PDA

View Full Version : Wat is deze gitaar waard?



ontherocks
19 december 2013, 15:39
Hoi,

Een aantal jaar geleden heb ik deze Gibson Dove gitaar aangeschaft.
Nu ken ik eigenlijk helemaal niks van gitaren, ik heb vroeger wel muziek en gitaar gevolgd aan het conservatorium, maar dat is het dan ook... Ik tokkel een beetje op deze, maar speel eigenlijk meer op een goedkopere Washburn. Deze Gibson klinkt natuurlijk wel 1000x beter, maar ik ben er zuinig op.

Daarom zou ik heel graag iets meer weten over deze gitaar, of het wel terecht is dat ik er zo zuinig op ben, hoe uniek deze is (want ik ben er in mijn zoektocht niet veel tegengekomen), wat deze waard zou kunnen zijn, en of het interessant zou zijn om deze bij te houden? Ook zitten er vrij veel barstjes in de lak op de gitaar. Hoe erg is dit, en kan hier iets aan gedaan worden? Behalve deze barstjes is de gitaar in perfecte staat!
Ze zit in een bruine koffer met paarse voering. Verder zit er ook een certificaat bij, maar daar heb ik nu geen foto van.
De foto's zijn helaas niet van super kwaliteit. De kleur is niet helemaal het zelfde op foto's, in het echt is ze iets roder.

https://lh5.googleusercontent.com/-Oksw_Y4IH9c/UrL5YNIqoZI/AAAAAAAAAFE/rqopJE-lWq0/s576/DSC_0022.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-dEW3So3318E/UrL5WpvvBhI/AAAAAAAAAKw/PxljCBQxutU/s720/DSC_0019.jpg

detail van de ergste barstjes
https://lh5.googleusercontent.com/-V3mEaLWsAvU/UrL5ZOJOwPI/AAAAAAAAAFU/Ur0vR_PMqos/s576/DSC_0023.jpg

dit hangt binnenin de gitaar
https://lh3.googleusercontent.com/-wuHIPs2zLHw/UrL5ZrT28hI/AAAAAAAAAK8/inV1bmIuxqU/s576/DSC_0025.jpg

https://lh6.googleusercontent.com/-CYYYgc6FdQU/UrL5aNWXwdI/AAAAAAAAALA/bIjy1KiAd4U/s576/DSC_0026.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-KDOlG3iC_JQ/UrL5ampKDhI/AAAAAAAAAFw/vCKpfMTZbRc/s576/DSC_0027.jpg
hier staat 90144005 en MADE IN U.S.A.

https://lh5.googleusercontent.com/-T8Xt3ocoebc/UrL5aw8zO9I/AAAAAAAAAF8/EtpvknOMGAI/s576/DSC_0028.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-hVli8RTDh78/UrL5a7UvpiI/AAAAAAAAAF4/Wo67gzoXv74/s576/DSC_0029.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-Xmk64pZd4Vs/UrL5cK1ly-I/AAAAAAAAAGI/bha9U2qocp4/s576/DSC_0030.jpg

detail van de achterkant
https://lh4.googleusercontent.com/-XJSNuiwbFqI/UrL5dPhBdZI/AAAAAAAAAGY/0vV_nbykseA/s576/DSC_0033.jpg


alvast bedankt aan iedereen die mij kan helpen!!

gitaarvrouwtje
19 december 2013, 15:51
Geen idee, maar ik vinnum wel mooi :)

ontherocks
19 december 2013, 15:57
Dank je! :) Das een beetje de reden waarom ik deze ook gekocht heb, klinkt niet alleen super, maar ziet er ook goed en apart uit! Vind ik zelf ;)

muffstuff
19 december 2013, 15:58
Mooi ding en dus bijna 20 jaar oud gezien de sticker van 1994?

muffstuff
19 december 2013, 16:03
wat heb je er zelf voor betaald als ik vragen mag?

ontherocks
19 december 2013, 16:04
Ja, ik denk het wel. Het was een speciale reeks. Ik weet niet of uit het nummer ook het bouwjaar kan afgeleid worden?

muffstuff
19 december 2013, 16:05
ja klopt:
Your guitar was made at the
Bozeman Plant , MA, USA
January 14th, 1994
Production Number: 5

Luca P
19 december 2013, 18:18
Ok ik bied....€250!
:p

ontherocks
19 december 2013, 18:22
Das weinig... ;)
ik wil hem ook niet verkopen, gewoon weten wat ie waard zou zijn... (omdat ik er zelf niet genoeg van ken)

Ernest01
19 december 2013, 18:49
Je hebt dus wel het idee dat die prijs te laag is.
Dat is dan een mooi startpunt.

Beter startpunt is de prijs die jij er zelf voor hebt betaald..... zoals muffstuff al vroeg.
Dan kunnen de mensen met verstand van tweedehands gitaren jou wel een richtprijs geven, lijkt mij.

ontherocks
19 december 2013, 18:57
Ik heb een pb naar muffstuff gestuurd, met daarin ook dat ik gewoon graag van kenners wil horen wat deze gitaar waard is, onafhankelijk van hoeveel ik ervoor betaald heb. Dat speelt volgens mij helemaal geen rol in hoeveel ze waard is... Ik wil ze ook niet verkopen, ben gewoon benieuwd hoeveel deze realistisch gezien waard is...
En als dat volgens jullie 250 euro is, dan heb ik er destijds wel teveel voor betaald ;) (dat wil ik wel vertellen)

Ernest01
19 december 2013, 19:07
Al op eBay gekeken ? Hoewel dit model misschien niet al te vaak te koop zal staan.
Of eens op Amerikaanse fora kijken, wat die hierover zeggen. ?

ontherocks
19 december 2013, 19:13
Ik heb al op verschillende sites gekeken, maar ik heb nog geen exact zoals deze te koop gevonden. Ik ken er zelf ook niet genoeg van om te weten waarop ik precies moet letten om de waarde te bepalen. En om te kunnen vergelijken met de modellen die wel te koop staan. Of mijn gitaar dan meer of minder waard is... De gitaren die er te koop staan en die er op lijken, zijn dan ook vaak aan heel uiteenlopende prijzen... En het is ook niet omdat de verkopers die prijzen vragen, dat die gitaar dat dan ook werkelijk waard is.
Daarmee dat ik het hier vraag...

Eko
19 december 2013, 20:10
In de waardebepaling kan een probleem zitten omdat de toenmalige importeur ( Nederland Muziek ) de prijs kunstmatig hooghield en nu inmiddels er een ander beleid is.
De toenmalige prijs is dus geen vergelijk meer. Nu zal een nieuwe Dove bijna 40% goedkoper blijken te zijn. Ze zijn geliefd , maar bij een beperkte groep spelers. Omdat een anniversary iets meer doet zal het rond de 2250-2500 kunnen zijn in topconditie. Gezien de craquelé is dit , denk ik eerder , iets minder.
Ebay vergelijking zal je iets meer opleveren aan info denk ik.

vulvasonic
20 december 2013, 05:21
Wat een schoonheid!!! :mmmm:

Ik denk dat de waarde van deze gitaar te vergelijken zal zijn met de waarde van een Gibson Hummingbird in dezelfde conditie. Tenminste, dat zou je als uitgangspunt kunnen nemen. En dan kun je er een paar honderd euro bovenop gooien vanwege de zeldzaamheid van je gitaar. Hoewel het ook zomaar eens zou kunnen zijn dat je om diezelfde reden er juist een paar honderd onder moet gaan zitten, omdat gitaristen nogal behoudend zijn ingesteld. Ik heb het vaker gezien dat exclusieve versies van populaire modellen op de tweedehands markt 'veel' minder opleveren dan het model waarvan het is afgeleid. En deze lijkt me toch afgeleid van de Hummingbird. Een pasklaar antwoord kan ik dan ook niet geven.
Het is iig een prachtige gitaar. Gewoon niet wegdoen lijkt me sowieso de beste optie. Wel een zeer interessant ding. Het zou me niets verbazen als dit een gelimiteerde uitgave is geweest van 500 of 250 stuks wereldwijd. Zegt overigens helemaal niks over de waarde. Ik ken gelimiteerde uitgaves van de Gibson ES-335 die nog geen €1200,- opbrengen. Het blijft dus een beetje natte vinger werk.

Maar sjeeses, wat een schoonheid! :)

Ace 1.15.19
20 december 2013, 05:52
Inderdaad een knap gitaartje! Mooie looks maar ziet me er ook als een echte player uit.

Triggy
20 december 2013, 06:49
De Dove loopt al heel wat jaren mee als model in het Gibson arsenaal. Vanaf 1962....Elvis speelde erop begin jaren 70.
Op Gbase staan er een aantal.

http://www.gbase.com/gear/find?gs=y&pageindex=1&pagesize=30&sf0=12&sd0=1&f2=2&f3=2&f4=2&keyword=gibson%20dove

Geen anniversery maar wel met dezelfde sunburst....Waardes lopen zeer uiteen....
Maar als je 'm toch houdt, wat maakt het uit wat de waarde is?
En daarbij, je weet tenslotte wat je ervoor betaald hebt.....
En GA spelen op die gitaar, als ik het zo lees is ie ook nog niet eens ingespeeld. De klank kan alleen maar beter worden!

vulvasonic
21 december 2013, 02:00
Dat zijn nogal behoorlijke verschillen in prijs. :eek:

Niet lullig bedoeld trouwens, maar ik vind het zo'n apart verhaal voor iemand die vroeger gitaar heeft gestudeerd aan het conservatorium, vervolgens jaren later ineens een relatief zeldzame Gibson koopt, maar er niet op speelt...... :dontgeti:

Dat klinkt niet als een persoon die geen noot kan spelen en er bovendien geen reet van af weet. :)

Muzieknono
21 december 2013, 07:28
Dat zijn nogal behoorlijke verschillen in prijs. :eek:

Niet lullig bedoeld trouwens, maar ik vind het zo'n apart verhaal voor iemand die vroeger gitaar heeft gestudeerd aan het conservatorium, vervolgens jaren later ineens een relatief zeldzame Gibson koopt, maar er niet op speelt...... :dontgeti:

Dat klinkt niet als een persoon die geen noot kan spelen en er bovendien geen reet van af weet. :)

Dat idee kreeg ik nou ook.
Mvgr Dirk Jan :B

jazzie1
21 december 2013, 10:01
Speulen op dat ding....! Dat heeft ie nodig..! Je geeft tenslotte zelf aan dat hij 1000x beter klinkt als jouw Washburn..Ik vraag mij wel af wat destijds de reden was om deze gitaar te kopen? Ik bedoel, je geeft aan bijna niets van gitaren af te weten dus op dat moment wist je blijkbaar ook niet dat deze n.a.w. "zeldzaam" was. En je speelt er niet op..misschien ben je een verzamelaar? Of wil je hem vasthouden om hem op een later tijdstip voor wat meer pegels te verkopen? Of zet je hem weg in de koffer om er soms met een verheerlijkte blik naar te kijken en te genieten..? Er zijn meer van die gitaristen die deze afwijking hebben hoor :soinnocent:
En wat betreft die barstjes het lijken mij barstjes in de lak kan niet echt kwaad..wel blijft overeind staan dat het een heeel mooi ding is!

ontherocks
21 december 2013, 19:50
Hoi, bedankt iedereen voor alle reacties... Ik vind het zelf wel wat raar dat sommigen me bijna willen dwingen om te spelen op deze gitaar en het een raar verhaal vinden... Ik zou niet weten wat er raar aan is... Ik heb vroeger altijd klassieke gitaar gespeeld, dan een hele tijd niet meer. Ik heb deze gitaar een aantal jaar geleden gekocht, en de enige redenen waarom ik deze koos, was omdat ik een goede gitaar wou, en Gibson is goed, en omdat ik deze prachtig vond. Ik heb verschillende gitaren bekeken en geprobeerd, maar ik wou iets aparts, en bij deze was ik op slag verkocht. Ik ben zuinig op deze gitaar, omdat ze in zo'n goede staat is, en ik niet wil dat ze beschadigd geraakt. En zoals ik in de OP ook al aangaf, vroeg ik me gewoon af of het wel terecht is dat ik er zuinig op ben. En daarmee bedoel ik niet dat ik er niet op speel, ik speel er gewoon veel voorzichtiger op dan op m'n andere gitaar...
Vulvasonic en Muzieknono, ik weet niet wat jullie dan denken van dit "verhaal"?
Ik denk dat ik dan gewoon geluk heb gehad dan, dat ik deze gitaar getroffen heb... Want ik wist niet dat ze relatief "zeldzaam" was. In mijn zoektocht naar een gitaar, waarbij ik maanden alle zoekertjes sites heb afgezocht, kwam ik deze ineens tegen, en ik heb direct een afspraak gemaakt. In die maanden, ben ik nooit een andere gitaar als deze tegengekomen, dus daardoor kreeg ik wel het idee dat ik iets aparts had gevonden... En daarom was ik ook wel eens benieuwd wat een gitaar als deze waard zou zijn, want van gitaren op zich ken ik niet veel... Ik heb deze meer gekozen omdat ze mooi was, dan om een andere reden.
En ivm dat "verzamelaar" zijn? Ik heb deze gitaar en nog een goedkope Washburn, dus dat maakt mij geen verzamelaar, denk ik dan.
En ik mag toch gerust me afvragen wat deze gitaar waard is, ongeacht wat ik er zelf voor betaald heb...
Ik wou gewoon een eerlijk beeld krijgen, en dacht dat dat hier wel kon.
De meest reacties heb ik heel veel aan en leer ik ook veel uit en bewijzen voor mij dat ik er echt wel dat geen reet van af weet :)

-Martijn-
21 december 2013, 22:12
ik heb vroeger wel muziek en gitaar gevolgd aan het conservatorium

van gitaren op zich ken ik niet veel...

Ik zou niet weten wat er raar aan is...
:hide:



Maar nu een serieuze vraag: zaten die scheuren ook al in de lak toen je je gitaar een paar jaar geleden kocht?

ontherocks
21 december 2013, 23:07
Ik zie nog steeds niet in wat er raar is hoor, het is niet omdat ik een beetje klassieke gitaar kan spelen, dat ik daarom iets van een gitaar en de bouw en zo ken...
Dus ik snap niet waarom het nodig is om zo achterdochtig te zijn...

Om te antwoorden op de serieuze vraag, er zaten een paar scheurtjes in, maar bijlange niet zoveel en zo groot...

ontherocks
21 december 2013, 23:09
En ik kom uit België, misschien is conservatorium iets hoogstaand in Nederland, hier is het de standaard muziekschool waar de meeste kinderen naar toe gaan...

Rizz
21 december 2013, 23:20
En ik kom uit België, misschien is conservatorium iets hoogstaand in Nederland, hier is het de standaard muziekschool waar de meeste kinderen naar toe gaan...

Ah, hier is het de hoogste opleiding in muziek. Hier word je opgeleid tot pro. Klassiek, jazz ed.. Daarom wordt er hier wat raar opgekeken als iemand zegt dat hij op het conservatorium heeft gezeten voor klassieke gitaar en dan vervolgens dat hij een beetje tokkelt en niets van gitaren weet..

Mooie gitaar is het wel, een instrument wat het wel verdient om bespeeld te worden, maar dat is jouw keus. Het is wel goed om te lezen dat je er zuinig op bent.

ontherocks
21 december 2013, 23:33
Ik had al zo'n idee dat er iets verkeerd zat... :dontgeti:
Bij ons is het waar je als kindje vanaf 8 jaar of zo, leert gitaar spelen, en notenleer volgt, en dat is dan ook het enige wat ik gedaan heb, dus in de verste verte geen pro...
Vandaar de verwarring ;)
Ik ben echt wel gek van deze gitaar, en wil ze graag zo intact mogelijk houden!

vulvasonic
22 december 2013, 01:26
Hahahaha......, ja sorry! Had er even bij gezegd dat je een Belg bent! :seriousf:
Het conservatorium is hier een Hogere Beroeps Opleiding. Om er op te kunnen komen moet je al een behoorlijk hoog niveau hebben en je moet voor een commissie van het beste onder de beste spelen. M.a.w., om überhaupt aangenomen te KUNNEN worden moet je gitaar denken, gitaar eten en gitaar leven, als je snapt wat ik bedoel. In dat licht vond ik je verhaal wat apart. Maar ik had er ook bijgeschreven dat ik er niets mee bedoelde. En dat schreef ik omdat ik de omstandigheden niet kende. Nu ik de omstandigheden ken is het me volkomen helder. :)

Goh, dit doet me denken aan een oude Belgische 'vriendin' van me, die net zo muzikaal was als een deurmat en serieus dacht dat ze zich kon meten met de muzikanten uit mijn directe kennissenkring van het conservatorium, omdat ze in België een blauwe maandag had getrommeld op het conservatorium aldaar. Toen ben ik er ook achtergekomen dat het conservatorium hier en in België twee heel verschillende betekenissen heeft. :D

Voor wat betreft je Gibson, het is een schitterende gitaar en je hoeft er echt niet voorzichtiger mee te zijn dan eender welke andere gitaar. Zolang je 'm niet laat vallen is er niets aan de hand. En je hoeft ons ook zeker niet te vertellen wat je er destijds voor hebt betaald, ofschoon ik er de noodzaak niet van inzie om het NIET te vertellen. Maar goed, ik geloof dat je inmiddels wel een idee hebt van de huidige waarde. Ik hoop dat je er nog lang van zal genieten. :)