maar opzich bevalt me die wel. Je moet hem wel boven 9 uur zetten minstens, maar verder vind ik hem wel fijn.

Lar/Mar idd. En hij is ook alleen maar helemaal op het einde van de pot bruikbaar, dus niet geschikt voor thuis. De dikke, getwiste draden maakte 'm al een stuk beter dan met shielded wire, maar het bleef een onding.

Ik heb liever ~1m kortere bedrading, dan een extra volumepot die ik amper kan (en wil) gebruiken.

Thiez
23 december 2013, 00:16
Zit wel wat in. Ik vind het wel handig om hem net halverwege te zetten en het volume een beetje te temmen. Maar het wordt inderdaad geen slaapkamer versterker door het PPIMV.
Mijn eigenbouw plexi heb ik wel iets andere layout dan standaard plexi, dus voor mij scheelt het maar 10cm draad.

HaroldA
23 december 2013, 00:46
*zucht*

Ik heb inmiddels van een oude bekende te horen gekregen dat dit schema niet gaat werken, noch dat het van Cameron/Jose/Aldrich/etc is. Wat er mis aan is, of wat er te verbeteren valt wordt afgedaan met een cursus elektronica.

Ik snap dat hele geheimzinnige rondom buizenamps echt niet ... is er een geheim gilde waar alle buizenbakbouwers een eed bij afgelegd hebben? Waarom is die informatie niet openbaar?!? Deze mods komen zelfs bij iemand vandaan die al overleden is. Toevallig hebben een paar bouwers zelf een schema kunnen maken, die ze hoogstens met elkaar delen.


Ik ga maar weer op zoek naar een ander schema. Ik hoop er 1 te kunnen vinden met 3 opgefokte gain stages en een CF ipv 4 zonder CF. Een 2203/2204 heb ik al.

Thiez
23 december 2013, 09:02
Als je bij Jose, friedman en Cameron enzo uitkomt, ga je al heel snel richting diode clipping in je amp. En dat wil je denk ik ook niet?
Jose deed het met zener diode's en friedman (en volgens mij cameron ook) lieten het signaal clippen met transistoren.

Misschien dat je eens kunt kijken naar een Cornford MK50II. Die schema's zijn wel te vinden en die dingen kunnen behoorlijk high-gain. EDIT: nevermind, is ook 4 gainstages.

Je kunt ook zelf wat gaan experimenteren en modden. Dan kan ik het boek van Blencow van harte aanbevelen. Hier staat heel duidelijk in uitgelegd hoe buizenversterkers werken.

HaroldA
23 december 2013, 15:01
Als je bij Jose, friedman en Cameron enzo uitkomt, ga je al heel snel richting diode clipping in je amp. En dat wil je denk ik ook niet?

Liever niet; maar als het goed klinkt ...


Jose deed het met zener diode's en friedman (en volgens mij cameron ook) lieten het signaal clippen met transistoren.

Wel voornamelijk in de PrePIMV, niet in het signaalpad zelf ...


Misschien dat je eens kunt kijken naar een Cornford MK50II. Die schema's zijn wel te vinden en die dingen kunnen behoorlijk high-gain. EDIT: nevermind, is ook 4 gainstages.

Er is in de 1987x small box/chassis geen ruimte voor een extra buis, en ik denk ook niet dat ik er (netjes) een gat doorheen geboord krijg. Ik ben ook naar de Ceriatone Yeti en/of Chupacabra aan het kijken ...


Je kunt ook zelf wat gaan experimenteren en modden. Dan kan ik het boek van Blencow van harte aanbevelen. Hier staat heel duidelijk in uitgelegd hoe buizenversterkers werken.

Ja ... ehm ... over een weekje of 5 zijn wij met z'n 3-en thuis. Ik zal dan minder tijd hebben, en misschien ook geen ruimte meer ... Ik wil gewoon voor die tijd een werkende, relatief leuke versterker hebben.

Thiez
23 december 2013, 15:50
Liever niet; maar als het goed klinkt ....
kheb er weleens gehoord die ik heel aardig vond klinken. Het is echt die 80's marshall sound. Jose, cameron ccv, friedman marsha, chupacabra, etc allemaal diode of transistor clipping.



Wel voornamelijk in de PrePIMV, niet in het signaalpad zelf ....
Jose zetten zijn MV voor de eq en zetten net voor deze MV twee diodes naar aarde (in serie en tegengestelde richting).
Als ik me niet vergis zitten ze bij de friedman marsha op dezelfde plaatst, enkel gebruikt hij transistoren.



Er is in de 1987x small box/chassis geen ruimte voor een extra buis, en ik denk ook niet dat ik er (netjes) een gat doorheen geboord krijg. Ik ben ook naar de Ceriatone Yeti en/of Chupacabra aan het kijken ....

Dat zal inderdaad wat wringen worden. Maar ook de yeti en chupa maken gebruik van diode clipping. Ik heb thuis ergens het schema op de PC staan.



Ja ... ehm ... over een weekje of 5 zijn wij met z'n 3-en thuis. Ik zal dan minder tijd hebben, en misschien ook geen ruimte meer ... Ik wil gewoon voor die tijd een werkende, relatief leuke versterker hebben.

Waarschijnlijk zal er dan idd wat minder tijd zijn voor het bouwen van versterkers.

Rinze
23 december 2013, 16:35
En ook heel wat minder begrip voor het testen van versterkers :D

robostrat
23 december 2013, 20:11
@ HaroldA heb een yeti staan als je wilt luisteren / testen voor het idee laat maar horen...

Thiez
23 december 2013, 22:44
@ HaroldA heb een yeti staan als je wilt luisteren / testen voor het idee laat maar horen...

Hoe bevalt dat? Je bent de eerste die ik hoor hier in nederland die een Yeti of chupa heeft. Ben er wel erg benieuwd naar ook.
Van wat ik gehoord heb op youtube klinken ze erg gaaf.

HaroldA
24 december 2013, 00:09
@ HaroldA heb een yeti staan als je wilt luisteren / testen voor het idee laat maar horen...

Cool! Wat ik zoek is, ehm, ... een wat meer "out of control" plexi. Meer knetter, minder netjes, minder zompig op hogere gain-standen. Eigenlijk het tegenovergestelde van "strak".

Denk je dat de Yeti dichter in de buurt komt bij die beschrijving dan een standaard 1987 "plexi"?

robostrat
24 december 2013, 08:36
Er zitten verschillende " modes" op '60, '80 en modern, hij gaat van lief naar uber brute
( niet meer normale ) scheur.
eigenlijk is het een ( schakelbare ) opgevoerde 800
Maargoed vergeet niet dat " beauty in de eye of the beholder " is.
Volgens mij staan er tegenwoordig ook schema's op het net.
Heb hem tijden naast een mark v gehad maar dit is precies het tegenovergestelde.
Thiez, plug je gitaar maar in zou ik zeggen ; )

Thiez
24 december 2013, 11:33
Die modes worden gedaan met verschillende soorten clipping als ik me niet vergis,
'60 is zonder diode clipping
80's is 20V zeners
modern is 12V zeners

@harold, ik vind het idd ook vervelend dat een plexi bij hogere gainstanden wat wollig/zompig wordt in het laag. Komt uiteraard omdat de brightcap dan niks meer doet en volledig signaal doorgaat. Meestal zet ik hem uiterlijk op 2uur, hoger wordt het minder strak. Dan haal je die plexi scheur eruit vind ik.

@robo, waar kan ik hem inpluggen? ;)

robostrat
24 december 2013, 13:12
Ghehe, > Hoofddorp pm maar, geen probleem ; )

Thiez
24 december 2013, 18:28
ah uiteraard, nu zie ik het. Maar dat is wel ff 120km kachelen voor mij, dus dat moet ik even overdenken :P
Misschien een keer als mijn zelfbouw plexi klaar is, even een marshall inspired shootout ;)

Thiez
24 december 2013, 18:35
Overigens kan ik mijn bovenstaande aanname bevestigen. Heb inmiddels de layouts van de chup en yeti bekeken op de ceriatone site.
Era switch is gekoppeld aan diode clipping met verschillende voltages. Wel geinig om te zien dat de chup en yeti heel dicht bij elkaar liggen. Enkel de kathode in preamp iets veranderd voor een iets andere voicing.

http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/Hod%20RoddedPlexi/Yeti50.jpg

http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/Hod%20RoddedPlexi/Chupa50.jpg

robostrat
24 december 2013, 20:52
Ach koek en Sophie aanwezig ;)
En vergeet de potmeter aan de achterzijde niet .....
Voor out of space gainshaping

Thiez
24 december 2013, 21:11
De pussytrim? Ziet eruit als een variabele voltage deler tussen je preamp gainstages, beetje als een extra gaincontrol.

HaroldA
27 december 2013, 15:19
De pussytrim? Ziet eruit als een variabele voltage deler tussen je preamp gainstages, beetje als een extra gaincontrol.

Hij heeft geloof ik zo omdat mensen die 'm gebruikten te "pussy" zijn ... het is ook niets meer dan een anti-gain-control, toch?

HaroldA
27 december 2013, 16:17
Ik denk dat ik voor de Yeti ga, omdat hij volgens de Internets "darker" is dan de Chupa. Nu nog ff een schema vinden ...

Thiez
27 december 2013, 16:50
Schema's heb ik nog niet kunnen vinden. Bovenstaande post van mij heb je de layout, kun je wel omzetten naar schema.

HaroldA
27 december 2013, 16:51
Schema's heb ik nog niet kunnen vinden. Bovenstaande post van mij heb je de layout, kun je wel omzetten naar schema.

Jep, dat lijkt me het beste ... eerst weer wat strippen uit m'n amp, en dan eens kijken of ik een schema getekend krijg.

HaroldA
27 december 2013, 17:55
Een snelle blik in mijn inventaris laat zien dat ik geen 3k, 390k, 150k en 82k's heb. Snelle blikken bij Tube-Town, Tonefactory en Dick Best laten zien dat niemand die heeft. :???:

HaroldA
27 december 2013, 18:30
Een snelle blik in mijn inventaris laat zien dat ik geen 3k, 390k, 150k en 82k's heb.

De 3k's ga ik vervangen door 3k3's. De 390k plate-weerstand kan ik dan vervangen door 1M/680k parallel (404.8k).

Tonefactory heeft geen 3k3's of 150k's.
Tube-Town heeft alles, maar vraagt €8 verzendkosten, ook voor een paar weerstanden.
Dick Best heeft geen 3k3's, 680k of 1M's.

Iemand nog tips voor webwinkels met 1W carbon film weerstanden?

Thiez
27 december 2013, 18:32
Tubetown heeft alle waarden die je genoemd hebt in minimaal 1watt. 3K wordt 3.3k, de rest hebben ze zo.

HaroldA
27 december 2013, 18:33
Tubetown heeft alle waarden die je genoemd hebt in minimaal 1watt. 3K wordt 3.3k, de rest hebben ze zo.

Jep, maar €1,50 aan weerstanden met €8 verzendkosten krijg ik niet over m'n hart ;)

HaroldA
27 december 2013, 18:38
Geachte heer A,

Wij verwelkomen u bij HAJÉ Electronics.

"Verzendkosten naar NL € 1,50"

HaroldA
28 december 2013, 22:38
De laatste onderdelen zijn besteld! :ok:

Ik zat alleen een praktische oplossing te verzinnen voor het gebrek aan switches. De Yeti heeft 1 on/on switch voor "feel" :???:, en 3 on/off/on switches voor de bright caps en "era". Ik heb maar 2 (max 3) push/pull DPDT's tot mijn beschikking ...

Die "era" kan ik volgens mij met 3 jack inputs oplossen: iedere input een andere tijdsgeest! Gewoon de middelste lug gebruiken om de (eventuele) diodes naar ground te leiden ;)

En zou ik echt zoveel wisselen van bright cap dat ik 3 standen per gain stage nodig heb? Als ik het met 2 af kan, heb ik aan 2 p/ps genoeg ...

Dan hou ik zelfs 1 p/p over :cooler:

Gearjunkie
28 december 2013, 23:03
Lijkt dit erg op het ultimate Marshall project??

HaroldA
28 december 2013, 23:05
Lijkt dit erg op het ultimate Marshall project??

Volgens mij kan die schakelen tussen parallel (1987/1959) en cascaded (2203/2204) preamps, toch? De mijn is alleen bedoeld als opgefokte cascased, alleen hij heeft te veel opties vanuit Ceriatone gekregen ;)

Thiez
29 december 2013, 14:49
Lijkt dit erg op het ultimate Marshall project??

Dat project ben ik nog steeds aan bezig. Dat is inderdaad zoals harold zegt, een superlead met schakelbaar 2203 schema. Daarnaast zit er wel ook nog mastervolume en diodeclipping in.

@harold, je kunt eventueel ook tijdelijk de boel intern switchen en dan later definitief inbouwen wat je wilt. Die era switch is is geen/weinig/veel clipping door diode's. Meestal is dit een smaakgebonden iets. 20v geeft voor de meeste net het extra wat ze nodig hebben, 12v dan krijg je al serieuze clipping en sommige mensen vinden dit dan weer inleveren op je buizensound.

Met brightcaps hetzelfde. Ik heb op iedere versterker tot nu toe een brightswitch gehad, dat is eenmalig kijken wat je het fijnste vind en daar blijft hij op staan.

HaroldA
29 december 2013, 15:17
je kunt eventueel ook tijdelijk de boel intern switchen en dan later definitief inbouwen wat je wilt. Die era switch is is geen/weinig/veel clipping door diode's. Meestal is dit een smaakgebonden iets. 20v geeft voor de meeste net het extra wat ze nodig hebben, 12v dan krijg je al serieuze clipping en sommige mensen vinden dit dan weer inleveren op je buizensound.

Ik wil die uitvoeren door met 2 van de 3 jacks de middelste lug diodes met aarde te koppelen, dus een jack per "era".


Met brightcaps hetzelfde. Ik heb op iedere versterker tot nu toe een brightswitch gehad, dat is eenmalig kijken wat je het fijnste vind en daar blijft hij op staan.

Met de push/pulls kan ik 2 verschillende waardes per pot kwijt. Op mijn Sovteks was 1nF het gaafs; lekker wat extra gain-geknetter zonder vol open te hoeven, geen idee wat er voor zo'n Yeti het beste werkt ... ik heb nu iig opties, en zal de beste 2 per pot laten zitten.

Eerst de boel maar eens gewoon laten werken. Aan de hoeveelheid shielded wire te zien in de Ceriatone zal oscillatie wel een probleem zijn met dit ontwerp.

HaroldA
29 december 2013, 20:18
Schema's heb ik nog niet kunnen vinden. Bovenstaande post van mij heb je de layout, kun je wel omzetten naar schema.

Ik heb wel een schema kunnen vinden, en die heb ik al overgetrokken in gSchem:

http://img.sait.nl/schematics/Ceriatone Chupacabra.png

Misschien vanavond de 2 lijstjes met componentwaardes opstellen voor de Chupa en de Yeti.


Ik kan de oorsprong van dit schema (http://img.sait.nl/schematics/Chupacabra2520Schematic_zps84b03611.png) trouwens niet terugvinden ...

Thiez
29 december 2013, 21:56
Die heb ik inderdaad ook van de chupa. Dat schema is opgesteld door Larry (van larry amps) op het metroamp forum.

S2 is die feel switch? Heeft invloed op je gain ofzo?

HaroldA
29 december 2013, 21:59
S2 is die feel switch? Heeft invloed op je gain ofzo?

Hij staat als "focus" op het schema. Geen idee wat 'ie doet.

Thiez
29 december 2013, 22:07
Hij veranderd de input impedantie van je gainstage wat misschien iets invloed heeft op de versterking van deze trap. Daarnaast heeft het volgens mij ook invloed op de HP-filter samen met je coupling cap. Daarom heet het wellicht focus, als je de weerstand verkleind krijg je volgens mij meer bass.

Is overigens zomaar een gedachtegang hoor, wellicht dat iemand anders hier er iets met zekerheid over kan geven wat deze switch doet.

HaroldA
30 december 2013, 01:30
Ik heb toch een 3-polige 4-standen-draaischakelaar besteld voor de "era" ipv de "middelste lug van een jack aan gnd"-methode. Ik heb geen stereo jacks meer liggen, en Newtone had ze alleen met print-aansluiting.

Nog een knop erbij ;) Dan zitten we al aan de 10 (waarvan 3 met switch). Veuls te veul eigenlijk.


Oeh: dan heb ik het nog niet eens over de "25k pot in serie met de diode clippers" gehad ...

HaroldA
30 december 2013, 22:18
Tube-town is vandaag bezorgd, HAJE en Newtone hebben het vandaag verstuurd! :ok:

HaroldA
30 december 2013, 23:53
Ik kan de oorsprong van dit schema (http://img.sait.nl/schematics/Chupacabra2520Schematic_zps84b03611.png) trouwens niet terugvinden ...

Hmmm ... de "pussy trim" is heel anders uitgevoerd op het schema dan op de layout. Layout lijkt me leidend?

HaroldA
31 december 2013, 00:06
Hier een pussy-plaatje:

http://img.sait.nl/schematics/pussy.jpg

Zie ik het goed dat de wiper van de pussy-pot en de 1nF naar ground gaan?

Complete layout: http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/Hod%20RoddedPlexi/Yeti50.jpg

Het is dus een volumepot na de 2e gain pot en de 470k/470pF combi die het volume van het signaal die de 3e trap in gaat regelt ... maf ding, of lijkt dat maar? :???: Wat is hier beter aan dan de 2e gain pot?

HaroldA
31 december 2013, 00:51
De pussy is voor volgend jaar! :cooler:

https://lh5.googleusercontent.com/-2v0YnWCQwzc/UsH4AYNaqOI/AAAAAAAAGto/K3Xk7txgLQU/s800/IMG_20131230_233818.jpg

Dit is het laatste wat ik dit jaar gedaan heb, volgend jaar vrijdag ga ik weer verder ... bedankt allemaal en tot volgend jaar!!! :dance:

HaroldA
3 januari 2014, 00:10
Tube-town is vandaag bezorgd, HAJE en Newtone hebben het vandaag verstuurd! :ok:

Ok ... dit had ik niet verwacht. De HAJE weerstanden zijn netjes carbon film, maar dan van "vintage" formaat en in 4 verschillende soorten/maten/kleuren.

https://lh3.googleusercontent.com/-RmMB13yOoGg/UsXincW49VI/AAAAAAAAGt4/OLfjin_up5Y/s800/IMG_20140102_230427.jpg

Ik heb bruin, lichtbruin, rood en grijs. Mijn JMP's (en 800's?) zitten vol met die rooie ... zijn dit Piher weerstanden?

Zal ik ze gebruiken, of er metaaloxide's in gooien? Ik bedoel: vroeger zaten de amps er ook vol mee, en die willen soms best wel goed klinken ... maar dit is een wat meer "high gain beestje", dus misschien is het wel verstandig de cathode- en plate-weerstanden met de minst ruisende weerstanden uit te voeren?

Plant
3 januari 2014, 13:41
Zal dit qua ruis veel uitmaken? Vroegâh had je koolmassa weerstanden. Met een tolerantie van 10%. Die dingen ruisten pas (en verliepen in waarde).

Weerstanden met de minste ruis zijn dacht ik metaalfilm weerstanden. De ruiseigenschappen van metaaloxide weerstanden ken ik niet.

HaroldA
3 januari 2014, 14:02
Zal dit qua ruis veel uitmaken? Vroegâh had je koolmassa weerstanden. Met een tolerantie van 10%. Die dingen ruisten pas (en verliepen in waarde).

Weerstanden met de minste ruis zijn dacht ik metaalfilm weerstanden. De ruiseigenschappen van metaaloxide weerstanden ken ik niet.

Metaalfilm > Metaaloxide > Koolfilm > Koolkomposiet (is dat correct Nederlands?)

De bruine zijn 10%, maar de rode zelfs 2% tolerantie! :ok:

Mocht je lid zijn van de "Tube Guitar Amp Builders"-groep op facebook: https://www.facebook.com/groups/tubeampbuilders/permalink/10152161193954493/

HaroldA
4 januari 2014, 01:50
Ik kan niet wachten tot die waardeloze push/pulls er uit kunnen. Leuk voor een pedaaltje, maar waardeloos in een versterker.

Thiez
4 januari 2014, 13:40
Ik heb me inmiddels ook aangesloten bij de group op facebook, altijd handig voor tips en projecten van mensen te zien.

Push/pulls vind ik idd ook waardeloos. Ik heb ze gebruikt in mijn zelfbouw strat voor wat serie/parallel schakelingen. De eerste set ging fout met solderen, iets te warm denk ik (daar smolten de pinnetjes uit). De tweede set trok ik na een paar keer gebruiken het draaipinnetje helemaal uit en wilde er uiteraard niet meer terug in. Dus toen maar gekozen voor de duurste meest degelijk en die doen het momenteel half. Valt af en toe signaal weg en als ik ff de pot heen en weer draai doet hij het weer. Voor mij dus de laatste keer push/pulls. Voortaan gewoon miniswitches erin.

HaroldA
4 januari 2014, 14:03
Voor mij dus de laatste keer push/pulls. Voortaan gewoon miniswitches erin.

Ja maar ... ik wil niet boren. :(

Deze $$$ dan maar? http://www.drtube.com/en/online-store/potmeters/cts-24mm-potmeter-with-solder-lugs-and-push-pull-switch/22-212

Thiez
4 januari 2014, 20:52
Snap het, en er zijn er genoeg die ze gebruiken dus moet prima kunnen natuurlijk. Ik zou inderdaad wel voor kwaliteit gaan, die CTS zien er stevig uit. Ik heb momenteel zelf bourns pro audio in mijn gitaar zitten. Van alpha was troep, die trok ik na een paar keer kapot.

HaroldA
4 januari 2014, 21:37
Dit is op zich wel een voordelige webshop: http://e-amptone.com/p/279/1113/cts-1m-a-log-push-pull-switch-.html

Eerst kijken of de push/pulls blijven, en dan evt daar wat goeikope dingen bestellen!

HaroldA
4 januari 2014, 21:59
Ik heb wel een schema kunnen vinden, en die heb ik al overgetrokken in gSchem:

http://img.sait.nl/schematics/Ceriatone Chupacabra.png

Die "Pussy control" snap ik nog steeds niet echt, en het is ook wel leuk om te zien dat de master voor de tone stack zit ipv er na, zoals bij de 2203/2204. Het schema lijkt te kloppen met de layout.

Thiez
4 januari 2014, 22:34
Die pussy control is een variabele voltage deler. Je reduceert gewoon het signaal wat de laatste gainstage in gaat. De master voor de tonestack komt uit de befaamde jose mod. Hij had in zijn marshalls een mastervolume voor de EQ met daaroverheen de diode clipping.

HaroldA
4 januari 2014, 22:39
Die pussy control is een variabele voltage deler. Je reduceert gewoon het signaal wat de laatste gainstage in gaat.

Ja, maar wat is het voordeel van de pussy control boven gain 2?

Thiez
4 januari 2014, 23:08
Je kunt er ook weinig over vinden eigenlijk. Ze hebben hem er in eerste instantie ingezet als trimpot in het chassis om feedback te verminderen. Later hebben ze hem bij de yeti amps naar buiten gehaald omdat je toch een andere gainregeling krijgt. Hij reageert anders dan de gain II.
Ik zou zeggen, inbouwen als trimpot zoals in de chupa en kijken hoe hij reageert. Naar buiten plaatsen kan altijd nog.

HaroldA
5 januari 2014, 00:57
Je kunt er ook weinig over vinden eigenlijk. Ze hebben hem er in eerste instantie ingezet als trimpot in het chassis om feedback te verminderen. Later hebben ze hem bij de yeti amps naar buiten gehaald omdat je toch een andere gainregeling krijgt. Hij reageert anders dan de gain II.
Ik zou zeggen, inbouwen als trimpot zoals in de chupa en kijken hoe hij reageert. Naar buiten plaatsen kan altijd nog.

Ik heb geen ruimte voor een trimpot ... ik zou wel de 2e speakeruitgang op kunnen offeren voor de extra pot. Maar ... da's alweer een extra pot. :(

Zo schijnt een 25kA in serie met de clipping diodes ook leuk te zijn.


Gain 1
Gain 2
Master
Bass
Middle
Treble
Presence
Resonanse
Pussy
Era (20/20, 20/15, 12/12v diodes; 3P4T draaischakelaar in jack-gat)
25k diode serie pot "squash control" (http://ampgarage.com/forum/viewtopic.php?p=260148#260148)
Bright switch 1 (push/pull)
Bright switch 2 (push/pull)
Focus (push/pull)


Dat zijn nogal veel knoppen en schakelaars voor 1 geluidje.

Thiez
5 januari 2014, 11:34
Klinkt idd gaaf, die sqaush. Ik zou dan de pussy gewoon weglaten. Het was bedoeld om feedback te reduceren. Als je veel last van feedback hebt kun je die voltage deler iets aanpassen. Meeste mensen wat ik lees zetten hem rond de helft.

robostrat
5 januari 2014, 14:41
Klinkt idd gaaf, die sqaush. Ik zou dan de pussy gewoon weglaten. Het was bedoeld om feedback te reduceren. Als je veel last van feedback hebt kun je die voltage deler iets aanpassen. Meeste mensen wat ik lees zetten hem rond de helft.

Klopt, half of minder. Als je hem dicht draait heb je geen geluid meer

HaroldA
5 januari 2014, 15:15
Ok, dan gaat de 2e speakeruitgang er uit en komt er een pussy control in. Mocht ik die inderdaad op 12u zetten kan ik 'm altijd nog vervangen door een vaste spanningsdeler.

HaroldA
5 januari 2014, 15:22
Ok, dan gaat de 2e speakeruitgang er uit en komt er een pussy control in. Mocht ik die inderdaad op 12u zetten kan ik 'm altijd nog vervangen door een vaste spanningsdeler.

12u is natuurlijk niet van toepassing op een logaritmische pot.

Thiez
5 januari 2014, 15:56
12u is natuurlijk niet van toepassing op een logaritmische pot.

12u is nog steeds van toepassing, weerstand is alleen niet gelijk verdeeld :P

Als je merkt dat hij op 1 stand blijft staan, even weerstand meten over de pot en vaste waarde erin zetten.

HaroldA
6 januari 2014, 23:21
Ik heb ff geen zin meer, ik ga nog iets anders doen ...

https://lh3.googleusercontent.com/-MlOoIUezSGk/UssaMsFdKPI/AAAAAAAAGuE/ctSb167_nds/s800/IMG_20140106_220258.jpg

HaroldA
7 januari 2014, 23:33
1 foutje gevonden in mijn build: itt een "plexi" gebruikt de Yeti maar een 10k dropper tussen de anodes van de PI (82 en 100k) en V2, de "plexi" 2. Ik heb nu een mix van beiden in mijn amp zitten dankzij mijn onoplettendheid: V2/6 zit voor de droppers (in principe correct), de anode-weerstanden van V1 na twee droppers (dit zou er maar 1 moeten zijn).

Ik denk dat ik het nu weer "des plexi's" maak, en dan een 10k dropper (tijdelijk) overbrug?

HaroldA
8 januari 2014, 00:16
Ik denk dat ik het nu weer "des plexi's" maak, en dan een 10k dropper (tijdelijk) overbrug?

Des Plexi's en niks doen is het geworden ;)

Goed, dit ding gaat ongetwijfeld oscilleren. Het lijkt me het slimste om zonder de eindbuizen 'm nu aan de scoop te hangen?

robostrat
8 januari 2014, 16:20
mm, zou het niet weten..... maar ben nu toch wel benieuwd naar het eindresultaat ;)

Thiez
8 januari 2014, 16:59
Aan de hoeveelheid shield wire te zien is hij idd wel gevoelig voor oscillatie. Aan de andere kant stuurd ceriatone de versterkers ook weg met de pussypot "out of circuit". Mij lijkt dat het dan geen oscillatie zou moeten geven, aangezien iedereen lovend is over de sound die ze krijgen (en dat met oscillatie niet het geval zou zijn).

HaroldA
8 januari 2014, 17:07
Aan de andere kant stuurd ceriatone de versterkers ook weg met de pussypot "out of circuit".

Wat bedoel je daarmee?

tommus42
8 januari 2014, 17:11
Excuus, waar schakel je wat ook alweer bij? De vraag is waarom ie zou oscilleren en waarom niet heerlijk klinkt:D. Misschien een hoog-af filter ertussen, langzaam terugdraaien tot ie gaat oscilleren en dan... naar een expert brengen:D. Hoe zou ie moeten gaan klinken trouwens, richting Mesa?

HaroldA
8 januari 2014, 17:26
Hoe zou ie moeten gaan klinken trouwens, richting Mesa?

Lees dit: http://www.guitargear.net.au/discussion/index.php?topic=31957.0

tommus42
8 januari 2014, 17:41
Interessant, vooral de beschrijving van de verschillende luidsprekers. Maar het zit hem dus in de tweede trap, of zie ik dat verkeerd?

tommus42
8 januari 2014, 18:21
:D, veel plezier, leuke mod:)

HaroldA
8 januari 2014, 18:23
:D, veel plezier, leuke mod:)

Daar zijn de meningen over verdeeld ;)


the circuit looks very unsatble regarding gain-structure/etc. (it takes to much time to explain everything but it looks strange imo)

too much....

tommus42
8 januari 2014, 19:02
Zit hem vast in C51, zo zegt m'n water:D. Ik weet het niet, misschien is de filtercapaciteit van de betreffende trap te laag:???:, of wellicht zo'n snoepje parallel aan de elco, lijkt me een beetje symptoombestrijding allemaal doch.

Thiez
8 januari 2014, 19:46
Wat bedoel je daarmee?

Ik bedoel dat ceriatone de pussy pot zo afstelt alsof hij er niet in zit. Op deze manier sturen ze hem weg uit de fabriek. Dus als alle gebruikers lovend zijn en er klaagt niemand over oscillatie, wil het zeggen dat de versterker dus gewoon zonder oscillatie moet kunnen werken. En dat de pussypot enkel als extra dient om eventueel wat feedback mee te temmen.

HaroldA
8 januari 2014, 21:01
Hmmm ... oscillatie met alle volumes dicht ... :???:

HaroldA
8 januari 2014, 23:31
Hmmm ... oscillatie met alle volumes dicht ... :???:

Toch vreemd, want met de scope zie ik dit op pin 5 van de (getrokken) eindbuizen staan:

https://lh4.googleusercontent.com/-SGGMubu60Tg/Us3B1CBy69I/AAAAAAAAGuw/4t8ZVWAWkp4/s800/IMG_20140108_222253.jpg

HaroldA
10 januari 2014, 21:59
Clipping diodes zitten er in! :ok:

* Uit
* 20/20v
* 20/15v
* 12/12v

https://lh4.googleusercontent.com/-setXl1dzlVw/UtBQ3Sz6HZI/AAAAAAAAGvA/YsF5o4B0Us8/s640/IMG_20140110_205742.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-dW2tXyOfNKs/UtBQ5E37E7I/AAAAAAAAGvI/MmuxWCREkos/s800/IMG_20140110_205722.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-yD6gRnUiKXI/UtBSg5lR9UI/AAAAAAAAGvU/5bXGoPAYZL0/s800/IMG_20140110_210448.jpg

Thiez
10 januari 2014, 22:13
Ik had zo een zelfde plan voor mijn marshall project. Ik had eerst de complete jose master. Maar ik denk dat ik de volume pot ga vervangen voor een draaistanden schakelaar met diverse voltages diode's.

HaroldA
10 januari 2014, 22:57
Ik had zo een zelfde plan voor mijn marshall project. Ik had eerst de complete jose master. Maar ik denk dat ik de volume pot ga vervangen voor een draaistanden schakelaar met diverse voltages diode's.

Wel diodes, maar geen mastervolumepot? Niet mijn keuze ...

Ik heb net een paar 820pF brightcaps geinstalleerd, nu ff kijken wat dat doet en of ik er nog alternatieven naast ga zetten.

HaroldA
10 januari 2014, 23:48
Die "squash" control is gaaf! Must have met die diodes! :ok:

Ik heb wel een "probleem" met mijn amp: ik heb het idee dat de treble-knop eigenlijk niets doet. :???: Ff verder onderzoeken.


Edit: er zitten nu 30 jaar oude buizen in, zou het daardoor komen?

kassie
11 januari 2014, 02:26
Edit: er zitten nu 30 jaar oude buizen in, zou het daardoor komen?

Voor de mod werkte de amp goed? Anders gewoon shielded draad proberen he. Vooral de draad van de grid naar mastervolume zou erg gevoelig kunnen zijn.

HaroldA
11 januari 2014, 03:21
Shielded wire gaat toch helemaal niets fixen aan een niet-werkende trebleknop?

In de vorige gedaante van deze amp zat er een 2204 master in en nu een José.

kassie
11 januari 2014, 03:39
ik reageerde nog op je eerdere bericht dat je oscillatie had. De trebleknop (of potmeter?) kan inderdaad erg vreemd reageren als je last hebt van oscillatie c.q. moterboating. Ik kijk even naar je eerdere foto's en ik neem aan dat je de lay-out niet veranderd hebt.

Qua stabilisatie zou ik kijken naar anode/kathodes per buishelft langs elkaar te leggen (negatieve feedback en dus stabilisatie). De grid draden te shielden (bij de potmeter kant). V1.1. gaat waarschijnlijk naar een volume, v1.2 naar treble? (per jcm800 schema).

Edit: Ik zie net op eerdere foto's dat je gewoon normaal draad hebt gebruikt voor de grids, terwijl ceriatone lay-out shielded wire aangeeft. Dat is natuurlijk niet voor niets he. Zeker als je flink meer gain in het circuit pompt.

kassie
11 januari 2014, 03:50
https://lh3.googleusercontent.com/-RmMB13yOoGg/UsXincW49VI/AAAAAAAAGt4/OLfjin_up5Y/s800/IMG_20140102_230427.jpg



Maakt die koperen bus geen contact met andere onderdelen? Zo ja, krimpkous of een normale draad.

HaroldA
11 januari 2014, 16:44
ik reageerde nog op je eerdere bericht dat je oscillatie had. De trebleknop (of potmeter?) kan inderdaad erg vreemd reageren als je last hebt van oscillatie c.q. moterboating. Ik kijk even naar je eerdere foto's en ik neem aan dat je de lay-out niet veranderd hebt.

Oscillatie kan ik toch zien met mijn scoop? Dit gaat mijn eindtrap in:

https://lh4.googleusercontent.com/-SGGMubu60Tg/Us3B1CBy69I/AAAAAAAAGuw/4t8ZVWAWkp4/s800/IMG_20140108_222253.jpg



Qua stabilisatie zou ik kijken naar anode/kathodes per buishelft langs elkaar te leggen (negatieve feedback en dus stabilisatie). De grid draden te shielden (bij de potmeter kant). V1.1. gaat waarschijnlijk naar een volume, v1.2 naar treble? (per jcm800 schema).

Het is een Jose master, dus die zit voor de tonestack:

http://img.sait.nl/schematics/Ceriatone%20Chupacabra.png



Edit: Ik zie net op eerdere foto's dat je gewoon normaal draad hebt gebruikt voor de grids, terwijl ceriatone lay-out shielded wire aangeeft. Dat is natuurlijk niet voor niets he. Zeker als je flink meer gain in het circuit pompt.

Klopt, de wiper zou shielded moeten zijn, maar in de Ceriatone layout gaat die naar de send van de FX-loop en die heb/wil ik niet, dus bij mij gaat de wiper via normaal draad direct naar de eindtrap. Dat lijnde ook perfect uit, dus het is maar iets van 5cm draad ipv shielded een cm of 40/50.



Maakt die koperen bus geen contact met andere onderdelen? Zo ja, krimpkous of een normale draad.

Transparante krimpkous :cooler:

tommus42
11 januari 2014, 17:03
......Het is een Jose master, dus die zit voor de tonestack:......
Leuke schakeling, snap alleen niet waarom ie voor de tonestack zit.

HaroldA
11 januari 2014, 17:20
Leuke schakeling, snap alleen niet waarom ie voor de tonestack zit.

Ik denk omdat daar meer signaal is om te oversturen, en dat de tonestack geen invloed heeft op de frequenties die overstuurd worden.

tommus42
11 januari 2014, 17:52
Hoort ie bij de Aldrichmod? Dan zou je 'm misschien beter kunnen zien als gain-2, om de input op de tonestack wat te temperen.

tommus42
11 januari 2014, 17:58
http://img.sait.nl/schematics/Ceriatone%20Chupacabra.png
Hoe dan ook mooi schema, klinkt dat diodegebeuren een beetje?

HaroldA
11 januari 2014, 18:01
Hoort ie bij de Aldrichmod? Dan zou je 'm misschien beter kunnen zien als gain-2, om de input op de tonestack wat te temperen.

Dit topic begon met de Aldrich-mod, nu is het een Ceriatone Yeti ;) Ik mag de titel niet aanpassen.

Met alle controls dicht hoor ik dat de treble werkt, dus de fout zit voor de tonestack. Als ik de bas en resonance niet bijna dicht zet, en de treble en prescence bijna open klinkt het alsof je tone-pot op je gitaar helemaal dicht is.

Over een kwartiertje ga ik preamp buisjes wisselen.


En hoe de diodes klinken: meer gain, minder volume. Ik heb een 25k pot in serie staan met de diodes en die werkt perfect om het "kille" van de diodes te kunnen mixen. Ik ben benieuwd wat ze op hoog volume doen, thuis zijn details niet zo goed waarneembaar.

tommus42
11 januari 2014, 18:11
:D, juist ja, ik dacht al waarom een andere versie van het schema. Dit lijkt me een uitgebreid in te stellen JCM800 kanaal, lijkt me wel wat in een te bouwen 4xKT88 amp:strat:.

Plant
11 januari 2014, 18:12
Te kleine treble-capwaarde in de tonestack? Je zit in het verkeerde bereik te regelen, je hoort wel wat gebeuren als je regelt maar sterk verzwakt.

HaroldA
11 januari 2014, 18:14
Te kleine treble-capwaarde in de tonestack? Je zit in het verkeerde bereik te regelen, je hoort wel wat gebeuren als je regelt maar sterk verzwakt.

400pF / 47k. Als ik er een 820pF (had ik bij de hand) parallel aan zet, is er nog steeds niets "hoorbaars" en klinkt hij nog steeds alsof de tone-pot van je gitaar dicht zit. Ja, ik heb de kabel + gitaar al "vervangen" ;)

HaroldA
11 januari 2014, 18:40
Preampbuisjes van m'n 2204 overgezet: hetzelfde doffe geluid.

Wat me ook opvalt is dat al het bereik van de presence tussen 8 en 10 zit. Ff kijken wat daar voor waardes in zitten. Daar zit nu een 800-style 4k7 parallel aan een 22kB pot met 680nF cap. (ipv 100nF op een 800)

Plant
11 januari 2014, 18:52
Ik doelde met mijn conclusie meer op deze opmerking:


Met alle controls dicht hoor ik dat de treble werkt, dus de fout zit voor de tonestack.

Je hoort dus dat de treble regelt, alleen het komt er niet door. Te kleine cap is het dus niet.

Onderbreking in de treble potmeter waardoor er alleen wat overspraak doorheen lekt?
Wat zit er achter die passieve tonestack? zit daar iets capacitief naar ground wat het hoog wegzuigt?

HaroldA
11 januari 2014, 18:58
Je hoort dus dat de treble regelt, alleen het komt er niet door. Te kleine cap is het dus niet.

Onderbreking in de treble potmeter waardoor er alleen wat overspraak doorheen lekt?
Wat zit er achter die passieve tonestack? zit daar iets capacitief naar ground wat het hoog wegzuigt?

PrePIMV > Tonestack > Eindtrap. De diodes zijn schakelbaar, en zonder diodes is hij ook dof.

Dit is het volledige schema, maar dan met 100W Chupacabra-waardes ipv 50W Yeti: http://img.sait.nl/schematics/Chupacabra2520Schematic_zps84b03611.png

Mijn eindtrap heeft maar 1 bias circuit, geen FX loop en een iets andere presence-regeling. Dat laatste ga ik nu vervangen.

HaroldA
11 januari 2014, 19:01
Onderbreking in de treble potmeter waardoor er alleen wat overspraak doorheen lekt?

Als ik t.o.v. de wiper in het circuit de potmeter doormeet, loopt hij netjes van een paar ohm naar ~230k.

HaroldA
11 januari 2014, 19:14
Zou dit het moment zijn om mijn nieuwe tooooooonegenerator uit de kast te halen? Daarmee zou ik een hoge frequentie er in kunnen laten gaan om te kijken waar hij verdwijnt ... idee?

HaroldA
11 januari 2014, 22:20
Mijn eindtrap heeft maar 1 bias circuit, geen FX loop en een iets andere presence-regeling. Dat laatste ga ik nu vervangen.

En zo geschiedde.

https://lh5.googleusercontent.com/-z0MLKxwkBGk/UtGnADf3qII/AAAAAAAAGvk/6d5mfxI87Hs/s640/IMG_20140111_211736.jpg

5kC / 100nF, en mijn treble werkt weer! :crazyhappy: Nu nog ff met de Yeti-waarde van 470nF proberen ...

HaroldA
11 januari 2014, 22:53
5kC / 100nF, en mijn treble werkt weer! :crazyhappy: Nu nog ff met de Yeti-waarde van 470nF proberen ...

Die werkt ook lekker! ;)

Nu alleen nog kijken of ik iets aan de "sag" kan doen bij full-gain.

HaroldA
12 januari 2014, 16:20
Nu alleen nog kijken of ik iets aan de "sag" kan doen bij full-gain.

Ik vermoed dat ze daar bij Ceriatone ook last van hadden en daarom V1 en V2 hun eigen heater-circuit hebben gegeven. Mijn PT heeft geen 5v tap, dus ik zal het op een andere manier op moeten lossen. Suggesties?

http://img.sait.nl/schematics/Ceriatone Chupacabra V1-V2.png

HaroldA
12 januari 2014, 16:53
Hier de delen om een som te kunnen maken ;)

http://img.sait.nl/schematics/Ceriatone%20Chupacabra.png
http://img.sait.nl/schematics/Ceriatone%20Chupacabra%20Power.png
http://img.sait.nl/schematics/Ceriatone%20Chupacabra%20V1-V2.png

Plant
12 januari 2014, 17:12
http://img.sait.nl/schematics/Ceriatone Chupacabra V1-V2.png

Dit kun je sowieso vergeten. Zo'n 7806 regelaar heeft minimaal 8 à 9 V (dus niet effektief met rimpel) op de ingang nodig om goed te kunnen stabiliseren. Hier hebben ze een spanningsverdubbelaar gemaakt met 5V~ als spanningsbron. Dat kan prima, voor de regulator zal onbelast echt wel minimaal 10V= staan. Meer mag ook, dus je tap van 6.3V~ zal wat dat betreft geen probleem zijn.

Maar... die spanningsverdubbelaar kun je bijna niet belasten, door het ontladen van de elko's stort die spanning al heel snel in. Leuk voor hooguit enkele tientallen mA, maar daarboven zakt de spanning voor de regulator al snel zover dat ie niet meer goed regelt.

Als je al iets met een regulator wilt, zul je gewoon een 9V trafo die voldoende stroom kan leveren moeten bijplaatsen. Die 9V gelijkrichten, afvlakken en dan naar een regulator. Is 1A genoeg? Een 78S.. type kan 2 A aan. En niet vegeten te koelen.

HaroldA
12 januari 2014, 17:13
Dit kun je sowieso vergeten. Zo'n 7806 regelaar heeft minimaal 8 à 9 V (dus niet effektief met rimpel) op de ingang nodig om goed te kunnen stabiliseren. Hier hebben ze een spanningsverdubbelaar gemaakt met 5V~ als spanningsbron. Dat kan prima, voor de regulator zal onbelast echt wel minimaal 10V= staan. Meer mag ook, dus je tap van 6.3V~ zal wat dat betreft geen probleem zijn.

Maar... die spanningsverdubbelaar kun je bijna niet belasten, door het ontladen van de elko's stort die spanning al heel snel in. Leuk voor hooguit enkele tientallen mA, maar daarboven zakt de spanning voor de regulator al snel zover dat ie niet meer goed regelt.

Als je al iets met een regulator wilt, zul je gewoon een 9V trafo die voldoende stroom kan leveren moeten bijplaatsen. Die 9V gelijkrichten, afvlakken en dan naar een regulator. Is 1A genoeg? Een 78S.. type kan 2 A aan. En niet vegeten te koelen.

Deze regulator zit aan de heaters van V1 en V2. Kan dat een reden voor mijn "sag" zijn? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat aan de heaters ligt.

Plant
12 januari 2014, 17:21
O, dit zit er al in? Ik dacht dat je dit als oplossing wilde gebruiken, maar dat je geen 5V tap had.
Je hebt toch een scoop? Je kunt dan toch zien of voor de regulator de minimale waarde wel 8 à 9 volt blijft? Zo ja, dan kan de spanning achter de regulator in feite niet onder de 6V zakken.

HaroldA
12 januari 2014, 17:23
O, dit zit er al in? Ik dacht dat je dit als oplossing wilde gebruiken, maar dat je geen 5V tap had.
Je hebt toch een scoop? Je kunt dan toch zien of voor de regulator de minimale waarde wel 8 à 9 volt blijft? Zo ja, dan kan de spanning achter de regulator in feite niet onder de 6V zakken.

Nee, ik heb geen regulator er in zitten maar de standaard Marshall heater wiring. Mij lijkt de missende(!) regulator niet debet aan de "sag" die ik heb, toch? Of kan met zo'n opgefokte preamp een buisje zoveel meer trekken dat de heatervoltage inzakt?

Plant
12 januari 2014, 17:55
Nee, ik heb geen regulator er in zitten maar de standaard Marshall heater wiring. Mij lijkt de missende(!) regulator niet debet aan de "sag" die ik heb, toch?

Je komt er zelf mee in deze post (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?163834-quot-Aldrich-quot-mod-Ceriatone-Yeti-(meer-gain-met-dezelfde-buizen)&p=3051596&viewfull=1#post3051596).

Jij hebt daar de versterker en meetapparatuur, jij kan het meten. Ik niet.


Of kan met zo'n opgefokte preamp een buisje zoveel meer trekken dat de heatervoltage inzakt?

Ja.

Ik trek dit even door naar zo'n oude philips reciever die ik vroeger had. Daar zaten van die mooie schaalverlichting gloeilampjes in die via een aparte wikkeling gevoed werden. Die receivers stonden erom bekend dat de voedingstrafo's wat krap waren bemeten. Als je dan het volume opdraaide zag je de schaalverlichting in de maat van de muziek dimmen.

Dus ja, de heatervoltage kan zakken als de trafo op een andere wikkeling het zwaar krijgt.

tommus42
12 januari 2014, 18:04
......Dus ja, de heatervoltage kan zakken als de trafo op een andere wikkeling het zwaar krijgt.
Kan ik me op zich indenken, maar een preamp buisje trekt toch erg weinig stroom, overstuurd of niet?

HaroldA
12 januari 2014, 18:17
Dit alles is trouwens op "slaapkamerniveau", standje 0,een beetje op de master volume dus. En het is ook onafhankelijk van de diode-settings.

Ik moet even kijken of ik een betrouwbare heater-meting kan maken.

Plant
12 januari 2014, 18:20
Kan ik me op zich indenken, maar een preamp buisje trekt toch erg weinig stroom, overstuurd of niet?

V1 en V2 zullen dat niet doen nee, maar hoeveel stroom trekt de eindtrap daarbij? Er word nu gefocust op die twee buisjes en daar wordt de oorzaak bij neergelegd.

Anyway, is die sag überhaupt een probleem? Hoeveel is dat en wat merk je ervan?
Komt op mij een beetje over als een mug - olifant verhaal.

edit: crosspost

HaroldA
12 januari 2014, 18:27
Ik moet even kijken of ik een betrouwbare heater-meting kan maken.

De heatervoltage blijft stabiel tussen 6.11 en 6.12V~ en lijkt niet beïnvloedbaar met een gitaar.

HaroldA
12 januari 2014, 18:28
Anyway, is die sag überhaupt een probleem? Hoeveel is dat en wat merk je ervan?
Komt op mij een beetje over als een mug - olifant verhaal.

Full gain: open akkoord na een dempslag dan duurt het even voordat je volume hebt, je mist dan alle attack.

HaroldA
12 januari 2014, 19:01
Ik heb net de filtering nog eens nagelopen, en alles zit zoals het hoort. Het uiteindelijke verschil in de anode-lijn tussen de 1987 en de Yeti is een 10k tussen de anode-weerstanden van V3 en V2/V1, die hebben ze bij de Yeti weggelaten. Als ik die in mijn build overbrug maakt dat geen hoorbaar verschil, de "sag" is er nog steeds.

Dus: de filtering en de anode-lijn zijn gelijk aan de Yeti. Het grootste verschil is nu de regulated supply voor V1 en V2, maar mijn heater-voltage zakt niet in bij veel input.

Ik denk dat ik naar ervaringsverhalen op zoek moet gaan? Misschien is die "sag" wel heel normaal ...

HaroldA
12 januari 2014, 19:32
Ehm ...oeps? :soinnocent:

Ik denk dat ik het al gevonden heb ... bij het vervangen van de overbrugde 10k door een draadbrug zag ik ineens een onvertint CF / V2 anodedraad op een turret zitten. Bij belasting van de preamp zal er meer energie verloren zijn gegaan dankzij de slechte verbinding?

Anyway: net de boel weer aangeslingerd en het euvel lijkt verholpen!!! :crazyhappy:

kassie
12 januari 2014, 19:54
tof. Soundclips?

HaroldA
12 januari 2014, 20:02
tof. Soundclips?

Oei ... dat gaat me thuis niet lukken. Er staan er al wel een aantal op Youtube?

Iets donkerder dan dit:

http://www.youtube.com/watch?v=tAfr2DJR74k


Die Ceriatones zien er trouwens schitterend uit! 100W beest voor $1000 :ok:

http://i389.photobucket.com/albums/oo332/heathen210/20130718_172610.jpg

kassie
12 januari 2014, 21:50
Yep! Ceriatones zijn zo slecht nog niet... Toffe sound inderdaad wel. Valt goed die Van Halen Brown sound mee te maken, of nog erger.

HaroldA
12 januari 2014, 22:29
Yep! Ceriatones zijn zo slecht nog niet... Toffe sound inderdaad wel. Valt goed die Van Halen Brown sound mee te maken, of nog erger.

Ietjes erger lukt wel hoor :soinnocent:

Lekker crunchy en bruut. Ik denk dat ik hier wel aan kan wennen! Natuurlijk doet mijn Coron Distortion 10 het er ook perfect voor. Opvallend genoeg de OD-820 absoluut niet.

HaroldA
18 januari 2014, 18:20
Ok, ehm ... ik ben 'm nu al zat ;)

Niet de "sound" of "feel", maar die 1000 knoppen staan mij enorm tegen. Niet dat je er aan kunt draaien, maar je moet er aan draaien om een fatsoelijk geluid te kunnen vinden. Al mijn andere amps klinken goed met alles op 12u, deze moet je echt tweaken om lekker te laten scheuren, zonder dicht te smeren. Pedaaltjes heeft hij ook moeite mee met zoveel gain in 3 gain stages.

Ik heb er veel van geleerd, maar ga 'm nu aan de kant zetten.

tommus42
18 januari 2014, 18:44
Haha, breng 'm voor de grap naar de expert. Moet mooi kunnen, voel ik aan m'n water. Tis toch gewoon een 2203 high kanaal? Die brieke doorlus constructie van de originele kan mij niet bekoren. Deze is veel beter:D.

HaroldA
18 januari 2014, 18:50
Haha, breng 'm voor de grap naar de expert. Moet mooi kunnen, voel ik aan m'n water. Tis toch gewoon een 2203 high kanaal? Die brieke doorlus constructie van de originele kan mij niet bekoren. Deze is veel beter:D.

Neh, hij is mij gewoon te complex. 3 gain pots, 3 diode-standen met variabele serieweerstand, 2 schakelbare bright caps, etc, etc ... het is gewoon te veel. Dan draai je er een lekkere scheur in; en dan trekt hij geen boosters meer.

Dus dan maar minder gain, maar daar is een plexi/800 weer beter in dan dit monster.

Plant
18 januari 2014, 18:58
Dus dan maar minder gain...

Komt je goede voornemen (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?163706-Goede-voornemens-Wie-probeert-er-met-minder-gain-te-spelen&p=3041885&viewfull=1#post3041885) toch nog uit ;)

HaroldA
18 januari 2014, 18:59
Komt je goede voornemen (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?163706-Goede-voornemens-Wie-probeert-er-met-minder-gain-te-spelen&p=3041885&viewfull=1#post3041885) toch nog uit ;)

;) Nu nog leren knoppen naar links te draaien op mijn pedalen ... :soinnocent:

Thiez
18 januari 2014, 20:03
Je kunt hem toch gewoon uitkleden? Brightswitches hoeven er niet in te zitten, gewoon waarde zoeken die je aanstaan en die voor vast op je volumepot solderen. Die pussycontrol eruit scheelt weer een gainknop. Diodeclipping eruit, etc.

Edit: ik heb je nog even een schema gestuurd via PM. Is volgens mij redelijk makkelijk in te bouwen vanuit de Yeti.

HaroldA
18 januari 2014, 21:29
Je kunt hem toch gewoon uitkleden? Brightswitches hoeven er niet in te zitten, gewoon waarde zoeken die je aanstaan en die voor vast op je volumepot solderen. Die pussycontrol eruit scheelt weer een gainknop. Diodeclipping eruit, etc.

Dan heeft hij nog steeds te veel gain. Ik heb net in een paar minuten de eerste 2 gainstages parallel gezet: is gelijk al veel beter!


Edit: ik heb je nog even een schema gestuurd via PM. Is volgens mij redelijk makkelijk in te bouwen vanuit de Yeti.

Cool, nice! ... maar ik tel 5 buishelften pre-PI, dus ik zou alleen de "low" input kunnen maken ... ff wat meer over opzoeken.

Thiez
18 januari 2014, 21:59
Cool, nice! ... maar ik tel 5 buishelften pre-PI, dus ik zou alleen de "low" input kunnen maken ... ff wat meer over opzoeken.

Klopt, maar low input heeft ook al meer gain dan standaard marshall, mede door de hogere anode weerstand. En toch niet zo veel als de yeti.

HaroldA
18 januari 2014, 22:06
Klopt, maar low input heeft ook al meer gain dan standaard marshall, mede door de hogere anode weerstand. En toch niet zo veel als de yeti.

Ik ga het denk ik proberen! Ff kijken of ik alles in huis heb ...

Speeddemon
18 januari 2014, 22:13
Misschien kun je er zo'n Mike Fortin LF Gain/HF Gain schakeling van maken? Al heb ik geen idee of daar schema's van te vinden zijn.

Ik zat zelf ook met een scheef oog naar de Ceriatones te kijken, en laatst ook gecharmeerd geraakt van een Cameron CCV, al zou ik die niet durven kopen, met het wepsennest aan historie, shady zooi etc, wat daarom heen hangt. (Nog effe los van het het feit dat 4 mille voor een Jose-mod souped up Marshall gewoon bullshit is...)

HaroldA
19 januari 2014, 15:59
Net mijn JMP 2204 verkocht ... wat blijven dat briljante en heerlijk simpele versterkers.

https://lh3.googleusercontent.com/-mJoigz4Pvcs/UtvWCiltFNI/AAAAAAAAGwI/63W-hIp8xlI/s800/IMG_20140118_232657.jpg


Ik heb het clandestien en onder NDA verkregen schema van Thiez nog eens goed doorgekeken en ik snap echt niet waarom zoiets "geheim" moet blijven. Drie dezelfde gain stages en 1 of 2 andere dingetjes dan een standaard 2204 preamp. Daar zitten echt geen jaren aan tweaken, bijstellen, luisteren, tweaken, etc in, maar toch "uiterst geheim"*


*) tenzij je het gewoon naar elkaar doorstuurt. :???:

Thiez
19 januari 2014, 17:13
Gaat nergens over idd. Overigens heb ik ook fortin schema. Maar daar hoor ik weinig goed over. Die friedman die ik je doorstuurde zijn betere reacties op. Ik stuurde hem via pm omdat ik het lullig vind een schema waar iemand zijn best op gedaan heeft, zonder toestemming op Ik nternet te gooien.
Of je moet lid worden van sloclone forum. Daar staat het gewoon allemaal op. Aan de andere kant word daar gestimuleerd zelf aan de slag te gaan, alsje de basis kent kom je al een heel eind.
Ik heb ook nog ergens de rockstah mod op schema, maar volgens mij heeft die ook een extra stage. Overigens ben je lid van me te roamp toch? Miss interressant om eens in het SIR#34/36 topic te kijken.

HaroldA
19 januari 2014, 17:19
Gaat nergens over idd. Overigens heb ik ook fortin schema. Maar daar hoor ik weinig goed over. Die friedman die ik je doorstuurde zijn betere reacties op. Ik stuurde hem via pm omdat ik het lullig vind een schema waar iemand zijn best op gedaan heeft, zonder toestemming op Ik nternet te gooien.

Ik heb 'm al overgetekend:

http://img.sait.nl/schematics/Friedman Brown Eye.png

Helaas is net bij het verwijderen van de parallel inputs op V1 een pin afgebroken (was al de 5-6e keer dat ik er iets op soldeerde), dus ik moet ook nog een buisvoet gaan vervangen ... anders had ik vandaag de friedman wel af voordat ik friet ga halen ;)

Thiez
19 januari 2014, 19:28
haha eerst friedman, dan frietman.
Maar inderdaad, het is niks bijzonders als je het schema bekijkt. Met wat condensators en grotere anode weerstand wordt de tone en gain gefinetuned.

HaroldA
20 januari 2014, 23:11
Nou, hij is helemaal af, kapotte buisvoet is ook verwijderd.

Past er g.n.d. helemaal niets in dat 19mm gaatje. De kleinste keramische voet die ik hier heb is 22mm :mad: Zelfs Beltons zijn 19.3mm, wat dus niet past.

HaroldA
20 januari 2014, 23:17
Ha! Ik had nog een print-variant van dezelfde voet liggen: nu heeft hij 8 pins met gaatjes, 1 zonder ;)

HaroldA
21 januari 2014, 01:15
Net al een half uurtje op de Friedman Brown Eye gespeeld: gewoon een JCM 800+ ;)

http://img.sait.nl/schematics/Friedman%20Brown%20Eye.png

Ik heb 'm uitgevoerd zonder "C45 mod" (o.a. 680pF over R5) omdat ik verwachte dat die veel te bright ging zijn, maar nu is de amp vrij donker ;) Zeker zonder bright cap wordt hij redelijk dof op lagere gain settings. Ook de "saturation" schakeling zit er nog niet in: dat zijn 2 MPSA06 transistors die tussen de R16/C11 en gnd staan als extra clippers.

Wat kan ik er verder van zeggen ... een donkerdere JCM800. Beheersbaar, gain op 10 is geen modder maar ook niet echt iets speciaals ... blijvertje? Geen idee ...


Edit: ik zie net dat ik 'm als "fat" heb gebouwd: C2 is nu 22nF en die zou ik eventueel naar de non-fat 2nF kunnen verlagen.

Thiez
21 januari 2014, 08:10
Ben wel benieuwd hoe hij klinkt eigenlijk. Heb het schema al een tijdje op mijn pc staan, maar aangezien ik al bezig was met mijn eigen marshall achtige project nooit aan toe gekomen.

HaroldA
21 januari 2014, 10:41
Ik denk dat ik nog even met R5/6/7 ga spelen. Nu is R6 maar 68k waardoor er best veel signaal afgevoerd wordt ... volgens mij ;)

HaroldA
21 januari 2014, 21:11
Ik denk dat ik nog even met R5/6/7 ga spelen. Nu is R6 maar 68k waardoor er best veel signaal afgevoerd wordt ... volgens mij ;)

http://img.sait.nl/schematics/Friedman%20Brown%20Eye.png

Als R5 = R6 = 68k, dan gaat de helft van het signaal toch verloren? Zal ik een testje doen met een 100kB pot in serie met R6?

Tabula Rasa
21 januari 2014, 21:18
Als R5 = R6 = 68k, dan gaat de helft van het signaal toch verloren? Zal ik een testje doen met een 100kB pot in serie met R6?

Hangt toch van R7 af?

HaroldA
21 januari 2014, 21:19
Hangt toch van R7 af?

R7 = 33k

Plant
21 januari 2014, 21:48
De impedantie achter R7 (rooster) is zo hoogohmig, R7 + die impedantie hebben helemaal geen invloed op de spanningsdeler R5/R6. R7 snoept in feite ook niks weg van je gitaarsignaal, het blokkeert alleen Radio Moskou die daar ook naar binnen wil.

HaroldA
21 januari 2014, 21:58
De impedantie achter R7 (rooster) is zo hoogohmig, R7 + die impedantie hebben helemaal geen invloed op de spanningsdeler R5/R6. R7 snoept in feite ook niks weg van je gitaarsignaal, het blokkeert alleen Radio Moskou die daar ook naar binnen wil.

Verhogen van R6 (staat inmiddels een 1MB pot achter) geeft meer laag, meer gain en meer "gruis" :ok:

Tot 300-400k is het effect goed merkbaar, daarna niet echt meer.

Plant
21 januari 2014, 22:09
Verhogen van R6 (staat inmiddels een 1MB pot achter) geeft meer laag, meer gain en meer "gruis" :ok:

Tot 300-400k is het effect goed merkbaar, daarna niet echt meer.

Je krijgt meer laag doordat het filterpunt van C2 verandert. Door de impedantie achter C2 te verhogen laat je meer laag door.
Je krijgt meer gain doordat je de verhouding van spanningsdeler R5/R6 verandert en meer signaal naar het rooster doorlaat.

Je kunt ook R5/R6 vervangen door de potmeter met de loper aan R7. Dan regel je alleen gain. De waarde van de potmeter met de waarde van C2 bepaalt dan de vaste low-cut.

HaroldA
21 januari 2014, 23:03
Je krijgt meer laag doordat het filterpunt van C2 verandert. Door de impedantie achter C2 te verhogen laat je meer laag door.
Je krijgt meer gain doordat je de verhouding van spanningsdeler R5/R6 verandert en meer signaal naar het rooster doorlaat.

Je kunt ook R5/R6 vervangen door de potmeter met de loper aan R7. Dan regel je alleen gain. De waarde van de potmeter met de waarde van C2 bepaalt dan de vaste low-cut.

Ik heb een schakelbare 390k in serie gezet met R6, werkt perfect! Alleen ... krijg ik bij de "boost"-stand oscillatie. Ik had C10 achterwege gelaten omdat hij al wat doffer was, maar nu met 82k als negatieve feedback (ipv 39k) kan hij wel weer iets missen aan tophoog.

Shielded wire tussen C4 en VR1 (preamp gain), of eerst een snubbercap op de anodes van V2 gooien?

HaroldA
21 januari 2014, 23:30
Shielded wire tussen C4 en VR1 (preamp gain), of eerst een snubbercap op de anodes van V2 gooien?

Dat was het snelste om te doen. Resultaat: hoorbare oscillatie, ipv onhoorbaar (te hoge freq).

Ik kan R7 verplaatsen zodat ik ~5cm minder draad nodig heb, of ik kan draad vervangen door shielded wire ...

HaroldA
21 januari 2014, 23:38
Ik kan R7 verplaatsen zodat ik ~5cm minder draad nodig heb, of ik kan draad vervangen door shielded wire ...

Ehm, nee ... dat kan ik niet. Wat ik ook niet kan is kijken waar welk draadje heen gaat ;)

Shielded wire it is: C4 > VR1

HaroldA
21 januari 2014, 23:56
Shielded wire it is: C4 > VR1

Experimentje:

https://lh3.googleusercontent.com/-tH8QISZ6P5o/Ut7smMuwIdI/AAAAAAAAGw4/IN4qm7opLgw/s640/IMG_20140121_225334.jpg

Door de rode draad te bewegen kan ik de oscillatie veranderen en zelfs laten verdwijnen!

Plant
22 januari 2014, 00:08
Ik zou maar eens beginnen om hem een stuk in te korten. Als dat niet (voldoende) helpt afschermen.

HaroldA
22 januari 2014, 00:11
Ik zou maar eens beginnen om hem een stuk in te korten. Als dat niet (voldoende) helpt afschermen.

Dat was experiment 2: niet geslaagd ... ;)

Hij was trouwens "zo lang" omdat hij eerst onder het bord door ging.

Plant
22 januari 2014, 00:17
Ik heb een schakelbare 390k in serie gezet met R6, werkt perfect! Alleen ... krijg ik bij de "boost"-stand oscillatie.

Zit dit er nog in? Aan welke kant zit die 390k in serie? Aan de massakant?
Ik denk dat draden naar een schakelaar i.c.m. de hogere ingangsimpedantie nu een prachtige antenne vormen.

HaroldA
22 januari 2014, 00:19
Zit dit er nog in? Aan welke kant zit die 390k in serie? Aan de massakant?
Ik denk dat draden naar een schakelaar i.c.m. de hogere ingangsimpedantie nu een prachtige antenne vormen.

Oeh, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht ... 68k zit op het bordje, 390k tussen schakelaar en ground. De CTS pull/push overbrugt de 390k als je 'm uittrekt.

Die kan dus ook "invloed hebben" op de rode draad?

HaroldA
22 januari 2014, 00:24
Die kan dus ook "invloed hebben" op de rode draad?

Sterker nog: shielded piept hij nog ... ipv C4 > VR1 zou ik dus R6a > R6b moeten shielden, of de 390k op het bordje zetten en de aarde verbreken ... wacht ... ik heb een "maak"-contact als je de CTS pot uit trekt en ik wil dat hij standaard aan staat. Da ga nie gaan met die 390k op het bord ...

Plant
22 januari 2014, 00:30
Als je voor de aanpassing geen oscillatie had en erna wel, dan moet je het in je aanpassing zoeken. Niet ergens anders zoals C4/VR1


Die kan dus ook "invloed hebben" op de rode draad?

Andersom. De rode draad is de uitgang en waarschijnlijk induceert dat signaal op die schakekaardraden. Je kon door de rode draad te bewegen de oscillatie beïnvloeden schreef je, dus door het erger te maken kun je dus achterhalen waar de oorzaak zit.

Plant
22 januari 2014, 00:36
Sterker nog: shielded piept hij nog ... ipv C4 > VR1 zou ik dus R6a > R6b moeten shielden, of de 390k op het bordje zetten en de aarde verbreken ... wacht ... ik heb een "maak"-contact als je de CTS pot uit trekt en ik wil dat hij standaard aan staat. Da ga nie gaan met die 390k op het bord ...

Je zet die 390k op het bord aan de massakant. Vervolgens neem je een afgeschermd kabeltje die parallel over die 390k staat. De andere kant soldeer je aan de schakelaar. Als je de schakelaar uittrekt heb je het 'maak' kontakt en sluit je die 390k kort. Dan is je gain laag. Druk je de schakelaar in dan heb je meer gain. Dat wil je toch?

HaroldA
22 januari 2014, 00:42
Als je voor de aanpassing geen oscillatie had en erna wel, dan moet je het in je aanpassing zoeken. Niet ergens anders zoals C4/VR1

Andersom. De rode draad is de uitgang en waarschijnlijk induceert dat signaal op die schakekaardraden. Je kon door de rode draad te bewegen de oscillatie beïnvloeden schreef je, dus door het erger te maken kun je dus achterhalen waar de oorzaak zit.

Om de waarde te vinden had ik een pot in serie met R6 gezet, die had langer draad dan hij nu heeft (bijna het dubbele), maar deze kruist andere draden omdat hij nu achterop de mastervolume zit ipv in een leeg "input jack gat" ...


Je zet die 390k op het bord aan de massakant. Vervolgens neem je een afgeschermd kabeltje die parallel over die 390k staat. De andere kant soldeer je aan de schakelaar. Als je de schakelaar uittrekt heb je het 'maak' kontakt en sluit je die 390k kort. Dan is je gain laag. Druk je de schakelaar in dan heb je meer gain. Dat wil je toch?

Ik wil standaard dat R6=(68k + 390k) als de pot niet uitgetrokken is (dan is de SPST switch verbroken) en dat is volgens mij zoals jij beschrijft ;)

Het idee is dan het knooppunt tussen R6a en R6b te grounden, toch? En dat via een shielded wire. Of is dat niet nodig?


Edit: Nee, volgens mij bedoel jij dat de mantel van de shielded wire, die bij R6b aan ground hangt en met z'n kern tussen R6a en R6b zit op de switch de mantel aan de kern hangt ... zou het mogelijk kunnen zijn dat mijn "methode" beter is, en je daar geen shielded wire voor nodig hebt?

HaroldA
22 januari 2014, 00:54
Ik sluit af voor vandaag ... morgen misschien een nieuwe dag! :soinnocent:

Plant
22 januari 2014, 00:54
Nee, volgens mij bedoel jij dat de mantel van de shielded wire, die bij R6b aan ground hangt en met z'n kern tussen R6a en R6b zit op de switch de mantel aan de kern hangt

Exact:ok:


... zou het mogelijk kunnen zijn dat mijn "methode" beter is, en je daar geen shielded wire voor nodig hebt?

Als je geen shielded wire gebruikt hou je ook het induceren door de rode draad niet tegen. En de shield moet (aan 1 kant!) geaard zijn. De shield sluit je dus bij de 390k aan ground aan en de andere kant aan de schakelaar maar niet daar ook nog eens ergens aan ground.

HaroldA
22 januari 2014, 00:59
Als je geen shielded wire gebruikt hou je ook het induceren door de rode draad niet tegen. En de shield moet (aan 1 kant!) geaard zijn. De shield sluit je dus bij de 390k aan ground aan en de andere kant aan de schakelaar maar niet daar ook nog eens ergens aan ground.

Exact :ok:

Bis morgen!

HaroldA
24 januari 2014, 15:00
Exact :ok:

Bis morgen!

... is vandaag geworden. Werkt perfect! :crazyhappy:

De 100pF bright cap op de gain-pot werkte zo "transparant" dat ik 'm permanent heb bevestigd en onder de push/pull een 250pF bij kan schakelen (totaal 350pF dus). En daarmee denk ik dat hij "af" is! Nog ff 3 dummy jacks er in schroeven, paar nieuwe eindbuizen ... en misschien de 'saturation mod' (MPSA06 clippers naar ground voor tonestack). In een verre toekomst ga ik er misschien nog wel een buisje bijzetten om er een 'Hairy Brown Eye' van te maken. What's in a name ;)


Uiteindelijk is het dus geen Aldrich, geen Yeti maar een Friedman Brown Eye geworden, uitgevoerd in fat-modus, met schakelbare boost en bright cap, 82k NFB en een resonance pot (1MA/4n7). Eigenlijk gewoon een goede 2204 met meer gain en een paar simpele extra opties.

Ik = blij! :crazyhappy:

Tabula Rasa
24 januari 2014, 15:52
Ik = blij! :crazyhappy:

Cool, heb het topic intensief gevolgd en wat dingetjes van opgestoken!

Thiez
24 januari 2014, 18:08
Nice, mooi dat de friedman bevalt! Ben ook wel benieuwd naar de sound, het is idd 'gewoon een gemodde JCM800".

Tristan
24 januari 2014, 21:40
Wow, vet, een Friedman!
Als je het goed hebt gedaan dan moet hij nog beter klinken dan de Friedman amp, de door Friedman gemodde Marshalls klinken schijnbaar ook beter, waarschijnlijk vanwege de trafo's.
Gaaf!

Gearjunkie
25 januari 2014, 09:55
Mooi dat 'i af is en aan je verwachting lijkt te voldoen. Wat is het volgende project?? ;)

HaroldA
25 januari 2014, 12:36
Mooi dat 'i af is en aan je verwachting lijkt te voldoen. Wat is het volgende project?? ;)

1. Een dochter. :crazyhappy:
2. Ik denk dat ik mijn JMP 2203 naar Brown Eye (misschien zelfs Hairy) ga modden en hier weer een "plexi" van ga maken.

Gearjunkie
25 januari 2014, 12:41
Gefeliciteerd! Wanneer is ze geboren of....?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

HaroldA
25 januari 2014, 12:44
Gefeliciteerd! Wanneer is ze geboren of....?

Volgens d'r aanstaande moeder kan het nooit lang meer duren ...

Gearjunkie
25 januari 2014, 13:02
Spannend! Ook voor vaders trouwens kan ik je verzekeren...


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Tabula Rasa
25 januari 2014, 13:08
1. Een dochter. :crazyhappy:


PATSBOEM!!!! weg knutsel/soldeertijd. (maar je krijgt er wel verdomd veel voor terug)

HaroldA
25 januari 2014, 13:58
PATSBOEM!!!! weg knutsel/soldeertijd. (maar je krijgt er wel verdomd veel voor terug)

Jep ... daarom had de aldrich/yeti/brown eye ook een beetje haast.

Back op topic?

HaroldA
25 januari 2014, 19:21
It's too big :(

https://lh4.googleusercontent.com/-DmJviXLD-6A/UuPx_XPvShI/AAAAAAAAGxM/eJ8llxMvBzI/s640/IMG_20140125_181801.jpg

Thiez
25 januari 2014, 19:58
Nee, je cab is te klein ;)

HaroldA
25 januari 2014, 20:00
Nee, je cab is te klein ;)

Niet! :(

Dit is trouwens al een small box 1987x-behuizing, kun je nagaan hoe een full-sized Marshall er uit ziet op dit cabje ;)

Brum
26 januari 2014, 21:40
Zo'n HBE mod, is dat eigenlijk ook te doen met een 2210? Of is het echt alleen voorbehouden voor een JMP/JCM 2203? Niet dat ik nu meteen zit te springen om m'n 2210 te modden, die klinkt al te gek, maar puur uit nieuwsgierigheid.

HaroldA
26 januari 2014, 21:45
Zo'n HBE mod, is dat eigenlijk ook te doen met een 2210? Of is het echt alleen voorbehouden voor een JMP/JCM 2203? Niet dat ik nu meteen zit te springen om m'n 2210 te modden, die klinkt al te gek, maar puur uit nieuwsgierigheid.

Het kan, maar het is een veel grotere verbouwing. Ik zou er dan eerder alles uit trekken om er een HBE-bordje terug in te zetten.

Brum
26 januari 2014, 21:51
Dacht ik al een beetje, dat het toch een behoorlijke ingreep is... Heb ik er niet voor over, gezien de 2210 gewoon hartstikke goed klinkt. Ik weet genoeg, dankjewel voor het antwoord!:)