PDA

View Full Version : Verschil tussen vibe pedalen



stratestic
20 december 2013, 20:28
Ik heb een paar oude topics doorgelezen en zit met de volgende vraag.

Sommige pedalen lijken chorus gebaseerde vibe pedalen en andere meer phaser achtige klopt dat?
Klinken de laatste dikker meer mid?

Een tijd geleden een fulltone mini déjà vibe geprobeerd en dat was heel erg chorus. Nu zit ik te kijken naar een Lovepedal Pickle vibe en dat schijnt weer een phaser achtig pedaal te zijn.

Ik ben echt op zoek naar een vibe zoals in klassiekers SRV Cold Shot, Bridges of Sighs en Machine Gun en af en toe wat funky dingetjes en ter ondersteuning van een overdrive.

Lomeos
20 december 2013, 20:58
Misschien beter een rotary sim als de Neo Mini Vent?
http://youtu.be/eixNobmIgcY

jutter
20 december 2013, 21:12
Zoek je meer een Leslie effect? H&K heeft een mooie; de Rotosphere. Heb hem zelf ook. Op lage stand een hele mooie chorus. Kijk maar ff op Y-T

stratestic
20 december 2013, 21:20
Nee, nee echt een vibe pedaal. Het lijkt alleen of er (als ik luister) een verschil is tussen vibe pedalen en de ene soort pedalen meer klinkt als een chorus en de ander meer iets weg heeft van een phaser. Klopt dat?

lespaulnmarshall
20 december 2013, 21:27
Ja, er zit zeker verschil,
de goedkopere en de pedalen met kleine pedalen zijn een phaser achtig circuit (ik kom even niet op de term, maar het phaser principe dus) terwijl de 'betere' kloons juist met photocells werken, met licht zoals de echte oude univibes.

onrust nv
21 december 2013, 14:09
Dan kom je toch al gauw bij Roger Mayer uit, ofniet?

Fuhgawz
21 december 2013, 14:36
Ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt. De klassieke Univibe en pedalen die daar direct van afgeleid zijn hebben een switch voor een Chorus-mode en een Vibrato-mode. Hoewel de modus 'Chorus' heet heeft het niets te maken met moderne pedalen die Chorus heten. Het is gewoon een oude benaming. Intern heeft het meer weg van een phaser-effect, maar omdat het op een heel antieke manier gebeurt, namelijk dmv een lampje en LDR's, en omdat de vier phase-stages niet identiek zijn klinkt het anders dan wat je gewend bent van een phaser als een Phase90 of Small Stone.

Dan zijn er nog pedalen die wel gebaseerd zijn op meer 'standaard' phaser modellen, zoals de Phase90 en Phase45, die het Univibe-geluid benaderen door de stages niet identiek te maken zoals de oorspronkelijke vibes. Maar omdat ze geen lampje en LDR's hebben klinkt het toch nét even anders. Deze circuits hebben als voordeel dat ze kleiner zijn, aan 9v genoeg hebben en je je geen zorgen hoeft te maken dat je lampje op een gegeven moment doorbrandt.

Dus kort: alle vibes zijn eigenlijk phasers, ondanks dat er soms 'chorus' op staat. Sommigen phasen op een antieke manier en anderen phasen op een modernere manier.

Pepe
21 december 2013, 15:02
Ik zou het niet zo strikt aan een circuit ophangen, chorus/vibe/phaser/leslie... het zijn allemaal timebased variaties en dat loopt in elkaar over en bovendien, een producent plakt er ook maar naampje op.
Een Vox amp vibrato klinkt echt anders dan een Phase90 terwijl de Vox er echt eerder was.

lespaulnmarshall
21 december 2013, 18:22
Ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt. De klassieke Univibe en pedalen die daar direct van afgeleid zijn hebben een switch voor een Chorus-mode en een Vibrato-mode. Hoewel de modus 'Chorus' heet heeft het niets te maken met moderne pedalen die Chorus heten. Het is gewoon een oude benaming. Intern heeft het meer weg van een phaser-effect, maar omdat het op een heel antieke manier gebeurt, namelijk dmv een lampje en LDR's, en omdat de vier phase-stages niet identiek zijn klinkt het anders dan wat je gewend bent van een phaser als een Phase90 of Small Stone.

Dan zijn er nog pedalen die wel gebaseerd zijn op meer 'standaard' phaser modellen, zoals de Phase90 en Phase45, die het Univibe-geluid benaderen door de stages niet identiek te maken zoals de oorspronkelijke vibes. Maar omdat ze geen lampje en LDR's hebben klinkt het toch nét even anders. Deze circuits hebben als voordeel dat ze kleiner zijn, aan 9v genoeg hebben en je je geen zorgen hoeft te maken dat je lampje op een gegeven moment doorbrandt.

Dus kort: alle vibes zijn eigenlijk phasers, ondanks dat er soms 'chorus' op staat. Sommigen phasen op een antieke manier en anderen phasen op een modernere manier.

Mooi uitgelegd, ik heb hierboven ook al een poging gedaan (een heel stuk minder uitgebreid) maar dit is dus exact wat ik bedoelde. :)